2020-06-08, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mats_lindqvist
Nu är rubriken i tråden "Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar" -och jag är inte heller SD-sympatisör, så detta kanske är lite O.T. men..

Är folk i Sverige dumma i huvudet på riktigt? På vilket sätt har (s) övertygat/imponerat eller gett intryck av att 1) kunna föra en politik som stärker nationen, kommunerna, förmågan hos stat/kommuner, sjukvård etc. att agera effektivt och leva upp till sina åtaganden etc. i händelse av en kris, och sedan 2) hantera en kris när den väl kommer? Hur har (s) hanterat detta?

(s) upp sju(!) procentenheter i opinionsmätningarna sedan årsskiftet. Jag kan fan inte tro det är sant...

Galningen Annie Löf's parti ligger kvar över spärren, dubbelt så stora som L.

L under spärren.

Mp under spärren.
Tror du tänker fel när du utgår från att väljarflödet till S är en recension av coronastrategin från vakna, medvetna väljare som följer politiken i realtid och gör strategiska placeringar som en travspelare eller aktiehandlare. De är bara fiskar i ett stim. De sluter upp bakom S för att de råkar regera för tillfället. Det är precis som när M ökade från 21 till 32% under globala finanskrisen, med skillnaden att den gången lyckades vi bäst i EU, denna gång är vi bland de sämsta.

Det kan förstås också finnas en del som går igång på att S öser ut en massa stimulanser, det är miljardregn hela tiden, varje dag uppfinns ett nytt ord som slutar på miljard. Häromdagen var det ”testmiljard”. Detta imponerar på en befolkning som inte riktigt förstår att det kommer en räkning när man tagit ett SMS-lån.
2020-06-08, 13:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror istället du får säga: "Är kvinnor i Sverige dumma i huvudet?" Ja, det är de.

Jag tror inte dessa svängningar är specifikt kvinnor. S har tagit väljare från alla håll och kanter, mest från Soffan (2,6 %). Sedan SD (1,8 %) men också 1,9 % från V och M tillsammans. 0,6 % från C! Ja varför rösta C om man vill ha sosseregering, lika bra att rösta direkt på S.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vPKoE/socialdemokraterna-okar-kraftigt-sd-backar-mest
2020-06-08, 13:59
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Jag menar att det är si och så med den ideologiska övertygelsen då. Om du jämför med V på andra sidan, visserligen hälften så stort, men med en trogen väljarskara.
Kanske är det så. Men alla partier har ju sina kärnväljare såväl som mer flyktiga väljare. Visst SD har vunnit mycket på den usla invandringspolitiken, men den är ju fortfarande lika usel och kombinera det med sämre ekonomiska tider, högre arbetslöshet etc, så ser inte framtidsutsikterna för SD inte direkt dåliga ut... under förutsättninga att de spelar sina kort väl naturligtvis.
2020-06-08, 14:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror inte dessa svängningar är specifikt kvinnor. S har tagit väljare från alla håll och kanter, mest från Soffan (2,6 %). Sedan SD (1,8 %) men också 1,9 % från V och M tillsammans. 0,6 % från C! Ja varför rösta C om man vill ha sosseregering, lika bra att rösta direkt på S.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vPKoE/socialdemokraterna-okar-kraftigt-sd-backar-mest
Titta på SCB:s könsfördelning.
2020-06-08, 14:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Titta på SCB:s könsfördelning.

jag hittar inte de variablerna? Det kommer väl i nästa "partisympati"-siffror? Nästa vecka tror jag.
2020-06-08, 14:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
jag hittar inte de variablerna? Det kommer väl i nästa "partisympati"-siffror? Nästa vecka tror jag.
De finns längre ner:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/partisympatier/partisympatiundersokningen-psu/pong/statistiknyhet/partisympatiundersokningen-i-maj-2020----val-idag/
2020-06-08, 14:58
Medlem
Citat:
Nej, de redovisar skattningen uppdelat på kön och region.
Partisympatierna (nästa vecka) redovisas uppdelat på tusen olika saker som facktillhörighet etc.
2020-06-08, 15:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
De finns längre ner:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/partisympatier/partisympatiundersokningen-psu/pong/statistiknyhet/partisympatiundersokningen-i-maj-2020----val-idag/

Tack, jag fick inte upp variablerna i statistikdatabasen men hittade en annan nu. http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__ME__ME0201__ME0201A/Vid11/
2020-06-08, 15:14
Medlem
HejaFinlands avatar
2019M11 2020M05
Män
SD 29,1 23,1
Kvinnor
SD 16,4 11,1
Totalt
SD 22,7 17,1

Män minskar 6 %-enheter, kvinnor 5,3 %-enheter. Den procentuella minskningen bland kvinnor är större då de var färre totalt (Orkar inte räkna ut det nu).
2020-06-08, 15:15
Medlem
Förändringar i skattningen av SD sedan november 2019:

Totalt: 22,6 > 17,1 = -5,5 PE (-24,3%)
Kvinnor: 18,7 > 11,1 = -7,6 PE (-40,6%)
Män: 26,5 > 23,1 = -3,4 PE (-12,8%)

De har alltså tappat drygt 1/10 män, men 4/10 kvinnor.

En iakttagelse som gjordes av Sifo i höstas var att mycket av den stora ökningen berodde på ett genombrott för SD bland kvinnor. Det kom efter mordet på Karolin Hakim.

De lättflyktiga väljarna med fisken Doris-minne är alltså kvinnorna, som uppenbarligen byter parti efter vilket spöke som är farligast för dagen. Metoospöket, gängvåldsspöket, klimatspöket och nu coronaspöket...
2020-06-08, 15:22
Medlem
Citat:
2019M11 2020M05
Män
SD 29,1 23,1
Kvinnor
SD 16,4 11,1
Totalt
SD 22,7 17,1

Män minskar 6 %-enheter, kvinnor 5,3 %-enheter. Den procentuella minskningen bland kvinnor är större då de var färre totalt (Orkar inte räkna ut det nu).
Det där är partisympatier, inte val-idag-skattningen.

Så här förvirrande jobbar SCB:

Först släpps ”val idag”-skattningen av hur folk skulle rösta om det vore val idag. Den är viktad som en vanlig OU. Den får sidrubriken...

”Partisympatiundersökningen” + månad + år

...fastän den inte visar partisympatier utan röstningsintention.

Veckan därpå släpps partisympatiundersökningen, som visar sympatier, ej hur man skulle rösta. Den får sidrubriken

”Partisympatiundersökningen (PSU)”

Du har använt tabellen från den andra, du skulle använt den första.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-06-08 kl. 15:24.
2020-06-08, 15:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Förändringar i skattningen av SD sedan november 2019:

Totalt: 22,6 > 17,1 = -5,5 PE (-24,3%)
Kvinnor: 18,7 > 11,1 = -7,6 PE (-40,6%)
Män: 26,5 > 23,1 = -3,4 PE (-12,8%)

De har alltså tappat drygt 1/10 män, men 4/10 kvinnor.

En iakttagelse som gjordes av Sifo i höstas var att mycket av den stora ökningen berodde på ett genombrott för SD bland kvinnor. Det kom efter mordet på Karolin Hakim.

De lättflyktiga väljarna med fisken Doris-minne är alltså kvinnorna, som uppenbarligen byter parti efter vilket spöke som är farligast för dagen. Metoospöket, gängvåldsspöket, klimatspöket och nu coronaspöket...

I statistikdatabasen får jag inte samma siffror som du för nov-19.

Vi måste nå ut till dessa kvinnor bättre. Hoppas de kommer tillbaka nu när media börjat nämna SD igen. Vi måste få dem till kärnväljare. Men hur?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in