2020-06-08, 00:59
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Det här är Sverige med sin västerländska demokrati och strikta byråkrati, inte nåt bananland. Regeringen och staten har inte ett skit att göra med utredningen förutom PU själva. Svårare än så är det inte.

Inte en chans att regeringen sagt till KP att de måste komma med något bra för att regeringen inte ska hamna i dåligt dager.
Du får det att låta som jag sagt att KP inte får komma med komprometterande uppgifter. Då har du tolkat fel. de får komma med va fan som helst men det ska vara trovärdigt och är det inte det så måste en vitbok fram. Om du tror att staten inte bryr sig ett skit så får du tänka om. Där har du din svenska tråkiga PK som du vill åt.
Citera
2020-06-08, 01:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Du får det att låta som jag sagt att KP inte får komma med komprometterande uppgifter. Då har du tolkat fel. de får komma med va fan som helst men det ska vara trovärdigt och är det inte det så måste en vitbok fram. Om du tror att staten inte bryr sig ett skit så får du tänka om. Där har du din svenska tråkiga PK som du vill åt.
Till att börja med så vill nog de flesta att KP verkligen ska leverera så vi kan sätta punkt. Oavsett om man är statsminister, tjänsteman inom staten eller vanlig knegare på nåt bygge.

Vitbok? Vi har redan haft flera kommissioner som granskat utredningen under årens gång. En ny kommission kommer i så fall inte föra någonting framåt.

KP är vårt enda hopp och jag blir inte förvånad om det är han som löst skiten då han besitter intelligens samtidigt som han jobbar enligt bokens alla regler. Om inte ens KP kommer med övertygad bevisning så är jag säker på att ingen annan hade heller gjort det. Nu tror jag ändå att KP löst detta och att han har tillräckligt med bevisning.
Citera
2020-06-08, 01:08
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Palme sköts ej med WT. GM sågs ej tala i WT. Så vitt jag kan se krävs inga förklaringar av WT.
Jag utgår då från att den lösning på mordet som kommer att läggas fram inte har någonting med folk med WT att göra.
Låt säga att det är SE som presenteras som mördare. Med ett scenario tämligen likt det Thomas P lagt fram. I detta scenario finns inga WT. De är helt enkelt irrelevanta för fallet. Då finns helt enkelt ingen anledning att förklara några WT-bärande människor.

https://www.expressen.se/nyheter/palmeutredarnas-nya-spar-walkie-talkie/
I Palmeutredningen har uppgiften om mystiska män som kommunicerade med walkie-talkies på Sveavaägen – i samband med mordet på statsministern den 28 februari 1986 – varit flitigt förekommande.

Uppgiften har bland annat gett bränsle åt det så kallade polisspåret men aldrig utmynnat i något.

Nu har en walkie-talkie som hittades i området två dagar efter mordet lämnats in till polisen, rapporterar Aftonbladet.

Den hittades av ett grabbgäng som promenerade i området. Tidningen har varit i kontakt med flera av männen som berättar om händelsen.
Om det nu finns WT-spår runt det hela bör det väl finnas med i någon parentes i alla fall?
Citera
2020-06-08, 01:12
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Till att börja med så vill nog de flesta att KP verkligen ska leverera så vi kan sätta punkt. Oavsett om man är statsminister, tjänsteman inom staten eller vanlig knegare på nåt bygge.

Vitbok? Vi har redan haft flera kommissioner som granskat utredningen under årens gång. En ny kommission kommer i så fall inte föra någonting framåt.

KP är vårt enda hopp och jag blir inte förvånad om det är han som löst skiten då han besitter intelligens samtidigt som han jobbar enligt bokens alla regler. Om inte ens KP kommer med övertygad bevisning så är jag säker på att ingen annan hade heller gjort det. Nu tror jag ändå att KP löst detta och att han har tillräckligt med bevisning.
med vitbok menar jag full tillgång till arkivet. har med deras digitalisering att göra också.Men har de bevisning så behövs inte det. o ingen blir gladare än jag om bevisning finns. då köper jag till o med den mest udda teorin.
Citera
2020-06-08, 01:21
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Att det sprang omkring folk med kommunikationsradio mellan LOP's bostad och mordplatsen den kvällen är självklart extremt intressant helt oavsett hur KP's lösning ser ut. Att dessa fortfarande inte har gett sig till känna, 24 år senare, är givetvis ännu mer intressant.

Vilka var de och vad pysslade de med?

Det är inte "alla tusen saker", det är ett antal ej identifierade personer som sprang omkring med kommunikationsradio i direkt anslutning till mordet på Sveriges statsminister.

Hur tillkämpat naiv går det att vara i din värld?
En viktig fråga är då om det sprang omkring fler folk med wt denna dag än andra dagar?
Mängden wt i omlopp denna dag kanske var helt normal i denna tidsepok?
Bärbara mobiltelefoner till rimliga priser kom på slutet av 80-talet.
Hur vanligt var det med wt vid denna tid?
Citera
2020-06-08, 01:27
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
https://www.expressen.se/nyheter/palmeutredarnas-nya-spar-walkie-talkie/
I Palmeutredningen har uppgiften om mystiska män som kommunicerade med walkie-talkies på Sveavaägen – i samband med mordet på statsministern den 28 februari 1986 – varit flitigt förekommande.

Uppgiften har bland annat gett bränsle åt det så kallade polisspåret men aldrig utmynnat i något.

Nu har en walkie-talkie som hittades i området två dagar efter mordet lämnats in till polisen, rapporterar Aftonbladet.

Den hittades av ett grabbgäng som promenerade i området. Tidningen har varit i kontakt med flera av männen som berättar om händelsen.
Om det nu finns WT-spår runt det hela bör det väl finnas med i någon parentes i alla fall?
Definitionen av "mystiska män" kan nog vara ganska subjektiv.
En fråga som jag ställde nyss till en annan här i tråden: var det fler wt i omlopp den här dagen än annars? Om man inte vet det kan man inte heller veta om det dessa wt-folk behöver förklaras.
Som det heter ibland: om man ska förklara nåt behöver man först veta om det finns nåt att förklara.
Den upphittade wt var flera kvarter därifrån.
Citera
2020-06-08, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ja, men om presentationen blir så vag måste de förklara samtliga teorier som inte är heltokiga. Det skulle innebära att PU inte lagt mest arbete på ett visst avsnitt, utan på massor av avsnitt för att kunna förklara dem oskyldiga. Allt tyder på att de begränsat sitt arbete till ett visst avsnitt samtidigt som de arbetat med några spår vid sidan om. Förklaring till WT-observationerna tror jag dock att vi kommer att få. En mycket ingående och intressant förklaring.

Det kan ju vara just i denna förklaring (av WT-observationerna) som lösningen på mordet ligger. Det räcker egentligen med att KP fått fram tex att tiden när Söderström anlände till mordplatsen har manipulerats i efterhand och så har han börjat gräva i det, och lagt ihop ett plus ett och så har bollen satts i rullning. För att ta ett exempel. Teknisk bevisning kan vara av indicie-karaktär.
Citera
2020-06-08, 01:56
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Varför skulle vi hitta GM där? Allt talar för att GM är helt okänd för vittnena på MP så de kan därför inte identifiera honom, och i synnerhet inte 34 år efter mordet.

Vad menar du?

Precis som alla andra här som har sina egna "favorit" spår så har jag min.

Den person som står och pratar med Palme efter bion är samma person som sen släcker Palme. Varför skjuter han mot LP? För att han "vet" att hon har sett honom sen tidigare. Annars hade det inte funnits någon som helst anledning att skjuta LP.

Detta är också, i min mening, en stark indikation att vi har att göra med en ensam gm. O det fanns inte många sådan den kvällen. Han finns där rakt framför oss alla.

O jag tror knappast att om det var en grupp som låg bakom, så skulle de inte sikta på LP heller.
Citera
2020-06-08, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Ja wt-folket kommer säkert att spöka bland dem som inte kommer att godta en lösning som inte behöver wt. Men PU har inge plikt att förklara saker som är irrelevanta för fallet.
Om klara bevis läggs fram mot en ensam GM behövs inga förklaringar till alla de tusen saker som privatspanare och fåtöljfilosofer fört fram som viktiga.

Förstår verkligen inte. För om även om KP slår fast att en avliden ensam person är gm så måste det ju bevisas att han agerat ensam, och då måste mängden av WT-observationerna i anslutning till Sveavägen vid tidpunkten för mordet i viss mån förklaras för att lösningen ska anses vara en lösning. Och det är just vad KP har sagt att han ska komma med: en lösning, en förklaring.

För min del tror jag att lösningen på mordet är mer eller mindre synonym med förklaringen varför WT-observationerna knappt ens ha utretts. Men det återstår att se.
Citera
2020-06-08, 02:14
Medlem
Grandiosos avatar
Nyss i engelsk press.

Olof Palme: Who killed Sweden's prime minister?

Citat:
Marten Palme, Olof's son and one of the last people to see him alive, said earlier this year that police "have evidence they do not yet want to disclose".

He thought it might be to do with the murder weapon, which has never been found.

"Many Swedes believe that Engstrom will be used as a scapegoat," Dr Bondeson said. "But he was a very short and insignificant looking person, whereas the murderer was tall and strong. And he never killed anybody before or after."

Ultimately, Dr Bondeson does not believe much will come of the announcement. "I think it will end up as a damp squib! But we will see."
https://www.bbc.com/news/world-europe-52909643
Citera
2020-06-08, 02:23
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nyss i engelsk press.

Olof Palme: Who killed Sweden's prime minister?

https://www.bbc.com/news/world-europe-52909643

Stig Engström var inte "very short".
Citera
2020-06-08, 02:35
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Stig Engström var inte "very short".
Nej, där har Bondeson fått fel för sig.
Engström var inte särskilt lång men inte heller särskilt kort.
Vad var han ungefär? 175 cm nånting?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in