Åh tusan ett helt år, det ställer ju inte hennes insats i någon bättre dager precis. Ett märkligt val om det är som du gissar. Thomas P avböjde ju hjälp med detta från Gunnar Wall. Eller så är det ett logiskt val om man inte vill ha för mycket kunnig och kritisk granskning av sitt teoribygge.
Så är det. Tomas har ratat all sakkunskap och inte har han ägnat den tid han påstår åt det här.
Jag tänkte ha lite lucköppningar inför presskonferensen om resultat från efterforskningar i lite stigande prioritet. Återhållsam information av respekt för läget. Innan jag börjar med första måste jag säga att det är intressant med Boboslackes kommentar om beväpningen vid knarkspaningen med hänsyn till id:n ovan av ”Föllinge”.
Lucka 1 - Danita radio
På hösten 1985 vill en person köpa en Danita Beta III med annons i DN. Annonsen spårad till lantbrukarhushåll i Södermanland. Det är intressant, eftersom en lantbrukare i Småland blir öppet tackad av ”Barbrogruppen” i samband med sin begravning när han avled för ett antal år sedan, enligt begravningsannonsen.
Vidare, på morddagen (!) är en säljannons införd för samma typ (DB III). Annonsen spårad till ett hushåll med en meriterad akademiker i Täby.
Sammantaget: Bra källor, hög sakriktighet, högst oklar relevans. Osannolikt med samband mellan de bägge annonserna.
Något jag inte förstår är varför de inte har använt en spektrometer för att analysera var stålet från vapnet kommer från. De har ju tydligen kulor med identifierbara rester av vapnet på. Ett ryskt vapen har ju t.ex. knappast anerikanskt stål i sig.
Tänk om SE dök upp och gjorde jobbet åt den större gruppen som hade koll på OP under en tid för att slå till när läget var rätt? Många trodde nog då att dom varit delaktiga vilket kan förklara konstiga telefon samtal etc. Att en random figur skulle dyka upp samtidigt som gruppen höll på att skrida till verket och stjäla showen.
Wow vilken knorrr
En viktig fråga är då om det sprang omkring fler folk med wt denna dag än andra dagar?
Mängden wt i omlopp denna dag kanske var helt normal i denna tidsepok?
Bärbara mobiltelefoner till rimliga priser kom på slutet av 80-talet.
Hur vanligt var det med wt vid denna tid?
Bra fråga. Är det här utrett menar du? Och om det var vanligt, varför inte höra av sig till polisen och säga att det var bara vi som gjorde xxxxxx och som bara råkade sammanfalla med LOP's rörelser och därpå MOP den kvällen.
Jag är lugn, tack. Ser fram emot vad du kommer fram till när du fått tid. Alltid kul att lära sig nytt!
Det du behöver visa är alltså:
- Varför 11 § Åklagarförordning inte gäller chefsåklagare Petersson i sin roll som förundersökningsledare i Palme-mordet, och att han trots denna paragraf är förhindrad att utreda misstänkta poliser.
Den andra punkten blir tuffare då det är en grundlag. Lyckas du hitta en lag som står i strid vinner alltså grundlagen.
Jag vet inte om du kommer att bli nöjd men jag har specat lite lagrum och givit kommentarer. Jag lägger det mesta inom spoiler.
Med anledning av att det i MOP förekommit uppslag avseende polisers inblandning i MOP, ”Polisspåret” och den så kallade ”Dekorimamannen", och möjlighet att KP och PU skulle lagföra dessa tänker jag nedan redogöra för de lagar och förordningar som reglerar detta.
”Palmeåklagaren" är chefsåklagaren Krister Petersson vid Riksenheten mot internationell och organiserad brottslighet (Stockholmskontoret) utlånad till Riksåklagaren för att tjäna som förundersökningsledare i MOP.
Riksenheten mot internationell och organiserad brottslighet (Internationella Åklagarkammaren)
Krister Petersson har en lång bakgrund som åklagare och har bland annat utrett mordet på Anna Lindh. Sedan 2006 arbetar han på Internationella åklagarkammaren i Stockholm, där han är chefsåklagare.
Den 1 januari 2005 inrättades Särskilda åklagarkammaren (tidigare Riksenheten för polismål). Det är den enda åklagarkammare som lyder organisatoriskt direkt under riksåklagaren. (…)
Vid Särskilda åklagarkammaren handläggs i huvudsak följande ärendetyper.
Ärenden om brott av anställda inom polisen samt vissa andra befattningshavare som avses i förordningen (2014:1106) om handläggning av ärenden om brott av anställda inom polisen och vissa andra befattningshavare.
Lagrum är specifika avsnitt av den skrivna rätten som skall tillämpas för en given frågeställning.(…) För ett enkelt domslut kan lagrummet vara en enstaka paragraf medan lagrummet för en myndighets verksamhet kan sträcka sig över flera författningssamlingar.
Författningar är ett gemensamt namn för lagar, förordningar och föreskrifter. Författningar är bindande regler. Riksdagen beslutar om lagar, regeringen om förordningar och myndigheterna om föreskrifter.
Nu till frågeställningen om vem som är behörig att ”lagföra och åtala” brott begångna av poliser.
En liten sammanfattning för er som inte vill läsa lagtext:
Enligt Åklagarförordning 2004:1265 11 § tillkommer behörighet lägst vice chefsåklagare vilket kompletteras/förtydligas av förordning av Regeringen i 2014:1106 6 § som föreskriver att åklagare med lägst tjänsteställning som vice chefsåklagare enligt 2004:1265 vid Särskilda åklagarkammaren är behörig att lagföra poliser som begått brott och att handläggningen skall ske inom Avdelningen för särskilda utredningar vid Polismyndigheten enligt föreskrifter i ÅFS 2014:15 som preciserar handläggningen.
Undantag finns för brott med lågt straffvärde men det brott som avses i MOP är mord vilket är det mest allvarliga i brottskatalogen.
Särskilda behörighetsregler
11 § Endast riksåklagaren, vice riksåklagaren, överåklagare, vice överåklagare, chefsåklagare och vice chefsåklagare får utföra åklagarens uppgifter i fråga om bevistalan, och handlägga frågor om ansvar för brott enligt förordningen (2014:1106) om handläggningen av ärenden om brott av anställda inom polisen och vissa andra befattningshavare. https://lagen.nu/2004:1265
Min kommentar: För att vara behörig att handlägga enligt (2014:1106) måste befattningshavaren ha en tjänsteställning som minst vice chefsåklagare. För att närmare bestämma vilka som är behöriga måste vi därför gå till (2014:1106)
Inom spoiler följer ett antal lagrum som reglerar vem som är behörig.
Förordning (2014:1106) om handläggning av ärenden om brott av anställda inom polisen och vissa andra befattningshavare
Förordningens tillämpningsområde
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om Polismyndighetens handläggning av vissa ärenden som gäller anställda inom polisen, vissa uppdragstagare vid Polismyndigheten och den som genomgår grundutbildning till polisman.
Utredningar om brott som inte har samband med anställningen
4 § Förordningen gäller också vid handläggning av ärenden där fråga har väckts om
1. en anställd inom polisen har gjort sig skyldig till något brott som inte har samband med anställningen, eller
2. den som genomgår grundutbildning till polisman har gjort sig skyldig till något brott.
Utredningar om brott av vissa andra befattningshavare
6 § Utöver vad som anges i 2 och 4 §§ gäller denna förordning vid Polismyndighetens handläggning av de ärenden som vid Åklagarmyndigheten handläggs av de åklagare som är särskilt avdelade för utredning av ärenden om brott som begåtts av anställda inom polisen, åklagare, domare och vissa andra offentliga befattningshavare.
Handläggningen
Avdelningen för särskilda utredningar
8 § Ärenden som anges i 2, 4, 6 och 7 §§ handläggs vid Avdelningen för särskilda utredningar vid Polismyndigheten.
9 § Sådana ärenden som avses i 2 och 4 §§ ska omedelbart lämnas över till Avdelningen för särskilda utredningar, som genast ska lämna ärendet vidare till åklagare för prövning av om en förundersökning ska inledas.
10 § Sådana ärenden som avses i 7 § ska så snart som möjligt lämnas över till Avdelningen för särskilda utredningar, som genast ska lämna ärendet vidare till åklagare för prövning av om en förundersökning ska inledas.
17 § Åklagarmyndigheten får, i samråd med Polismyndigheten, meddela närmare föreskrifter om handläggningen av ärenden enligt denna förordning.
Min kommentar: Enligt förordningen 6 § så finns ”åklagare som är särskilt avdelade för utredning av ärenden om brott som begåtts av anställda inom polisen” dvs ”Särskilda åklagarkammaren” som bistås av ”Avdelningen för särskilda utredningar" som handlägger brott begångna av poliser och enligt 17 § kan det finnas närmare föreskrifter om detta vilka vi återfinner i ÅFS 2014:15, se nedan
Åklagarmyndighetens föreskrifter om handläggning av ärenden om brott av anställda inom polisen och vissa andra befattningshavare ÅFS 2014:15
Åklagarmyndigheten föreskriver följande med stöd av 17 § förordningen (2014:1106) om handläggning av ärenden om brott av anställda inom polisen och vissa andra befattningshavare.
Så för att svara på frågan om KP har behörighet att lagföra poliser i MOP utifrån tillgängliga uppgifter så är svaret nej. Så länge Kerstin Skarp var förundersökningsledare var det inget problem eftersom hon var bitr. RÅ och vid tillsättandet av KP har man i alla fall inte explicit offentligt givit honom behörighet att lagföra poliser, han är fortfarande chefsåklagare vid Riksenheten mot internationell och organiserad brottslighet vilket är passande avseende Sydafrikaspåret men ger inte behörighet att lagföra poliser.
Några namedrops avseende poliser på onsdag blir det inte, men vem vet jag kanske har fel.
På upploppet i detta över 34 åriga maratonlopp så verkar det handla om Sydafrika,Stig Engström och Christer Andersson vad jag kan se.
Sydafrika är närmast omöjligt att bevisa,särskilt som den omtalade dossiern lämnas över i Mars..en månad efter KPs uttalande om att PU har en lösning på MOP.Vidare har klara nyckelpersoner inte ens kontaktats enligt egna utsagor.Nej,Sydafrika är det knappast..
Återstår Stig Engström och Christer Andersson.Alla som har satt sig in in arbetshypotes Stig Engström vet att nuvarande spekulationer inte räcker någon som helst stans.Bevisläget för PU är sålunda synnerligen besvärligt..och om till exempel Annette K har stöttat ALGs första och länge vidhållna tidsuppgift gällande Engströms återkomst till Skandiahuset på kvällen 28 Februari så återstår i stort sett ingenting att bygga något på gentemot Stig Engström.För att Skandimannen överhuvudtaget skall kunna anses vara GM krävs mycket övertygande teknisk bevisning..något som vi vet att PU inte sitter på.
Vad återstår då av arbetshypotes Skandiamannen?
Ingenting,ingenting av högre värde.Indiciekedjan emot honom är full av hål och Stig Engström är och förblir en ytterst osannolik GM.
När vi spränger målsnöret på Onsdag(förhoppningsvis)så bör det sålunda helt logiskt sett handla om den säregne ensamvargen Anders Christer Henning Andersson 520609-4616.Han är den ende som enligt mitt förmenande kan komma ifråga,då vi vet att KP är helt beroende av en trovärdig och pytonormslång indiciekedja.
Endast den gode CA kan uppvisa sådan,och det särskiljer honom från alla övriga i det material vi har till handa.
Vinnarodds på CA?..det borde vara lågt,mycket lågt.
Det är André Pops, 47, som kommer att leda det direktsända programmet med krim-journalisten Lars Olof Lampers vid sin sida. Politiker och experter kommer att befinna sig på plats i studion för att analysera beskedet som ska komma under onsdagen. Även Olof Palmes son Mårten Palme tillsammans med bland andra statsminister Stefan Löfven och vittnen från mordnatten kommer att medverka.
Båda dessa två är, kan vi nog utgå ifrån, redan förhandsinformerade om vad som kommer framföras under presskonferensen. Och har alltså med denna kunskap tackat ja till att medverka i programmet som länkas ovan. Mårten har visserligen vacklat något gällande SE de senaste åren. Men dessa två är annars framför allt kända för en sak - de har uttryckt en stark övertygade om att CP är GM.
Kan vi dra någon slutsats utifrån framför allt statsministerns medverkan? Skulle han valt att medverka om en namngiven person, annan än CP, kommer presenteras som GM?
Jag tycker att den koppling som B Wedin isåfall troligtvis kan ha är att få Säpo in på PKK spåret, som sedan styrde Palmegruppen dit. Men jag tror inte Bertil Wedin var i Sverige vid tillfälle.
Ja Wedins roll är mer av administrativ karaktär isf, som den som etablerade kontakt mellan Palme-hatande poliser och grupperingar och
sydafrikanska agenter.
Att han sen gett desinformation för att rikta misstankarna mot kurderna (PKK) är ganska logiskt om man tänker att han bor i den turkiska delen av Cypern och antas vara under beskydd av turkisk säkerhetstjänst.