2020-06-08, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det finns ingen advokat som kostar bara 4000 kr. Advokater tar en timtaxa på minst 1500 kr plus moms, och tar även betalt för resetid.

Nej, domstolstaxan är 1380 kr/tim exkl moms (2019). Mer får de inte ta som offentlig försvarare. I övrigt se mitt tidigare tillägg.
Citera
2020-06-08, 17:59
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Får man ett slag så man tuppar av kommer man inte ihåg vad som hänt stunden innan. Så detta låter påhittat.

Men man kan också få ett slag och närminnet kommer tillbaka efter ett tag, så som i dom flesta fallen kommer minnet tillbaka och då minns man slaget, det slaget man slocknar av.
Citera
2020-06-08, 18:02
Medlem
Citat:
Får man ett slag så man tuppar av kommer man inte ihåg vad som hänt stunden innan. Så detta låter påhittat.
Vi pratar om ETT slag. Inte en, vad vi kallar, grov misshandel. Som flickan i Malmö i höstas. Hon har inget minne av händelsen, och inte före, och inte efter. Wilma fick dessutom ett slag i tinningen, inte i hippocampus.
Citera
2020-06-08, 18:11
Medlem
siisters avatar
Citat:

Själv tycker jag påståenden som inte backas upp med någon källa låter påhittade

Citat:
Det råder stor osäkerhet, både bland läkare och hos allmänheten, när det gäller hjärnskakning och de symtom som uppstår efter skadan. Minnesförlustens varaktighet stämmer ganska väl överens med medvetslöshetens varaktighet och allvarlighetsgraden av huvudskadan. Minnesförlusten gäller både det som skett efter skadan (antegrad amnesi), det vill säga bristande förmåga att komma ihåg ny information, och det som skedde strax innan skadan (retrograd amnesi).
https://www.netdoktor.se/neurologi/sjukdomar/vad-ar-hjarnskakning/
Citera
2020-06-08, 18:14
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi pratar om ETT slag. Inte en, vad vi kallar, grov misshandel. Som flickan i Malmö i höstas. Hon har inget minne av händelsen, och inte före, och inte efter. Wilma fick dessutom ett slag i tinningen, inte i hippocampus.
Ja men vad är det du inte förstår? Får man ett slag så man TUPPAR AV, gör medvetslösheten att man inte minns. Får man ett som gör att man tuppar av då syns det och är hårt. Du tuppar inte av i första taget åker i backen jag men du bli inte medvetslös då ska de vara riktig hårt och välplacerat han ser inte ut att ha den kraften och han är ingen boxare. Ja har fått ett antal bollar och fötter i huvudet även armbågar. Både med medvetslöshet och utan som följd.
Citera
2020-06-08, 18:18
Medlem
Citat:
Ja men vad är det du inte förstår? Får man ett slag så man TUPPAR AV, gör medvetslösheten att man inte minns. Får man ett som gör att man tuppar av då syns det och är hårt. Du tuppar inte av i första taget åker i backen jag men du bli inte medvetslös då ska de vara riktig hårt och välplacerat han ser inte ut att ha den kraften och han är ingen boxare. Ja har fått ett antal bollar och fötter i huvudet även armbågar. Både med medvetslöshet och utan som följd.
Man kan tappa minnet en kort stund med ett sådant slag. Men det kommer tillbaka. Lägg ner nu. Dina armbågar och fötter har inte med saken att göra. Men det förklarar en hel del.
Citera
2020-06-08, 18:19
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picard2020
Jag tycker att skrikandet kunde utretts bättre i dagens förhör. Det är väldigt otydligt huruvida det är "bråkskrik", alltså där det hörs att nån grälar och skriker saker till nån annan, eller "skräckskrik". Eller både och.

Jag håller med, polisen borde förhöra/fråga barnen, så små var de inte.

Citat:

Dessutom hade T inga skador på knogarna, inte ens då poliserna på E6:an inspekterade honom. Han kan ju däremot ha sparkat.
Citera
2020-06-08, 18:20
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Men man kan också få ett slag och närminnet kommer tillbaka efter ett tag, så som i dom flesta fallen kommer minnet tillbaka och då minns man slaget, det slaget man slocknar av.
Nej det gör man inte. Det blir svart. Man kan komma ihåg vad man gjorde innan i bland men smällen kommer man inte ihåg. Och har man fått en sån smäll syns det, man tuppar inte av av en smäll så lätt. Då är det en hård smäll han ser inte ut att ha den kraften och han är ingen boxare.
Citera
2020-06-08, 18:23
Medlem
StellHells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deeada
Ska bli intressant att se hur vittnesmålet med granne G*ran ser ut imorgon som vid polisförhör påstod sig vara SÄKER på att skriken kommit efter 20:30 då han hade sett CIS (som sänts 20:00-20:30), vilket inte stämmer överens med dagens vittnesmål med granne P*ter som påstår att skriken var runt 18:00. För att få rätsida på saker så är det även G*ran som P*ter ser röra sig uppåt i trapphuset.
Hoppas innerligt att Åklagare kollat igenom TV-tablå för 14 nov, då CIS inte sänts 20:00 denna dag utan har gått 17:00-18:00 samt 21-22.

G*rans vittnesmål kan förstöra tidsramen helt, då MGM inte var hemma då han hört skriken..

Jag tror mig vara hyffsat säker på att G*öran har tagit fel på vilket NCIS han hade tittat på.
NCIS gick 21.00 på TV8, men även NCIS: LA gick 17.00 på TV6. Det skulle isf stämma överens tidsmässigt att han har tittat på programmet 17-18 och efter det hört skriken och gått ut i trapphuset.

https://tv24.se/tv/2019-11-14

Sändes torsdag 14/11, 17:00 - 18:00
på TV6
NCIS: Los Angeles
Säsong 8 Avsnitt 2: Belly of the Beast
Teamet står inför en farlig situation när en i teamet blir allvarligt skadad under ett uppdrag i Syrien.

---

Som du säger, konstigt om åklagare inte har gjort samma enkla research (eller mellan förhören av polis). Är övertygad om att det är just detta program han sett.
Citera
2020-06-08, 18:25
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man kan tappa minnet en kort stund med ett sådant slag. Men det kommer tillbaka. Lägg ner nu. Dina armbågar och fötter har inte med saken att göra. Men det förklarar en hel del.
Klart det har. En smäll i huvudet är det samma. Men du vet ju så klart bättre för du har fått smällar i huvudet. Man minns inte vad som hände det bli svart. Så lägg av själv. Har du ens varit medvetslös någon gång?
Citera
2020-06-08, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StellHell
Jag tror mig vara hyffsat säker på att G*öran har tagit fel på vilket NCIS han hade tittat på.
NCIS gick 21.00 på TV8, men även NCIS: LA gick 17.00 på TV6. Det skulle isf stämma överens tidsmässigt att han har tittat på programmet 17-18 och efter det hört skriken och gått ut i trapphuset.

https://tv24.se/tv/2019-11-14

Sändes torsdag 14/11, 17:00 - 18:00
på TV6
NCIS: Los Angeles
Säsong 8 Avsnitt 2: Belly of the Beast
Teamet står inför en farlig situation när en i teamet blir allvarligt skadad under ett uppdrag i Syrien.

---

Som du säger, konstigt om åklagare inte har gjort samma enkla research (eller mellan förhören av polis). Är övertygad om att det är just detta program han sett.
Ska denne G*ran vittna? När i så fall? Jag har lyckats försnilla vissa dokument i min mapp, och den nya förhandlingsplanen är en av dom.
Citera
2020-06-08, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
He,he,he - Hmm vad är "droidsystemet"? Såg igår att det finns en svart ruta ovanför den nerladdade FUP:en - som jag tog ner i PDF-form. Den gav ETT slags sidnummer - medan sidorna i sig självt i FUP återfinns i FUP strax upptill i högerkant på PDF:en och då direkt under den översta vita med inramade i svart texten om Dnr och datum.

När det stod t ex sid 233 i FUP kanske det syntes i datorns svarta rektangulära sidhänvisning ett par sidor framåt t ex 235-236 osv. Det är inte kompatibelt i varje fall ...

Så fungerar alla pdf läsare. Den som skapat dokumentet kan lägga energi på att få det annorlunda, men det görs knappast för en fup. Utgå alltid från sidornas paginering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in