2020-06-07, 11:20
Medlem
TeEsErs avatar
Det kan bli en bra diskussion efter detta. Jag antar att besiktingsbolagen inte var glada över att man ändrade till löpande 14-månadersperioder för ett par år sedan istället för varje år. Beroende på om det blir onormalt många eller färre anmärkningar efter de extra sju månaderna så kan det ju bli tal om ännu längre besiktningsperioder.

Förr hade vi sämre bilar och det var många fel och Bilprovningen var statlig. Numera har vi otaliga privata aktörer som besiktigar samtidigt som dagens bilar är mer hållbara (ur besiktningssynpunkt) än förr. Jag tror knappast de privata aktörerna vill se längre besiktningsperioder.

Sen är ju frågan vilka aktörer som skulle vilja se längre besiktningsperioder.
Citera
2020-06-07, 11:38
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Hur tänkte du? Det är bara den här perioden som blir förlängd 7 månader. Nästa period är som vanligt 14mån, eller vad som gäller för ditt fordon.

En lätt släpkärra är det ju första gången efter fyra år och sedan 2 år... Jag är lite kvar i det där tänket med slutsiffra och månad typ... om man ställt av ett släp i typ 2,5 år så måste man ju då besiktiga det med en gång när man ska ta det i bruk, men blir nästa besiktning då två år efter sista besiktning?
Citera
2020-06-07, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
En lätt släpkärra är det ju första gången efter fyra år och sedan 2 år... Jag är lite kvar i det där tänket med slutsiffra och månad typ... om man ställt av ett släp i typ 2,5 år så måste man ju då besiktiga det med en gång när man ska ta det i bruk, men blir nästa besiktning då två år efter sista besiktning?
Reglerna angående slutsiffra är bara att glömma, avskaffades 2018. Efter besiktningen gäller den vanliga tiden tills nästa besiktning (Personbil 14månader, släp 24 månader, 30 år gammal bil har 24månader, ny bil har 36månader + 24 månader + sedan 14månader. Månaderna är alltså tiden sen senaste godkända besiktning.

Det är alltså bara nuvarande besiktning som skjuts, framtida blir som vanligt. Dvs inom 14-24 månader från senaste besiktning beroende på fordon.

Edit: Om jag förstår ditt exempel rätt så blir det 2 år efter senaste besiktning, men jag är inte hundra i och med avställningen.
Citera
2020-06-07, 15:22
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Reglerna angående slutsiffra är bara att glömma, avskaffades 2018. Efter besiktningen gäller den vanliga tiden tills nästa besiktning (Personbil 14månader, släp 24 månader, 30 år gammal bil har 24månader, ny bil har 36månader + 24 månader + sedan 14månader. Månaderna är alltså tiden sen senaste godkända besiktning.

Det är alltså bara nuvarande besiktning som skjuts, framtida blir som vanligt. Dvs inom 14-24 månader från senaste besiktning beroende på fordon.

Edit: Om jag förstår ditt exempel rätt så blir det 2 år efter senaste besiktning, men jag är inte hundra i och med avställningen.

Jag har inte ställt av, nämnde bara det som jämförelse...
Citera
2020-06-07, 16:15
Medlem
miikoss avatar
Jag kommer att vänta i upp emot 7-6 månader.

Då min bil har ett fel som kommer att innebära underkänt och ombesiktning.

(Någon givare har pajat så flertal av bilens system har gått omkull, inklusive avgasreningssystemet och då tänds ju lampan som inte får lysa.)

Skulle annars behövt besikta på sommaren.

Körkortet förnyade jag dock, även om jag hade kunnat köra de extra månaderna.

1. Det var inga problem. Ordna foto, skicka in foto och sedan efter bara fyra dagar så fanns körkortet att hämta på Coop. Gick ju fortare nu än vad det gjort förut.
2. Den extra tiden gäller ju enbart när man kör. Körkort som går ut fungerar ej som ID-handling, vilket hade varigt osmidigt för mig.
Citera
2020-06-09, 12:49
Medlem
Lite fundersam kring det här. Hur skulle ni själva ha gjort? Ställt på bilen som haft körförbud sedan 1:a Mars (och varit avställd sedan slutet av Mars) nu direkt eller avvaktat tills Transportstyrelsens register är uppdaterade och det kanske blivit lite mer allmänt känt hos patrullerande poliser?
Citera
2020-06-09, 14:28
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Lite fundersam kring det här. Hur skulle ni själva ha gjort? Ställt på bilen som haft körförbud sedan 1:a Mars (och varit avställd sedan slutet av Mars) nu direkt eller avvaktat tills Transportstyrelsens register är uppdaterade och det kanske blivit lite mer allmänt känt hos patrullerande poliser?

Jag skulle nog bli lite chockad om de uppdaterar redan inom några månader typ...

Har du alltså fått körförbud pga utebliven besiktning? För andra anledningar till körförbudet så får man inte köra nu heller...
Citera
2020-06-09, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zpillolja
Förlängd inställelsetid för kontrollbesiktning
Inställelsetiden förlängs med sju månader för de fordon som senast skulle ha besiktats under perioden den 1 februari 2020 till och med den 31 augusti 2020.

Förlängd giltighetstid för körkortet som behörighetshandling
Giltighetstiden förlängs med sju månader för de körkort som annars skulle upphöra att gälla under perioden den 1 februari 2020 till och med den 31 augusti 2020.

läs mer hos Transportstyrelsen:
https://transportstyrelsen.se/sv/vag...ollbesiktning/

Var står det på transportstyrelsen att det även gäller körkort?
Citera
2020-06-09, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praktarslet
Var står det på transportstyrelsen att det även gäller körkort?
https://transportstyrelsen.se/sv/vag...-och-covid-19/
Citera
2020-06-09, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag skulle nog bli lite chockad om de uppdaterar redan inom några månader typ...

Har du alltså fått körförbud pga utebliven besiktning? För andra anledningar till körförbudet så får man inte köra nu heller...

Jepp. Struntade helt enkelt i att besikta eftersom den ändå inte skulle gå igenom. Rättare sagt, fick bilen eftersom den ändå inte skulle gå igenom... Funderar på om det kommer att ha något betydelse att den varit avställd sedan slutet på Mars. Den bytte även ägare (till mig) där någonstans i April om de skulle väga in sådana bedömningar?

Den är alltså en gammal härk man mycket väl skulle kunna bli stoppad i och behöva få jiddra med poliser om de inte är uppdaterade i sitt system...
Citera
2020-06-11, 18:56
Medlem
Nu börjar Transportstyrelsen komma ifatt med sista besiktningsdag i sina "rullor"
Kollade mina bilar och det fanns fört det nya datumet för sista dag.
Citera
2020-06-11, 22:55
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Nu börjar Transportstyrelsen komma ifatt med sista besiktningsdag i sina "rullor"
Kollade mina bilar och det fanns fört det nya datumet för sista dag.

Inte ändrat ännu på släpkärra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in