2020-06-07, 15:08
Medlem
Om det faktiskt är så att Covid-19, vilket gått att utläsa av läkare i Göteborg och Bergamo i veckan, blivit "snällare" är det frågan om ett exceptionellt megafiasko för sittande regering.
Hela strategin går ut på att vi ska ha en "hinna" av skydd vid en potentiell andravåg i höst. Om viruset i det läget muterat bort sig själv (vilket virus tydligen brukar göra som "överlevnadsstrategi" enligt kunnigt folk inom virologi) kommer en jävla massa folk behöva ställas svars för detta.
Citera
2020-06-07, 15:08
Medlem
Amazing-Graces avatar
Angående antikroppstester.

Många på min arbetsplats har gjort dessa tester och majoriteten har haft sjukdomen då de blivit smittade på jobbet. Ändå visade inte alla positivt på testet, ganska stor del faktiskt. Läste någonstans att om man haft en lindrigare variant så visar sig antikroppar i slemhinnor istället för i blodet. Men deppigt ändå, och kanske inte så konstigt att det blir låga resultat på antikroppstestningen som redovisas.
Citera
2020-06-07, 15:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Hårklyverier om vad som är sagt förändrar inte att Åkesson tycker att Tegnell & Co ska avgå. All nyhetsmedia har gjort en korrekt tolkning av vad Åkesson sagt. Men på det grumliga FB är sällan det glasklara glasklart.
3) (†) vara af nöden, behöfvas, kräfvas, erfordras (för ngn, för l. till ngt).
5) [jfr motsv. anv. i fsv.] för att beteckna (moralisk) skyldighet l. plikt l. lämplighet o. d.
Svenska Akademiens ordbok

Han tycker det. Men det får han egentligen inte. Tegnell är statligt anställd. Det skulle vara ministerstyre att sparka han. GD på FHM kan sparka han. GD kan även regeringen sparka. Vilket man får hoppas de gör.
Citera
2020-06-07, 15:13
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Hårklyverier om vad som är sagt förändrar inte att Åkesson tycker att Tegnell & Co ska avgå. All nyhetsmedia har gjort en korrekt tolkning av vad Åkesson sagt. Men på det grumliga FB är sällan det glasklara glasklart.
3) (†) vara af nöden, behöfvas, kräfvas, erfordras (för ngn, för l. till ngt).
5) [jfr motsv. anv. i fsv.] för att beteckna (moralisk) skyldighet l. plikt l. lämplighet o. d.
Svenska Akademiens ordbok

Johan Carlsson förstår inte vad Åkesson menar med att Tegnell ska avgå, då Tegnell är anställd...

Jag tycker att det hade passat om Åkesson även nämnt Carlssons namn, då han verkar ganska dement...
Citera
2020-06-07, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Visa gärna hur den procentuella fördelningen ser ut genom att hänvisa till en vedrehäftig källa.
Har vært henvist flere ganger her, men gjerne igjen ;-)
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=coronav#norge-dode
Gå til/søk etter: «Sted for dødsfall»
Finnes på samme side også oversikt for hvert enkelt dødsfall og lokasjon hvor det skjedde (hvilket sykehus, hvilken institusjon).

Den mest offisielle, kvalitetssikrede informasjon utgis av FHI. Gå til den siden, åpne en dagsrapport, let der frem til rett tabell. Da fremkommer 40% av de døde på sykehus, 60% på institusjon.
https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/
Citera
2020-06-07, 15:15
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Har analyserat FHM:s rapporteringar lite. Det är ju allmänt känt att det mest är under tisdag-fredag som dödsfallen "trillar ut" i FHM:s rapporter. Sedan vi fick det första dödsfallet så har rapporteringen fördelats sig enligt följande andel

Nedanstående ska utläsas som den dag där FHM presenterat/rapporterat dödsfallen. Procenttalen anger totalen för alla måndagar (etc.) av det totala antalet dödsfall fram till och med dagens rapport (3 juni)

Måndag = 10 %
Tisdag = 20 %
Onsdag = 24 %
Torsdag = 17 %
Fredag = 18 %
Lördag = 9 %
Söndag = 2 %

Vet att det inte blir perfekt då jag inte tagit hänsyn till att vissa vardagar varit helgdagar (påsk, kristi himmelfärds) och det är ju inte säkert att fördelningen kommer att bestå.

Jag har inkluderat mån-onsdag denna vecka vilket skulle kunna snedfördela andelen. Men om jag tar bort dem dagarna så gör det ingen skillnad, vilket talar starkt för att andelarna håller.

Med det sagt:

Dagens rapporterade siffra var 74 och det är den lägsta onsdagssiffran sedan den 1 april (59). Eftersom onsdag hittills varit den dag där flest falla av veckans total rapporterats talar detta för att vi kommer se en nedgång jmf tidigare veckor.

Hittills har det rapporterats 147 dödsfall denna vecka. Prognosen säger då att vi på söndag kommer att landa på 272 dödsfall rapporterade denna vecka vilket ger ett snitt på 38 per dag för veckan vilket skulle vara den lägsta veckosnittet sedan vecka 13 (23-29 mars). Om denna vecka följer ovan fördelning av när dödsfall faller ut i FHM:s statistik.

Återstår att se om prognosen håller..
Såga gärna om jag gjort några tokiga fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Enligt de historiska värdena över procentuell fördelning på rapport per veckodag har vi nu kunskap om 89 % av veckans dödsfall.

När veckan är slut kommer vi summera 274 dödsfall (+2 från min prognos i onsdags). Det ger ett genomsnitt på 39 per dag för denna vecka vilket är det lägsta sedan dödsfallen började skena uppåt v. 13.

Vi landade på 264 rapporterade dödsfall från FHM denna vecka. Ska testa mina fördelningssiffror genom en prognos för nästa vecka baserat på måndagens rapport, med justerade variabler för den gångna veckan. Denna vecka blev det inte riktigt enligt dem, torsdagens rapportering var den som avvek mest.
Senast redigerad av Beaver14 2020-06-07 kl. 15:19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Han tycker det. Men det får han egentligen inte. Tegnell är statligt anställd. Det skulle vara ministerstyre att sparka han. GD på FHM kan sparka han. GD kan även regeringen sparka. Vilket man får hoppas de gör.
Förvisso, men det lär nog ha förekommit mer än en gång att man låtit ansvarig GD förstå att någon behöver petas annars ligger GD risigt till. Allt förstås underförstått utan att sägas i klartext.

Men nu har ju Åkesson manövrerat dit att Löfven inte kan göra något, då det hade varit att gå Åkessons ärende, så dessa regeringssänken på FHM får sitta kvar.
Senast redigerad av nbsp 2020-06-07 kl. 15:19.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är mig veterligen ingen som krävt att Tegnell skall sparkas. Har jag fel där? Jag är fullt inbegripen med att Tegnell är föremål för viss kritik avseende COVID-19, men har någon uttryckt önskemål om att Tegnell skall få sparken? Det är väl, som jag förstår, rekommendationer om att att Tegnell befrias från sin nuvarande roll som är den centrala punkten för debatten.
Citera
2020-06-07, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Angående antikroppstester.

Många på min arbetsplats har gjort dessa tester och majoriteten har haft sjukdomen då de blivit smittade på jobbet. Ändå visade inte alla positivt på testet, ganska stor del faktiskt. Läste någonstans att om man haft en lindrigare variant så visar sig antikroppar i slemhinnor istället för i blodet. Men deppigt ändå, och kanske inte så konstigt att det blir låga resultat på antikroppstestningen som redovisas.

Så vitt jag vet finns det inte en enda individ i världen som blivit smittade 2 gånger av Covid-19. Det enda som rapporterats var från folk med "döda" virusceller kvar i kroppen varvid de testade positivt igen. Hade folk blivit återinfekterade hade det naturligtvis rapporterats spaltmeter om detta. Immuniteten är uppenbar. Det handlar om metodik att få fram dessa antikroppar.
Och tydligen behövs inte ens antikroppar för kroppen ska motverka inkräktare i form av virus likt c-19. Finurlig sak den mänskliga kroppen.
Citera
2020-06-07, 15:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Vad ska vi då med en FHM, om de inte ska värna hälsan hos folket och stora grupper av det samma?

Vad man ska ha FHM till är en fråga för sig, men deras uppdrag är definitivt inte att vare sig granska eller reglera äldreomsorgen och de har absolut inget ansvar därvidlag.

Ni som nu med liv och lust går in för att skylla äldreomsorgens dåliga funktion på FHM, tycker ni verkligen att äldreomsorgen fungerat bra eller har ni helt enkelt ingen aning? Vad ni än tycker, tror ni att ett påbud om munskydd skulle fått äldreosorgen att fungera utan problem. Hade de då isolerat äldre bättre och sett till att de sjuka äldre fått syrgas och vederbörlig sjukvård?
Citera
2020-06-07, 15:19
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Visa gärna hur den procentuella fördelningen ser ut genom att hänvisa till en vedrehäftig källa.

"France reported more than 13,500 COVID-19 deaths among its nursing care residents as of May 11, which amounted to 50% of the total. Belgium had a 51% share of its COVID-19 deaths in nursing homes, Norway 61%. Stockholm, Sweden’s capital, reported a 45% share, the ECDC report showed."

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-eu-casualties/england-reports-far-fewer-covid-19-deaths-in-care-homes-than-european-states-idUSKBN22V1VI

Sas även av Norges Tegnell, Forland, i intervjun i Expressen för någon dag sedan.
Citera
2020-06-07, 15:21
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Så vitt jag vet finns det inte en enda individ i världen som blivit smittade 2 gånger av Covid-19. Det enda som rapporterats var från folk med "döda" virusceller kvar i kroppen varvid de testade positivt igen. Hade folk blivit återinfekterade hade det naturligtvis rapporterats spaltmeter om detta. Immuniteten är uppenbar. Det handlar om metodik att få fram dessa antikroppar.
Och tydligen behövs inte ens antikroppar för kroppen ska motverka inkräktare i form av virus likt c-19. Finurlig sak den mänskliga kroppen.

Nej, jag tror som du angående immunitet.

Men det är ändå tråkigt att inte kunna få det bekräftat genom dessa tester. Jag vet att flera har tänkt att det varit skönt att få det svart på vitt för att kunna träffa äldre anhöriga osv. Men nu vågar man inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in