2020-06-08, 16:36
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Absolut, det hade kommit igång bra i GBG och Jkpg. Credd till dem! 👍

Jag blev bekymrad när jag tänkte på sommaren dock. Du vet hur Sverige brukar dra allt i långbänk alltid med utredningar osv...

Jag har nog aldrig sett ett så här snabbt uppdrag som jag såg häromdagen: Regeringen har gett Socialstyrelsen i uppdrag att samordna regionernas covid-vård för sommaren. I regeringens uppdrag står bakgrundsinfo:

»I regioner, där många svenskar väljer att semestra, finns en oro för att ett större vårdbehov än vad vården klarar av ska uppstå. Det handlar både om en oro att ha tillräcklig kapacitet att hantera patienter sjuka i covid-19 men även en oro om att inte kunna tillgodose behovet av annan sjukvård«, står det i beslutet.

Ok, lite oroligt... men gott så, tänker man. De skall försöka samordna. Sen inser man att regeringen lämnat detta till Socialstyrelsen 4 juni, och de skall svara... Ta-daa, 12 juni.

De har alltså... 5 arbetsdar på sig att styra upp sommarvården. På 1 månad fick de inte fram skyddsmateriel, men ok...Känns tryggt!

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/06/socialstyrelsen-ska-forstarka-sjukvarden-under-sommaren/

Ja det känns förhastat liksom testerna de plötsligt utlovat x2. Jag ser allt detta som att de har panik över all kritik och det minskade stödet. Tyvärr så blev det ju backfire på de 100.000 testerna så de bara fick mer skit för det i slutändan. Inte omöjligt att det blir samma sak nu..

Om man ska hitta något till deras försvar ang. det du pratade om nu så lär det dröja längre tills alla faktiskt reser, och det dröjer även extra tid tills folk smittas och behöver vård. Men absolut en känsla av förhastande ändå som du säger. Hade gott kunnat vänta en månad enligt mig med beskedet om resor medans de fixat i bakgrunden.
Citera
2020-06-08, 16:36
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Finns ju tom en rapport länkad här i tråden att utländska läkare och sjukvårdpersonal var kraftigt överrepresenterade i UK.
Att just läkare med annan etnisk bakgrund än vit är överrepresenterad i gruppen läkare som avlidit av COVID-19 känns naturligt då läkare med annan etnisk bakgrund än vit är överrepresenterade i UK.

Sett till det totala antalet avlidna i COVID-19 är knappt 84% av de avlidna vita. 87% av befolkningen är vita. Men bara 64% av läkarna är vita, vilket sannolikt förklarar varför andra etniciteter (i synnerhet Asiatiska) är överrepresenterade i statistiken över läkare som avlidit i COVID-19.

Där det ser verkligt illa ut i statistiken över döda som INTE är sjukvårdspersonal är framför allt Bangladeshi, men vi pratar fortfarande hundratal.
Citera
2020-06-08, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
På vilket sätt påverkas du av att folk demonsterar i Malmö?

Är du för inskränkt demonstrationsrätt?
Hen menar nog att man skjuter tills man nått gränsen för offentliga sammankomster dvs 50 personer.
Citera
2020-06-08, 16:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Flockimmunitetsfiasko:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.25.20112623v1
Serological surveys in Reunion Island of the first hospitalized patients revealed that long-lived immunoglobulin G antibodies specific against SARS-CoV2 virus are rapidly vanishing in severe cases. Moreover, medical care and protections should be maintained particularly for recovered patients (severe cases) who may remain at risk of relapsing or reinfection.
Menar de att man ska testa för asymtomatiska fall genom påvisbart IgG?

Intressant. Får fundera lite över det.
Citera
2020-06-08, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morozz
SVD är inte låst för mig i alla fall, det står att socialstyrelsen är källan.
SVD är nog dåliga.

Jag hittade ett diagram från socialstyrelsen här på sidan 49 från 1989 till 2008.

Vet inte men kanske runt 7000 döda 1993 när det var värst?
"Dödlighet i influensa, samtliga kvinnor, samtliga män och 65 år och äldre. Åldersstandardiserade dödstal per 100 000"

Samtliga kvinnor 40 per 100 000
Samtliga män 46 per 100 000
= 86 st per 100 000 och det fanns 87 st 100 000 år 1993 (bef 8,7 miljoner)
Alltså 86 * 87 = 7482 st döda.

7482 st döda i influensa 1993 det är ju mycket om det stämmer.

Du räknar fel.
Samtliga kvinnor 40 per 100 000
Samtliga män 46 per 100 000

Du måste dra genomsnittet av dessa innan du muntiplicerar med Sveriges totala befolkning.
Alltså 43 x 87 = 3471

Men du tittar också på fel graf.
Du tittar på den som anger män och kvinnor över 65.
Du ska istället titta på den lilla grafen där under som visar samtliga män och samtliga kvinnor.
Då blir siffran 7x87 = 609

Alltså är 609 den högsta siffran på dödlighet i en Svensk influensasäsong. 1993.
Ganska långt från din falska siffra på 7482.
Citera
2020-06-08, 16:43
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johej
Jag googlade på följande och fick en massa träffar.
"birger sörensen covid lab made"

Jo jag vet det står om forskaren på andra ställen, det märkliga var att Forbes helt plötsligt drog tillbaka artiklen.

Man kan ju undra vem eller vad som pressat Forbes?
Citera
2020-06-08, 16:44
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Vi har ingen aning om hur situation ser ut i sydkorea, då de inte testar. Om vi slutar testa i sverige så kan vi ju också säga att behovet av att testa har försvunnit, då vi inte har några fler bekräftade fall. De två hänger ju liksom ihop, men det förstår ni inte av någon anledning. Vi vet inte heller hur många som har dött i c19 där, inte den blekaste.

De gjorde aldrig några omfattande tester av allmänheten, de hade sina drive thru, som inte så många använde sig av p.g.a det byggde på frivillighet där rika personer kunde bli testade. En stor missuppfattning att de gjorde en stor testning av allmänheten och smittospårning, bara för de var först med drive thrus.

Jag har sagt att sveriges hantering är brottsligt dåligt, men sydkorea är verkligen ingen bra förebild.

Åtgärder som att isolera äldreboenden etc är mer effektivt. Men inget säger att mann inte kan göra både och.
Du underkänner alltså all statistik som finns helt och hållet (min fetning ovan).
På vilken grund?
Jag har inte läst någon (annan än dig) som säger att (t.ex) Sydkoreas siffror kan vara helt fel. Tvärtom verkar de ha bra koll.
Så har du någon källa som stödjer ditt påstående att vi inte har någon koll alls på hur många som har dött i Covid-19 i Sydkorea?
Citera
2020-06-08, 16:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
De har ingen skam i kroppen de som går ut och protesterar. Nu finns det väl etniska svenskar bland dem också, och de är lika illa. Men att invandra till ett land, få en massa specialbehandlingar på det folkets räkning, sedan har mage att gå ut och klaga på rasism mitt under en pandemi som dödar tusentals av våra äldre, mkt p.g.a resursbrist då resurserna har gått till just invandrarna. Ingen tacksamhet. De påminner om kvinnor, de vill bara ha och ha.

Btw den enda rasism som finns i denna värld, som är väl utbrett är emot vita män.
Du läter som en Incel?🤦🏼‍♀️

Jag håller med om att det är högst olämpligt att demonstrera under en pandemi.
Citera
2020-06-08, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Ja det känns förhastat liksom testerna de plötsligt utlovat x2. Jag ser allt detta som att de har panik över all kritik och det minskade stödet. Tyvärr så blev det ju backfire på de 100.000 testerna så de bara fick mer skit för det i slutändan. Inte omöjligt att det blir samma sak nu..

Om man ska hitta något till deras försvar ang. det du pratade om nu så lär det dröja längre tills alla faktiskt reser, och det dröjer även extra tid tills folk smittas och behöver vård. Men absolut en känsla av förhastande ändå som du säger. Hade gott kunnat vänta en månad enligt mig med beskedet om resor medans de fixat i bakgrunden.

Bokningarna är igång iaf:

Efter beskedet blev anstormningen så massiv att Destination Gotlands sajt kraschade.

– Vi har aldrig varit med om något liknande, säger Adam Jacobsson, sälj- och marknadsansvarig.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/70e9AW/rusning-till-att-boka-resor-efter-regeringens-besked

Men absolut, det kan vara så att det dröjer till midsommar innan de flesta reser iväg, så kanske att det blir lite respit och att smittan hinner avklinga lite mer innan dess. Fingers crossed!
Citera
2020-06-08, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det är roligt att demonstrera och speciellt på försommaren då alla ungdomar är mer eller mindre lediga. Många kommer tyvärr också att fortsätta att sprida COVID-19.
Kommer nog inte så många på den. Malmös alternativa vänster har misskött sig å det grövsta och fått sina bidrag indragna= lägga ner så de är nog glada att det äntligen hände ngt som passar dem. Rip George Floyd ❤️
Citera
2020-06-08, 16:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
De flesta till oss kommer från våra grannländer.

I övrigt orkar jag inte besvara resten av tramset.
Orkar du leta upp nån källa på att de flesta europeiska flygresenärer kommer från våra grannländer eller ska jag tro att du bara hittar på? Jag angav i alla fall källa och citat tidigare idag:

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Traffic of Sweden’s airports

Overall, there were more than 40 million passengers at airports in Sweden in 2019, which was an increase of roughly nine million compared to 2011. More than half of the total passenger number in 2019 came from European countries. Domestic travelers accounted for almost a third of the total amount.

https://www.statista.com/statistics/796945/number-of-passengers-on-domestic-and-international-flights-at-airports-in-sweden-by-airport/

Har inte hittat motsvarande info för NZ.

Med tanke på hur mycket mindre våra nordiska grannar (15 milj?) är jämfört med övriga Europa (ca 700 milj?) finner jag det högst osannolikt att de flesta europeiska besökare som flyger hit kommer från våra grannländer!

Att du gäspar och inte orkar är ingen trovärdig källa för ditt påstående!
Citera
2020-06-08, 16:49
Medlem
Uppemot 80 procent av världens befolkning kan ha ett inbyggt skydd mot covid-19. Hjärnforskaren Karl Friston presenterar nya spännande fakta om sjukdomen.

Dolt bakom betalvägg, någon som är Aftonbladet pluskund och kan dela texten?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGpQ0x/fyra-av-fem-kan-vara-skyddade-mot-covid-19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in