2020-06-07, 22:21
Medlem
Early Herd Immunity against COVID-19: A Dangerous Misconception
(Källa:John Hopkins University & Medicin)
https://coronavirus.jhu.edu/from-our-experts/early-herd-immunity-against-covid-19-a-dangerous-misconception

"Although more than 2.5 million confirmed cases of COVID-19 have been reported worldwide, studies suggest that (as of early April 2020) no more than 2-4%3–5 of any country’s population has been infected with SARS-CoV-2 (the coronavirus that causes COVID-19). Even in hotspots like New York City that have been hit hardest by the pandemic, initial studies suggest that perhaps 15-21%6,7 of people have been exposed so far. In getting to that level of exposure, more than 17,500 of the 8.4 million people in New York City (about 1 in every 500 New Yorkers) have died, with the overall death rate in the city suggesting deaths may be undercounted and mortality may be even higher.8
Some have entertained the idea of “controlled voluntary infection,”9 akin to the “chickenpox parties” of the 1980s. However, COVID-19 is 100 times more lethal than the chickenpox."

"To reach herd immunity for COVID-19, likely 70% or more of the population would need to be immune. Without a vaccine, over 200 million Americans would have to get infected before we reach this threshold. Put another way, even if the current pace of the COVID-19 pandemic continues in the United States – with over 25,000 confirmed cases a day – it will be well into 2021 before we reach herd immunity. If current daily death rates continue, over half a million Americans would be dead from COVID-19 by that time."
Källa: John Hopkins
Citera
2020-06-07, 22:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kan du inte bara stänga dörren om dig och låtsas att det är nedstängning? Så får de som inte vill ha nedstängning leva sina liv istället för efter dina direktiv. Nedstängning är ohälsosamt.

Nerstängning kan också vara hälsosamt. I Japan sjönk antalet självmord tex.

Att låta viruset härja fritt är mycket mer ohälsosamt än en kort nerstängning för att få ner spridningen.
Citera
2020-06-07, 22:26
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Wikipedia säger 6 månader o 6 dagar så helt korrekt runda av till att pandemin började för ett halvår sedan.
Hur länge den varar har ingenting med när den klassades att göra

Date
December 1, 2019[4] – present
(6 months and 6 days)
OK, det var intressant. WHO kallade det pandemi först 11 mars. Men det blev alltså pandemi från 1 december så fort WHO kallade det pandemi 11 mars? Helt ok, visste bara inte att man gjorde så.
Citera
2020-06-07, 22:26
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
UK hade striktare restriktioner än våra grannländer, och se hur det gick. Det går inte jämföra olika länder som om de haft samma förutsättningar för det har de inte.

Dom la in LOCKDOWN försent tyvärr.
Dom körde på Tegnells självmord taktik först men ändrade riktning, dock försent som sagt.
Har du dåligt minne, din guldfisk!?
Citera
2020-06-07, 22:28
Medlem
Citat:

Att låta viruset härja fritt är mycket mer ohälsosamt än en kort nerstängning för att få ner spridningen.

Ja för minst 4500 personer var bristen på nedstängning så ohälsosam så att de dog..

Vi andra hade nog klarat en 5-6 veckor att mest vara hemma och i vårt grannskap utan några långvariga men, skulle jag tro..
Citera
2020-06-07, 22:28
Medlem
Citat:
Kan vi inte mäta hur många som får antikroppar av dem som testats positivt? Vi har ju några båtar där alla ombord testats. Tex hangarfartyget o corona princess?

vissa utvecklar ju bara antikroppar i slemhinnorna dvs det yttre försvaret och dom bildar också minnesceller och skyddar mot framtida infektioner, så man kan inte bara kolla efter antikroppar som bildats i blodet.
Citera
2020-06-07, 22:29
Medlem
Citat:
Kan vi inte mäta hur många som får antikroppar av dem som testats positivt? Vi har ju några båtar där alla ombord testats. Tex hangarfartyget o corona princess?

>99% enligt den franska studien nedan...

https://www.theguardian.com/world/2020/may/27/french-team-finds-mild-coronavirus-infection-does-lead-to-antibodies
Citera
2020-06-07, 22:32
Medlem
gloffgloffs avatar
"– Jag tycker att det är närmast patetiskt. Vad Åkesson säger är att samhället inte lyckats skydda sina äldre och det är naturligtvis helt korrekt. Men han drar inte några slutsatser av det. Det står ganska klart för var och en vid det här laget att de här bristerna som uppdagats i äldreomsorgen, vad gäller lagstiftning, bemanning och organisation, är knappast Folkhälsomyndighetens fel, säger Johan Carlson."
https://www.dn.se/nyheter/sverige/johan-carlson-om-krav-pa-tegnells-avgang-det-ar-narmast-patetiskt/

Men att

* envist hävda droppsmitta trots tidig info om spridning via aerosoler
* inte vilja erkänna bevisad pre-/asymptomatisk smittspridning förrän rätt nyligen motvilligt
* konsekvent inte rekommendera munskydd för äldrevårdspersonal, annat än ett motvilligt "frivilligt tillägg"

är väl Folkhälsomyndigheten som gjort Johan?

Ni hade ju fel på alla punkterna:

Nej det är inte enbart droppsmitta viruset smittar också via utandningsluft (aerosoler) vid närhet
Jo pre-/asymptomatisk smittspridning förekommer och man smittar som mest precis INNAN symptom
Dessa två faktum ger att munskydd för äldrevårdspersonal som är nära är direkt kritiskt

eller hur Johan?

Personal i äldrevården som följer FHMs riktlinjer till punkt och pricka smittar på jobbet
därför att FHMs riktlinjer är otillräckliga och personalen blir själv smittad pga samhällssmittan

som vi har i landet pga FHMs valda strategi Mitigation,

istället för WHOs rekommenderade strategi Suppress, som t ex våra nordiska grannländer valt.

Du Johan, personalen kan tvätta händerna hela dagen men

* de kan inte stanna hemma för att de är inte sjuka, de bär på viruset men har ingen symptom
* de kan inte sluta andas

Det är inte deras fel.

FHMs riktlinjer är otillräckliga, eller hur Johan?

Att efter att ha satt hemtjänstpersonalen i denna sits svänga sig med "patetiskt"

när kritik framförs finner iallafall jag direkt stötande. Helt ansvarsresistent.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-06-07 kl. 22:36.
Citera
2020-06-07, 22:33
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Kan du inte bara stänga dörren om dig och låtsas att det är nedstängning? Så får de som inte vill ha nedstängning leva sina liv istället för efter dina direktiv. Nedstängning är ohälsosamt.

Att låta ett okänt virus härja fritt är ohälsosamt för befolkningen. Att släppa lös ett okänt, dödligt virus och hoppas på att någon slags "flock" ska uppstå (efter ett stort antal döda) borde leda till åtal och fängelse för de skyldiga.

Ett stort antal döda, ett antal som de håller hemligt. Ja, de har ett sedan länge beräknat tal.
Citera
2020-06-07, 22:34
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, hur många superspridare finns det bland 15 000 människor? 8000 som i Stockholm? Göteborg? Osv. Vansinne!

Många av demonstranterna är yngre och bryr sig inte på samma sätt. Tyvärr. Jag fasar för hur situationen kommer att se ut om ett par veckor, semesterfirare åker kors och tvärs i landet.

Herre djävlar🤦🏼‍♀️
Jag har också en dålig känsla om detta. Det är många som seger att smittan nu kommer avta när det är sommar och sedan öka till hösten, argumentet för detta tror jag är att influensa funkar på detta vis.
Jo vist, det argumentet har ju lett oss in i problem tidigare. Man nu tror man sig kunna lätta på restriktionerna och folk börjar trängas och snart ska det resas och inte bara här.
Grannländerna håller gränserna stängda till oss. Kanske slipper vi utländska turister nu, jag tror att detta är bra för Sverige. Faktiskt en av de få bra sakerna som kommit ur vår strategi. Det är resandet som har varit det störst problemet i smittspridningen. Nu när vi, och Europeiska länder ska börja resa riskerar man och skapa platser, kanske en bar eller någon form av servering där en anställd blir en supperspridare. Något liknande det som afterski var. En sådan sak är svår att upptäcka i tid. På en vecka har många blivit smittade. Även dessa demonstrationer är inte bra. Folk som trängs, svettiga, lättklädda och skrikande i timmar. Sedan polisen som sätter tårgas på demonstranterna och få de att börja hosta också. Jag tror inte att nästa våg kommer till hösten. Om vi fortsätter så här har vi den om en månad. Och då inte centrerad som den var första gången utan mer utspritt. Längst kusten, samtliga storstads regioner, ja alla platser folk vill resa till eller demonstrera i. Det är egentligen helt perfekt ur smittans synvinkel. Först demonstrationer i storstäderna så spridningen får fart igen och sedan resande så det sprids till nya regioner.
När regeringen började få kritik av att vara för slapphänt, tänkte jag att nu kanske vi får se lite hårdare restriktioner men nej, istället lättar dom. Faktiskt tror jag inte ens att man tog upp lättandet av restriktioner på agenda ikväll. Det är lätt att se vad man gjorde fel tidigare men kritik över att man nu lättar och gör samma misstag igen vill man inte se för alla är väl sugna på en vanlig sommar och företagen måste få omsättning.
Citera
2020-06-07, 22:35
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

Ingen låter det "härja fritt". Social distansering används för att bryta smittkedjor. Hur kan du och en drös andra vilja beskriva det som att "härja fritt"?

Varje gång jag ser det uttrycket vet jag att det är en oseriös debattör man har att göra med. Är det nåt som härjar fritt så är det alla dessa alarmister som gapar på om att viruset "härjar fritt".

Om det "härjade fritt" hur kan då spridningen avta? Om det nu "härjar fritt" skulle det väl fortfarande växa exponentiellt - i alla fall enligt er eftersom ni bara hånar tanken på flockimmunitet, och utan flockimmunitet skulle det fortfarande växa okontrollerat om det "härjade fritt".

Vilket bevisligen inte stämmer med verkligheten, men vad bryr ni er om den?

Hur får ni det att gå ihop, alla ni som gapar på om att det "härjar fritt" i vart och vartannat inlägg? Det är bara ert oförstånd och brist på logik som släppts lösa att härja fritt i tråden.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-07 kl. 22:51.
Citera
2020-06-07, 22:37
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag har också en dålig känsla om detta. Det är många som seger att smittan nu kommer avta när det är sommar och sedan öka till hösten, argumentet för detta tror jag är att influensa funkar på detta vis.
Jo vist, det argumentet har ju lett oss in i problem tidigare. Man nu tror man sig kunna lätta på restriktionerna och folk börjar trängas och snart ska det resas och inte bara här.
Grannländerna håller gränserna stängda till oss. Kanske slipper vi utländska turister nu, jag tror att detta är bra för Sverige. Faktiskt en av de få bra sakerna som kommit ur vår strategi. Det är resandet som har varit det störst problemet i smittspridningen. Nu när vi, och Europeiska länder ska börja resa riskerar man och skapa platser, kanske en bar eller någon form av servering där en anställd blir en supperspridare. Något liknande det som afterski var. En sådan sak är svår att upptäcka i tid. På en vecka har många blivit smittade. Även dessa demonstrationer är inte bra. Folk som trängs, svettiga, lättklädda och skrikande i timmar. Sedan polisen som sätter tårgas på demonstranterna och få de att börja hosta också. Jag tror inte att nästa våg kommer till hösten. Om vi fortsätter så här har vi den om en månad. Och då inte centrerad som den var första gången utan mer utspritt. Längst kusten, samtliga storstads regioner, ja alla platser folk vill resa till eller demonstrera i. Det är egentligen helt perfekt ur smittans synvinkel. Först demonstrationer i storstäderna så spridningen får fart igen och sedan resande så det sprids till nya regioner.
När regeringen började få kritik av att vara för slapphänt, tänkte jag att nu kanske vi får se lite hårdare restriktioner men nej, istället lättar dom. Faktiskt tror jag inte ens att man tog upp lättandet av restriktioner på agenda ikväll. Det är lätt att se vad man gjorde fel tidigare men kritik över att man nu lättar och gör samma misstag igen vill man inte se för alla är väl sugna på en vanlig sommar och företagen måste få omsättning.

Det är meningen att viruset ska spridas. De eftersträvar ännu den där flocken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in