2020-06-07, 12:59
Medlem
WinnieSeilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Man kan verkligen ha förståelse för barnens situation i detta. En mamma är borta och de kan inte ens föreställa sig att pappan är inblandad.

Men den stora skillnaden på Hagen-familjen och oss vanliga dödliga är pengar. Varför utfästs inte en belöning? Varför engagerar man inte en privatspanare om man är så missnöjd med polisens arbete? Ekonomi saknas ju inte.

Precis. Tog upp detta redan för nogra veckor sedan, och andra har också varit inne på samma sak. Om TH er oskuldig har han pengar att betala vem som helst att hitta sanningen, det vara sig genom lagliga metoder eller också om nödvendigt utenom lagen.
Om kriminella har kidnappat AEH, finns det alltid en annan kriminell som är villig att gola. Lojalitet åt en uppdragsgiver beror kun på summan som tilbjuds, och TH har möjlighet att överbjuda dom flesta.
Varför dom inte gjort detta kan man endast spekulera i. Att skulda på att polisen frarådat det, är inget argument. Sedan när började familjen å följa polisens råd? Dom verkar vara mycket envisa och egenrådiga redan från början.

Forövrig vil jeg si det fölgende på norsk, så jeg er sikker på at alle forstår: Jeg synes det er vanskelig å fölge denne tråden, fordi jeg opplever at det er mye personhets og generelt utrivelig stemning her. Mye ”0.03. Trams og off-topic” samt ”1.08. Personangrepp” ödelegger tråden. I slike tilfeller setter moderatorene pris på at man rapporterer.
Noen er dog både etterrettelige og hyggelige i sine innlegg uansett hvilket syn de har på selve saken, og disse setter i alle fall jeg stor pris på. Takk til dere!
Citera
2020-06-07, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Gode poeng og er enig!

Så la vi si "du" er kryptoGM, og jevnlig sender 0.0007 btc til kommunikasjonsadressen for å fortelle TH at det haster. Du sjekker samme konto for å se hva TH har å melde men det er ingenting.
Og så, pluts, 10.12 dukker det opp to overføringer til 0.0007 btc fra ukjent adresse, og nok en gang 14.12, med hemmelig metadata ("cee face ae", "decode hex in monero to ascii") (ikke sikkert at kryptoGM fikk disse metadata tekster med seg!), ville du som kryptoGM sitte stille? De må ha skjønnt med en gang at politiet var blandet inn. Og hva gjør man da...

Jeg tipper politiet holdt visse kriminelle/kryptomiljøer under observasjon (inkl tlfavlytting) og ville se om noen begynnte å røre seg et sted (tenk panikk). Men ingenting skjedde....

Vanskelig å si, at ingenting skjer kan jo selvsagt være et resultat av at ingen av de er involvert, samtidig så er det jo vanskelig å ikke ha det som utgangspunkt at potensielle gjerningsmenn er forberedt på at politiet blir involvert og at de har planlagt deretter.

Jeg synes heller ikke at avsløringene av crypto-oppsettet styrker påstandene til politiet.
Citera
2020-06-07, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Er det ikke helt naturlig at ingenting skjedde, og ingen ble urolige? Gitt at hele kryptosporet var en dekkoperasjon slik politiet nå mener? Eller tror du at det står noen ekte kidnappere bak som mente alvor med kommunikasjonen?

Det må ha vært en person ("GM") som jevnlig sjekket kommunikasjonsadressen som sendt 0.0007 btc dit. Uansett om det hele er en dekkoperasjon eller ei. Og den person MÅ ha skjønnt (men visste det mest sansynligvis uansett) at politiet var ikke langt unna.

En siste ting jeg stusset på. I trusselbrevet fikk TH gode innstrukts hvordan han skulle skaffe seg monero, hvor han kunne finne xmr og btc adressene osv.

Men ingen sted står det hvordan han skulle få ta takk i btc. Jeg anser det som usansynlig at TH helt på egenhånd alt dette kunne ha klart selv. Han ville ha trengt hjelp, uansett. Så hvis du er "GM" og du vet at offeret kommer å trenge hjelp, hvem tror du han vil dra til? Enten du vet han kobler inn politiet, eller et familiemedlem med kompetansen. Gjett hvem. Og igjen hvem er fellesnøkkelen mellom alle....
Citera
2020-06-07, 13:07
Medlem
Slettsnokens avatar
Det har sikkert vært oppe her før, men hva vet vi om mannen/samboeren til yngstedatteren? Profesjon, miljø i dag? Vet noen om det er knytninger mellom han og RU eller TEH utover familierelasjonen? Var han «svigermors drøm»?
Citera
2020-06-07, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truthseeker77
[/b]

Dette tror jeg er spot on. Det burde da være mulig å finne GM basert på hvem som har vært i kontakt med RU, enten direkte, indirekte, eller en blanding.

jeg kuttet mitt innlegg. ble litt mye spekulasjon så valgte droppe
Senast redigerad av Hunterrr 2020-06-07 kl. 13:19.
Citera
2020-06-07, 13:09
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Fint at du følger tankegangen min, for i mine øyne er dette veldig relevant selv om moderatorene på Flashbach ikke er er enig. Det er umulig og danne seg et inntrykk av hva som har hendt, uten å ta dette med. Politifolk er som folk flest og danner seg et inntrykk av et mennesker utfra oppførselen til vedkommende. De som er flinkest og posere, og spille en rolle kommer best ut av det. De som gir inntrykk av å være drittsekker eller usympatiske kommer dårlig ut av det. Men det sier null niks om skyldspørsmål. Det er ikke min intensjon og forsvare TH, men jeg ser klart at hans fremtoning helt klart bygger opp under et skyldspørsmål .
Hvem liker en person som er så ego at han skriver en ektepakt til fordel for seg selv på denne måten. Det er så opplagt at folk flest inkludert politiet er farget av et slikt syn. Også i mine øyne virker TH som en egosentrisk drittsekk, det betyr imidlertid ikke at han er drapsmann.
Jeg syne derfor det blir feil at moderator slår ned på slike synspunkt fordi det i denne historien er veldig relevant.

Hei,ja vi tenker likt om akkurat dette aspektet,som er så uhyre viktig.
Jeg fatter ikke at du har fått refs ifra moderator?
Har noen brukere rapportert deg da eller?
Så og si alle her på forumet spekulerer i like mye personkarakterer/privatliv som de saklige fakta,så dette forstår jeg ikke noe av?
Citera
2020-06-07, 13:10
Medlem
Og en ting til. Den 31.10 ble AEH borte. 02.11, dvs 2 dager senere ble det overført det første beløp, det skulle ha vært 0.003 btc men ved en feiltagelse ble det 0.03 btc.

Hvis du har ingen praktisk kunnskap rundt bitcoin, dvs du har aldri kjøpt det før, er det ikke bare-bare å få takk btc. Og første adressen 0.03 btc ble sendt fra hadde 3 BTC tilgjengelig. Du må vite hva du driver med før du får takk i 3 BTC. Det er jo forholdsvis mye penger å begynne med.

Så motparten "kryptoGM" må egentlig ha skjønnt med en gang at det kunne ikke være TH helt solo som overførte penger, men dette måtte være en som bistådd han (politiet, advokat). Det er fortsatt i det uvisse om TH faktisk visste om denne overføring eller ei, se brevet fra datteren, det har blitt sagt at denne (?) overføring kan ha skjedd av politiet uten at TH visste om det. Men det kan også være de 3 0.0007 btc overføringer med hemmelig metadata.
Citera
2020-06-07, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Var ikke noe av problemet å få tak i så mye Monero? Og hvis man fikk tak i det, så ville kursen rase, samt at en så stor utbetaling ikke ville vært anonym pga mengden? Jeg leste et sted at det var umulig å skaffe til veie et så stort beløp, det ville ta lang tid, og velte hele planen. Kidnappere er ikke interessert i å holde et offer så lenge, det utgjør en enorm risiko, i tillegg til å være ekstremt krevende også mentalt.
Opplegget virket lite gjennomtenkt.
Edit: Og grunnen kan være at det ikke var ment å skulle fungere. Fordi det ikke var en kidnapping, men et drap, forsøkt skjult som en.

Undrar om "kidnapparna" hade kännedom om svårigheten att sända så mycket pengar på en gång ...?
Kanske därför som TH ville kommunicera vidare på en annan plattform.
Visst ser det ut att vara något lurt här.

Att kidnappingbrevets avsändare tystnade trots att de fått pengar är också väldigt konstigt.

Liksom att fjällturen 31 oktober -18 blev avlyst enligt vad AEH uppgav till en släkting på morgonen samma dag.
TH hade sagt att han ringde hem angående detaljer kring turen, men sa kort därefter att
han hade ett möte 1 november. Därför kan turen ha blivit inställd - men det sa inte TH
vid första uttalandet.
Han hade ringt hem kring 10 - tiden två gånger 31 okt, men fick inget svar ..men det gick ju
inte att se på hans gamla Nokia-mobil att han ringt hem. Kanske telefonen inte hade kapacitet.

En GM borde tänka på att inte ändra tider just en sådan dag ..och att ringa från en telefon
där samtalen går att spåras.

Men säg det mordfall där inte konstiga detaljer dyker upp ...
Vad jag har svårt att förstå är den risk GM tagit som begår brottet mitt på ljusa morgonen /förmiddagen då omgivningen är i rörelse.
Citera
2020-06-07, 13:13
Medlem
Citat:
Og en ting til. Den 31.10 ble AEH borte. 02.11, dvs 2 dager senere ble det overført det første beløp, det skulle ha vært 0.003 btc men ved en feiltagelse ble det 0.03 btc.

Hvis du har ingen praktisk kunnskap rundt bitcoin, dvs du har aldri kjøpt det før, er det ikke bare-bare å få takk btc. Og første adressen 0.03 btc ble sendt fra hadde 3 BTC tilgjengelig. Du må vite hva du driver med før du får takk i 3 BTC. Det er jo forholdsvis mye penger å begynne med.

Så motparten "kryptoGM" må egentlig ha skjønnt med en gang at det kunne ikke være TH helt solo som overførte penger, men dette måtte være en som bistådd han (politiet, advokat). Det er fortsatt i det uvisse om TH faktisk visste om denne overføring eller ei, se brevet fra datteren, det har blitt sagt at denne (?) overføring kan ha skjedd av politiet uten at TH visste om det. Men det kan også være de 3 0.0007 btc overføringer med hemmelig metadata.

Slik jeg leser brevet fra datteren så er det vel den første overføringen.

Ikke svare motparten via kryptovaluta. Men vente på at de kontaktet Tom igjen på annet sett. Overraskelsen var derfor stor når vi så finner ut at politiet selv har sendt et beløp via kryptovaluta til motparten og dermed framstått som Tom! Vi blir selvfølgelig veldig opprørt. Hva innebærer det? Hva skjer nå? Hvorfor har politiet gjort dette?
Citera
2020-06-07, 13:15
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Det har sikkert vært oppe her før, men hva vet vi om mannen/samboeren til yngstedatteren? Profesjon, miljø i dag? Vet noen om det er knytninger mellom han og RU eller TEH utover familierelasjonen? Var han «svigermors drøm»?

Den svigersønnen bor langt unna sine svigerforeldre,og er aktiv ridelærer -og kona driver også med hester og i det miljøet.
Han må ha vært veldig redd for familien sin,siden han satt oppe mange netter å våket over dem.Så virker som en bra ektemann og far. Da blir man også lettere svigemors drøm.
Dette vites ikke av andre enn de som kjenner dem godt da.
Citera
2020-06-07, 13:18
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
Den svigersønnen bor langt unna sine svigerforeldre,og er aktiv ridelærer -og kona driver også med hester og i det miljøet.
Han må ha vært veldig redd for familien sin,siden han satt oppe mange netter å våket over dem.Så virker som en bra ektemann og far. Da blir man også lettere svigemors drøm.
Dette vites ikke av andre enn de som kjenner dem godt da.
Ok, så da er eks-forloveden mer interessant skjønner jeg...
Citera
2020-06-07, 13:23
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Det må ha vært en person ("GM") som jevnlig sjekket kommunikasjonsadressen som sendt 0.0007 btc dit. Uansett om det hele er en dekkoperasjon eller ei. Og den person MÅ ha skjønnt (men visste det mest sansynligvis uansett) at politiet var ikke langt unna.

En siste ting jeg stusset på. I trusselbrevet fikk TH gode innstrukts hvordan han skulle skaffe seg monero, hvor han kunne finne xmr og btc adressene osv.

Men ingen sted står det hvordan han skulle få ta takk i btc. Jeg anser det som usansynlig at TH helt på egenhånd alt dette kunne ha klart selv. Han ville ha trengt hjelp, uansett. Så hvis du er "GM" og du vet at offeret kommer å trenge hjelp, hvem tror du han vil dra til? Enten du vet han kobler inn politiet, eller et familiemedlem med kompetansen. Gjett hvem. Og igjen hvem er fellesnøkkelen mellom alle....

Man glemte å instruere i hvordan skaffe bitcoin for det var aldri meningen at noen kommunikasjon skulle skje, tipper jeg.
Politiet initierte derfor kommunikasjon når man skjønte at familien ikke ville prøve å forhandle eller kommunisere.

Trusselbrevet gir ikke inntrykk av reell plan om verken inndriving av løsepenger, forsikring om at man har gissel i god behold eller noen
vilje til rask handel. Brevet er et skall, en overspilt iscenesettelse. Men det er forståelig at politiet måtte ta det på alvor den første tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in