Citat:
Ursprungligen postat av
GilGrissom82
Värdefulla och tänkvärda reflektioner. Personligen har jag nog alltid trott att föräldrarna har legat bakom händelsen. Däremot är min uppfattning att Amaral å sin sida lade in så pass mycket prestige vartefter som det skar sig dem emellan att han kanske inte heller lät utredningen skötas alltför brett.
Det som nu får mig att ändå tro på CB som möjlig kandidat är faktiskt att tyska polisutredningar tenderar att vara noggranna och genomarbetade, och såvida det inte hade funnits någon som helst substans i de senaste dagarnas uppgifter så hade man nog inte offentliggjort så pass mycket som det har gjorts.
Jag har noterat att ett argument hos tvivlarna på det nya spåret är att "varför kommer dessa uppgifter just nu runt årsdagen av hennes försvinnande". Uppenbarligen var det väl så att CB vid årsdagen häromåret (2017 tror jag det rapporterats om?) satt i en bar och såg just årsdagsrappoteringen på bar-tv:n varpå han nämnde sin inblandning. Så visst kan årsdagen leda till att media haussar upp stories, men samtidigt kan rapporteringen i sig ju också vaska fram tidigare okända uppgifter från folk som tittar.
Intressant är Amarals cyniska kommentar häromåret att det säkert skulle dyka upp "någon tysk pedofil" som ansågs vara GM. Eftersom han uppenbarligen kände till att CB funnits med i utredningen kanske han egentligen borde ha breddat sitt perspektiv och inte enbart snöat in på föräldrarna. Berodde hans cyniska uttalande kanske på att han egentligen börjat inse att GM de facto skulle kunna vara någon annan än föräldrarna? Men i sin bitterhet (skilsmässa, förlorad tjänst, anseende etc) valde han att underminera kommande utredningar som skulle kunna få fram mer handfasta bevis mot denne CB?
Men för att det här inte riskerar att bli ett indiciefall kommer det att behövas mer handfasta bevis, antingen i form av dna (i någon av hans tidigare bilar, hus etc) och/eller att man hittar Maddies kvarlevor på ett sådant sätt eller på en plats som utom rimligt tvivel kan knyta försvinnandet/mordet till CB. Och där verkar polisen fortfarande ha en del kvar att jobba på.
Ja, du har rätt i analysen och att det låg en schism mellan föräldrarna och Amaral är helt solklart. Dessutom en prestige mellan portugisiska polismyndigheter och Scotland Yard. Jag har för mig att SY var inblandade från dag 1 eftersom brottet hände utomlands.
Som så många gånger när det gäller high-profile cases så är det många som vill ha sina 15 minutes of fame.
Vad gäller föräldrarna, så undrar man över deras beteende. Om man jämför med liknande ärende så är det högst ovanligt att man drar igång en sådan apparat som går ända upp till PM både för England och Portugal. O det kanske är just därför alla dessa spekulationer om en pedo-ring kommer ifrån. Jag avfärdar inte pedo-ring men ändock. Det försvinner 1000-tals barn varje år i England, så därför kan det ju te sig konstigt varför just detta fall har fått så mycket uppmärksamhet.
Det är ju ingen hemlighet att föräldrarna har motarbetat utredningen, men ändock så fortsätter SY. Det skulle aldrig ha hänt om det varit ett ”vanligt” barn.
O precis som många har hävdat, o där håller jag fullständig med om, är att föräldrarnas fokus inte ha varit på Maddie utan att samla in pengar till fonden för att betala av diverse organisationer (företag) m.m. Bara som en notering: det är många som ångrat att de gett pengar till fonden som startades. Folk känner sig lurade. Fokus var mer på att samla in pengar än att hitta Maddie.
Till sist, vad gäller samarbete mellan olika polisorganisationer så brister det fortfarande i mångt och mycket. Jag pläderade tidigt att blanda in en 3:e part (typ Tyskland eller/och FBI). Sen, låta detta ärende fortskrida som ett vanligt försvinnande. Då hade vi vetat betydligt mer idag, faktisk många år tidigare (haft en lösning?).