Godmorgon världen! gjorde en kul intervju med Jan Albert, professor i smittskydd. Han hör till samma flockimmunring som Tegnell och Giesecke och sitter nu och väntar på andra vågen som ska skölja över våra nordiska grannar samtidigt som vi kan sitta och titta på och poppa popcorn.
Han tror inte att resandet leder till ökning av smittspridning. Ökningen kommer nog av andra skäl. Och där fick han en oskyldig följdfråga om vilka andra skäl och hamnade i uppenbara svårigheter. Kunde ju inte säga rakt av andra vågen då de i princip lovat att vi inte ska drabbas av det på grund av flockimmu. Var tvungen att erkänna att vi kommer att få andra vågen ändå.
Viftade bort höga dödstalen med att det är bara en halvpromille i Sverige. Han tror att Sverige klarat av eländet. Det tror inte jag. Mellan raderna låter det fortfarande som att han tror att resten av Norden kommer ikapp Sverige om de inte gör jätteinsatser.
Varje gång jag lyssnar på flockimmuntetsringen slås jag av hur lika de är med jehovas vittnen. Minns i min ungdom då grannjehovas hade satt ut datum och klockslag för jordens undergång. Dagen kom och gick och jag frågade vad hände? Nää, det blev uppskjutet. Nytt datum och klockslag meddelades. Dagen kom och gick, och jag frågade vad hände. Det blev inställt. På frågan när kommer tredje försöket så fick jag veta att datum meddelas senare. Har inte hört något sedan dess. Bra så.
Nu väntar flockimmusarna att andra våren ska svepa bort alla länder som inte bekänt till deras tro medan vi kan leva i frid och fröjd. Jag tror det blir tvärtom. Andra länder har fått ordning på viruset medan här sprids det som fan och jag undrar om den andra vågen redan är här. I Kalix fick de stänga en skola.
https://sverigesradio.se/artikel/7489990