2020-06-08, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det handlar om att Theutenberg menar att problemet ligger i entouraget
runt Palme och inte primärt hos Palme själv. Trots att Palme hade fronderat
mot USA på olika sätt så skulle han enligt Theutenberg ändå hålla
fast vid avtalet från 1963.

Mötet 1971 där Elmér, Holmér och Palme var inne på att dra ner
på utbytet med CIA och öka utbytet med KGB är svårtolkat.
Palme hade begärt en lista från SÄPO med alla CIA-agenter
i Stockholm. Han fick en lista med alla agenter, där en bekant
till honom, professor P, fanns listad som KGB-agent. Mötet
avbröts abrupt och inget mer hände.

Theutenberg kan kanske klarlägga allt detta i sin bok.

Tack för förtydligandet.
Citera
2020-06-08, 11:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
När två experter har helt olika uppfattningar vet man att minst en av dem inte är expert.

Jag tror inte att vi hört talas om GM. Han ingick förmodligen i en mindre konspiration som inte blivit ganskad tidigare. Helst vill jag säga "gissar", men det låter bättre med "tror". Jag avstår dock från att kalla mig expert.

Alla experter här inne har olika åsikter. När dessa och experter på TV gissar så är det trots allt bara en gissning, formad utifrån deras världsbild.

Man kan inte vara expert på att gissa. GW gissar ofta enligt sannolikhet, då får han ofta rätt men i varje enskilt fall säger hans gissning ingenting
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det handlar om att Theutenberg menar att problemet ligger i entouraget
runt Palme och inte primärt hos Palme själv. Trots att Palme hade fronderat
mot USA på olika sätt så skulle han enligt Theutenberg ändå hålla
fast vid avtalet från 1963.

Mötet 1971 där Elmér, Holmér och Palme var inne på att dra ner
på utbytet med CIA och öka utbytet med KGB är svårtolkat.
Palme hade begärt en lista från SÄPO med alla CIA-agenter
i Stockholm. Han fick en lista med alla agenter, där en bekant
till honom, professor P, fanns listad som KGB-agent. Mötet
avbröts abrupt och inget mer hände.

Theutenberg kan kanske klarlägga allt detta i sin bok.

Tror du att Theutenberg avslöjat sin bok i förtid då han vill förekomma palmeutredningen?
https://www.inblick.se/nyheter/2020/06/05/sovjet-l%C3%A5g-bakom-palme-mordet
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det är inte immunitet. Regeringen kan benåda och sedan besluta att vidare åtgärder såsom lagföringen inte ska vidtas. Det förutsätter att lagföring redan skett.

Nej, du har ingen gång motbevisat mig. Jag kommer att gå igenom gällande lagstiftning och ge dig svar men du står inte högt på min to do-lista.

Det heter inte immunitet i svensk lag, korrekt. Det heter "dispens." Men det är bara semantik, innebörden är densamma. Regeringen kan besluta att KP och hans gäng inte får gå vidare med åtal för Person X, Y och Z trots att det är svart på vitt att de mördade Olof Palme. Många skulle säga att Person X, Y och Z fått immunitet, och det är knappast fel.

Du verkar för övrigt inte ha känsla för när högfärdig arrogans inte passar.
Citera
2020-06-08, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Och det sade alltså en viss IC...han som åtta och ett halvt år senare agerade mycket märkligt efter Estoniakatastrofen, bidrog till Mörkläggning i stället för till Klarläggning.
Och på så sätt åsamkade det Svenska Samhället en stor o långvarig skada .
Snacka om hippokrater!!!

Åtta och ett halvt år senare visste han väl lite bättre vilka som hukade i skuggorna kanske?
Citera
2020-06-08, 11:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Extra intressant eftersom TV4 och Expressen normal är som ler och långhalm, Bonnier som de är. LGWP har ju t.ex. kört i båda.

Vad SvT-experten och andra inte säger är vad de tror KP skulle kunna ha för att kunna binda SE vi gärningen. Vi vet alla att TP presenterat exakt noll bevis i form av vittnesmål eller annat, bara indicier. Jag skulle därför önska något från dessa experter om vad de tror KP kan ha. Den vanligaste idén är ett vapen, men om man matchat ett vapen som tillhört vapensamlaren, räcker det för KP för att säga att SE gjorde det? I synnerhet som vi knappas har en +3 eller +4 med tanke på kulornas skick.

Alla spår har absolut noll bevis i vittnesmålen. Förutom vissa tveksamma utpekande av den avskrivne CP då.
Citera
2020-06-08, 11:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det verkar som att det faktiskt lutar åt Sydafrika.

Pga ett sydafrikabesök och en dossier? Det är i paritet med att kolla SE:s gamla villa.
Citera
2020-06-08, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Det heter inte immunitet i svensk lag, korrekt. Det heter "dispens." Men det är bara semantik, innebörden är densamma. Regeringen kan besluta att KP och hans gäng inte får gå vidare med åtal för Person X, Y och Z trots att det är svart på vitt att de mördade Olof Palme. Många skulle säga att Person X, Y och Z fått immunitet, och det är knappast fel.

Du verkar för övrigt inte ha känsla för när högfärdig arrogans inte passar.

Ta det lugnt. Jag har lagt upp en mapp och börjat samla lagtext mm. Men jag vill gärna att det blir rätt i alla detaljer innan jag ger ett svar. Om du ser det somm högfärdig arrogans så varsågod. Det kommer att ta lite tid.
Citera
2020-06-08, 12:23
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ta det lugnt. Jag har lagt upp en mapp och börjat samla lagtext mm. Men jag vill gärna att det blir rätt i alla detaljer innan jag ger ett svar. Om du ser det somm högfärdig arrogans så varsågod. Det kommer att ta lite tid.

Jag är lugn, tack. Ser fram emot vad du kommer fram till när du fått tid. Alltid kul att lära sig nytt!

Det du behöver visa är alltså:

- Varför 11 § Åklagarförordning inte gäller chefsåklagare Petersson i sin roll som förundersökningsledare i Palme-mordet, och att han trots denna paragraf är förhindrad att utreda misstänkta poliser.

- Varför regeringen inte kan ge dispens till åtal för mord enligt 12 kap. 9 § 2 st Regeringsformen.

Den andra punkten blir tuffare då det är en grundlag. Lyckas du hitta en lag som står i strid vinner alltså grundlagen.
Citera
2020-06-08, 12:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Pga ett sydafrikabesök och en dossier? Det är i paritet med att kolla SE:s gamla villa.

Främst pga att Guardian nu likt Borgnäs och Wall uppger att källor de verkar bedöma som trovärdiga uppger det. Det skulle iofs kunna vara samma källa, men det är inte säkert och den källan kan vara trovärdig.

Sedan har vi rapporter om sådana utredningsåtgärder och rapporter om ytterligare personer inom Sydafrikas hemliga tjänster som uppger inblandning.

Att namngivna personer pekats ut vid ett flertal tillfällen som delaktiga stämmer med en lösning som går ut på att dessa påståenden idag har kunnat verifieras av PU. Det är en trolig teori på hur ett så gammalt spaningsmord alls kunnat klaras upp. Att utgå från brottsplatsen låter bra, men att enbart en omtolkning av fakta lett till en lösning verkar osannolikt.
Citera
2020-06-08, 12:26
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slith
The Guardian kommer med nya (?) uppgifter om att PU varit i Sydafrika i mars och fått en dossier från deras säkerhetstjänst.

https://www.google.co.uk/amp/s/amp.theguardian.com/world/2020/jun/08/case-of-sweden-murdered-pm-1986-olof-palme-south-africa
Noterar att det är en månad efter KP sagt att han ska presentera en lösning innan juli.
Citera
2020-06-08, 12:32
Medlem
vinbras avatar
Medias häpnadsväckande inkompetens fortsätter i uppsnacket. En "grävande journalist" på SVT är helt inriktad på att det måste vara Skandiamannen som presenteras, utan annan grund än att det genomförts utredningsåtgärder om honom: https://www.svt.se/nyheter/sparen-som-pekar-mot-skandiamannen

Inget ifrågasättande av allt ologiskt kring SE. Ingenting.

Och inte ett ord om CA naturligtvis, trots att han är den ende av de kända spåren som håller för närmare granskning. Vad i helvete är det som pågår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in