Citat:
Ursprungligen postat av
MrBollocks
Jag noterade också det, därav min försiktiga undran om nån som studerar beteenden kan tolka honom på nåt vis?
Beteendevetare brukar göra observationer i patienten/klientens normala miljö. Nära nog ingen är sig själv i en rättsal, utom de som jobbar där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nossttam
Nej, det är Göran som påstod det. Idag var det grannen snett under som hade tagit en tupplur runt 17tiden och väcktes av sina rädda barn som hörde skriken.
Varför förhörs inte barnen??? De behöver ju inte vara med på rättegång, men kan väl lämna vittnesmål på inspelad videolänk. Barn kan vara rätt skärpta med bra minne. Jag har för mig att de är 12 och 10 år gamla, så inga småbarn i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Det finns ju ett regelverk hur alla kostnader skall betalas och av vem. Staten betalar advokaterna till den misstänkte - om denne inte har medel själv, vilket de sällan har. Och staten betalar vittnen om de haft kostnader. Så för mig är det självklart att den svenska staten betalar de utländska vittnen som man kallar.
Jag har för mig att staten måste betala försvarsadvokat för alla som är anklagade för ett brott, även om de har egna pengar på fickan. Enligt EU-lag, troligen även FN.
Jag kan tänka mig att tysken trodde/förväntade sig att allt skulle vara betalt och fixat, men att domstolen betalar tillbaka utlägg som vittnet har haft, i efterskott. Troligen sköter andra länder det mer smidigt, att åklagare/advokat lägger in om ersättning till domstol även för ev långväga vittnen.