2020-06-08, 18:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackhawkdown
Jag tror att det finns en viss chans till det men val av vapen, dålig plats med flertal vittnen, ingen känd kommunikationsutrustning på sig, inga get away cars, ingen bevakning av lägenhet/arbetsplats och att de personer som följde efter dom rätt sent in i tunnelbanan rätt osannolikt har profiler för arbetet gör det svårt för en spanare att veta vart dom ska för att meddela att spana från rådmansgatan gör att planeringen har väldigt kort tid mitt i stockholm.

Jag bedömer situationen som så att detta inte är några stater, regimer, cia eller säpo som planerat detta. Om bevakning skedde är det en amatör nivå på det hela.

Men vi kommer väl inte fram till annat än att polisutredningen sköttes exceptionellt uselt trots (eller tack vara ?) vem som var mördad och att det är först efter CP tar över rodret som saker börjar börjar skötas enligt bok.

Ett organiserat och välplanerat mord går väl inte till så? Jag föreställer mig gevär med kikarsikte och kedja med flyktbilar, bättre övervakning, mord på plats med mindre vittnen och risk etc.

Inte en halft haltande man med dålig kondition, dåligt klädd för uppdraget, som troligen sätter ner ett tvivelaktigt vapen för uppdraget i väskan rätt snabbt och redan efter några meter enligt vittnen.

Då var det är otillgängligt vid eventuell konfrontation eller förföljare som springer efter. Inte osannolikt att WT finns med i bilden. Men som sagt: troligt att det är kort planering, nästan spontant och på i så fall en ammatörmässig nivå.

1-3 amatörer ligger bakom detta.

Jag förstår precis hur du tänker och varför, dock tänker jag annorlunda.

Hög risk för offer ---> Låg risk för GM.

Att begå ett mord på öppen gata och dessutom komma undan med det tycker jag indikerar att det var låg risk för GM, man kan fundera på varför i så fall.

Troligen utgår de allra flesta ifrån att en statsminister har någon form av skydd. Jag tror inte att någon är så dum så att hen chansar på vinst och förlust, därför tänker jag att GM visste att OP inte hade skydd aktuell tid, således lutar jag åt att SÄPO/polis är inblandade på något sätt.

Mord på plats med mindre vittnen, säger du.

Absolut, men en GM som är uppbackad av en "passiv" polis samt garanterad att vittnen och vittnesmål kommer att dribblas bort om det börjar brännas kan känna sig hyfsat säker.

Baglady, elefant i porslinsbutik och en överförfriskad festprisse, enkelt att underminera vittnens trovärdighet, om man inte dessförinnan har lyckats tysta på annat vis.

Låg risk för GM, hög risk för OP.
Citera
2020-06-08, 18:37
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
I mitt tycke känns Theutenbergs teori som en sorts vidare utveckling av Hans Holmers och Ebbe Carlssons PKK-spår.

Kan Theutenberg, Holmer och Ebbe Carlsson använda samma ursprungskälla?

"SOVJETUNIONEN/KGB STYRDE MORDET PÅ OLOF PALME – I MEDVERKAN
MED IRAN / ”SOVJET-KURDER” – UTLÖST AV PALMES MEDVERKAN I
BOFORS VAPENAFFÄRER – PALME ALLTMER ETT MILITÄRT /STRATEGISKT
PROBLEM FÖR SOVJETUNIONEN
”Källa Mats” om mötet i Damaskus hösten 1985 och om ”Sovjet- KGB-Kurd-
Lxxx-spåret”
Det är i ”Källan Mats” som bevisen finns om det som sagts här ovan."

https://theutenberg.wordpress.com/6-lankar/

Ja, det är samma grej, och med diplomatbuggningen Walter K, Barrling, tystnadsplikten osv:
https://www.isdp.eu/news/walter-kego-interviewed-expressen-palme-murder/
Citera
2020-06-08, 18:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Nej, jag vet ingenting om detta. Men jag menar att om man för fram detta med wt-trafiken i sthlm dagen för mordet som något uppseendeväckande som måste utredas, så bör detta först ha ställts i relation till hur vanligt det var vid denna tid att folk använde wt ute på stan. Det verkar ju som att många i tråden anser att wt-trafiken under aktuell dag var extraordinärt stor. Och därför antar att den hade något med mordet att göra. Men om man bara antagit detta utan undersökning kan det ju faktiskt vara så att wt-folket var en helt ordinär företeelse. Att bara anta att wt-trafiken var något långt utöver det normala och utförd av "Mystiska män" uppfattar jag då som byggt på tomma oreflekterade fördomar.
Ja, i en grundlig utredning av vilka wt-individerna var, ingår också att utreda om de kan ha tillhört den normala wt-individ-populationen i aktuella delar av Stockholm vid tiden. OM så är fallet så återstår i så fall frågan om varför ingen av dessa hörde av sig till PU.

Citat:
Folk som höll på med skumma saker på den tiden och ville ha snabb kontakt med varandra använde förslagsvis wt eftersom mobiler inte fanns. Om det var folk i trakterna som höll på med illegal verksamhet ville de kanske inte anmäla sig till polisen. Jag tänker mig alltså att wt var ganska vanligt förekommande på den tiden i olika sammanhang i brist på mobiltelefonen som kom ett par år senare.
Då utreder man förslagsvis om det pågick någon känd brottslighet i de aktuella stadsdelarna vid tiden för mordkvällen och om det kan anses ha varit motiverat att deltagarna kommunicerade med wt i det specifika fallet.

Jag konstaterar bara faktum. Helt oavsett hur KP's lösning på mordet ser ut, är inte wt-individerna avbockade så kommer dessa fortsätta att spöka i det kollektiva medvetande/omedvetna. Möjligtvis inte med samma styrka som hittills (beroende på hur starka och uttömmande bevis KP lägger fram) men spöka kommer de att göra.

Och ja, jag tvivlar starkt på att mängden iakttagna wt-individer där och då var det normala. Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2020-06-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
18 februari 2020 avslöjar KP för Camilla Kvartoft att han ska presentera en "lösning" ínnan halvårsskiftet:
-"Jag är positiv till att kunna presentera vad som hänt kring mordet och vem som är ansvarig för det."
Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/palmemordet-narmare-en-losning-besked-innan-sommaren

I detta läge skulle man ju kunna tänka sig att de sitter och filar på presentationen, PM:et eller förundersökningsprotokollet..
Men istället fortgår undersökningarna, se nedan.
Varför? (Det kanske är fler som vi inte känner till.)

Jag börjar bli lite orolig...

-----

Polisen har sökt igenom Skandiamannens Täbyvilla (runt årsskiftet)
Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-har-sokt-igenom-skandiamannens-tabyvilla

Skandiamannens släkt DNA-testad av polisen (under våren)
Palmegruppen skickade en begäran till Rättsmedicinalverket – som nu meddelar att de inte har gjort en analys och att ärendet hos dem är avslutat.
Källa: https://www.expressen.se/nyheter/skandiamannens-slakt-dna-testad-av-polisen/

South African intelligence officials met Swedish investigators in Pretoria in March and handed over a dossier of information (Mars)
Källa: https://www.theguardian.com/world/2020/jun/08/case-of-sweden-murdered-pm-1986-olof-palme-south-africa

kanske man hade (har) koll på några misstänkta (inblandade) och passade på att släppa lite info i februari för att se om det blir någon reaktion bland dessa?

möjligen långsökt och har dessa klarat sig undan i över 30 år så behövs det nog något mer för att få någon effekt?
Senast redigerad av klinkerhofen 2020-06-08 kl. 18:44.
Citera
Medlem
Basfaktas avatar
Det slog mig en sak.

I mars i år var alltså, enligt The Guardian, PU i Sydafrika och tog emot en dossier om Sydafrikas inblandning i Palmemordet.

Det var också i mars i år som Stefan Löfven skulle ha åkt till Sydafrika, officiellt för att fira något jubileum som egentligen inträffade förra året. Löfvens resa blev inte av pga Corona.

Löfven ska också medverka i studion onsdag kväll för att kommentera KP:s slutsats. Kanske för att säga att PU nu äntligen träffat rätt så att utredningen kan läggas ner.

Eller för att redovisa den dialog han haft med den nuvarande regimen i Sydafrika. Det gäller ju att upprätthålla de vänskapliga förbindelserna även med ett land som skickat statsministermördare till Sverige. Den nuvarande regimen är oskyldig.

Att Stocklassa säger att han haft tät kontakt med PU i Sydafrika-frågan på senare tid kan väl inte vara en ren lögn?

Ja vi får se som man säger i branschen.
Citera
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hifivo
Intressant. Nej, det skulle ju innebära att han pekat ut en avliden, oskyldig människa för ett statsministermord. Hans medverkan tyder på att vi inte får något utpekande. Alternativt att CP trots allt pekas ut.
Vad är det för konstiga resonemang ang. Löfvens medverkan. Karln är ju faktiskt statsminister, o en socialdemokratisk sådan (obs. Ingen merit). Känns självklart att han bör vara en av de första att kommentera det hela oavsett hur den påstådda lösningen ser ut. Mårtens kommentarer tycker jag brukar vara lite halvt surmulna o vaga.
Citera
2020-06-08, 18:41
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Fattar inte varför de ska prata om detta kl.20 på KVÄLLEN? Jag menar, PU ska ju presentera 9:30 på morgonen. Och de ska prata 10h senare om beskedet? Men antar att det kommer vara någon form av studio även på morgonen.

Eftersom SVT verkar helt oförberedda på att CA ska pekas ut - de ser ut att vara helt inställda på SE - så är det 10 välbehövliga timmar för SVT att skrapa ihop material om CA som inte blir alltför pinsamt för Pops att visa upp inför Mårten Palme.
Citera
2020-06-08, 18:48
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Men om WT varit så vanligt som under mordkvällen så hade väl inte folk reagerat så mycket på det? Flera av observatörerna kommer ihåg observationerna just för att en WT var inblandat.

Sen är WT-observationerna koncentrerade till makarna Palmes aktuella/tilltänkta/potentiella rörelsemönster den kvällen. Nästan inga observationer under det att filmen pågår bland annat.

Här är en sammanställning över de olika WT-observationerna: https://efolket.eu/sparen-fran-gamla-stan-och-sveavagen-den-28-februari-1986/
Jag säger inget om hur vanligt det var, det vet jag inget om. Min poäng är att ingen verkar veta om antalet wt-användare dagen kring mordet var större än annars. Efter mordet har ett antal människor hört av sig till polisen och berättat om sina iakttagelser. Men hur var det året innan vid samma tid? Året efter? Det är ju inget man känner till eftersom folk inte ringde till polisen så fort de såg någon som använde en wt när inte ett statsministermord nyss hade skett. Så utifrån det kan alla iakttagelser av wt vara helt ordinära. Men vi vet inte. Och kan heller inte ta nåt för givet. Men jag tycker att man bör reflektera över detta.
Citera
2020-06-08, 18:51
Medlem
vinbras avatar
Från omröstningen kan rapporteras att det är dramatiskt i toppen med ständiga ledarskiften mellan Christer Andersson och Skandiamannen, medan stackars Röda Brigaderna är de enda som står på noll. Kommer någon att förbarma sig?

(FB) Dags att bestämma sig, vem tror du mördade Palme?
Citera
2020-06-08, 18:54
Medlem
hehehos avatar
James Bond's alias is John Adam [bryce].
Citera
2020-06-08, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Jag säger inget om hur vanligt det var, det vet jag inget om. Min poäng är att ingen verkar veta om antalet wt-användare dagen kring mordet var större än annars. Efter mordet har ett antal människor hört av sig till polisen och berättat om sina iakttagelser. Men hur var det året innan vid samma tid? Året efter? Det är ju inget man känner till eftersom folk inte ringde till polisen så fort de såg någon som använde en wt när inte ett statsministermord nyss hade skett. Så utifrån det kan alla iakttagelser av wt vara helt ordinära. Men vi vet inte. Och kan heller inte ta nåt för givet. Men jag tycker att man bör reflektera över detta.

Det var det jag försökte få fram, om det hade varit så vanligt så hade vittnena inte reagerat som de gjorde. Många lägger märke till personen eftersom den bär på en walkie talkie.

För det andra så är observationerna inte spridda över hela stan utan just i området och vid tidpunkten där man kan tänka att en mordpatrull kan tänkas ha stationerat ut agenter för att täcka och hålla uppsikt över makarnas rörelser.

Läs listan på observationerna i artikeln jag länkar till.

Men förstår din poäng och håller med om att ju fler WT som rörde sig i stan generellt desto mindre misstänkt blir antalet WT-observationer under mordkvällen.
Citera
2020-06-08, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hifivo
Intressant. Nej, det skulle ju innebära att han pekat ut en avliden, oskyldig människa för ett statsministermord. Hans medverkan tyder på att vi inte får något utpekande. Alternativt att CP trots allt pekas ut.

Mårten har ju ändå varit öppen med att Grandmannen han såg liknar SE. Så om SE nu läggs fram med någon bindande teknisk bevisning tror jag inte han skulle ha något problem att medverka i ett program kring det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in