2020-06-07, 20:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De där räddningsdykarna som det har stått om igår och idag, som har blivit så sjuka i corona att de fått lungskador (som ingen vet om de är permanenta ännu) och därför dykförbud - skrämmer mig. För detta måste ju vara människor som är friska, starka och hyfsat unga från början? Eller har dykningen predisponerat deras lungor för skadorna?

Vad jag förstår av den här artikeln, var det 19 av 40 som blev smittade och samtliga fick lungskador? Men så illa KAN det väl inte vara?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/raddningsdykare-far-dykforbud-efter-covid-19-1

Det är jävligt illa. Dykare måste ha friska lungor, Österrike hade också dykare som fick dykförbud:
https://www.caymancompass.com/2020/04/24/divers-face-long-term-health-impact-from-covid-19/
Det räcker nog med ganska små skador för att få dykförbud. Sen hur det påverkar dem i vanliga livet återstår att se.
Citera
2020-06-07, 20:52
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Med största sannolikhet avlider de ändå till slut.
Det är inte bara sannolikt, jag kan på stående fot garantera att de kommer att avlida.
Citera
2020-06-07, 20:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Ebba Busch är väl den sista att uttala sig om vården, herregud. Vad har hennes parti gjort för gott?

Hon sitter inte i regeringen. Tror alla partier är överens om bristerna i äldreomsorgen.

Det allvarligaste är ju att ambitionen är helt fel. Att bromsa smittan är inte okej på en dödlig smitta. Man kan ALDRIG tillåta allmän smittspridning av ett dödligt virus. Det är ren galenskap.
Citera
2020-06-07, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men uppenbarligen ser man det i asymtomatiska fall enl. studien. Annars håller jag med dig i ditt resonemang. Det var därför jag reflekterade över studien.

Låt oss bara konstatera att vi än inte känner till allt om sjukdomen.
Nej vi vet absolut inte allt men jag vill peka på att kliniker har en bra bild av patiofysologin för SARS-CoV-2-infektion.

Att asymtomatiska patienter skulle drabbas av komplikationer faller på sin egen orimlighet - Har man symtom i form av komplikationer är man inte längre asymtomatisk.
Citera
2020-06-07, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det är det inte.
Medelåldern har ökat med 0,2 år senaste månaden.

OK jag tror dig. Jag försöker hänga med och all information är nyttig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
IVA kurvan blir ett dåligt mått då kraven för att få IVA vård rimligtvis minskar i takt med att trycket på vården blivit lägre. Läs: Fler äldre får nu IVA-vård än i april. Således sjunker det inte i lika hög takt som när selekteringen var som mest intensiv. Folk inom äldrevården kanske får IVA vård nu i större utsträckning i många regioner.
Det stabilaste värdet över tid är antalet som anger hur många som läggs in för vård på sjukhus.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Blir tokig på Carlson som försvarar Tegnell. "Inte hans fel att det inte fungerade på äldreboendena". Men sådant måste man ju TA REDA PÅ innan man bestämmer sig för att släppa en smitta fri (om man nu måste göra det överhuvudtaget - det måste man inte om vaccinet bara ligger högst ett år bort). DET hade Tegnell ansvar för - att ta reda på om läget på äldreboendena var sådant, att de kunde klara det här.

Och det var inte särskilt svårt att ta reda på heller. Bara en granskning av hur många olika individer som rör sig in och ut på det genomsnittliga boendet, borde ha sagt honom att det inte skulle gå att hålla en smittsam sjukdom ute. OM den fanns i det närliggande samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Det blir permanent eftersom stamcellerna försvinner.
Kolla:
(FB) COVID-19 oskadliggör ditt immunförsvar på samma sätt som HIV

Har man inga stamceller kvar förkortas även livslängden.

Jag trodde att det där var fake news. Men är det sant så är det ju väldigt illa. Och våra myndigheter släppte lös en helt ny sjukdom här, som man inte visste någonting om än när det beslutet fattades!
Citera
2020-06-07, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det verkar variera:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4411750/

Varför under regnsäsongen? Antagligen för att folk sitter inomhus och smittar varandra. Jag tror det generellt är den faktorn som driver virusepidemier, mer än väderförhållanden. Dvs hur mycket tid folk spenderar i inomhusmiljöer. I nordliga länder är vi mest inomhus på vintern, pga kylan, i andra klimat är man kanske mer inomhus under regnsäsong, eller under sommaren, för att slippa hettan.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4411750/
Visst kan det vara så. Jag menar inte att det främst handlar om att viruset trivs bättre, utan om att man (oavsett anledning) ser att droppsmittevirus sprids otroligt effektivt på vintern, i vår del av världen.

Det är absolut inget unikt för influensa. Det gäller även alla kända coronavirus, RS-virus, norovirus (vinterkräksjuka) m.m.

När forskare säger ”räkna inte med någon säsongseffekt” så menar de bara att man inte kan räkna med att covid försvinner av sig självt under sommaren. Det är ingen utvärdering av vad som händer under vintern. Skälet att man säger så är att även pandemiska influensor (som H1N1) uppvisat en 1:a våg sommartid. Därefter har de direkt övergått till att bli vintervirus.

SARS-CoV-2 lär bli ett vintervirus för oss den här vintern. Men frågan är hur det kommer funka för länder som också upplever sin första egentliga våg under vintern.
Citera
Medlem
HelloWorld123s avatar
Man kan inte längre lyssna på regeringen. Det är dags att ta hand om sig själv.
De kan ta och diskutera om det i tv:n. Skål på dem.

Maskarna på. Fullutrustad hemtjänst. Lockdown rekommenderas.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Godmorgon världen! gjorde en kul intervju med Jan Albert, professor i smittskydd. Han hör till samma flockimmunring som Tegnell och Giesecke och sitter nu och väntar på andra vågen som ska skölja över våra nordiska grannar samtidigt som vi kan sitta och titta på och poppa popcorn.

Han tror inte att resandet leder till ökning av smittspridning. Ökningen kommer nog av andra skäl. Och där fick han en oskyldig följdfråga om vilka andra skäl och hamnade i uppenbara svårigheter. Kunde ju inte säga rakt av andra vågen då de i princip lovat att vi inte ska drabbas av det på grund av flockimmu. Var tvungen att erkänna att vi kommer att få andra vågen ändå.

Viftade bort höga dödstalen med att det är bara en halvpromille i Sverige. Han tror att Sverige klarat av eländet. Det tror inte jag. Mellan raderna låter det fortfarande som att han tror att resten av Norden kommer ikapp Sverige om de inte gör jätteinsatser.

Varje gång jag lyssnar på flockimmuntetsringen slås jag av hur lika de är med jehovas vittnen. Minns i min ungdom då grannjehovas hade satt ut datum och klockslag för jordens undergång. Dagen kom och gick och jag frågade vad hände? Nää, det blev uppskjutet. Nytt datum och klockslag meddelades. Dagen kom och gick, och jag frågade vad hände. Det blev inställt. På frågan när kommer tredje försöket så fick jag veta att datum meddelas senare. Har inte hört något sedan dess. Bra så.

Nu väntar flockimmusarna att andra våren ska svepa bort alla länder som inte bekänt till deras tro medan vi kan leva i frid och fröjd. Jag tror det blir tvärtom. Andra länder har fått ordning på viruset medan här sprids det som fan och jag undrar om den andra vågen redan är här. I Kalix fick de stänga en skola.

https://sverigesradio.se/artikel/7489990

De ger sig aldrig. De kan inte inse att de hade fel.
Citera
2020-06-07, 21:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Räcker med en smittad superspridare så är hela baletten igång igen om en månad. Folk verkar ge blanka fan i uppmaningar i samtliga länder i Europa. Folk är väl trötta på viruset antar jag.
Ja, hur många superspridare finns det bland 15 000 människor? 8000 som i Stockholm? Göteborg? Osv. Vansinne!

Många av demonstranterna är yngre och bryr sig inte på samma sätt. Tyvärr. Jag fasar för hur situationen kommer att se ut om ett par veckor, semesterfirare åker kors och tvärs i landet.

Herre djävlar🤦🏼‍♀️
Citera
2020-06-07, 21:02
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror att det i Rosenbad nu bara nästan sker ett enda arbete. Hur Regeringen skall kunna övertyga eller tvinga en massa länder att ta emot Sverige under sommaren. Speciellt vill man att EU skall tvinga medlemsländer att oavsett vad de vill, ta emot Sverige.

Hoppas de misslyckas.
Då kanske t.o.m. medelsvensson så smått börjar tänka tanken att något är fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in