2020-06-07, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Alltså, det slår nästan aldrig fel i sådana här långdragna ärenden att så fort en bild visas på en "prime suspect" så kommer det fram någon och säger typ ovanstående. Vad är det med polisen/vittnen? Förevisar inte polisen vittnen bilder? Eller, varför har inte vittnet rapporterat in detta tidigare? Hade ju räckt med att hon sagt att det rörde sig en mystisk man i området för att polisen skulle undersöka vidare. För även om detta nu var 2007, så är ju en av de första åtgärderna man gör är att kontrollera om några kända pedofiler huserade i närheten. Även inbrott, vilket det initialt rörde sig om. Sen att Maddie låg där, så blev det s.a.s två flugor i en smäll. Inbrottstjuv och till råga pedo. Det var hans "Lucky Day". Ponerat nu på att det är han och det gick till på det sättet?

Hon har tidigare nämnt att det gick en man som bar på ett barn. De gick sedan ut en atombild i lokala medier:
Citera
2020-06-07, 01:32
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.sunshine
Hon har tidigare nämnt att det gick en man som bar på ett barn. De gick sedan ut en atombild i lokala medier:
Ja, om det är den fantombild som du pratar om och som varit här på tapeten ett antal gånger så vet jag vilken du pratar om. Men har inte den personen blivit identifierad? Irländsktpar. Sen finns det ett foto där paret Mccans kommer tillbaks till England och där kan man se hur han höll en av tvillingarna på samma sätt som på bilden. Den en av de 7 tapas gänget såg den där kvällen. Jane har jag för mig att hon heter.

Men du kanske pratar om en helt annan fantombild?

Läste nyss att han CB hade tydligen våldtagit en 72-årig kvinna 2005. Oftast så brukar sådana som är serie-våldtäktsmän/pedos inrikta sig på en viss grupp vad gäller ålder och utseende. Om han sedan gett sig på barn, så verkar det en aning märkligt. Just att det väljer ut sina offer är "trigger-faktorn". Han kan ju vara en sån som vill "åt" allt som rör sig, därav åldersspannet? Isf än konstigare kuf än som framkommit hitintills.
Citera
2020-06-07, 09:06
Medlem
Snapcounts avatar
Misstänkt för mer :

German suspect in Madeleine McCann case linked to two more child disappearances

Father of six-year-old who vanished in Portugal in 1996 hopes to finally learn what happened to his son

German prosecutors believe the 43-year-old convicted paedophile may have also been involved in the disappearance of Inga Gehricke, who was five-years-old when she vanished from a forest in the Saxony-Anhalt region of Germany on 2 May 2015.

https://www.theguardian.com/uk-news/2020/jun/07/german-suspect-in-madeleine-mccann-case-linked-to-two-more-child-disappearances
Citera
2020-06-07, 09:54
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ja, om det är den fantombild som du pratar om och som varit här på tapeten ett antal gånger så vet jag vilken du pratar om. Men har inte den personen blivit identifierad? Irländsktpar. Sen finns det ett foto där paret Mccans kommer tillbaks till England och där kan man se hur han höll en av tvillingarna på samma sätt som på bilden. Den en av de 7 tapas gänget såg den där kvällen. Jane har jag för mig att hon heter.

Men du kanske pratar om en helt annan fantombild?

Läste nyss att han CB hade tydligen våldtagit en 72-årig kvinna 2005. Oftast så brukar sådana som är serie-våldtäktsmän/pedos inrikta sig på en viss grupp vad gäller ålder och utseende. Om han sedan gett sig på barn, så verkar det en aning märkligt. Just att det väljer ut sina offer är "trigger-faktorn". Han kan ju vara en sån som vill "åt" allt som rör sig, därav åldersspannet? Isf än konstigare kuf än som framkommit hitintills.

Snubben är defintivt ingen duvunge. Här finns en väldigt detaljerad beskrivning av CB's kriminella bana, om man vill använda Google översättning:

https://www.tagesschau.de/investigativ/wdr/fall-maddie-105.html
Citera
2020-06-07, 14:43
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Snubben är defintivt ingen duvunge. Här finns en väldigt detaljerad beskrivning av CB's kriminella bana, om man vill använda Google översättning:

https://www.tagesschau.de/investigativ/wdr/fall-maddie-105.html
Ja, det var ju inga problem att översätta. Bara att högerklicka på artikeln och välja Translate.

Nåväl. Som du säger, ingen duvunge men ändock långt kvar till om det verkligen är han? Han verkar begå brott som gör att han kommer ut efter några månader/nått år. Fast nu kommer han väl att sitta bakom lås- och bom i 7 år för den senaste förseelsen?

Däremot om det skulle visa sig att han ligger bakom kidnappningen och mordet på Maddie, så lär han få spendera bra många år (livstid?). Vet inte hur myndigheterna kommer att göra. Om det blir rättegång i Portugal (där brottet begicks) eller om det går efter medborgarskap (tysk).

Vad tror du? Att dom har fått tag i rätt gm?
Citera
2020-06-07, 16:03
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ja, det var ju inga problem att översätta. Bara att högerklicka på artikeln och välja Translate.

Nåväl. Som du säger, ingen duvunge men ändock långt kvar till om det verkligen är han? Han verkar begå brott som gör att han kommer ut efter några månader/nått år. Fast nu kommer han väl att sitta bakom lås- och bom i 7 år för den senaste förseelsen?

Däremot om det skulle visa sig att han ligger bakom kidnappningen och mordet på Maddie, så lär han få spendera bra många år (livstid?). Vet inte hur myndigheterna kommer att göra. Om det blir rättegång i Portugal (där brottet begicks) eller om det går efter medborgarskap (tysk).

Vad tror du? Att dom har fått tag i rätt gm?

Värdefulla och tänkvärda reflektioner. Personligen har jag nog alltid trott att föräldrarna har legat bakom händelsen. Däremot är min uppfattning att Amaral å sin sida lade in så pass mycket prestige vartefter som det skar sig dem emellan att han kanske inte heller lät utredningen skötas alltför brett.

Det som nu får mig att ändå tro på CB som möjlig kandidat är faktiskt att tyska polisutredningar tenderar att vara noggranna och genomarbetade, och såvida det inte hade funnits någon som helst substans i de senaste dagarnas uppgifter så hade man nog inte offentliggjort så pass mycket som det har gjorts.

Jag har noterat att ett argument hos tvivlarna på det nya spåret är att "varför kommer dessa uppgifter just nu runt årsdagen av hennes försvinnande". Uppenbarligen var det väl så att CB vid årsdagen häromåret (2017 tror jag det rapporterats om?) satt i en bar och såg just årsdagsrappoteringen på bar-tv:n varpå han nämnde sin inblandning. Så visst kan årsdagen leda till att media haussar upp stories, men samtidigt kan rapporteringen i sig ju också vaska fram tidigare okända uppgifter från folk som tittar.

Intressant är Amarals cyniska kommentar häromåret att det säkert skulle dyka upp "någon tysk pedofil" som ansågs vara GM. Eftersom han uppenbarligen kände till att CB funnits med i utredningen kanske han egentligen borde ha breddat sitt perspektiv och inte enbart snöat in på föräldrarna. Berodde hans cyniska uttalande kanske på att han egentligen börjat inse att GM de facto skulle kunna vara någon annan än föräldrarna? Men i sin bitterhet (skilsmässa, förlorad tjänst, anseende etc) valde han att underminera kommande utredningar som skulle kunna få fram mer handfasta bevis mot denne CB?

Men för att det här inte riskerar att bli ett indiciefall kommer det att behövas mer handfasta bevis, antingen i form av dna (i någon av hans tidigare bilar, hus etc) och/eller att man hittar Maddies kvarlevor på ett sådant sätt eller på en plats som utom rimligt tvivel kan knyta försvinnandet/mordet till CB. Och där verkar polisen fortfarande ha en del kvar att jobba på.
Senast redigerad av GilGrissom82 2020-06-07 kl. 16:22.
Citera
2020-06-07, 17:12
Medlem
H24s avatar
Har sett spekulationer att numret CB ska ha pratat med strax innan försvinnandet ska ha tillhört en 'insider' i hotellpersonalen.

Skulle inte detta kunna stämma jäkligt bra?

Någon underbetald anställd tipsar drogpolaren Christian om föräldrarnas matrutiner (kanske via schemat som låg öppet i hotellobbyn) i tron att han ska begå ett inbrott. Mccanns rum är ju också ett lämpligt val i så fall, engelska höginkomsttagare och rummet är närmast vägen.

Madeleine vaknar dock under inbrottet och monstret Christian tar med henne. Insidern lever med svår ångest över att indirekt ha orsakat detta och kanske kommer Jaguaren in i bilden här som någon sorts muta.
Citera
2020-06-07, 18:07
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Har sett spekulationer att numret CB ska ha pratat med strax innan försvinnandet ska ha tillhört en 'insider' i hotellpersonalen.

Skulle inte detta kunna stämma jäkligt bra?

Någon underbetald anställd tipsar drogpolaren Christian om föräldrarnas matrutiner (kanske via schemat som låg öppet i hotellobbyn) i tron att han ska begå ett inbrott. Mccanns rum är ju också ett lämpligt val i så fall, engelska höginkomsttagare och rummet är närmast vägen.

Madeleine vaknar dock under inbrottet och monstret Christian tar med henne. Insidern lever med svår ångest över att indirekt ha orsakat detta och kanske kommer Jaguaren in i bilden här som någon sorts muta.

Skulle nog kunna stämma.

Madeleine McCann suspect 'was tipped off about British tourists leaving their apartment doors open while they dined out by an 'inside man' at Praia da Luz complex
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8396063/Madeleine-McCann-suspect-tipped-tourists-leaving-apartment-doors-open-inside-man.html
Citera
2020-06-07, 18:25
Medlem
GilGrissom82s avatar
Ett fjärde möjligt fall granskas nu, gällande den tyska 16-åriga Carola Titze som hittades våldtagen och mördad på en badstrand i Brügge, Belgien 1996. Familjen bodde i en semesteranläggning. Hon hade kvällen innan sitt försvinnande iakttagits med en tysktalande yngre man (då 17-18 år) på diskotek. Fantombilden har vissa likheter med CB. Intressant är att främmande blodspår (förhoppningsvis) verkar ha bevarats i utredningen.

https://m.faz.net/aktuell/gesellschaft/kriminalitaet/ermittlungen-im-fall-maddie-neue-verdachtsfaelle-zu-christian-b-16804610.html
Senast redigerad av GilGrissom82 2020-06-07 kl. 18:29.
Citera
2020-06-07, 19:00
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Värdefulla och tänkvärda reflektioner. Personligen har jag nog alltid trott att föräldrarna har legat bakom händelsen. Däremot är min uppfattning att Amaral å sin sida lade in så pass mycket prestige vartefter som det skar sig dem emellan att han kanske inte heller lät utredningen skötas alltför brett.

Det som nu får mig att ändå tro på CB som möjlig kandidat är faktiskt att tyska polisutredningar tenderar att vara noggranna och genomarbetade, och såvida det inte hade funnits någon som helst substans i de senaste dagarnas uppgifter så hade man nog inte offentliggjort så pass mycket som det har gjorts.

Jag har noterat att ett argument hos tvivlarna på det nya spåret är att "varför kommer dessa uppgifter just nu runt årsdagen av hennes försvinnande". Uppenbarligen var det väl så att CB vid årsdagen häromåret (2017 tror jag det rapporterats om?) satt i en bar och såg just årsdagsrappoteringen på bar-tv:n varpå han nämnde sin inblandning. Så visst kan årsdagen leda till att media haussar upp stories, men samtidigt kan rapporteringen i sig ju också vaska fram tidigare okända uppgifter från folk som tittar.

Intressant är Amarals cyniska kommentar häromåret att det säkert skulle dyka upp "någon tysk pedofil" som ansågs vara GM. Eftersom han uppenbarligen kände till att CB funnits med i utredningen kanske han egentligen borde ha breddat sitt perspektiv och inte enbart snöat in på föräldrarna. Berodde hans cyniska uttalande kanske på att han egentligen börjat inse att GM de facto skulle kunna vara någon annan än föräldrarna? Men i sin bitterhet (skilsmässa, förlorad tjänst, anseende etc) valde han att underminera kommande utredningar som skulle kunna få fram mer handfasta bevis mot denne CB?

Men för att det här inte riskerar att bli ett indiciefall kommer det att behövas mer handfasta bevis, antingen i form av dna (i någon av hans tidigare bilar, hus etc) och/eller att man hittar Maddies kvarlevor på ett sådant sätt eller på en plats som utom rimligt tvivel kan knyta försvinnandet/mordet till CB. Och där verkar polisen fortfarande ha en del kvar att jobba på.

Ja, du har rätt i analysen och att det låg en schism mellan föräldrarna och Amaral är helt solklart. Dessutom en prestige mellan portugisiska polismyndigheter och Scotland Yard. Jag har för mig att SY var inblandade från dag 1 eftersom brottet hände utomlands.

Som så många gånger när det gäller high-profile cases så är det många som vill ha sina 15 minutes of fame.

Vad gäller föräldrarna, så undrar man över deras beteende. Om man jämför med liknande ärende så är det högst ovanligt att man drar igång en sådan apparat som går ända upp till PM både för England och Portugal. O det kanske är just därför alla dessa spekulationer om en pedo-ring kommer ifrån. Jag avfärdar inte pedo-ring men ändock. Det försvinner 1000-tals barn varje år i England, så därför kan det ju te sig konstigt varför just detta fall har fått så mycket uppmärksamhet.

Det är ju ingen hemlighet att föräldrarna har motarbetat utredningen, men ändock så fortsätter SY. Det skulle aldrig ha hänt om det varit ett ”vanligt” barn.

O precis som många har hävdat, o där håller jag fullständig med om, är att föräldrarnas fokus inte ha varit på Maddie utan att samla in pengar till fonden för att betala av diverse organisationer (företag) m.m. Bara som en notering: det är många som ångrat att de gett pengar till fonden som startades. Folk känner sig lurade. Fokus var mer på att samla in pengar än att hitta Maddie.

Till sist, vad gäller samarbete mellan olika polisorganisationer så brister det fortfarande i mångt och mycket. Jag pläderade tidigt att blanda in en 3:e part (typ Tyskland eller/och FBI). Sen, låta detta ärende fortskrida som ett vanligt försvinnande. Då hade vi vetat betydligt mer idag, faktisk många år tidigare (haft en lösning?).
Citera
2020-06-07, 23:57
Medlem
Kan samma man ligga bakom Yeremi försvinnande?
Citera
2020-06-08, 01:38
Medlem
JSelwyns avatar
Läste just att CB kan ligga bakom upp till 4 st barnamord!!

En tysk seriemördare o då barn. Kan det bli värre?

Sen är ju frågan...hur i h-e har han lyckats komma undan alla dessa år?

Visserligen är mord där offer och förövare är okända för varandra mycket svåra att lösa.

Sen om de dessutom är utspridda över länder så gör ju inte det saken lättare. Att försöka se kopplingen m.m?

Det försvann en flicka i Berlin förra året (tror det var på hösten), kanske att han har något med det att göra också? Den tjejen har en egen tråd här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in