2020-06-07, 15:56
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, för mig är det obegripligt.
Jag har många gånger försökt att förstå hans syn på otroheten och även hans starka försvar för SD. Det enda jag kan komma på är att SD alltid varit en "hyvens" kille som hjälpt till på sommarstället och ställt upp genom att ta hand om HD.

I verkligheten är det inte osannolikt att SD visserligen tagit hand om det praktiska hemma, men att HDs mående kraftigt försämrats av den behandling hon genomlidit och att SD inte alls är så hyvens hemma.

Han har istället varit ute på dykarklubben när HD behövde honom som mest, sedan med Lena och geocachat.

!

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det fetade, han kanske alltid haft den synen på otrohet, att det inte är så farligt, att det väsentliga är att man står kvar vid sin familj. Eller något som kommit på äldre dagar. .

Varifrån kommer dessa stensäkra fakta kring hur SOA, mormor, HD själv och vem annars sett på SDs otrohet? Kan det vara från den inre kretsen själva återigen? Det har inte hållits några förhör med de inblandade innan mordet, alla historier och skildringar har levererats efter att mordet begåtts och om de inblandade ljuger så kan de ljuga om allt...Och nog ljuger de. Vissa saker kan givetvis vara sanna men allt bör granskas mycket kritiskt. Kan de ha suttit där ute i stugan och övat in en historia som täcker tiden 2017-2018 eller kanske ännu längre tillbaks? Men detaljer glöms och missas, som huruvida HD och SOA diskuterade något i bilen när de inspekterade polisens aktiviteter kring kroppsfyndet, där kommer de med helt olika versioner. Det är för mycket att ljuga om och för många som ska hålla koll på lögnerna.
Citera
2020-06-07, 16:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det fetade, han kanske alltid haft den synen på otrohet, att det inte är så farligt, att det väsentliga är att man står kvar vid sin familj. Eller något som kommit på äldre dagar. Många människor blir ju mer liberala i vad de tycker är rätt och fel ju äldre de blir, eller mindre fördömande kanske. Såg Amelia Adamo i en intervju i ett Expressenklipp apropå Paolo Robertos sexköp där hon uttryckte att hon blivit väsentligt mer överseende i takt med åldern och numera anser att otrohet inte behöver innebära katastrof alls.
Kanske något sådant och till detta då att SD ändå stannat hos HD i en tid då hon sägs varit väldigt under isen.

Så kan det vara.
Jag tror ändå att viljan att försvara sin dotter och hennes familj verkar vara en stark drivkraft. Att ha en mördare i familjen kan inte kännas som något man vill acceptera.

Och kanske de verkligen tror på hans oskuld. Då ter sig åklagaren som ett verkligt hot.
Citera
2020-06-07, 16:09
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Vi är många som har olika tro.
Vad som är sant, det är inte lätt att veta.

Om jag förstår Elsa rätt, så säger hon att det hon hör SOA säga om SD låter som att han ser på honom som "en son". Så uppfattar jag det också.

Ingen kan inte veta om SOA och hans fru vet något om mordet. För mig känns det väldigt osannolikt att de vet något och ännu mindre att de skulle ha med mordet att göra.

Däremot tror jag att de medvetet/omedvetet skyddar sin dotter, sina barnbarn och även SD. De kanske inte ljuger, men det kan vara svårt att berätta saker som kanske kastar skuggor över sin dotters familj. Det kanske man inte vill berätta spontant om ingen frågar. Och/eller så blundar man för saker som man helst inte vill veta. Man frågar inte, man låtsas som inget. Man pratar inte om det. Då finns det inte.

Ungefär. Vad jag tror.

Ok jag respekterar din åsikt och vad du tror. Själv tror jag att SOA vet om att HD deltagit aktivt i mordet och han skyddar nu henne främst, inte SD. Hur han än ser på honom. SOAs fru har jag inte läst mycket om och tror inte mycket alls där men vet SOA så kan hon mycket väl vara informerad hon också. Elsa skrev:
Citat:
HDs mor säger i ett förhör i FUP att hon tror att HD och SD ska gifta om sig med en ny vigselförrättare...
Kan vara en glimt in i hur det verkliga förhållandet HD-SD såg ut vid det tillfället, något som de senare försökt dölja, som jag ser det i alla fall.
Citera
2020-06-07, 16:18
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Ok jag respekterar din åsikt och vad du tror. Själv tror jag att SOA vet om att HD deltagit aktivt i mordet och han skyddar nu henne främst, inte SD. Hur han än ser på honom. SOAs fru har jag inte läst mycket om och tror inte mycket alls där men vet SOA så kan hon mycket väl vara informerad hon också. Elsa skrev:

”HDs mor säger i ett förhör i FUP att hon tror att HD och SD ska gifta om sig med en ny vigselförrättare..”

Kan vara en glimt in i hur det verkliga förhållandet HD-SD såg ut vid det tillfället, något som de senare försökt dölja, som jag ser det i alla fall.
Det som talar mest emot det är väl kanske att Hanna dejtade och knullade Sillen men ljög om det för Stefan. Å andra sidan kan ju Sillen vara en bonde i spelet bara.

Kände inte Hannas föräldrar till Sillen?
Citera
2020-06-07, 16:21
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Ja, varför krångla till det?
Nu tror jag själv att Stefan är den som mördade, men det finns ett faktum som man sista tiden jobbat på att smutskasta.

MTs vittnesmål är glasklart.
Hanna har tidigt på morgonen den 15e kännedom om Lenas försvinnande då hon inte borde ha den insikten.

Detta får Hanna leva med, då väldigt många har noterat detta och det drar ett mörkrets filt över Hanna.

Hanna har medvetet försökt plantera Stefans strategier hos omgivningen.
Blodigt sex hade hon minsann kunskap om.
Då Stefan sen totalt backar från detta ställs Hanna åter i strålkastarljuset.

Hanna må ha farit illa i exmakens sällskap, men hon har väl inte lyft ett finger för att räta ut ett enda frågetecken?

Hon vet väldigt väl vad som hänt och har själv tagit beslutet att inte medverka till något som helst uträtande av det som döljs.

Räkningen kommer förr eller senare. Barnen växer upp och kommer att behöva få visshet för att kunna gå vidare och få möjlighet att må bra.

Hanna..... Det ansvaret ligger på dig.
Som den narcissist din exmake är, kommer han aldrig att finnas för barnen på ett sunt vis.

Apropå Jerry.... Såvitt jag hört är hans officiella partner en klok och stark person.
Det sägs att Jerry flyr hemmet i allt högre grad och ger ett alltmer labilt intryck.

Ja detta behöver framhävas starkare i tråden, en väldigt engagerad kampanj har bedrivits för att ifrågasätta MT och till och med anklagat henne för att ha motiv till att sätta dit HD. Men du har helt rätt: vittnesmålet är solitt och det var ett stort misstag av HD där hon inte kunde hålla allt inom sig. På sätt och vis ett gott tecken kanske att hon ändå var lite omskakad och inte hade full kontroll. Man kan ana lite av en normal människa där i den lilla diskussionen. Eller så var hon så glad och stolt över det hon gjort så hon måste berätta lite för någon. Då passade MT bra med de varierade diskussionerna de tidigare haft om allt möjligt.
Citera
2020-06-07, 16:23
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Det som talar mest emot det är väl kanske att Hanna dejtade och knullade Sillen men ljög om det för Stefan. Å andra sidan kan ju Sillen vara en bonde i spelet bara.

Kände inte Hannas föräldrar till Sillen?

Ok är du säker på det fetade? Varifrån kommer uppgifterna om att SD inte kände till Sillen? Om det är han själv som påstår det i polisförhör så tror inte jag på det i alla fall.
Citera
2020-06-07, 16:29
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ok är du säker på det fetade? Varifrån kommer uppgifterna om att SD inte kände till Sillen? Om det är han själv som påstår det i polisförhör så tror inte jag på det i alla fall.
Mja jag är väl ganska säker. Det var ju något Lena och Stefan pratade om och hon hånade hans naivitet som trodde på det. Han kände till Sillen men trodde de var bara kompisar alltså, eftersom de hade en deal om att berätta om sex och Hanna inte gjort det.
Senast redigerad av pittsmurfen2000 2020-06-07 kl. 16:31.
Citera
2020-06-07, 16:29
Medlem
Citat:
Han visste om Sillen. Han påstår dessutom att han uppmuntrade HDs och Sillens relation (om jag minns rätt) precis som han uppmuntrade LWs relationer med andra män. Vilken hjälte....
Citera
2020-06-07, 16:39
Medlem
Citat:
Haha åh nä, jag har aldrig kallat Lena för ett totalt offer, tvärtom har jag kallat henne helt galen ett par gånger. Jag hade inte dejtat henne om man säger så. Lena lever ju dock inte längre och jag förstår inte vad smutskastningen är bra för. Nej, hon borde inte knullat med Stefan. Ja, hon var cray cray. Men hon förtjänade inte att dö och Hanna förtjänar inte att geocacha vidare som om ingenting har hänt.

Jag ser liksom ingen anledning att ursäkta en person(HD/JG) som inte gör allt den kan för att ställa saker till rätta, utan snarare gör precis tvärtom, så enkelt är det.

Hanna har ändå gjort sig skyldig till åtminstone skyddande av brottsling och grovt förtal och gör inte allt för att skydda sina döttrar. Jag har noll respekt för henne.

Jag skulle inte kalla Hanna en hjältinna, inte ens en stukad sådan men jag tror inte hon är olik de flesta andra människor. Hon har naturligtvis fel och brister, en kanske är att inte vilja se på Stefan sådan han verkligen är?
Citera
2020-06-07, 16:43
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Mja jag är väl ganska säker. Det var ju något Lena och Stefan pratade om och hon hånade hans naivitet som trodde på det. Han kände till Sillen men trodde de var bara kompisar alltså, eftersom de hade en deal om att berätta om sex och Hanna inte gjort det.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han visste om Sillen. Han påstår dessutom att han uppmuntrade HDs och Sillens relation (om jag minns rätt) precis som han uppmuntrade LWs relationer med andra män. Vilken hjälte....

Haha ja detta är ett väldigt bra exempel på hur svårt det är att ha koll på fakta i detta fallet. Så många lögner som planterats och spridits av diverse suspekta tråddeltagare. Själv vet jag inte om han visste men jag tror det. Han ljög nog för LW om vad han trodde/visste om HD-Sillen och jag tror att det var medveten manipulation som HD visste om och kanske planerat själv. Men svårt att veta något säkert så klart.
Senast redigerad av drunknar 2020-06-07 kl. 16:45.
Citera
2020-06-07, 16:53
Medlem
Citat:
Haha ja detta är ett väldigt bra exempel på hur svårt det är att ha koll på fakta i detta fallet. Så många lögner som planterats och spridits av diverse suspekta tråddeltagare. Själv vet jag inte om han visste men jag tror det. Han ljög nog för LW om vad han trodde/visste om HD-Sillen och jag tror att det var medveten manipulation som HD visste om och kanske planerat själv. Men svårt att veta något säkert så klart.
Samtidigt som han är "uppmuntrande" (enligt egen utsago) så beskriver LW honom så här: FL2: Ett förhör som vi har haft med Christi*an v*n Be*nnigsen så står det då att "Lena har talat om att Stefan har sagt till henne att om hon träffar någon ny man så kommer Stefan döda henne. Lena har sagt att Stefan är väldigt svartsjuk av sig

Det är bara Stefan som fick träffa andra och strula runt. Han vet ju om alla killarna, även HDs sill. Men han ville vara solen som alla andra skulle kretsa kring. En narcissist ut i fingerspetsarna. Och psykopattendenser i övrigt. Svårt det där med psykopati då man inte känner till hur han var som barn.
Senast redigerad av Picasso2 2020-06-07 kl. 16:58. Anledning: Maskning namn
Citera
2020-06-07, 16:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Så kan det vara.
Jag tror ändå att viljan att försvara sin dotter och hennes familj verkar vara en stark drivkraft. Att ha en mördare i familjen kan inte kännas som något man vill acceptera.

Och kanske de verkligen tror på hans oskuld. Då ter sig åklagaren som ett verkligt hot.

Jo värna om familjen är nog en drivkraft men ändå inte svår att hålla isär själva otrohetsfrågan som sådan. I takt med att man blir äldre, förhoppningsvis är mer bekväm med sig själv etc så behöver inte saker innebära en katastrof. Jag är lite tveksam till om SOA har något speciellt driv att själv styra för att hålla ihop familjen, han ser nog det att SD stannade genom HDs sjukdomsperiod som ett tungt plus och där stöttar han dem men kanske mest för att HD själv ska kunna bestämma i lugn och ro. Och självklart vill han väl att barnbarnen ska ha god kontakt med båda föräldrar sålänge ingen av dem far ovettigt mot barnen även om de bestämmer sig för att fortsätta vara isär.

Det sista, ja det är ju inte omöjligt. Två anmälningar som inte blev något av och en del andra saker så är det väl inte omöjligt att uppfatta LW som lite av en stalker.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-06-07 kl. 17:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in