2020-06-07, 16:24
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Stuck in lock-down...

UK börjar nu ångra sin nedstängning.

"Lock-down might have made things worse..."

"Should we act on a possible worst case scenario, given the costs of lock-down?"

https://www.youtube.com/watch?v=DKh6kJ-RSMI

UK börjar inte ångra ett skit för ett par luffare på youtube tycker det. Samma pissluffare som tycker Sveriges taktik är den bästa, för man får åka på semester.
Citera
2020-06-07, 16:26
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Stuck in lock-down...

UK börjar nu ångra sin nedstängning.

"Lock-down might have made things worse..."

"Should we act on a possible worst case scenario, given the costs of lock-down?"

https://www.youtube.com/watch?v=DKh6kJ-RSMI

Får se om jag orkar kolla 30 minuter av det där, men det där var väl kanalen som nån sa är extremt emot lockdown och hade med Giesecke som sa att minst 50% i STHLM skulle vara immuna vid första antikroppstesterna?

Jag förstår spontant bara inte vad det är de ångrar isf? Du kanske kan sammanfatta det som sett klippet? Klart de stängde ner för sent för att få bra effekt, men hur fan hade det sett ut annars egentligen? Bara jämföra Sveriges mer öppna strategi med våra grannar för att det ska vara värt att ifrågasätta varför de skulle ångra att de stängde ner ett tag.
Citera
2020-06-07, 16:27
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Trenden är ju fortfarande sjunkande, men har ökat ganska mycket senaste dygnet.
Rapporteringen från iva har blivit lite ryckig på sista tiden. Söndagar har blivit en lite märklig dag. Vet inte om det har att göra med att man dragit ner lite mer på personalen det senaste, vilket skulle kunna göra att färre skrivs ut på söndagar, men inflödet är ju detsamma oavsett dag.
När det var överfullt så var det ju viktigt att frigöra sängar. Inte lika viktigt längre kanske..
Vi får se i början av veckan helt enkelt.
Har extremt svårt att tro att smittkurvan plötsligt skulle börja gå upp igen. Det är samma restriktioner som innan, och majoriteten som hamnar på IVA är inte snorungar som springer på krogen eller hånglar med sina studentkompisar...Iva-kurvan har väl aldrig gått spikrakt ner?
Citera
2020-06-07, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
https://www.dn.se/debatt/26-forskare-anhoriga-till-sjuka-maste-sattas-i-karantan/

Ja, det hjälper inte att bara testa om man inte spårar och isolerar...finns ens någon plan?

Slutklämmen i artikeln:

"Sverige har inte råd att tappa ytterligare tid och därmed förlora fler liv!"

---

Partiledardebatt ikväll i Agenda tydligen..det kan bli livat.
Citera
2020-06-07, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Har extremt svårt att tro att smittkurvan plötsligt skulle börja gå upp igen. Det är samma restriktioner som innan, och majoriteten som hamnar på IVA är inte snorungar som springer på krogen eller hånglar med sina studentkompisar...Iva-kurvan har väl aldrig gått spikrakt ner?

Första halvan i maj gick den stadigt ner med ett enda undantag. Nu har den blivit mycket mer ”ryckig”, men jag misstänker att utskrivningarna sker lite långsammare nu när pressen minskat lite.
Men det är bara en gissning från min sida..
Citera
2020-06-07, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Första halvan i maj gick den stadigt ner med ett enda undantag. Nu har den blivit mycket mer ”ryckig”, men jag misstänker att utskrivningarna sker lite långsammare nu när pressen minskat lite.
Men det är bara en gissning från min sida..

IVA kurvan blir ett dåligt mått då kraven för att få IVA vård rimligtvis minskar i takt med att trycket på vården blivit lägre. Läs: Fler äldre får nu IVA-vård än i april. Således sjunker det inte i lika hög takt som när selekteringen var som mest intensiv. Folk inom äldrevården kanske får IVA vård nu i större utsträckning i många regioner.
Senast redigerad av karlkula12 2020-06-07 kl. 16:37.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Hur ser din erfarenhet av äldreboende ut? Har du arbetat på något någon gång? Vet du hur det är organiserat och styrt?

Menar inte anklagande, undrar bara.

Andelen döda på äldreboenden är tydligen högre i Norge i genomsnitt (60 mot 50% i Sverige). Det som skiljer är den stora samhällsspridningen i Sverige. Därav följer givetvis högre dödstal. Tråkigt men sant.

https://www.dagensarena.se/innehall/darfor-skiljer-sig-dodligheten-nordens-aldrevard/
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Att du bara gissar, som vanligt.

Tycker att många här inne på denna tråd gissar faktiskt ganska bra. Gissningarna har i många fall varit bättre än FHM eller Socialstyrelsen.
Citera
2020-06-07, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Får se om jag orkar kolla 30 minuter av det där, men det där var väl kanalen som nån sa är extremt emot lockdown och hade med Giesecke som sa att minst 50% i STHLM skulle vara immuna vid första antikroppstesterna?

Jag förstår spontant bara inte vad det är de ångrar isf? Du kanske kan sammanfatta det som sett klippet? Klart de stängde ner för sent för att få bra effekt, men hur fan hade det sett ut annars egentligen? Bara jämföra Sveriges mer öppna strategi med våra grannar för att det ska vara värt att ifrågasätta varför de skulle ångra att de stängde ner ett tag.

Jag citerade bara men jag tycker forskaren har en del relevanta argument. Det finns inga glasklara svar i dagsläget men helt klart kan det vara så att UK stängde ner för sent. Man fick inte den förväntade effekten. Norge hade nog en del tur, de fick antagligen in betydligt färre fall från början. Att vi har liknande utveckling av fall i början, visar bara hur mycket man testat, inte hur många faktiskt fall som funnits.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-06-07 kl. 16:50.
Citera
2020-06-07, 16:45
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Inte ens samma virussläkte. Nice try...

Att de ens orkar hålla på med sin influensa.....
Citera
2020-06-07, 16:46
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Ett av de värsta drabbade områdena ligger vid ekvatorn.

https://www.accuweather.com/en/br/brazil-weather

Varmare än vilken nordisk sommar som helst. I hela landet. Utan att det ens är sommar som du påstår.
Med andra ord, du har gått Livets hårda skola och inget annat
Verkligen. Om fukt och värme skulle hejda viruset så skulle väl inte städer som Manaus i Brazil Amazonas vara svårt drabbade, eller Guyaquil i Ecuador som ligger under ekvatorn. Mycket varmt och fuktigt där hela året.
Citera
2020-06-07, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
UK börjar inte ångra ett skit för ett par luffare på youtube tycker det. Samma pissluffare som tycker Sveriges taktik är den bästa, för man får åka på semester.

Tror att det handlar mer om att gräset alltid är grönare på andra sidan etc. Varken Sverige eller UK har ju lyckats speciellt bra, med relativt olika metodik. Forskningen får väl visa så småningom vad som gick fel. Det finns många sätt att göra fel på. Både Sverige och UK var sannolikt för långsamma med åtgärder i början. Tröga byråkratier som inte var beredda på nya scenarier. Norge var mer lättrörliga och anpassade sig efter situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in