2020-06-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Sen när blev en CPL en fara? Det blir iof en fara när såna som du kommer blinkandes åt alla håll du kan, men grejen är ju att det är du med ditt nervösa felblinkande som skapar ev faror för andra.

Om du bara tar det lugnt, så ska du se att ingen kör på dig

Du trollar....

Det finns många riskabla situationer vid körning i CP som kan bli farliga om folk inte är tydliga, man kan får och bör visa sina avsikter och då kan en VB vara lämplig i flera fall just för att förebygga att fara uppstår. Detta har förklarats ingående massor av gånger i olika trådar, och körskolorna säger samma sak, och VB uppmanas det till i flera andra länder med, och ja HB för t ex England och Australien. Det är märklig att styrande myndigheter och körskolor i flera länder ger de råden om det inte skulle finnas ett behov... Men sen finns det ju förstås folk som aldrig klarar att förstå så enkla saker som att tydligare signalgivning ger säkrare trafikmiljö
Citera
2020-06-08, 17:09
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du trollar....

Det finns många riskabla situationer vid körning i CP som kan bli farliga om folk inte är tydliga, man kan får och bör visa sina avsikter och då kan en VB vara lämplig i flera fall just för att förebygga att fara uppstår. Detta har förklarats ingående massor av gånger i olika trådar, och körskolorna säger samma sak, och VB uppmanas det till i flera andra länder med, och ja HB för t ex England och Australien. Det är märklig att styrande myndigheter och körskolor i flera länder ger de råden om det inte skulle finnas ett behov... Men sen finns det ju förstås folk som aldrig klarar att förstå så enkla saker som att tydligare signalgivning ger säkrare trafikmiljö
sina avsikter kan inte bli tydligare än när man kör på det sättet som transportstyrelsen visar i länken jag gav. Har man svårt att se en bil inne i ciruklationen bör man fundera på om man verkligen ska köra bil. Alla vet ju att en oblinkad bil ska fortsätta runt - det är den tydlighet som behövs innan man sen ska svänga av med tillhörande HB
Citera
2020-06-08, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Senaste handledarkursen för min del lärde de ut att visa sin intention när man körde in i en CP. Inte för att man tvingades utan för att underlätta för andra.

Har jag påstått motsatsen? Läsförmåga och tolkning är inte din grej. Hoppas du är bättre på att köra bil.
Du skall vara orolig.
Hen är inte bättre på på bilkörning.
Citera
2020-06-08, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Det tycker jag inte. Kan man inte se skillnaden i hastighet och beteende på en bil som ska ta 2a avfart jämfört med 3de i en liten rondell bör man kanske öppna ögonen och börja analysera trafiken som finns runt om en.
Det är ju det med att ANALYSERA som du inte verkar kunna!
Skulle vara roligt att få DIN analys på vad en bil som närmar sig en cpl och blinkar vänster betyder.
Citera
2020-06-08, 19:27
Medlem
Citat:
Det underlättar verkligen inte när folk kör sina egna hitte-på-manövrar. Vi har ett regelverk och det ska följas utan undantag. Blinka vänster för fortsatt färd inom filen är inget annat än hjärndött. Det har aldrig varit en anledning att blinka åt nåt håll bara för att man drar i ratten. En kurva är ingen anledning att blinka. Otroligt att man måste tillrättavisa om en sån sak
En dag, när du fått erfarenhet och lite mer kunskap i att tolka signaler, kommer du att förstå. Fortsätt du din träning på bilkörning men prova att lämna skygglapparna hemma.
Citera
2020-06-08, 20:01
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
sina avsikter kan inte bli tydligare än när man kör på det sättet som transportstyrelsen visar i länken jag gav. Har man svårt att se en bil inne i ciruklationen bör man fundera på om man verkligen ska köra bil. Alla vet ju att en oblinkad bil ska fortsätta runt - det är den tydlighet som behövs innan man sen ska svänga av med tillhörande HB

Nej, bilar som inte blinkar åker ofta ut ur rondellen, folk är väldigt slarviga med detta. Redan på körskolan fick jag lära mig att kolla på hur bilarna kör, snarare än hur de blinkar, för att avgöra deras intention.
Citera
2020-06-08, 20:37
Medlem
Citat:

Problemet är att beroende på placering så kan man inte alltid avgöra om ett fordon HB eller inte, för fordonets högra sida är skymd i vissa vinklar. Är så CP relativt liten så är det korta avstånd och lite tid att hinna fundera på om andra bilar HB eller inte, de kanske gör den men man kan inte sen den sidan av bilarna, eller så kanske den glömt att HB. Då är det svårare att snabbt avgöra om den kommer att köra ut eller fortsätta.

Men, om aktuell bil då VB för att signalera att den inte ska ut utan vidare runt, så blir det en klart tydligare signal än att fundera på om den HB fast det inte syns, eller glömt HB, eller inte HB och ska runt, vilket mer blir en gissning med tillhörande överraskning...

Jag förstår ju att detta är alldeles för svårtolkat för dig, men vi mer erfarna förare förstår detta som ett rinnande vatten. Likaså förstår körskolorna detta, och Trafikverket etc. T o m de som vi vanligen tycker är lite korkade (norrmännen) förstår detta då även de har börjat rekommendera VB i CP.
Citera
2020-06-08, 21:38
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Det är ju det med att ANALYSERA som du inte verkar kunna!
Skulle vara roligt att få DIN analys på vad en bil som närmar sig en cpl och blinkar vänster betyder.
Samma sak som en bil som inte blinkar. M.a.o. om denne inte tar vägen ut vid brytpunkten mellan 2a och 3de utfart och jag inte anser mig hinna passera kommer jag få lämna företräde.

Om en denne inte blinkar vänster kör du rätt in i rondellen utan att fundera mer på det?
Citera
2020-06-08, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Folk som blinkar vänster i en rondell haha

HUr fan ska dom då komma ut haha

Alla utfarter är ju till höger haha

Det är hysteriskt kul att se haha

Hej hej här kommer jag och kör lite i en rondell.
Jag blinkar vänstre fast jag ska ut till höger haha
Nu blir det snart en krock haha

Ja egentligen blir jag irriterad men jag har börjat skratta istället
Det är bättre för humöret haha

Det underlättar jättemycket för den tunga trafiken som inte då kanske behöver stanna.
Att få 60 ton i rullning drar diesel, sliter på drivlinan och bromssystemet för att stanna fordonet.

Men det kanske du aldrig har förstått?

Du skulle nog själv behöva åka med så du får känna hur skönt det är att behöva tvärnita med 60t som trycker på. Även i 20km/h är det obekvämt och ryckigt.
Citera
2020-06-08, 21:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrGhor
Det underlättar jättemycket för den tunga trafiken som inte då kanske behöver stanna.
Att få 60 ton i rullning drar diesel, sliter på drivlinan och bromssystemet för att stanna fordonet.

Men det kanske du aldrig har förstått?

Du skulle nog själv behöva åka med så du får känna hur skönt det är att behöva tvärnita med 60t som trycker på. Även i 20km/h är det obekvämt och ryckigt.

Men så länge man inte blinkar så ska man ju inte ut ur rondellen.
Man blinkar ju bara höger när man ska ut..

Borde ju inte vara ett problem

Jag vet hur det är att köra stora fordon. Och jag vet också att om man inte blinkar ut så ska man köra vidare i rondellen..
Citera
2020-06-08, 22:15
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Nej, bilar som inte blinkar åker ofta ut ur rondellen, folk är väldigt slarviga med detta. Redan på körskolan fick jag lära mig att kolla på hur bilarna kör, snarare än hur de blinkar, för att avgöra deras intention.
ja visst, men "två fel gör inte ett rätt"...visa istället det rätta beteendet och föregå med gott exempel

och ser man ingen HB pga liten CPL så får man ju ta det säkra före det osäkra och anta att han ska köra vidare runt. Då stannar man precis som innan vilken annan väg som helst där inte högerregeln gäller.
Citera
2020-06-08, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Samma sak som en bil som inte blinkar. M.a.o. om denne inte tar vägen ut vid brytpunkten mellan 2a och 3de utfart och jag inte anser mig hinna passera kommer jag få lämna företräde.

Om en denne inte blinkar vänster kör du rätt in i rondellen utan att fundera mer på det?
Så om en bilist blinkar bryr du dig inte?
Du kan inte tyda vad personen avser?

OK, då förstår jag att du inte fattar vitsen med VB.
En dag kanske kunskapen kommer till dig.
Lycka till i trafikträningen.

Edit.
I den ursprungliga tråden gav jag upp efter att en lång period försöka få en del personer att förstå nyttan av VB.

Nu gör jag samma sak i den här tråden. Ger upp.
Inser att en del är obildbara.

Men frågan där är lika obesvarad som här:
Vad är det för fel att meddela sina medtrafikanter sin avsikt?

Med det, Tack o hej.
Senast redigerad av smokieknife 2020-06-08 kl. 22:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in