Citat:
Jag tror att det finns en viss chans till det men val av vapen, dålig plats med flertal vittnen, ingen känd kommunikationsutrustning på sig, inga get away cars, ingen bevakning av lägenhet/arbetsplats och att de personer som följde efter dom rätt sent in i tunnelbanan rätt osannolikt har profiler för arbetet gör det svårt för en spanare att veta vart dom ska för att meddela att spana från rådmansgatan gör att planeringen har väldigt kort tid mitt i stockholm.
Jag bedömer situationen som så att detta inte är några stater, regimer, cia eller säpo som planerat detta. Om bevakning skedde är det en amatör nivå på det hela.
Men vi kommer väl inte fram till annat än att polisutredningen sköttes exceptionellt uselt trots (eller tack vara ?) vem som var mördad och att det är först efter CP tar över rodret som saker börjar börjar skötas enligt bok.
Ett organiserat och välplanerat mord går väl inte till så? Jag föreställer mig gevär med kikarsikte och kedja med flyktbilar, bättre övervakning, mord på plats med mindre vittnen och risk etc.
Inte en halft haltande man med dålig kondition, dåligt klädd för uppdraget, som troligen sätter ner ett tvivelaktigt vapen för uppdraget i väskan rätt snabbt och redan efter några meter enligt vittnen.
Då var det är otillgängligt vid eventuell konfrontation eller förföljare som springer efter. Inte osannolikt att WT finns med i bilden. Men som sagt: troligt att det är kort planering, nästan spontant och på i så fall en ammatörmässig nivå.
1-3 amatörer ligger bakom detta.
Jag bedömer situationen som så att detta inte är några stater, regimer, cia eller säpo som planerat detta. Om bevakning skedde är det en amatör nivå på det hela.
Men vi kommer väl inte fram till annat än att polisutredningen sköttes exceptionellt uselt trots (eller tack vara ?) vem som var mördad och att det är först efter CP tar över rodret som saker börjar börjar skötas enligt bok.
Ett organiserat och välplanerat mord går väl inte till så? Jag föreställer mig gevär med kikarsikte och kedja med flyktbilar, bättre övervakning, mord på plats med mindre vittnen och risk etc.
Inte en halft haltande man med dålig kondition, dåligt klädd för uppdraget, som troligen sätter ner ett tvivelaktigt vapen för uppdraget i väskan rätt snabbt och redan efter några meter enligt vittnen.
Då var det är otillgängligt vid eventuell konfrontation eller förföljare som springer efter. Inte osannolikt att WT finns med i bilden. Men som sagt: troligt att det är kort planering, nästan spontant och på i så fall en ammatörmässig nivå.
1-3 amatörer ligger bakom detta.
Jag förstår precis hur du tänker och varför, dock tänker jag annorlunda.
Hög risk för offer ---> Låg risk för GM.
Att begå ett mord på öppen gata och dessutom komma undan med det tycker jag indikerar att det var låg risk för GM, man kan fundera på varför i så fall.
Troligen utgår de allra flesta ifrån att en statsminister har någon form av skydd. Jag tror inte att någon är så dum så att hen chansar på vinst och förlust, därför tänker jag att GM visste att OP inte hade skydd aktuell tid, således lutar jag åt att SÄPO/polis är inblandade på något sätt.
Mord på plats med mindre vittnen, säger du.
Absolut, men en GM som är uppbackad av en "passiv" polis samt garanterad att vittnen och vittnesmål kommer att dribblas bort om det börjar brännas kan känna sig hyfsat säker.
Baglady, elefant i porslinsbutik och en överförfriskad festprisse, enkelt att underminera vittnens trovärdighet, om man inte dessförinnan har lyckats tysta på annat vis.
Låg risk för GM, hög risk för OP.