2020-06-07, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det där verkar vara desinformation. Ingen har påvisat cd4+ T-celler mot SARS-CoV-2.

Länkarna är från riktiga vetenskapliga studier hörredu. Sluta läs vad svenska "forskare" skriver för dom vet inte ett skit.
Senast redigerad av Saundra 2020-06-07 kl. 21:17.
Citera
2020-06-07, 21:15
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hon sitter inte i regeringen. Tror alla partier är överens om bristerna i äldreomsorgen.

Det allvarligaste är ju att ambitionen är helt fel. Att bromsa smittan är inte okej på en dödlig smitta. Man kan ALDRIG tillåta allmän smittspridning av ett dödligt virus. Det är ren galenskap.

Det är ju lätt nu att stå och säga hur man skulle ha gjort; perfekt för såna ruggugglor som Ebba. Hade varit otroligt intressant att se vad hennes parti hade gjort om de suttit vid makten. Inget av oppositionspartierna har ju egentligen sagt ett pip under de första månaderna av pandemin. Hade de verkligen ansett att det varit åt helvete hade de kunnat yttra sig på något sätt. Åkesson ser var folkets missnöje ligger och spelar på det NU. Så förutsägbart allting.

Röstar inte på sossarna men tror faktiskt inte att någon annan partiledare hade gjort särskilt annorlunda.
Citera
2020-06-07, 21:19
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Samma här. Försöker hålla järnkoll på iva.

Just nu verkar minskningen avtagit. Antingen beror det på att folk är dumma i huvudet och släpper på alla försiktighetsåtgärder, eller så har man blivit mer ”frikostig” med iva-plats.
Det verkar främst vara Stockholm som minskar, och då borde det ju bero på partiell flockimmunitet. Kan inte hitta någon annan förklaring, för inte fan är det att Stockholmarna sköter sig exemplariskt!
Samma här. Det är också väldigt tydligt i många regioner att man haft ett tydligt utbrott, med typisk utveckling men med peak långt, långt innan 60%ig genomsmittning kan ha hunnits med.

Antingen måste det skilja väldigt mycket, från person till person, hur mycket virus man sprider.

Eller också måste väldigt många människor ha en relativ immunitet, så att de bara blir sjuka i rena undantsgsfall.
Senast redigerad av defenseur 2020-06-07 kl. 21:34.
Citera
2020-06-07, 21:20
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Så när de skriver

"De flesta som smittas med SARS-CoV-2 märker inte så mycket. De får en mild infektion i de övre luftvägarna."

.. så menar de folk som söker vård och testas positivt? Söker man vård om man inte "märker så mycket"?

Det här blir lika mystiskt när man läser FHM:s informationssidor. De skriver:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

Hur vet man att de allra flesta som blir sjuka i covid-19 inte behöver söka vård när man inte provtar de som inte söker vård?

Dom, eller nån annan, kanske har gjort en studie på ett antal slumpvis valda personer, både testat dem och förhört sig om symptom, och kommit fram till detta och antagit att det är representativt för folk i allmänhet. Skulle gissa att det är ett normalt förfarande. Man testar inte alla men man gör en stickprovsundersökning enligt den statistiska konstens alla regler.

Citat:
Och varför anser FHM att det inte finns något behov att provta dem, när smittskyddslagen säger att man har en skyldighet att smittspåra och att den som har en allmänfarlig sjukdom är skyldig att testa sig?
Kanske att man inte längre spårar när man vet att smittan finns allmänt i samhället? Både på grund av resursbrist och för att det är motiverat på ett helt annat sätt i ett tidigare skede.

Man kanske hade ambitionen att spåra mer, vad vet jag, men var det inte så att de tidigt beställde en massa test från Kina som visade sig så undermåliga att de inte kunde användas? Minns bara lite vagt. Jag tror spårningen förlorar lite i betydelse när smittan är allmänt utbredd och man övergått till att använda andra metoder som social distansering för att bryta smittkedjor.

Spårning måste vara viktigast i ett inledande expansivt skede. Nu är vi i avtagande fas och R under 1 så det går åt rätt håll ändå.
Citera
2020-06-07, 21:21
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja jag sa ju att det var illa, riktigt illa. Du vet att USA:s militär diskvalificerar alla som har haft corona? Det är en stor arbetsgivare i USA:

https://www.militarytimes.com/news/your-military/2020/05/06/coronavirus-survivors-banned-from-joining-the-military/

"permanently" står det också. De kan inte komma tillbaka ett annat år och få en ny undersökning, alltså. Så hemskt för alla unga män som drömt om detta!
Citera
2020-06-07, 21:23
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Oj!

Om det där stämmer så är det ju extremt allvarligt!

Vad är det som gör att Löfvén tycker sig plötsligt ha vetenskaplig kunskap att kunna bedöma vilket sätt som bör fungera bäst, i Frankrike? När han här i Sverige hela tiden slår ifrån sig och säger att han inte vet, att man bara skall lyssna på experter.

Att försöka influera ett annat lands hälsopolitik på det sättet, med ev. ökad risk för deras liv, är inget jag skulle våga ägna mig åt som politiker, i en sådan roll..
Han tror antagligen att svenska experter (och politiker) är bäst.

Det är så svenska politiker agerar gentemot EU: säger nej till det mesta med motiveringen ”För krångligt, för dyrt och vi kan bäst själva.”. Sen så klarar man inte av skogsbränderna och gängkriminaliteten ...
Läs Ylva Nilssons kolumner i Expressen (och gärna hennes bok i ämnet). Du kommer att häpna.

I krönikan jag länkade till så beskrevs EUs expertgrupp gällande pandemin. Den bör bestå av idel skarpa hjärnor - men ändå är vår ”expert” bättre än alla de.
Citera
2020-06-07, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Samma här. Försöker hålla järnkoll på iva.

Just nu verkar minskningen avtagit. Antingen beror det på att folk är dumma i huvudet och släpper på alla försiktighetsåtgärder, eller så har man blivit mer ”frikostig” med iva-plats.
Det verkar främst vara Stockholm som minskar, och då borde det ju bero på partiell flockimmunitet. Kan inte hitta någon annan förklaring, för inte fan är det att Stockholmarna sköter sig exemplariskt!

Stockholm och Stockholmarna har inte skött sig sedan April. Social distansering my ass. Möjligen att man spritar händerna mer. Mina arbetskollegor tycker samma sak när jag lyfte skiten på jobbet i veckan. Känslan är att det är över för Stockholm. Nu är det andras tur........
Citera
2020-06-07, 21:26
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det var runt den 14 mars när Sverige "släppte",
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8oRQO/tegnell-gar-emot-who-chefens-uppmaning

minns Kina skrev i nån online tidning att "Sverige gett upp",

själv trodde jag inte mina ögon och öron: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Tegnell har haft fel hela tiden.

Det är tur att våra inlägg finns kvar här i tråden, så alla kan gå tillbaka och se att vi har haft rätt hela tiden!
Citera
2020-06-07, 21:26
Medlem
"Viruset ser inte jättefarligt ut...host..."

Jag får mardrömmar när jag ser denne Tegnell i TV.
Citera
2020-06-07, 21:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Influensa tillåts sprida sig såvitt jag vet trots att vaccin inte alltid hjälper, ibland dör tusentals av det, mest gamla, känns det igen? Man gör inte särskilt mycket längre för att hindra aids från att sprida sig, det finns bromsmediciner men inget vaccin, vi får hoppas att det inte dyker upp resistenta varianter. Smittkoppor anses utrotad så man vaccinerar inte ens människor längre(!), skulle det smita ut från något labb är det många som ligger illa till. Superresistent TBC, ojoj, när såg man en anti-tbc kampanj senast eller stora anslag för att utveckla bättre antibiotika? Finns många dödliga virus som man av olika skäl accepterar att de sprids med dödliga konsekvenser för en del.

Dina jämförelser haltar totalt. Influensavaccin finns och många tar det varje år. Speciellt riskgrupperna. Influensa tar inte livet av 5000 svenskar på två månader. Influensa stoppar inte hela världens flygplansflotta. Aids är ingen luftburen eller droppsmitta. Smittkoppor är väl en bakterie och behandlas med antibiotika? TBC är tyvärr tillbaka och kanske borde vaccination återinföras men proportionerna är ju inte alls de samma.
Citera
Medlem
It appears that the virus is not detectable immediately after infection. On the first day of infection, the probability of missing a diagnosis, i.e., a false-negative result, was 100%.
(Källa: Sky News)

Med den informationen, om den stämmer, känns det som att enbart testning i vård och omsorg inte räcker. Dessutom lär man vara smittsam redan innan några symptom bryter ut.

Det måste till mer för att skydda de äldre:

1. Visir+medicinskt ansiktskydd pp3 borde vara obligatoriskt.
2. Personal inte hålla på att drutta omkring mellan olika patienter på olika avdelningar, utan ha sin lilla flock att sköta.
3. Inte låta vikarier komma och gå mellan olika boenden. Endast ett och samma boende.
4. Test+isolering hemma om sjuk minst 8-10 dagar.
5. Kontaktsmitta på ytor bör också beaktas mer.
Citera
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Nu gör jag en liten sidostepp - men just det jag fetat uppfattade jag att det typ sas i TV-debatten av MP-killen som ett försvar till varför man inte agerade mer: Eftersom man inte visste vad det var frågan om (fast i det läget borde man ha insett det) så var det bättre att inte agera.
Nånting åt det hållet.

Förvånar mig inte. (Jag tittar inte på debatten - jag skulle bara få högt blodtryck, och det är inte bra just nu.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in