2020-06-07, 14:10
Medlem
Vilka förhörs i vilket avsnitt på YT rättegången? preliminär lista - tyvärr skrev jag inte från början och hittar t.ex. inte MT. Litet ologisk placering ibland av förhören.
1-3: SD; 18-21. SD (? bara, ej lyssnat), 45 SD (?)
4. UW
5.Socionomen från Gbg
6.Mållganpolis 1
7. SOA
8. T*erese - HD kompis
9. LW granne som inte hörde ngt för att hon sov, SOA, Stefans chef
10. LWs vän Stefan från Stockholm (som bad henne söka skyddat boende i maj)
11. Mållgaspolis2
12.LW vänninna JF
13.SDs polisvän 3
14. Per - granne som mötte SD 12/5
15. NW
16. Mgl (LWs tidigare pojkvän)
17. Kvinnlig gckompis och socionom
22. SDs Gckompis
23. KH - lagrade LWs sparade mail och ringde polisen från Kina
24. Kar*n- - HD vännina
25. SDs granne Judith och LWs telefonkompis JJ
26. JS (Sill*n)
27. JH (LWs chef)
28. , 32.35.36,39,40,43,44 Poliser, forensiker, NFC
29. Supergoof*y (tidigare teammedlem m LW och SD)
30.Dalaans
31. JS (tidigare pojkvän till LW)
33. HÅ (Lw vänninna och GC reviewer)
34. HD
37-38 JG
41. CvMB (vän till LW)
42, Anna - grannen Pers fru

Säg gärna till om jag missat ngn
Citera
2020-06-07, 14:29
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Men vet vi varför hon ljuger, vi kan spekulera om det, men vi kan inte veta hennes motiv? Jag tror nämligen inte att S anförtrott sig till någon enda människa om var han var eller gjorde den 14 maj -18 vid 23:30- snåret. Jag tror han löst privata problem, som han inte diskuterar what so ever, utan är något han tar med sig i graven.

Då kan vi heller inte veta vad Hanna måhända förstår eller inte förstår. Hon kan ju tro saker, men inte veta, om det är som jag tror. Eller så förtränger hon saker? Och beroende på svaret, så kan det finnas olika anledningar till att hon ljuger.

Att ogilla att bli socialt avrättad på FB eller bli avstängd från forumet anser inte jag vara en dödssynd, snarare en komplimang.

Hon kanske fick reda på sanningen på planet till USA eller inte. Vi kommer aldrig veta.
Du tycker Hanna är ett offer i alla situationer och allt alltid kan ursäktas? Det räcker inte för mig.
Citera
2020-06-07, 14:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Det enda rimliga vore att HD och hennes pappa hotades att skydda honom, på villkoret att SD försvinner ur deras liv. Fegt men förståeligt.

Vem vet.
Inget förvånar mig längre, jag har blivit helt avtrubbad .

Mest tänker jag att SOA har blivit grundlurad av den "reko" svärsonen och HD manipulerad. Om hon har varit delaktig på något plan, hade det aldrig hänt om hon inte levt med SD. Om hon inte fått veta något av SD, så misstänker hon säkert. SD kan ha sagt till henne att deras liv kommer att bli helt förstört om han blir fäll (vilket förstås är sant). Men det borde även stå klart för henne att om Lena skulle kunna råka ut för det här, så kan ha ta sig till med liknade mot henne om hon "mopsar" upp sig mot honom.

Självbevarelsedrift, kanske?

Man ska inte förakta hennes allvarliga psykiska problem. Kanske hjärnan stänger av när det blir för mycket.
Citera
2020-06-07, 14:44
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, för mig är det obegripligt.
Jag har många gånger försökt att förstå hans syn på otroheten och även hans starka försvar för SD. Det enda jag kan komma på är att SD alltid varit en "hyvens" kille som hjälpt till på sommarstället och ställt upp genom att ta hand om HD.

I verkligheten är det inte osannolikt att SD visserligen tagit hand om det praktiska hemma, men att HDs mående kraftigt försämrats av den behandling hon genomlidit och att SD inte alls är så hyvens hemma.

Han har istället varit ute på dykarklubben när HD behövde honom som mest, sedan med Lena och geocachat.

Jag har en grannfamilj där barnen är små och mamman är ca 30-35 år. Hon har drabbats av corona med sjukhusvistelse under en tid och efterföljande svår trötthet, andfåddhet osv. Maken är på jobbet på dagarna, barnen får inte vara på dagis pga av hosta. Hon är helt slut, sitter i hängmattan och föröker passa barnen, men orkar inget. Ett varv runt huset är vad hon orkar berättar hon. Att jämföra med HD kanske när hon var som sämst?

Jag ser att mannen när han kommer hem, handlar med barnen, lagar mat och leker med dom. Han springer runt huset och leker kurragömma, han cyklar och han är på studsmattan med dom. Han förstår att hustrun är sjuk och behöver avslastning.

Hur skulle vi se på saken om han istället visat sig ute med en älskarinna på kvällarna, och lämnat den sjuka mamman ensam med barnen även på kvällen? Detta med ursäkt att han behövde få sex som han inte kunde få av sin fru.

Som SD gjort.
Han är inte en hyvens kille att försvara.
J-a egoist!

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kort sagt: det handlar om lojalitet från SOAs håll. Om en skuld. Den skulden håvar SD in nu. SD var ju den personen, och är kanske fortfarande, som ränner omkring i bygden och hjälper alla som ber honom. Inte för att folk behöver hjälp, utan för att han gillar att folk står i skuld till honom. Och att människor pratar väl om honom. Ex: "Ja, Stefan, vilken hyvens kille - han bytte det där fönstret åt mig som jag inte klarade av själv att byta" osv. Jo då. SD har en hel massa skulder att driva in - bl a SOAs.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Det enda rimliga vore att HD och hennes pappa hotades att skydda honom, på villkoret att SD försvinner ur deras liv. Fegt men förståeligt.

Pröva den simpla förklaringen: HD mördade LW med hjälp av SD och har erkänt för pappa. Då behöver man inte fundera så mycket kring SOAs lögner och beskydd.
Citera
2020-06-07, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Pröva den simpla förklaringen: HD mördade LW med hjälp av SD och har erkänt för pappa. Då behöver man inte fundera så mycket kring SOAs lögner och beskydd.
Så enkelt kan det naturligtvis vara. Varför krångla till det?
Citera
2020-06-07, 14:52
Medlem
Citat:
Men lyssnar man på SOA, kan man höra att han nog ser SD som sin son också - plus att han kan ha stått bakom HDs strävan att rädda kärnfamiljen. HDs mor säger i ett förhör i FUP att hon tror att HD och SD ska gifta om sig med en ny vigselförrättare... dessutom har jag en fundering om ifall det blir så att HD får större underhåll om SD är ute i det fria och arbetar. kanske har SD ngn hållhake - kanske var SOA med - men det känns inte värst sannolikt. Då tror jag att SOA inte fått tillräckligt med info för att utgöra ngt hot. Kanske därför HD inte sa ngt i bilen när hon såg avspärrningen?
Citera
2020-06-07, 15:01
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Men lyssnar man på SOA, kan man höra att han nog ser SD som sin son också - plus att han kan ha stått bakom HDs strävan att rädda kärnfamiljen. HDs mor säger i ett förhör i FUP att hon tror att HD och SD ska gifta om sig med en ny vigselförrättare... dessutom har jag en fundering om ifall det blir så att HD får större underhåll om SD är ute i det fria och arbetar. kanske har SD ngn hållhake - kanske var SOA med - men det känns inte värst sannolikt. Då tror jag att SOA inte fått tillräckligt med info för att utgöra ngt hot. Kanske därför HD inte sa ngt i bilen när hon såg avspärrningen?

Suck vilket svammel....

-Lyssnar MAN på SOA.....Nej man kan inte höra några definitiva sanningar genom att lyssna på den lögnaren

-HDs strävan att rädda kärnfamiljen.......Hon bryr sig inte om kärnfamiljen hur mycket du än jobbar på att etablera det som sanning.

-HDs mor säger i ett förhör...Inget att bry sig om vad hon säger i förhör, sannolikt att hon vet att HD var med och mördade. Nu ska hon skyddas, den stackars otursdrabbade HD. Tänk att LW hade mage att provocera fram ett mord.

-Ekonomin...Ja det kan du räkna på om du vill men vad är poängen?

-Kanske därför HD inte sa ngt i bilen när hon såg avspärrningen? Du avslutar starkt med att omvandla SOAs vittnesmål till sanning i din formulering. Du VET att HD inte sa någonting? Nej.
Citera
2020-06-07, 15:03
Medlem
Citat:
Suck vilket svammel....

-Lyssnar MAN på SOA.....Nej man kan inte höra några definitiva sanningar genom att lyssna på den lögnaren

-HDs strävan att rädda kärnfamiljen.......Hon bryr sig inte om kärnfamiljen hur mycket du än jobbar på att etablera det som sanning.

-HDs mor säger i ett förhör...Inget att bry sig om vad hon säger i förhör, sannolikt att hon vet att HD var med och mördade. Nu ska hon skyddas, den stackars otursdrabbade HD. Tänk att LW hade mage att provocera fram ett mord.

-Ekonomin...Ja det kan du räkna på om du vill men vad är poängen?

-Kanske därför HD inte sa ngt i bilen när hon såg avspärrningen? Du avslutar starkt med att omvandla SOAs vittnesmål till sanning i din formulering. Du VET att HD inte sa någonting? Nej.
HD påstod att hon och pappan diskuterade i bilen att det var Lena som hittats. SOA påstår att de INTE gjorde det. Trist att de glömde att prata ihop sig innan förhören.
Citera
2020-06-07, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Du tycker Hanna är ett offer i alla situationer och allt alltid kan ursäktas? Det räcker inte för mig.

Ok, så om jag förstår dig rätt så anser du att skillnaden mellan dig och mig är att du menar dig veta hennes djupaste motiv, du spekulerar inte, som jag gör? Då får jag titulera dig tankeläsare med förhållandevis svartvitt tänkande.

Frågan avseende huruvida Hanna är ett offer är mångbottnad och inte entydig. Till viss del är hon det avseende saker och ting som hänt henne, och ligger utom hennes egen kontroll. Sedan finns det andra saker som hon kan påverka exp. Huruvida hon väljer att säga sanningen eller inte. Det är hennes eget ansvar ja, och en moralisk aspekt huruvida man vill ursäkta hennes lögner eller inte som kan belysas av att man ser till helheten eller inte.

Men seriöst gör jag inte skillnad på person, jag hade haft samma empati med vem än som varit utsatt för allt vad hon tvingats genomgå. Därför att det är inget brott att vara rädd för ensamheten, eller att älska någon som ljuger och bedrar dig om och om igen. Inte heller att skaffa barn med fel person. Människor begår misstag.

Så vad är det då pittsmurfen som räcker för dig? Att en död kvinna dog. Och därför var hon ett offer som alltid kan ursäktas? Att hon hade tre barn som blev utan sin förälder? Men tyvärr, för mig räcker inte det
Senast redigerad av Mimmirider 2020-06-07 kl. 15:11.
Citera
2020-06-07, 15:08
Medlem
Jubberos avatar
Citat:

Ja, varför krångla till det?
Nu tror jag själv att Stefan är den som mördade, men det finns ett faktum som man sista tiden jobbat på att smutskasta.

MTs vittnesmål är glasklart.
Hanna har tidigt på morgonen den 15e kännedom om Lenas försvinnande då hon inte borde ha den insikten.

Detta får Hanna leva med, då väldigt många har noterat detta och det drar ett mörkrets filt över Hanna.

Hanna har medvetet försökt plantera Stefans strategier hos omgivningen.
Blodigt sex hade hon minsann kunskap om.
Då Stefan sen totalt backar från detta ställs Hanna åter i strålkastarljuset.

Hanna må ha farit illa i exmakens sällskap, men hon har väl inte lyft ett finger för att räta ut ett enda frågetecken?

Hon vet väldigt väl vad som hänt och har själv tagit beslutet att inte medverka till något som helst uträtande av det som döljs.

Räkningen kommer förr eller senare. Barnen växer upp och kommer att behöva få visshet för att kunna gå vidare och få möjlighet att må bra.

Hanna..... Det ansvaret ligger på dig.
Som den narcissist din exmake är, kommer han aldrig att finnas för barnen på ett sunt vis.

Apropå Jerry.... Såvitt jag hört är hans officiella partner en klok och stark person.
Det sägs att Jerry flyr hemmet i allt högre grad och ger ett alltmer labilt intryck.
Citera
2020-06-07, 15:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Och hur lyckas de få åklagaren att anse att hon inte är misstänkt längre efter att ha hämtat in henne under uppmärksammade former?
Citera
2020-06-07, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Ja, varför krångla till det?
Nu tror jag själv att Stefan är den som mördade, men det finns ett faktum som man sista tiden jobbat på att smutskasta.

MTs vittnesmål är glasklart.
Hanna har tidigt på morgonen den 15e kännedom om Lenas försvinnande då hon inte borde ha den insikten.

Detta får Hanna leva med, då väldigt många har noterat detta och det drar ett mörkrets filt över Hanna.

Hanna har medvetet försökt plantera Stefans strategier hos omgivningen.
Blodigt sex hade hon minsann kunskap om.
Då Stefan sen totalt backar från detta ställs Hanna åter i strålkastarljuset.

Hanna må ha farit illa i exmakens sällskap, men hon har väl inte lyft ett finger för att räta ut ett enda frågetecken?

Hon vet väldigt väl vad som hänt och har själv tagit beslutet att inte medverka till något som helst uträtande av det som döljs.

Räkningen kommer förr eller senare. Barnen växer upp och kommer att behöva få visshet för att kunna gå vidare och få möjlighet att må bra.

Hanna..... Det ansvaret ligger på dig.
Som den narcissist din exmake är, kommer han aldrig att finnas för barnen på ett sunt vis.

Apropå Jerry.... Såvitt jag hört är hans officiella partner en klok och stark person.
Det sägs att Jerry flyr hemmet i allt högre grad och ger ett alltmer labilt intryck.
Vad beträffar HD så är hennes otroliga svamlande, och vägran att svara på frågor, väldigt talande. Med tanke på att hon har noll poliserfarenhet/förhörserfarenhet så är hon väldigt driven i att försöka dribbla bort frågeställningarna, drabbas av demens och vägra att besvara frågor mer än en gång. Så jag har min åsikt klar om henne. Hon vet mycket mer än hon ger sken av. Jag tror hon vet ALLT - om än kanske inte slagit ihjäl LW själv. Vilket hon mycket väl kan ha gjort. Raseriet med "mer än 17 slag" som mosade LWs ansikte tyder på en kvinnas hat. En sviken kvinnas hat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in