2020-06-07, 12:56
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d3lux
Vad tror ni om flygbolag?? Tex Tui och Lufthansa?

Ett tips är att kolla på datan, hur har det sett ut de senaste 10-20 åren?
Går där att skönja något särskilt t ex att priset gått ned till en historisk tidigare botten? (att det finns en dubbelbotten på väldigt lång sikt).

Hur ser indikatorerna ut för veckodatan, för dagliga...?
Hur lång tid tänkte du sitta med något?

Annars skulle jag i detta nu mana till viss försiktighet. Tyska DAX har en RSI14 på ca 75 för dagliga och även om detta inte gäller individuella bolag är sannolikheten något mindre att dessa går upp om index generellt sett backar.
Citera
2020-06-07, 13:09
Medlem
Har varit med hela våren. Hoppade "mellan tuvorna" och värdet på portföljen har ökat med ca:40% sedan årsskiftet.
Citera
2020-06-07, 13:48
Medlem
Kh4ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caedite-eos
För er som funderar på Airbus (och flygbolag). Det här kan komma att bli blodigt:

https://www.reuters.com/article/us-airbus-airlines-idUSKBN23C25D?taid=5eda9f998089480001d17696

"Faury told Politico that some airlines, which he did not identify, had refused to take calls at the height of the crisis, but that he hoped for a compromise.

...

“But if and when airlines - and it’s happening - have no other choice than fully defaulting and not proposing something better than nothing, or are not willing to do it, then (lawsuits) will happen.”

Industry sources said such public warnings are rare in the tight-knit aviation market and could backfire."

Blir det så att flygbolag tvingas att köpa flygplan, så kommer relationerna mellan Airbus och flygbranschen att djupfrysas.

Tackar för detta! Jag kanske bör fundera om och kolla på annat än flygbranchen.

Försöker fokusera mera på 5g bland annat. Har köpt Ericsson och Nokia för en tid sedan och kanske fyller på lite. Skall kolla upp lite relaterade företag som kan vinna på utbyggnaden av nätet.
Citera
2020-06-07, 13:51
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Har varit med hela våren. Hoppade "mellan tuvorna" och värdet på portföljen har ökat med ca:40% sedan årsskiftet.
Det får du nästan bevisa genom att lista din portfölj 1 januari och nu? Jag har sannolikt större portfölj så mindre klipp drar inte upp min avkastning, som kanske gäller för dig. Men jag är bara upp 19% sedan 1 januari, och då köpte jag ändå nära botten och satt med xact bear 1 januari. Har dock haft en hel del Telia och Swedbank som inte tillhör de stora vinnarna, ännu. Men nästan inget av mina stora köp i mars har stigit med mer än 40%, men det är ändå en otrolig avkastning på bara 3 månader.

Jag har (till skillnad från dig?) realiserat 75% av vinsterna så en ny dipp gör inget för mig. Å andra sidan missar jag 75% om det går upp ännu mer.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-07 kl. 13:54.
Citera
2020-06-07, 14:45
Medlem
sinewaves avatar
Enkel data för OMXS30, tyska DAX och S&P500

Kort: Stark tjurtrend men RSI14 ligger väldigt högt för det mesta sett till dagliga och 4h. Man bör se upp.

---

OMXS30,
RSI14 1v: 58 / 1d: 69 / 4h: 76
MACD 1v: Guldkors / 1d: Guldkors / 4h: Guldkors
EMA/SMA: Priset är över det mesta, dvs positiv trend råder

Kommentar
- För 1v är guldkorset för MACD ganska färskt men för övriga tidsintervaller ganska utdraget nu.
- För SMA och 1d börjar 50 närma sig 200 med rejäla kliv, dvs ett klassiskt och trögare guldkors ligger på horisonten. Det ser bra ut, men samtidigt också för enkelt ut. -5-7% skulle trots allt inte påverka riktningen särskilt mycket för dessa långsamma medelvärden.
- RSI har gått från något mer köpvärt till att börja nosa på överköpt för 1d.
För 4h ligger RSI14 väldigt högt, det vore förvånande om vi inte får se någon lokal korrektion (priset går ned något) under veckan

Allt ser fantastiskt bra ut förutom det faktum att RSI14 börjar nosa på väldigt tydligt överköpta nivåer. Historiskt vore det ganska typiskt att nu se någon vecka eller två med en mer sidledes trend. Då värdena ligger väldigt högt finns dock ett case att göra för att börsen ska gå ned (något man definitivt bör ha i åtanke nu). Här i tråden har dock björnarna gått och gömt sig.

---

DAX,

RSI14 1v: 60 / 1d: 75 / 4h: 83
EMA/SMA: Priset över det mesta som för OMXS30, tydligt positiv trend.

Kommentar
- RSI14 ger tydlig varning om att saker och ting är överköpta. För DAX-index råder raka motsatsen till köpläge. Även här vore det något förvånande om vi inte får se en lokal korrektion under veckan. Värt att notera är även att DAX ligger på en RSI14 som vida överstiger värdena innan dippen sett på dagliga.
- MACD är fortsatt positivt men det kan MACD vara utan att det för den sakens skull innebär att varje enskild dag slutar på plus.

Motsatsen till köpläge. Däremot kan lokala köplägen uppstå om det kommer en korrektion. Värt att hålla utkik efter på dagliga är en nedgång som slutar med stöd av t ex EMA21 och gärna också gör att RSI14 för dagliga kryper under 75.

---

S&P500 (SPY),

RSI14 1v: 59 / 1d: 73 / 4h: 74
MACD: Guldkors för 1h/1d/4h
EMA/SMA: Priset över det mesta, det råder en stark positiv trend

Kommentar
- RSI14 speglar allt annat, dvs värdena är något höga sett på kortare sikt

Ser snarlikt ut som både OMXS30 och DAX så samma saker gäller.

---

Summa summarum
För 1d (dagliga) och 4h (4 timmar), det kortare perspektivet, vore det som sagt märkligt om vi inte under veckan ser en tydligt röd dag (eller rentav flera på rad) då nuvarande fas (ca 22 maj-7 juni) är i det närmsta parabolisk prismässigt (det går upp väldigt fort). Den 22 maj-7 juni har OMXS30 gått +12.39%. Väldigt mycket, rentav smått ohållbart, om man har i åtanke att snittet för stockholmsbörsen per år ligger på runt 9%. Nu är ett typiskt tillfälle att börja titta på att 'ta hem vinster' (dvs lägga sig något mer defensiv).

Ett fall till t ex EMA21 på dagliga för OMXS30 innebör runt -4-5% och är något jag förväntar mig kommer att ske inom nästa vecka.
Personligen blir jag mer björn än tjur när EMA10 korsar EMA21 ovanifrån (dödskors); detta då just denna kombination är ganska ok när det kommer till att signalera potentiell vändning av trend när volatiliteten är högre än normalt. Kombinationen kostar dock något då det trots allt i regel kräver en del för att detta dödskors ska uppstå (samtidigt blir det en del vinst då man inte går ur för tidigt).

Min egna största position, sett till investerat kapital, är också i OMXS30 med ca 6-7x hävstång. Att lägga ut de faktiska värdena är något menlöst dock då det hela skulle se ut som 'Flashback-avkastning', dvs det ser orealistiskt ut och är ändå inte till hjälp för någon utan skulle bara se ut som tramsigt skryt.

Graf, OMXS30 dagliga:
https://i.imgur.com/1prLUps.png

---

On topic - när går man in och fyndar?
- När en lokal dipp uppstår i det lokala kluster som finns (runt 22 maj och framåt)
- Titta på vilen support som finns, på saker som EMA21 (eller 20) och invänta denna support mm
- Om man vill handla enskilda instrument (en aktie osv) titta på vad som faller tillbaka mest när/om det kommer något större fall för index. Ha en lista med tillgångar med potentiella köp, titta på alla dessa kontinuerligt och sätt ungefärliga värden för när köp kan tolkas som något vettigare än inte. Se upp för påbörjade negativa trender.
Citera
2020-06-07, 16:59
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Enkel data för OMXS30, tyska DAX och S&P500

Kort: Stark tjurtrend men RSI14 ligger väldigt högt för det mesta sett till dagliga och 4h. Man bör se upp.

---

OMXS30,
RSI14 1v: 58 / 1d: 69 / 4h: 76
EMA/SMA: Priset är över det mesta, dvs positiv trend råder

Kommentar
- För 1v är guldkorset för MACD ganska färskt men för övriga tidsintervaller ganska utdraget nu.
- För SMA och 1d börjar 50 närma sig 200 med rejäla kliv, dvs ett klassiskt och trögare guldkors ligger på horisonten. Det ser bra ut, men samtidigt också för enkelt ut. -5-7% skulle trots allt inte påverka riktningen särskilt mycket för dessa långsamma medelvärden.
- RSI har gått från något mer köpvärt till att börja nosa på överköpt för 1d.
För 4h ligger RSI14 väldigt högt, det vore förvånande om vi inte får se någon lokal korrektion (priset går ned något) under veckan

Allt ser fantastiskt bra ut förutom det faktum att RSI14 börjar nosa på väldigt tydligt överköpta nivåer. Historiskt vore det ganska typiskt att nu se någon vecka eller två med en mer sidledes trend. Då värdena ligger väldigt högt finns dock ett case att göra för att börsen ska gå ned (något man definitivt bör ha i åtanke nu). Här i tråden har dock björnarna gått och gömt sig.

---

DAX,

RSI14 1v: 60 / 1d: 75 / 4h: 83
EMA/SMA: Priset över det mesta som för OMXS30, tydligt positiv trend.

Kommentar
- RSI14 ger tydlig varning om att saker och ting är överköpta. För DAX-index råder raka motsatsen till köpläge. Även här vore det något förvånande om vi inte får se en lokal korrektion under veckan. Värt att notera är även att DAX ligger på en RSI14 som vida överstiger värdena innan dippen sett på dagliga.
- MACD är fortsatt positivt men det kan MACD vara utan att det för den sakens skull innebär att varje enskild dag slutar på plus.

Motsatsen till köpläge. Däremot kan lokala köplägen uppstå om det kommer en korrektion. Värt att hålla utkik efter på dagliga är en nedgång som slutar med stöd av t ex EMA21 och gärna också gör att RSI14 för dagliga kryper under 75.

---

S&P500 (SPY),

RSI14 1v: 59 / 1d: 73 / 4h: 74
MACD: Guldkors för 1h/1d/4h
EMA/SMA: Priset över det mesta, det råder en stark positiv trend

Kommentar
- RSI14 speglar allt annat, dvs värdena är något höga sett på kortare sikt

Ser snarlikt ut som både OMXS30 och DAX så samma saker gäller.

---

Summa summarum
För 1d (dagliga) och 4h (4 timmar), det kortare perspektivet, vore det som sagt märkligt om vi inte under veckan ser en tydligt röd dag (eller rentav flera på rad) då nuvarande fas (ca 22 maj-7 juni) är i det närmsta parabolisk prismässigt (det går upp väldigt fort). Den 22 maj-7 juni har OMXS30 gått +12.39%. Väldigt mycket, rentav smått ohållbart, om man har i åtanke att snittet för stockholmsbörsen per år ligger på runt 9%. Nu är ett typiskt tillfälle att börja titta på att 'ta hem vinster' (dvs lägga sig något mer defensiv).

Ett fall till t ex EMA21 på dagliga för OMXS30 innebör runt -4-5% och är något jag förväntar mig kommer att ske inom nästa vecka.
Personligen blir jag mer björn än tjur när EMA10 korsar EMA21 ovanifrån (dödskors); detta då just denna kombination är ganska ok när det kommer till att signalera potentiell vändning av trend när volatiliteten är högre än normalt. Kombinationen kostar dock något då det trots allt i regel kräver en del för att detta dödskors ska uppstå (samtidigt blir det en del vinst då man inte går ur för tidigt).

Min egna största position, sett till investerat kapital, är också i OMXS30 med ca 6-7x hävstång. Att lägga ut de faktiska värdena är något menlöst dock då det hela skulle se ut som 'Flashback-avkastning', dvs det ser orealistiskt ut och är ändå inte till hjälp för någon utan skulle bara se ut som tramsigt skryt.

Graf, OMXS30 dagliga:
https://i.imgur.com/1prLUps.png

---

On topic - när går man in och fyndar?
- När en lokal dipp uppstår i det lokala kluster som finns (runt 22 maj och framåt)
- Titta på vilen support som finns, på saker som EMA21 (eller 20) och invänta denna support mm
- Om man vill handla enskilda instrument (en aktie osv) titta på vad som faller tillbaka mest när/om det kommer något större fall för index. Ha en lista med tillgångar med potentiella köp, titta på alla dessa kontinuerligt och sätt ungefärliga värden för när köp kan tolkas som något vettigare än inte. Se upp för påbörjade negativa trender.

Sluta larva dig, vi tror dig. Bara berätta hur mycket plus du är i år. Det kan vara inspirerande. Och jag vill veta!
Citera
2020-06-07, 19:37
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Sluta larva dig, vi tror dig. Bara berätta hur mycket plus du är i år. Det kan vara inspirerande. Och jag vill veta!

Jag har för närvarande positioner i,

Warranter
* OMXS30 (6-7x hävstång)
* Olja (brent, 2x hävstång)
* NASDAQ (7-8x hävstång)
-
* Fabege (ca 2x hävstång)
* Millicom (ca 2x häv)
* Telia (ca 2x häv)
* Silver (ca 10x häv)

Aktier
* Norwegian
* Air France/KLM SA

---

Warranter, total: +147.28%
Aktier, total: +23.89%

Från 23:e mars när jag började skjuta in betydligt mer kapital har kontot 'högrisk' avkastat +189% totalt.

Av alla dessa står de två indexen samt olja för absolut störst avkastning.
Olja (brent) köptes när denna stod på ca $16.28, dvs ett par procent över dess botten. Detta med 2x hävstång. Idag står oljan på $41.86. Det är den tillgång som procentuellt sett ökat mest (+368%). OMXS30 har dock ökat mest i värde då mest pengar finns placerat där (+230%). Bytte dock från BULL X10 till nuvarande (MINI L) i april då certfikatet är något dyrt att sitta med under längre tid och det var samtidigt uppenbart att vi var i en tjurtrend så jag ville gå längre än vad som är vettigt med ett certifikat. Förmodligen har OMXS30 ökat mest även procentuellt pga hävstångarna.

OMXS30 köptes primärt de datum då många nu förmodligen önskar att de gått in. Däremot är knappast alla köp på botten. Den 23:e mars blev det dock extra hårt fokus då vi började få en bekräftad högre lägsta samtidigt som man då kunde köpa på runt 3-5% från botten (om det nu skulle bli en bekräftad botten vill säga, men datan under dagen pekade allt mer på det). Jag har nog inte sett ett så uppenbart köpläge någonsin.

Det blev väldigt stressigt för egen del för samtidigt som vi fick detta för OMXS30 hade DJI (Dow Jones) en RSI14 för veckodatan under 20 (!), något som endast inträffar vid lågkonjunkturer och när det råder köpläge. Att DJI går under 20 för veckodatan är en händelse som sker med ett mellanrum på decennier... Förra gången var år 2008.
Dvs vi var i ett läge som uppstår mycket sällan (om ens alls, vid vissa lågkonjunkturer går inte RSI14 under 20 på DJI....).

Samtidigt som allt ovan hände gick 'Fear & Greed Index' ner till 2 .... (av 100). Dvs till en extrem av en extrem nivå. Summa summarum skrek allt 'köpläge'.

Allt ovan är dock helt irrelevant då det är historia vid det här laget.

Mer intressant nu är vad som sker framåt och hur marknaden ser ut just nu, vilka positioner som kan finnas framåt och varför något blir en mer vettig position än ej. :)
Senast redigerad av sinewave 2020-06-07 kl. 20:03.
Citera
2020-06-07, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det får du nästan bevisa genom att lista din portfölj 1 januari och nu? Jag har sannolikt större portfölj så mindre klipp drar inte upp min avkastning, som kanske gäller för dig. Men jag är bara upp 19% sedan 1 januari, och då köpte jag ändå nära botten och satt med xact bear 1 januari. Har dock haft en hel del Telia och Swedbank som inte tillhör de stora vinnarna, ännu. Men nästan inget av mina stora köp i mars har stigit med mer än 40%, men det är ändå en otrolig avkastning på bara 3 månader.

Jag har (till skillnad från dig?) realiserat 75% av vinsterna så en ny dipp gör inget för mig. Å andra sidan missar jag 75% om det går upp ännu mer.
I stora drag kan jag säga att fokus har varit på att behålla och öka i Byggmax. Har naturligtvis realiserat förluster.
Citera
2020-06-07, 21:29
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag har för närvarande positioner i,

Warranter
* OMXS30 (6-7x hävstång)
* Olja (brent, 2x hävstång)
* NASDAQ (7-8x hävstång)
-
* Fabege (ca 2x hävstång)
* Millicom (ca 2x häv)
* Telia (ca 2x häv)
* Silver (ca 10x häv)

Aktier
* Norwegian
* Air France/KLM SA

---

Warranter, total: +147.28%
Aktier, total: +23.89%

Från 23:e mars när jag började skjuta in betydligt mer kapital har kontot 'högrisk' avkastat +189% totalt.

Av alla dessa står de två indexen samt olja för absolut störst avkastning.
Olja (brent) köptes när denna stod på ca $16.28, dvs ett par procent över dess botten. Detta med 2x hävstång. Idag står oljan på $41.86. Det är den tillgång som procentuellt sett ökat mest (+368%). OMXS30 har dock ökat mest i värde då mest pengar finns placerat där (+230%). Bytte dock från BULL X10 till nuvarande (MINI L) i april då certfikatet är något dyrt att sitta med under längre tid och det var samtidigt uppenbart att vi var i en tjurtrend så jag ville gå längre än vad som är vettigt med ett certifikat. Förmodligen har OMXS30 ökat mest även procentuellt pga hävstångarna.

OMXS30 köptes primärt de datum då många nu förmodligen önskar att de gått in. Däremot är knappast alla köp på botten. Den 23:e mars blev det dock extra hårt fokus då vi började få en bekräftad högre lägsta samtidigt som man då kunde köpa på runt 3-5% från botten (om det nu skulle bli en bekräftad botten vill säga, men datan under dagen pekade allt mer på det). Jag har nog inte sett ett så uppenbart köpläge någonsin.

Det blev väldigt stressigt för egen del för samtidigt som vi fick detta för OMXS30 hade DJI (Dow Jones) en RSI14 för veckodatan under 20 (!), något som endast inträffar vid lågkonjunkturer och när det råder köpläge. Att DJI går under 20 för veckodatan är en händelse som sker med ett mellanrum på decennier... Förra gången var år 2008.
Dvs vi var i ett läge som uppstår mycket sällan (om ens alls, vid vissa lågkonjunkturer går inte RSI14 under 20 på DJI....).

Samtidigt som allt ovan hände gick 'Fear & Greed Index' ner till 2 .... (av 100). Dvs till en extrem av en extrem nivå. Summa summarum skrek allt 'köpläge'.

Goda tider. Riktigt goda tider. Det där med hävstång borde man bekanta sig med. Verkar käckt, inte minst under extraordinära tider. Brukar du ha sådana där instrument även under normal börsgång? Jag antar det..

Citat:
Allt ovan är dock helt irrelevant då det är historia vid det här laget.

Mer intressant nu är vad som sker framåt och hur marknaden ser ut just nu, vilka positioner som kan finnas framåt och varför något blir en mer vettig position än ej.

Ja jag håller med om det. Nu har jag vant mig vid att katjingen arbetar åt mig. Jag vill att det fortsätter så, även framgent vid normal börs.
Citera
2020-06-07, 22:45
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Goda tider. Riktigt goda tider. Det där med hävstång borde man bekanta sig med. Verkar käckt, inte minst under extraordinära tider. Brukar du ha sådana där instrument även under normal börsgång? Jag antar det..

Ja jag håller med om det. Nu har jag vant mig vid att katjingen arbetar åt mig. Jag vill att det fortsätter så, även framgent vid normal börs.

Käckt? Mja, inte särskilt. :)

Men historiskt har man med hjälp av hävstångar kunnat prestera långt över vad man annars kan. Detta särskilt och specifikt när det sker något extraordinärt på börserna. Det är uteslutande då man får ge sig själv en örfil och bli betydligt mer aggressiv än normalt.

Nej, men normalt söker jag mig mer än gärna till vad jag skulle kalla högre risk. Specifika aktier och dylikt? Nej. Normalt köper jag systematiskt i en portfölj bestående av olika typer av fonder, jag startade en tråd 2017 om olika strategier och rapporterar en gång per månad om det. Det är mitt mer seriösa investerade där mindre risk tas och långsiktighet är det som räknas.

Det jag skriver i den här tråden rör mer den portfölj som kallas 'högrisk'.
I just denna kris kom den att användas till dessa investeringar jag skrivit om här i tråden dock. Det har gått ganska bra men jag kunde presterat något bättre även om det är svårt att vara missnöjd.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-07 kl. 23:01.
Citera
2020-06-08, 08:03
Medlem
sinewaves avatar
Väldigt svagt för indexterminer nu på morgonen:

Runt 08:05, indexterminer
DAX Fut. +0.04%
FTSE 100 Fut. -0.08%
Hang Seng Fut. -1.21%
Euro Stoxx 50 Fut. +0.03%
S&P 500 Fut. +0.06%
S&P 500 Vix Fut. +0.07%

Noterar dock något av en svag dipp efter kl. 08:00.
Oscillatorer som RSI14 på dagliga för t ex tyska DAX står som sagt väldigt högt på 75.

Om jag skulle söka ingångar skulle jag hålla mig borta idag och snarare söka ingångar i saker som BEAR-certifikat och dylikt. Då dessa dock endast bör handlas på väldigt kort sikt är det kanske inte av intresse för de flesta.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-08 kl. 08:36.
Citera
2020-06-08, 09:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
I stora drag kan jag säga att fokus har varit på att behålla och öka i Byggmax. Har naturligtvis realiserat förluster.
Då är den korrekta beskrivningen "jag har byggmax och de har gått jättebra". Inte "min portfölj har stigit 40%". Byggmax har gått som en raket, efter att ha sjunkit oavbrutet i åratal. Jag tror inte ens de är tillbaka i 2018 års värde trots den enorma uppgången under corona. Alltså ett värdelöst tips, mer en betting.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-08 kl. 09:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in