2020-06-07, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
De tar väl hänsyn till folkhälsan i stort.

Att förbjuda resor till kommuner som försörjer sig på resor är ju förödande för folkhälsan i dessa kommuner.

Mycket dåligt kan sägas om FHM men de begriper ju till skillnad från träskallarna på Flashback att Coronaviruset inte är det enda som existerar i vårt land.

Jag är inte för lockdown, jag är en motståndare till lockdown etc. Men jag är för skydda de äldre. Det jobbet har FHM och regering skött minst sagt uselt. Man borde ha isolerat äldreboendena, och låta de anställda bo där. Infört höga säkerhetskrav. etc. Det finns så mkt man kunde ha gjort för skydda de äldre, men de gjorde i princip inget, utan tvärtom, de uppmuntrdea dem till att gå ut och träffa barnbarnen. De är ju riktigt ondskefulla. Hur socialdemokraterna kan gå upp i mätningarna medens de slaktar våra äldre helt onödan säger ganska så mkt om svenska folket.
Citera
2020-06-07, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
I Sydkorea var det ju en mix av appar, firmor som ställde lokaler till förfogande, drive-in-tester, en unik lagstiftning och en iskyla i hanteringen av epidemin som gjorde susen. Endast testning är föga meningsfullt.

Då sydkorea inte testar, så har vi ingen aning om hur situation verkligen ser ut där.
Citera
2020-06-07, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
"Dom flesta" är snudd på intetsägande och retorik som möjligtvis efterblivna går på.

Hittills har 2210 personer fått intensivvård.

https://www.icuregswe.org/en/data--results/covid-19-in-swedish-intensive-care/

OK Jag postar detta vilket alltså är klinikers bild av hur infektionen slår. Du behöver inte ta till dig den. Du kan sitta och odla din dödsskräck bäst du kan.

(Min fetning).

Citat:
De flesta som smittas med SARS-CoV-2 märker inte så mycket. De får en mild
infektion i de övre luftvägarna.
En mindre del, en femtedel av de som läggs in,
kan råka ut för ett hastigt försämrat förlopp.

Det beror på att immunförsvaret överreagerar och skadar lungvävnaden. Om
lungornas skadas allvarligt kan detta leda till att virus kommer in i
blodomloppet man säger att det uppstår en viremi (blodförgiftning orsakad av
virus).

Viremin kan leda till DIK, disseminerad intravasal koagulation. DIK leder
alltså till att blodet börjar koagulera i kroppen. Virus i blodomloppet kan leda
till proppar som sedan cirkulerar med blodet och kan leda till skada på organ
som hjärna hjärta och/eller lungor. Detta kan leda till skador på organen
vilket i sin tur leder till att patienten avlider eller får allvarliga,
bestående, ischemiska skador på sina organ.
Hjärtceller kan, vid viremi, direkt infekteras av SAR-CoV-2. Detta kan leda
till arytmier och i värsta fall hjärtstillestånd.

Då man konstaterat att virus kan återfinnas i cererborspinalvätska hos en del
patienter finns hypoteser om att viruset kan vara neurotropt, dvs angripa
nervsystemet direkt,vid viremi.

Av de patienter som vårdas för allvarlig covid-19 uppvisar en tredjedel någon
kognitiv störning, exempelvis koncentrationsstörningar eller minnesförluster.

En del får även förändrad personlighet.

Av de patienter som vårdas på IVA får 20 till 40 procent problem med njurarna,
en del av dessa problem orsakas av blodproppar men virus verkar även, vid
viremi, kunna infektera njurarna direkt.

Senast redigerad av NurseRatched 2020-06-07 kl. 19:43. Anledning: Skrivfel
Citera
2020-06-07, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
OK jag skall hålla ett öga mer på IVA-fallen. Förmodligen större andel yngre som tar plats när dom äldre dött ut.

Det är det inte.
Medelåldern har ökat med 0,2 år senaste månaden.
Citera
2020-06-07, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är inte Tegnells teorier, det är etablerad vetenskap. Däremot är ”försnällande mutationer” en färgglad förklaring som går stick i stäv med vetenskapen kring hur virus muterar.

Iran har inte samma mönster av säsongsvariationer som Europa och Nordamerika ifråga om halsvirus. Att R-värdet är lägre på sommaren betyder för övrigt inte att det är under 1.
I Brasilien har de delstater som ligger i Amazonas, med tropiskt klimat, drabbats värst, medan delstater längst i syd, med tempererat klimat, har betydligt färre coronafall.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/62/COVID-19_outbreak_Brazil_per_capita_cases_map.svg/800px-COVID-19_outbreak_Brazil_per_capita_cases_map.svg.png

Temperaturer idag:

Manaus, Amazonas: 27 grader
Porto Alegre, Rio Grande do Sul: 17 grader

Att influensavirus visar ett säsongsmönster som motsvarar väderleken behöver inte betyda att det nya coronaviruset gör det. Och det finns gott om virus som trivs i tropikerna - dengue, zika, ebola, osv.
Citera
2020-06-07, 19:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det finns inga säkra källor för letaliteten eftersom vi inte vet hur många som haft infektionen. Det beror i sin tur på att de allra flesta får en väldigt mild infektion och därmed inte kommer med i statistiken.

CFR är svårt att beräkna o IFR ännu värre. Dock kan vi med bra antikroppsmätningar o överdödlighet komma nära för covid19 med IFR.

Jämföra CFR o IFR med influensa är svårt då tom CFR för covid19 varierar kraftigt pga antal tester. IFR är ännu värre pga väldigt få/dåliga antikroppsmätningar för influensa. Hittar typ inga bra mätningar.
Citera
Medlem
Ville bara påminna om att det är partiledardebatt idag kl. 20, förvisso politiker som babblar men kan vara av intresse för många i tråden tror jag, då det säkert kommer handla mycket om covid och kanske hur det skall bli framåt med smittbekämpning, coronakommission och allt sådant... 🙋
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Helt riktigt!
Innan vaccin, så kommer det bli små utbrott här och var. Och något stort ibland.
Människan är ett idiotiskt släkte tyvärr.
Man måste bara få demonstrera lite och slå sönder en butik eller två.
Om inte det faller i smaken, så måste man ju få ta en öl på restaurang eller dra med husvagnen till kusten..
Ingen jävel verkar orka sitta still i båten tills vi fått kontroll på detta. Nu när äntligen FHM och regeringen fattat att man måste testa och smittspåra, då börjar folk tappa det helt istället.
Fast det är väl inte så konstigt egentligen.

Om FHM och regeringen hela tiden tonar ner faran både genom ord och handling så tolkar väl många människor det som att faran är överdriven?!
Citera
2020-06-07, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK Jag postar detta vilket alltså är klinikers bild av hur infektionen slår. Du behöver inte ta till dig den. Du kan sitta och odla din dödsskräck bäst du kan.

(Min fetning).
Fast det där fetstilade är baserat på - vad? Vi testar ju inte folk som inte folk som inte är rejält sjuka, så varifrån har klinikerna fått information om sjukdomsförloppet hos "de flesta"?
Citera
2020-06-07, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Jag är inte för lockdown, jag är en motståndare till lockdown etc. Men jag är för skydda de äldre. Det jobbet har FHM och regering skött minst sagt uselt. Man borde ha isolerat äldreboendena, och låta de anställda bo där. Infört höga säkerhetskrav. etc. Det finns så mkt man kunde ha gjort för skydda de äldre, men de gjorde i princip inget, utan tvärtom, de uppmuntrdea dem till att gå ut och träffa barnbarnen. De är ju riktigt ondskefulla. Hur socialdemokraterna kan gå upp i mätningarna medens de slaktar våra äldre helt onödan säger ganska så mkt om svenska folket.

Vet inte om det var ett svar på mitt inlägg eller bara raljerande. Men igår tog jag upp Härjedalens kommun som exempel. 3/4 av deras omsättning är pga turism och nu har den största turistsäsongen (våren) redan förstörts. Hur tror du att deras äldreomsorg kommer påverkas av detta? All annan offentlig verksamhet också naturligtvis men vi tar äldreomsorgen som exempel eftersom du värnar om den.
Citera
2020-06-07, 19:47
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Då sydkorea inte testar, så har vi ingen aning om hur situation verkligen ser ut där.
Vi vet att väldigt få dör.
Citera
2020-06-07, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Montu
Sverige är ett förhållandevis rikt land. Det som har saknats i Sverige är viljan att testa ingenting annat. Det har hela tiden funnits tester och testmaterial att köpa för de stater som har varit beredda att betala. När regeringens och regionernas politiker säger: "De här skydden, de här grejerna går inte att få tag på nu. De finns ingenstans." så är vad de egentligen säger att grejerna inte finns att köpa någonstans till ett pris som ligger nära priset de hade innan efterfrågan sköt i höjden. Den som har varit beredd att betala ett par multiplar av de gamla priserna har hela tiden kunnat köpa exempelvis skyddsutrustning och reagenser. En liten bråkdel av pengarna som östs över näringslivet hade räckt för att testa som Sydkorea men Folkhälsomyndighetens bedömning var att det är onödigt att testa. Folkhälsomyndigheten trodde att corona var mycket smittsamt och att massiv och cykliskt återkommande spridning var oundviklig och att ingenting behövde göras. Regeringen gick på deras linje och började prata om och kasta några kronor på tester bara för att allmänheten vill ha tester och för att moderaterna, som fattat det, drev frågan. Om regeringen faktiskt hade trott att tester var bra och viktiga så skulle det ha testats i Sverige innan priset på ett test föll under 100 dollar.

Bra sammanfattat! Naturligtvis hade man kunnat ordna tester, om man hade velat det.

Pengarna till näringslivet ordnades ju fram på nolltid. Allt handlar om vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in