2020-06-07, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
IVA kurvan blir ett dåligt mått då kraven för att få IVA vård rimligtvis minskar i takt med att trycket på vården blivit lägre. Läs: Fler äldre får nu IVA-vård än i april. Således sjunker det inte i lika hög takt som när selekteringen var som mest intensiv. Folk inom äldrevården kanske får IVA vård nu i större utsträckning i många regioner.
Med största sannolikhet avlider de ändå till slut.
Citera
2020-06-07, 17:23
Medlem
Godmorgon världen! gjorde en kul intervju med Jan Albert, professor i smittskydd. Han hör till samma flockimmunring som Tegnell och Giesecke och sitter nu och väntar på andra vågen som ska skölja över våra nordiska grannar samtidigt som vi kan sitta och titta på och poppa popcorn.

Han tror inte att resandet leder till ökning av smittspridning. Ökningen kommer nog av andra skäl. Och där fick han en oskyldig följdfråga om vilka andra skäl och hamnade i uppenbara svårigheter. Kunde ju inte säga rakt av andra vågen då de i princip lovat att vi inte ska drabbas av det på grund av flockimmu. Var tvungen att erkänna att vi kommer att få andra vågen ändå.

Viftade bort höga dödstalen med att det är bara en halvpromille i Sverige. Han tror att Sverige klarat av eländet. Det tror inte jag. Mellan raderna låter det fortfarande som att han tror att resten av Norden kommer ikapp Sverige om de inte gör jätteinsatser.

Varje gång jag lyssnar på flockimmuntetsringen slås jag av hur lika de är med jehovas vittnen. Minns i min ungdom då grannjehovas hade satt ut datum och klockslag för jordens undergång. Dagen kom och gick och jag frågade vad hände? Nää, det blev uppskjutet. Nytt datum och klockslag meddelades. Dagen kom och gick, och jag frågade vad hände. Det blev inställt. På frågan när kommer tredje försöket så fick jag veta att datum meddelas senare. Har inte hört något sedan dess. Bra så.

Nu väntar flockimmusarna att andra våren ska svepa bort alla länder som inte bekänt till deras tro medan vi kan leva i frid och fröjd. Jag tror det blir tvärtom. Andra länder har fått ordning på viruset medan här sprids det som fan och jag undrar om den andra vågen redan är här. I Kalix fick de stänga en skola.

https://sverigesradio.se/artikel/7489990
Citera
2020-06-07, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Juni 1-7 412 döda
58 döda om dagen

Även om för många dör så går det ju nedåt i kurvorna, förutom bekräftade smittade som kommer stiga ganska fort de kommande veckorna då fler kommer testat för även mindre sjukdom.

Nu får man bara hoppas det inte kommer en andra våg

Var kommer de siffrorna ifrån? Om man går på rapporterade dödsfall i juni är det väl typ 260?
Citera
2020-06-07, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Med största sannolikhet avlider de ändå till slut.

Japp. Men det förklarar åtminstone delvis varför kurvorna på IVA inte nödvändigtvis kommer gå ner i en lika rask takt som i Maj när vi fortfarande troligen hade en hårdare selektering av vilka som får sjukhusvård.
Citera
2020-06-07, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Verkligen. Om fukt och värme skulle hejda viruset så skulle väl inte städer som Manaus i Brazil Amazonas vara svårt drabbade, eller Guyaquil i Ecuador som ligger under ekvatorn. Mycket varmt och fuktigt där hela året.

Spekuleras ju i att luftkonditioneringsanläggningar är effektiva på att hålla ett döende virus vid...
De både avfuktar OCH torkar vilket är mumma för virusen.
Lär finnas många AC-aggregat där...

EDIT - Kan ju också va en anledning till just taxichauförer drabbats hårt. De sitter ju i en bur där klimatanläggningen går hela tiden.
Senast redigerad av MrStreamer 2020-06-07 kl. 17:34.
Citera
2020-06-07, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast COVID-19 är alltid underliggande oavsett om njurarna slutar funka eller en blodpropp i hjärtat. Personen hade inte dött om inte COVID-19 hade kommit och stökat till allt.

Det var väl lite taget ur luften, eller? Skulle tro det inte är riktigt så enkelt alla ggr..
Citera
2020-06-07, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Det är även signifikanta skillnader när det gäller att bli smittad. Bg 0 har anti-a antikroppar som hämmar coronavirusets protein-spikes att fästa på ACE2-receptorerna i kroppen. Samma mekanism som gjorde att en del sjukvårdspersonal som behandlade SARS patienter inte blev sjuka medan andra blev det. Bg 0 skyddar även mot SARS på samma sätt då det är väldigt lika virus när det gäller att fästa till kroppens ACE2-receptorer. Bg 0 har således ett effektivare skydd som sannolikt gör att det inte blidas lika mycket virus i kroppen på den sjuke. Det är därför många med bg 0 rapporterar att de haft en mild infektion med typ 38 graders feber några dagar och lite torrhosta. Medan bg A som inte är lika effektivt måste låta immunförsvaret gå på högvarv under en längre period för att få bukt med viruset, hög feber +39 under en lång period.

Konstigt att flera länder med högt andel blodgrupp O+ har många fall och många döda. Ta Chile eller Ecuador eller varför inte Brasilien. Många mörkhyade har blodgrupp O speciellt inom urbefolkningar men dom verkar ha drabbats hårt. Å andra sidan har Spanien och Sverige med hög andel A+ drabbats lika hårt så det verkar finnas faktorer som styrs av blodet men kanske inte ABO systemet säger hela sanningen.
Citera
2020-06-07, 17:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Förvisso har det pågått länge, men det ändrar inte att Johan Carlsons uttalande där han tar avstånd från ansvar för folkhälsan hos denna stora grupp medborgare är är märklig.
Skilj på folkhälsa och vård. Folkhälsa handlar främst om att få folk att hålla sig friska, inte hur de ska vårdas när de blivit sjuka.

Man kan snarare säga att deras uppdrag är att befolkningen att bibehålla hälsan, när folk väl blivit sjuka hamnat på sjukhus eller äldreboende är det vårdens och äldreomsorgens ansvar.
Citera
2020-06-07, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Och ingen kurva går någonsin spikrakt neråt...
Har jag inte heller påstått?
Men en uppåtgående trend måste börja någonstans, ingen kurva går någonsin spikrakt uppåt.
Citera
2020-06-07, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Trenden är ju fortfarande sjunkande, men har ökat ganska mycket senaste dygnet.
Rapporteringen från iva har blivit lite ryckig på sista tiden. Söndagar har blivit en lite märklig dag. Vet inte om det har att göra med att man dragit ner lite mer på personalen det senaste, vilket skulle kunna göra att färre skrivs ut på söndagar, men inflödet är ju detsamma oavsett dag.
När det var överfullt så var det ju viktigt att frigöra sängar. Inte lika viktigt längre kanske..
Vi får se i början av veckan helt enkelt.
Du har helt rätt.
Citera
2020-06-07, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Godmorgon världen! gjorde en kul intervju med Jan Albert, professor i smittskydd. Han hör till samma flockimmunring som Tegnell och Giesecke och sitter nu och väntar på andra vågen som ska skölja över våra nordiska grannar samtidigt som vi kan sitta och titta på och poppa popcorn.

Han tror inte att resandet leder till ökning av smittspridning. Ökningen kommer nog av andra skäl. Och där fick han en oskyldig följdfråga om vilka andra skäl och hamnade i uppenbara svårigheter. Kunde ju inte säga rakt av andra vågen då de i princip lovat att vi inte ska drabbas av det på grund av flockimmu. Var tvungen att erkänna att vi kommer att få andra vågen ändå.

Viftade bort höga dödstalen med att det är bara en halvpromille i Sverige. Han tror att Sverige klarat av eländet. Det tror inte jag. Mellan raderna låter det fortfarande som att han tror att resten av Norden kommer ikapp Sverige om de inte gör jätteinsatser.

Varje gång jag lyssnar på flockimmuntetsringen slås jag av hur lika de är med jehovas vittnen. Minns i min ungdom då grannjehovas hade satt ut datum och klockslag för jordens undergång. Dagen kom och gick och jag frågade vad hände? Nää, det blev uppskjutet. Nytt datum och klockslag meddelades. Dagen kom och gick, och jag frågade vad hände. Det blev inställt. På frågan när kommer tredje försöket så fick jag veta att datum meddelas senare. Har inte hört något sedan dess. Bra så.

Nu väntar flockimmusarna att andra våren ska svepa bort alla länder som inte bekänt till deras tro medan vi kan leva i frid och fröjd. Jag tror det blir tvärtom. Andra länder har fått ordning på viruset medan här sprids det som fan och jag undrar om den andra vågen redan är här. I Kalix fick de stänga en skola.

https://sverigesradio.se/artikel/7489990

Ja det blir jobbigt för våra grannländer att stoppa smittan när vi öppnar upp. Till och med 70+ ska ut och resa.
Sorgligt att se våra grannfolk ta avstånd ifrån oss. Sorgligt att vara svensk.
Citera
2020-06-07, 17:44
Medlem
Så ökade vi på smittspridningen igång med myndigheternas hjälp. Ja till demonstration i Gbg.
Det är så sjukt så det finns inte ord...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in