2020-06-02, 23:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
När vi pratar om att ta in turister måste man ju också tänka på om de blir sjuka. Jag tror Sverige måste ge de vård då. Det kan bli ett dåligt scenario om många turister kommer hit, sprider smitta och sedan också söker vård. Man får ju hoppas på det bästa men är det värt chansen?

Tror faktiskt att inga turister vågar åka till Sverige, inte i någon större omfattning,.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Så nu visar det sig att regeringen har friserat PISA siffror genom att exkludera utlänningar som är svagbegåvade, vilket är lite lustigt eftersom man skulle kunna kalla det rasism.

Hur som helst, det väcker frågan hur mycket man kan lita på regeringen när det gäller antalet döda i COVID? Om man fuskar på PISA för att vinna politiska poäng kan jag tänka mig att man gör ALLT för att hålla nere antalet döda för att rädda bilden av sig själva och rädda Sverigebilden ytterligare.
Min egen tolkning är att Sverige är det land som sannolikt är beredda att gå hur långt som helst för att slippa erkänna att man har fel - inklusive ljuga.

PISA är ju bara ytterligare ett exempel på hur korumperat och förljuget det svenska är. Det är pinsamt, faktiskt.
Citera
Medlem
En ny analys från Folkhälsomyndigheten visar nu att unga personer har en högre andel antikroppar mot covid-19 än personer över 19 år, rapporterar SR. (Källa: Expressen)

Omkring åtta procent av de under 19 år hade bildat antikroppar, medan motsvarande siffra för personer mellan 20 och 64 år låg mellan sex och sju procent

För personer över 64 år låg siffran på omkring tre procent.

Frågan är när denna analys gjordes? Det framgår inte riktigt i artikeln. Var det i samband med stickprovet som gjorde i maj, då endast 7,3% av Stockholmarna hade smittats? Antar det.
Citera
2020-06-02, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
En ny analys från Folkhälsomyndigheten visar nu att unga personer har en högre andel antikroppar mot covid-19 än personer över 19 år, rapporterar SR. (Källa: Expressen)

Omkring åtta procent av de under 19 år hade bildat antikroppar, medan motsvarande siffra för personer mellan 20 och 64 år låg mellan sex och sju procent

Frågan är när denna analys gjordes? Det framgår inte riktigt i artikeln. Var det i samband med stickprovet som gjorde i maj, då endast 7,3% av Stockholmarna hade smittats? Antar det.

Undersökningen görs varje vecka, det är de senaste siffrorna. Ökningen av hur många som har antikroppar är marginell således.
Citera
2020-06-02, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Fick samma intryck. Inte proffsigt. En minister måste kunna hålla sig totalt lugn, gärna även lite mer ödmjuk, i en sådan här situation... Som människa kan jag absolut förstå att hon är en pressad människa men detta blev inte så bra.

Ja inte var det statsmannamässigt iallafall. Det är nog väldigt mycket press från väldigt många olika håll just nu. Det är ju dessutom främst kärnväljare som avlider. Pensionärer och invandrare.
Citera
2020-06-02, 23:14
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Min egen tolkning är att Sverige är det land som sannolikt är beredda att gå hur långt som helst för att slippa erkänna att man har fel - inklusive ljuga.

PISA är ju bara ytterligare ett exempel på hur korumperat och förljuget det svenska är. Det är pinsamt, faktiskt.

Trodde sådant bara förekom i Muteborg, men det var naivt. Borde sett att hela Sverige bara är en fasad. Rost överallt bara man skrapar lite.
Citera
2020-06-02, 23:15
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Ja inte var det statsmannamässigt iallafall. Det är nog väldigt mycket press från väldigt många olika håll just nu. Det är ju dessutom främst kärnväljare som avlider. Pensionärer och invandrare.

Ungefär vad man kan förvänta sig av en avdankad lärarinna.

Flesta lärarinnor är nervvrak efter tio år i yrket.

Fick vi prov på här när det kom en jobbig fråga och fasaden sprack med en gång.
Citera
2020-06-02, 23:17
Medlem
Fatigue,Brain Fog, long-term effects of COVID-19 (Källa: Medicircle. In)

"We need to see who recuperates and who doesn't," said Avindra Nath, the head of clinical nervous system science at NIH's Clinical Center in Bethesda, Maryland, who is equipping to contemplate covid-19 patients. "It's very conceivable some will never recover their wellbeing."

Notwithstanding developing reports of harm to lungs, kidneys, and hearts, covid-19 patients are griping of progressing squashing exhaustion, muscle torment, intellectual issues, and different side effects that anybody with ME/CFS is exceptionally acquainted with.

In any case, analysts suspect probably some covid patients will stay wiped out and inevitably create post-viral ME/CFS. Their doubts are grounded in past research.
Citera
2020-06-02, 23:20
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Haha jag har sett klart det nu. Oj! Det gav inte något bra intryck på mig. Inget lugn, eller några eftertänksamma svar, direkt. Massa floskler och extremt defensiv inställning. Tycker hon pratade forcerat/hastigt. Det där såg inte ut som en person som har järnkoll på läget, det var nästan plågsamt att se..

Den kvinnliga reportern, minns ej hennes namn nu, hon är väldigt vass! Kan tänka mig att det är en rysare att bli intervjuad av henne, om man klantat sig som makthavare.

Ministern borde nog fundera ett varv till och testa lite ödmjukhet istället för att vara så där defensiv... Det är liksom läge att börja bli ödmjuk och erkänna misslyckande, tänker jag.

En detalj som ministern slängde ur sig (glömde hon bort Sveriges nationella rekommendationer?) var ju att de inom äldreomsorgen ska ha munskydd? Det har ju inte varit nån sån allmän rekommendation för äldreomsorgen, så det hajade jag till på.

Mkt bra av SVT detta, det stärkte min respekt för dem.

Ja jag reagerade också på det tror att det var efter någon myndighet som utbildade oss i basal hygien på PK för några veckor sen som sa att man kunde lägga till munskydd.

Jag håller med om allt du skrivit. IVO, vad gör dem? Ett brev med snigelpost om åtgärder, som sen ska återkollas, inom några veckor. Innan regeringen fått den rapporten kommer ju ta över sommaren? Helt värdelöst. Hon som minister skulle ju peka med hela handen och säga exakt vad de inom äldrevården (privat som kommunal) ska göra. Inte lägga in c19 äldre på avdelning för demenssjuka som inte förstår avstånd och sånt, ett tips.
Citera
2020-06-02, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12

Ja, jag kan faktiskt tänka mig att en hel del hemma i tv-sofforna även blev illa berörda av inslaget precis innan intervjun med Hallengren också. (Dvs. kvinnan som grät över sin mamma och de var vid en grav). Just den delen av inslaget såg jag tillsammans med ett par andra personer och de tyckte det var väldigt jobbigt och uttryckte att "nu får det fan vara slut på det här", eller dylikt. De ville stänga av Hallengren, för de blev irriterade...

Ja, jag tror helt enkelt att för regeringens trovärdighet och fortsatta förtroende, så behöver det nog sjunka rejält ganska omgående, med dödssiffrorna. De jag umgås med är lite "tuffare" än jag och har varit avvaktande hittills, men om till och med de börjar få nog så är det lite illa. Lite anekdotiskt men ja, faktiskt lite orolig för hur det skall bli med politiken också pga allt det här med Corona...
Citera
2020-06-02, 23:24
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro

Det är från vecka 19. Ett stickprov med ganska hög osäkerhet:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7487102
Citera
2020-06-02, 23:25
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Undersökningen görs varje vecka, det är de senaste siffrorna. Ökningen av hur många som har antikroppar är marginell således.
Det är siffror från vecka 19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in