2020-06-07, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Visserligen ligger det en hel del i vad du skriver, men samtidigt om vi ska nyansera en aning ytterligare så finns det en stor skillnad mellan nu och då, mellan den ena och den andra kvinnan.

Hanna triggar inte igång och provocerar, till skillnad från Lena. Istället tycks den tidigares strategi vara att inte lägga mer bränsle på brasan, utan balansera och neutralisera Steffes humörsvängningar genom sitt bemötande. Det tror jag blir avgörande för att hon framgent får leva.

Lena missbedömde Stefans tålamod, Hanna förstår gränsen. Eller som Steffe så diplomatiskt uttryckte det angående Lenas oskicklighet kontra män.

Sedan kan jag tycka på ett personligt plan, för Hannas egen del, att hon gör rätt i att undvika manipulation och kontroll. Att markera en gräns mot Steffe och leva i frihet. Säkert hann hon uppleva den sköna känslan att vara fri och oberoende under Steffes halvår i häkte. Nu vet hon att livet utan honom kan vara så bra mycket bättre än med honom. Sedan har de barn ihop och de bör väl pågående samarbetade kring, men de är snart stora.

Otrohet är en tillitsfråga och att lita på S igen är en anomali i sammanhanget, Steffe behöver hantera sin rädsla för ensamhet. Nästa gång kanske han för övrigt har en aning kreativare problemlösningside än tidigare, som sanningen exempelvis.

Om HD är klok så går hon vidare utan SD. Men! Det finns en risk att SD inte skulle tolerera det och där ligger faran för HD och flickorna. Den här familjen ligger risigt till hur som helst och det blir en svår framtid med omvärldens dom. Tror inte att SD kommer att lösa sina problem på bättre sätt, särskilt inte genom att tala sanning.
Citera
2020-06-07, 11:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vad menar Du med "gammeldags inställning"? HD:s pappa är jämnårig med mig och mina kamrater... ingen skulle tycka att det är OK med otrohet som pågått i flertalet år.

Jag tror inte att HD:s föräldrar missat att läsa FUP innan rättegången (eller iaf fått rapporter därifrån), ändå försvarar han SD när han vet om otroheten, hur SD behandlat sina barn... själv skulle jag minst sagt gått i taket, om inte annat för att skydda mina barnbarn för den mannen (mördare eller ej).

En "gammeldags inställning" kan även yngre ha. En dålig inställning i grunden till kvinnor, jämlikhet och vilka rättigheter man tycker sig ha. Ett slarvigt sätt för mig att beskriva hur vissa män kan tycka att otrohet inte är så allvarligt eller bagatellisera att gå till prostituerade. Herrklubbar osv. Bara att gå till Taubes visor för att se hur utomäktenskapliga förbindelser kan romantiseras.

Och du ska inte känna dig diskriminerad av mig vad gäller ålder och denna "inställning". Mina farföräldrar skulle aldrig tycka att det var ok, och inte mina föräldrar heller! Denna "gammeldags inställning" som jag pratar om handlar i mångt och mycket andra saker än ålder.
Citera
2020-06-07, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Även om Hannas känsla var att LW kunde vara funnen, finns det ju ingen klar logik varför de valde resvägen utifrån eventuellt fynd.
Fyndplatsen kunde ju vara precis var som helst.
Ändå verkar det som att Hanna och hennes märkliga fader har insyn.

Varför?

Enkel slutsats kan ju vara att Hanna Davidsson redan vet och har behov att få bekräftat om LW nu är funnen.

Det påstås förresten att Jerry i rätt hög grad undviker sin kärestas sällskap.
Det är spänt läge.
Med käresta menar jag inte mördaren Stefan Davidsson.

Jag misstänker också att HD hade vetskap om var LW fanns att finna.

Är det JG som undviker sin käresta eller tvärtom?
Citera
2020-06-07, 11:11
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för en fin karta!

Det är verkar konstigt att de åker förbi den vägen om de inte ska hämta något eller om de inte vill kolla om något är på gång i området eftersom HD verkar ha uppmärksammat att det var mycket spring i förhörsrummet.

Om de nu var nyfikna på vad som hänt, varför pratar de inte om det?

Men hur ska de kunna förstå att det är just i Hjärsta som något "har hänt"?

Kanske inte helt osannolikt att man tänker att polisen som ändå har varit i området den senaste tiden kan ha funnit något väsentligt, typ mordvapnet? Eller något annat som mobilen?

Mindre sannolikt borde det vara att Lena skulle ha hittats just där.

Det kan förstås vara så att båda var uppfyllda med tankar runt förhöret, och inte säkert att polisbilen kopplades ihop med mordet. Och om det gjorde det, så hade de ju sett polisbilar i området i dagar redan. HD kan ha suttit och kollat i sin mobil, inte sett polisen.

Jag kan tänka mig också att det finns hos båda ett försvar mot att tänka sig att de ska ha en mördare i familjen. Att barnens och barnbarnens pappa är en mördare, det borde vara hemskt att ta in.

Det är ett problem med att HD lämnar så mycket mer att önska i förhören, att hon inte minns och att hon vägrar att svara på frågor. Det gör att man blir misstänksam mot allt och lite till.

Men varför skulle de mörka att de misstänkte att något har hänt och att de förstod det? Att de åkte förbi för att kolla?

Om HD visste att Lena var död, att hon låg bakom planket kanske hon inget säger till sin pappa. Det blir för komplicerat för henne att kommentera det hela. Lättare att hålla tyst.

Eller så fattar (misstänker) hon; efter åratal av sådant snack från SD om hur Lena förstör allt, och hur han tänker att man kan "ta hand om problemet". Kanske SD t om har sagt till HD att nu är "problemet löst". "Nu ska allt bli så bra". Och HD vill inte veta mer.

Hon vänder bort blicken när de åker förbi planket och polisbilen. Låtsas som ingenting.
Observera att SD flera gånger under rättegången berättar att SOA och HD när de kommer till Folketorp berättar att man hittat Lena OCH att de även svängde upp i området i Hjärsta till brottsplatsen vid bullerplanket. (Här glömde de nog att prata ihop sig) och de besökte inte HD:s lägenhet innan Folketorp.
Citera
2020-06-07, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Observera att SD flera gånger under rättegången berättar att SOA och HD när de kommer till Folketorp berättar att man hittat Lena OCH att de även svängde upp i området i Hjärsta till brottsplatsen vid bullerplanket. (Här glömde de nog att prata ihop sig) och de besökte inte HD:s lägenhet innan Folketorp.

Det går inte i längden att ljuga till höger och vänster och få en historia som funkar. Eller att få andra att minnas vad det var de skulle säga. Fan, den där familjen D. Skämmas ska de göra!
Citera
2020-06-07, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Även om Hannas känsla var att LW kunde vara funnen, finns det ju ingen klar logik varför de valde resvägen utifrån eventuellt fynd.
Fyndplatsen kunde ju vara precis var som helst.
Ändå verkar det som att Hanna och hennes märkliga fader har insyn.

Varför?

Enkel slutsats kan ju vara att Hanna Davidsson redan vet och har behov att få bekräftat om LW nu är funnen.

Det påstås förresten att Jerry i rätt hög grad undviker sin kärestas sällskap.
Det är spänt läge.
Med käresta menar jag inte mördaren Stefan Davidsson.

Separation på g? Jamen då får han mer tid för SD och SOA. Är LI en kvinna som kan ha något att delge polisen?
Citera
2020-06-07, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
En "gammeldags inställning" kan även yngre ha. En dålig inställning i grunden till kvinnor, jämlikhet och vilka rättigheter man tycker sig ha. Ett slarvigt sätt för mig att beskriva hur vissa män kan tycka att otrohet inte är så allvarligt eller bagatellisera att gå till prostituerade. Herrklubbar osv. Bara att gå till Taubes visor för att se hur utomäktenskapliga förbindelser kan romantiseras.

Och du ska inte känna dig diskriminerad av mig vad gäller ålder och denna "inställning". Mina farföräldrar skulle aldrig tycka att det var ok, och inte mina föräldrar heller! Denna "gammeldags inställning" som jag pratar om handlar i mångt och mycket andra saker än ålder.

Jag känner mig inte ett dugg diskriminerad

Jag har dock svårt att se hur SOA kan fortsätta att försvara sin fd svärson efter att ha fått vetskapen om otrohet, strösselförhör, knytnävsslag...

Hoppas att han kommer överens med JG när de är ute på sina geoturer att ta svängen förbi polishuset och berättar allt de vet. Kanske kan de övertyga HD att följa med också.
Citera
2020-06-07, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Separation på g? Jamen då får han mer tid för SD och SOA. Är LI en kvinna som kan ha något att delge polisen?
Separation? Pratar du om Jerry? Han bor väl inte ihop med sin L*na? Eller?
Citera
2020-06-07, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Om HD är klok så går hon vidare utan SD. Men! Det finns en risk att SD inte skulle tolerera det och där ligger faran för HD och flickorna. Den här familjen ligger risigt till hur som helst och det blir en svår framtid med omvärldens dom. Tror inte att SD kommer att lösa sina problem på bättre sätt, särskilt inte genom att tala sanning.

Varför omvärldens dom skulle hänga över Hanna förstår jag egentligen inte:

1. Hon kan inte göra ogjort att hon har barn med en mgm. Däeför måste hon fortsätta kontakt och samarbete med vederbörande.
2. Hon verkar ha gott om olika personer att umgås och geocacha med fortsättningsvis som inte dömer henne.
3. Hon har varit svårt sjuk, utsatt för lögn, gaslighting och kontroll av sin man. Vigselförättaren låg med hennes make.
4. Hon ljuger uppenbarligen angående sitt selektiva minne i förhören, och motarbetar utredningen, men jag kan förstå varför. Hon saknar moralisk skyldighet att sörja Lenas död eller arbeta för att Lenas död löses. Lenas beteende och behandling har inte gett henne något skäl.
5. Jag tror och hoppas att hon är klok nog att inte återförenas med S, och istället möter någon som respekterar henne och behandlar henne med kärlek.

Nej, jag tror inte heller att S kommer börja tala sanning framledes, men det blir hans egen förlust till slut. Alla andra kvinnor kommer inte vara lika förlåtande, överseende och förstående som Hanna varit dessförinnan, tror jag.
Citera
2020-06-07, 11:43
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Varför omvärldens dom skulle hänga över Hanna förstår jag egentligen inte
Några exempel på märkligheter normala människor ifrågasätter starkt:

Mordplaner på sina barn
Stöttande av strösselförhör
Upprepad fuskloggning av 17 av Lenas cacher, även efter hennes död
”Hon får leva”
”Hoppas hon är död”
”Vad har Stefan gjort nu?”
Kartläggande, smutskastande och outande av Flashbackskribenter
Radering av bevis
Påverkan av vittnen
Plantering av bevis
Tusen lögner
Citera
2020-06-07, 11:46
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Ta en minut innan du postar och googla fram svaret istället. Ingen rocket science direkt.
Citera
2020-06-07, 11:51
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

https://www.hitta.se/gerald+gray+jr/örebro/person/nqydcnqt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in