2020-06-08, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morozz
Orkade inte kolla igenom mitt när jag gjorde det, men min räkning stämde inte alls.

Den högsta siffran på dödlighet i en Svensk influensasäsong från 88 och frammåt kan vara 3 000.

Under 80- och 90-talets influensaepidemier dog ungefär 3 000 vid varje period.
1.

De kraftigaste epidemierna under de båda decennierna inträffade oktober 1988 till januari 1989 respektive november 1993 till januari 1994. Vid dessa båda epidemier inträffade cirka 3 000 dödsfall vardera.
2.

Det stämmer inte.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Influensa

Kolla i tabellen lite längre ner på sidan.
207 per år i genomsnitt.
807 det högsta året, 1976.

Källor: dödsorsaksregistret på SCB och socialstyrelsen.

På källa nr 21 på Wiki hänvisas till denna artikel.
https://www.di.se/nyheter/epidemiolog-nara-3000-dog-i-sasongsinfluensan-i-sverige-for-tva-ar-sedan/
"Det BEDÖMER en epidemiolog på Folkhälsomyndigheten"
Spekulation alltså.
Det källan kan bortses från.

Tabellen ger 207 i genomsnitt. 807 st döda värsta året.
Citera
2020-06-08, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Hur definierar du immunitet?

Det finns massor med personer som smittas utan att bli sjuka. Det är välkänt och antagligen anledningen till att sjukdomen får så stor spridning. Eller menar du endast personer med antikroppar. Även dessa kan dra på sig viruset men blir inte sjuka eftersom immunförsvaret kan hantera smittan.

Varför det är så stor variation i hur sjuk man blir är bara lösa spekulationer till man lyckats bevisa något.

Jag menar immunitet som i att man inte blir sjuk, men också att man inte kan smitta vidare.
Det måste finnas en okänd parameter som bromsar. Hade det bara varit värmen, så borde ju inga varma länder ha det tufft.

Men som sagt, det är bara en gubbagissning från min sida.
Citera
2020-06-08, 18:16
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det är ju helt klart. Tänk om man struntat i det bara i Danmark med öppna gränser mot Sverige. En smitta som kommit in via Kastrup och spridit sig i Köpenhamn.

Läget i Skåne hade sett annorlunda ut.

Och om Tyskland...
Så sant.
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Vem i tråden har påstått att inte lockdown fungerar? Folk har sagt att det påverkar ekonomin för hårt för att skydda vissa som ändå ska dö.

Folk har sagt att det skadar folkhälsan, folk har sagt att viruset hade ändå kommit in på boenden, folk säger att barn hade farit illa, folk säger att det hade blivit mass-skilsmässor, folk har sagt att det hade inte fungerat i Sverige för att polisen ändå inte hade tvingat in folk i sina hem. Men jag har inte läst någon som påstått att det inte hade fungerat.
Sluta svamla, santos. Anti-lockdown har varit ett jävla mantra i tråden så länge jag har läst här. Varför försöka skriva om historien när det bara är att backtracka om man är intresserad?
Citera
2020-06-08, 18:18
Medlem
HGs avatar
EU:s parlament vill tvinga alla EU-medlemmar att öppna sina gränser åter till sommaren inom EU. Man talar om att Schengen kommer att förstöras om inte alla gränser försvinner. Vi får se vad som händer under juni då frågan skall upp i EU-parlamentet.

https://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/priorities/eu-response-to-coronavirus/20200506STO78514/reopening-schengen-borders-after-covid-19-what-can-eu-do
Citera
2020-06-08, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Jo jag vet det står om forskaren på andra ställen, det märkliga var att Forbes helt plötsligt drog tillbaka artiklen.

Man kan ju undra vem eller vad som pressat Forbes?

Absolut.
Jag menade inte att ifrågasätta ditt inlägg, snarare att bekräfta att en sådan artikel finns.

Det är skumt att den togs bort.
Mycket pengar står på spel.
Kanske också en allvarlig konflikt med Kina.
Citera
2020-06-08, 18:20
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Vem i tråden har påstått att inte lockdown fungerar?

Finns nog ett bra gäng.
Citera
2020-06-08, 18:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Så sant.

Sluta svamla, santos. Anti-lockdown har varit ett jävla mantra i tråden så länge jag har läst här. Varför försöka skriva om historien när det bara är att backtracka om man är intresserad?
Man ser Tegnells inflytande överallt dessa dagar, tyvärr.
Citera
2020-06-08, 18:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Norway Scientist Claims Report Proves Coronavirus Was Lab-Made
(Källa: Forbes.com)
Norwegian scientist Birger Sørensen has claimed the novel coronavirus SARS-CoV-2 is not natural in origin. The claims by the co-author of the British-Norwegian study—published in the Quarterly Review of Biophysics—are supported by the former head of Britain’s MI6, Sir Richard Dearlove.
Sørensen told NRK that the virus has properties that differ greatly from SARS, and which have never been detected in nature.
https://www.forbes.com/sites/davidnikel/2020/06/07/norway-scientist-claims-report-proves-coronavirus-was-lab-made/#3bbe4b7f121d
Han söker också pengar till sitt vaccinprojekt som han av en händelse tar upp samtidigt.
Citera
2020-06-08, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johej
Absolut.
Jag menade inte att ifrågasätta ditt inlägg, snarare att bekräfta att en sådan artikel finns.

Det är skumt att den togs bort.
Mycket pengar står på spel.
Kanske också en allvarlig konflikt med Kina.

Läste ni inte artikeln? Sensations titel som ej stämmer med vad norsken sa.
Citera
2020-06-08, 18:23
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Så sant.

Jag är/var inte för en lockdown men jag tror den har effekt, dock är det försent nu ändå
Citera
2020-06-08, 18:25
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Man ser Tegnells inflytande överallt dessa dagar, tyvärr.

Ja eller så har du blivit överdrivet paranoid och ser saker som inte finns
Citera
2020-06-08, 18:27
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Intressant att du tar upp detta. IVA-fallen verkar vara på väg upp igen mot över 300 från att ha sjunkit under senaste veckan. Oroande utveckling om detta fortsätter som en trend.

Av 8 ECMO platser på KS är endast en ledig i dagsläget. Den hålls väl öppen för viktiga personer.

Vart i landet går IVA-fallen upp? Är det Göteborg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in