2020-06-08, 16:50
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det var alltså inte bara ett högljutt gallskrik..

- Kan du beskriva hur skriket låter?
- Det är som att någon bråkar jättemycket. Gallskriker. Sedan blir det tyst. Så skriker det igen.
- Hur länge håller det på?
- Fem minuter från att jag vaknade kanske, och min dotter säger att det hållit på en stund innan.
Du sa att det skreks och sedan blev det tyst. Hur menar du?
- Det var ju ett jätteskrikande som höll på. Sedan blev det knäpptyst. Sedan var det inget mer efter det. Det var helt tyst.
- Hörde du något mer från den lägenheten alls den kvällen?
- Nej..
Jag är ganska övertygat att W skrek högt efter det första tunga slaget med knytnäven som har skadat hennes vänstra ögonglob delen. Hon har ramlat på golvet och försökte resa upp sig ( det finns ett blodig handavtryck nere på fåtöljen). W kanske försökt ta sig till balkongen då började T strypa henne för att få henne sluta skrika. Sedan flyttade han hennes kropp till sängen.
Citera
2020-06-08, 16:53
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deeada
Ska bli intressant att se hur vittnesmålet med granne G*ran ser ut imorgon som vid polisförhör påstod sig vara SÄKER på att skriken kommit efter 20:30 då han hade sett CIS (som sänts 20:00-20:30), vilket inte stämmer överens med dagens vittnesmål med granne P*ter som påstår att skriken var runt 18:00. För att få rätsida på saker så är det även G*ran som P*ter ser röra sig uppåt i trapphuset.
Hoppas innerligt att Åklagare kollat igenom TV-tablå för 14 nov, då CIS inte sänts 20:00 denna dag utan har gått 17:00-18:00 samt 21-22.

G*rans vittnesmål kan förstöra tidsramen helt, då MGM inte var hemma då han hört skriken..

Man kan undra om G*ran (men inte anta givetvis) om han var onykter? Eller har dålig tidsuppfattning? Tror inte att P*ter och ungarna har fel i tiden som de lagt ca kl 17-19 plus kikat i dörrhålet av skrik mm - vilket också kan vara mycket relevant ... för någon gång efter det avviker MGM ca kl 18 och MGM:s förehavanden vet vi enligt FUP från ca kl 18:40 osv. Alltså vi pratar om den 14 november.
Citera
2020-06-08, 16:54
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad det handlar om är att fupen inte är numrerad de första sidorna på innehållsförteckningen. I just denna fup börjar numreringen på "tidslinjen". Dvs på söksidan 12, vilken är fupens pdf sid 1. Vill man ex komma till fupens sid 100, så får man i sökrutan skriva 112.

Jo jag har upptcäkt det också och flera med oss ... inte riktigt i fas helt enkelt.
Citera
2020-06-08, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ATLAS64
Varför frågade de inte ut den misstänkte gärningsmannen i rätttegången vad han menade med sitt uttryck? tycker de gör grova missar i denna rättegång .
Han har även sagt att "även om jag erkänner så måste det också bevisas". "Om jag erkänner för dig (till häktesvakten) går du till polisen då?". Osv osv. Visst - det är vissa erkännanden. Men det finns massor med falska erkännanden i kriminalhistorien. Man FÅR inte bara ta det som ett erkännande rakt upp och ner. Men i detta fall är dessa uttalanden INKLUSIVE allt man hittat i lägenheten, INKL hans tigande i förhör, INKL hans märkliga uppträdande både före och efter häktning... finns inte på kartan att han inte blir fällt för mord. Enligt mig. Men jag har ju haft fel förr.
Citera
2020-06-08, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Jo jag har upptcäkt det också och flera med oss ... inte riktigt i fas helt enkelt.
Men det ÄR i fas. Det är bara det att man inte bryr sig om att numrera fupens innehållsförteckning. Och att man får lägga till 12 sidor när man söker.
Citera
2020-06-08, 16:56
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Jag är ganska övertygat att W skrek högt efter det första tunga slaget med knytnäven som har skadat hennes vänstra ögonglob delen. Hon har ramlat på golvet och försökte resa upp sig ( det finns ett blodig handavtryck nere på fåtöljen). W kanske försökt ta sig till balkongen då började T strypa henne för att få henne sluta skrika. Sedan flyttade han hennes kropp till sängen.

För mig ett mycket troligt händelseförlopp.
Citera
2020-06-08, 16:57
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Men det ÄR i fas. Det är bara det att man inte bryr sig om att numrera fupens innehållsförteckning. Och att man får lägga till 12 sidor när man söker.

Tycker egentligen inte jag heller. Jag spånar sidor om tiotal runtom (bakåt och framåt) vad folk i tråden har angett - enklast så. Inget att haka upp sig på.
Citera
2020-06-08, 16:58
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Har svarat på detta nyss. Jag följde P4:s rapportering och har svarat (nyss) just detta till dig!
Två olika rapporteringar, två olika journalister som rapporterar på olika sätt.
Citera
2020-06-08, 16:58
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBollocks
Jag noterade också det, därav min försiktiga undran om nån som studerar beteenden kan tolka honom på nåt vis?

Beteendevetare brukar göra observationer i patienten/klientens normala miljö. Nära nog ingen är sig själv i en rättsal, utom de som jobbar där.

Citat:
Ursprungligen postat av Nossttam
Nej, det är Göran som påstod det. Idag var det grannen snett under som hade tagit en tupplur runt 17tiden och väcktes av sina rädda barn som hörde skriken.

Varför förhörs inte barnen??? De behöver ju inte vara med på rättegång, men kan väl lämna vittnesmål på inspelad videolänk. Barn kan vara rätt skärpta med bra minne. Jag har för mig att de är 12 och 10 år gamla, så inga småbarn i alla fall.

Citat:
Det finns ju ett regelverk hur alla kostnader skall betalas och av vem. Staten betalar advokaterna till den misstänkte - om denne inte har medel själv, vilket de sällan har. Och staten betalar vittnen om de haft kostnader. Så för mig är det självklart att den svenska staten betalar de utländska vittnen som man kallar.

Jag har för mig att staten måste betala försvarsadvokat för alla som är anklagade för ett brott, även om de har egna pengar på fickan. Enligt EU-lag, troligen även FN.

Jag kan tänka mig att tysken trodde/förväntade sig att allt skulle vara betalt och fixat, men att domstolen betalar tillbaka utlägg som vittnet har haft, i efterskott. Troligen sköter andra länder det mer smidigt, att åklagare/advokat lägger in om ersättning till domstol även för ev långväga vittnen.
Citera
2020-06-08, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Jag har för mig att staten måste betala försvarsadvokat för alla som är anklagade för ett brott, även om de har egna pengar på fickan. Enligt EU-lag, troligen även FN.

Jag kan tänka mig att tysken trodde/förväntade sig att allt skulle vara betalt och fixat, men att domstolen betalar tillbaka utlägg som vittnet har haft, i efterskott. Troligen sköter andra länder det mer smidigt, att åklagare/advokat lägger in om ersättning till domstol även för ev långväga vittnen.
Nej, fälls man för ett brott och har råd med advokat så får man betala själv. I såna här mål är dock kostnaderna otroligt höga så det finns inte en chans att de kan betala själva. I ex ett rattfyllemål, så kan en advokat kosta ex.vis småbelopp på 4000 kr. Anser man att personen ifråga har råd att betala detta så går inte staten in och betalar. Samt då 800 kr till brottsofferfonden.

Vad beträffar vittnen som kallas så skall de ha betalt för förlorad arbetsförtjänst samt resor till och från domstolen om de så önskar. Det kan vara så att man inte har riktigt koll på just vad gäller kostnader på utlandsboende vittnen.
Citera
2020-06-08, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ATLAS64
Varför frågade de inte ut den misstänkte gärningsmannen i rätttegången vad han menade med sitt uttryck? tycker de gör grova missar i denna rättegång .

JUST PRECIS!!! Alltså VET ju Ts*ko var kroppen finns.!!! Han säger ju det rakt ut!! Jäkla klantig åklagare!!!
Citera
2020-06-08, 17:09
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Nej, fälls man för ett brott och har råd med advokat så får man betala själv. I såna här mål är dock kostnaderna otroligt höga så det finns inte en chans att de kan betala själva. I ex ett rattfyllemål, så kan en advokat kosta ex.vis småbelopp på 4000 kr. Anser man att personen ifråga har råd att betala detta så går inte staten in och betalar. Samt då 800 kr till brottsofferfonden.

Vad beträffar vittnen som kallas så skall de ha betalt för förlorad arbetsförtjänst samt resor till och från domstolen om de så önskar. Det kan vara så att man inte har riktigt koll på just vad gäller kostnader på utlandsboende vittnen.

Det finns ingen advokat som kostar bara 4000 kr. Advokater tar en timtaxa på minst 1500 kr plus moms, och tar även betalt för resetid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in