2020-06-07, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xerll
Tack för bra input om att den rosa vägen direkt söderut är naturligast. Det visar ju verkligen att de hade ett uppenbart syfte med sin rutt, och kunskaper som ingen annan hade.

Jag rättade mitt inlägg under tiden Du skrev... sommarstugan ligger syd/ost (inte syd/väst som jag felaktigt skrev).

En stor omväg som jag ser det.

Som jag förstått det var HD/SOA inte ens överens om (vid rättegången) de varit/inte varit förbi HD:s hus på vägen till sommarstugan.
Citera
2020-06-07, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Absolut att vänner kan ha vetat om relationen med SD. Nära vän till LW gick ut på FB och förklarade att de allra närmaste vännerna hade fått veta om hennes försvinnande efter någon dag men blivit ombedda att inget säga. Alltså kan vännerna inte ha bidragit till informationen om SD dag 1 då han plockades in första gången. Då visste enbart familjen om försvinnandet.

Inlägg från 30/7 2018 kl 19.07 sid 1591

Vilken vän var det som gick ut på FB? JG ?
Citera
2020-06-07, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kikat på kartan och kan konstatera att jag själv skulle ha valt E18/20 för att ta mig till F*lketorp. Motorvägar är nästan alltid att föredra för att ta sig fram snabbt och smidigt. Ibland kan en sträcka visa sig något längre än den Google rekommenderar. Men turligt nog har inte alltid G. Maps de bästa förslagen.

Pappan har precis hämtat upp sin dotter från polisstationen där hon har blivit förhörd om LWs försvinnande, samma kvinna som är granne till H och f d älskarinna till svärsonen. De kör förbi avspärrningsband och en polisbuss; att något inträffat här är uppenbart och går inte att misstolka. Platsen är ett litet skogsområde mitt emellan de båda kvinnornas bostäder.
Ändå uppger SOA att de inte samtalar om vad de båda iakttar. - Antingen är ord överflödiga och båda väljer att låtsas som att det regnar eller så är situationen känslig av andra orsaker vilket skulle förklara att SOA drar sig för att säga något till dottern. Efter att ha lyssnat på förhöret med SOA får jag intrycket att han undviker att svara uppriktigt på frågorna.

Att ta en omväg åt motsatt håll ca 1,5 mil via motorvägen istället för att direkt ta 207:an låter inte rimligt, men om de skulle hem till H först och hämta något blir vägvalet naturligt. Det mest konstiga är att H vet att poliser och avspärrning betyder att L har hittats död och att man inte pratar något om det i bilen. Förklaras av att de valde tystnad av rädsla för avlyssning?
Citera
2020-06-07, 10:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xerll
Här är en karta som visar hela vägen:

https://forumbilder.com/i/r5X4

Edit: Det skiljer dock endast ca 5 minuter i tid mellan vägarna. 37 resp. 42, enl. Google.

Tack för en fin karta!

Det är verkar konstigt att de åker förbi den vägen om de inte ska hämta något eller om de inte vill kolla om något är på gång i området eftersom HD verkar ha uppmärksammat att det var mycket spring i förhörsrummet.

Om de nu var nyfikna på vad som hänt, varför pratar de inte om det?

Men hur ska de kunna förstå att det är just i Hjärsta som något "har hänt"?

Kanske inte helt osannolikt att man tänker att polisen som ändå har varit i området den senaste tiden kan ha funnit något väsentligt, typ mordvapnet? Eller något annat som mobilen?

Mindre sannolikt borde det vara att Lena skulle ha hittats just där.

Det kan förstås vara så att båda var uppfyllda med tankar runt förhöret, och inte säkert att polisbilen kopplades ihop med mordet. Och om det gjorde det, så hade de ju sett polisbilar i området i dagar redan. HD kan ha suttit och kollat i sin mobil, inte sett polisen.

Jag kan tänka mig också att det finns hos båda ett försvar mot att tänka sig att de ska ha en mördare i familjen. Att barnens och barnbarnens pappa är en mördare, det borde vara hemskt att ta in.

Det är ett problem med att HD lämnar så mycket mer att önska i förhören, att hon inte minns och att hon vägrar att svara på frågor. Det gör att man blir misstänksam mot allt och lite till.

Men varför skulle de mörka att de misstänkte att något har hänt och att de förstod det? Att de åkte förbi för att kolla?

Om HD visste att Lena var död, att hon låg bakom planket kanske hon inget säger till sin pappa. Det blir för komplicerat för henne att kommentera det hela. Lättare att hålla tyst.

Eller så fattar (misstänker) hon; efter åratal av sådant snack från SD om hur Lena förstör allt, och hur han tänker att man kan "ta hand om problemet". Kanske SD t om har sagt till HD att nu är "problemet löst". "Nu ska allt bli så bra". Och HD vill inte veta mer.

Hon vänder bort blicken när de åker förbi planket och polisbilen. Låtsas som ingenting.
Citera
2020-06-07, 10:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Örebro polisstation står det som förhörsplats förutom den 6/9 2019 då förhörsplatsen Betesvägen 14 B.

Tack!
Citera
2020-06-07, 10:13
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det är som Du säger med "välvillighet" om man ska förstå varför de åker väster/norrut när målet ligger syd/väst.

För någon som är bekant med stan är den "rosa" vägen på Din karta, direkt söderut från polishuset den normala.

Men... de hade nog sina avsikter med att ta den vägen de gjorde. HD:s känsla vid förhöret var att LW kunde vara funnen och någon eller båda visste LW:s placering.

Även om Hannas känsla var att LW kunde vara funnen, finns det ju ingen klar logik varför de valde resvägen utifrån eventuellt fynd.
Fyndplatsen kunde ju vara precis var som helst.
Ändå verkar det som att Hanna och hennes märkliga fader har insyn.

Varför?

Enkel slutsats kan ju vara att Hanna Davidsson redan vet och har behov att få bekräftat om LW nu är funnen.

Det påstås förresten att Jerry i rätt hög grad undviker sin kärestas sällskap.
Det är spänt läge.
Med käresta menar jag inte mördaren Stefan Davidsson.
Citera
2020-06-07, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Förutsatt att han frias nu då som sagt. Tror du verkligen Stefan kommer släppa Hanna då? Han har ju mördat för henne.

Vad tänker du att han ska göra istället? Desperat försöka ragga upp några gamla flammor från Västerås, igen? Med JG som wingman? Blir inte JG’s hjärta krossat då och vad gör/säger han då egentligen?

Tror du Stefan kommer ge upp kontakten med döttrarna helt? Sista tiden innan mordet ville han ju inte ha dem hos sig och innan dess ville han mörda dem. Om inte, vad är steget efter strösselförhör och bruten hand efter slag i väggen?

Låter helt orimligt allt det där. De här människorna är ju utstötta och nu sammansvetsade av ett stort mörker väldigt få kan relatera till. Och Stefan måste ju manipulera alla i sin omgivning för att känna sig levande.

Angående samhällsfara så har han ju utlovat en ”lagom olaglig hämnd” mot några tråddeltagare.

Nej, jag förstår faktiskt inte alls vad du pratar om, har du läst samma FUP? Jag skulle säga att HD, JG och döttrarna lever i direkt livsfara.

Visserligen ligger det en hel del i vad du skriver, men samtidigt om vi ska nyansera en aning ytterligare så finns det en stor skillnad mellan nu och då, mellan den ena och den andra kvinnan.

Hanna triggar inte igång och provocerar, till skillnad från Lena. Istället tycks den tidigares strategi vara att inte lägga mer bränsle på brasan, utan balansera och neutralisera Steffes humörsvängningar genom sitt bemötande. Det tror jag blir avgörande för att hon framgent får leva.

Lena missbedömde Stefans tålamod, Hanna förstår gränsen. Eller som Steffe så diplomatiskt uttryckte det angående Lenas oskicklighet kontra män.

Sedan kan jag tycka på ett personligt plan, för Hannas egen del, att hon gör rätt i att undvika manipulation och kontroll. Att markera en gräns mot Steffe och leva i frihet. Säkert hann hon uppleva den sköna känslan att vara fri och oberoende under Steffes halvår i häkte. Nu vet hon att livet utan honom kan vara så bra mycket bättre än med honom. Sedan har de barn ihop och de bör väl pågående samarbetade kring, men de är snart stora.

Otrohet är en tillitsfråga och att lita på S igen är en anomali i sammanhanget, Steffe behöver hantera sin rädsla för ensamhet. Nästa gång kanske han för övrigt har en aning kreativare problemlösningside än tidigare, som sanningen exempelvis.
Senast redigerad av Mimmirider 2020-06-07 kl. 10:31.
Citera
2020-06-07, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Han borde ju vart det men som utredningen bedrivits kanske det inte är att ge sig fasen på. Man kanske "glömde".

Ja, nog inte mycket som man kan vara säker på avs de initiala stegen i utredningen. Förutom att det strulade. För att uttrycka sig milt.

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Kanske berättade polisen innan förhöret att han var misstänkt (om de följde reglerna).
Sedan kanske de inte behöver avsluta förhöret med att upplysa honom om att han fortfarande var misstänkt.

SD med sin konstiga personlighet kanske trodde att efter förhöret och hans fantastiska förklaringar till allting så var han inte längre misstänkt.
Han verkar rätt bra på att överskatta sig själv.

Kan nog ligga nåt i det. När förhör avslutas bör det inte (?) finnas någon absolut lag som säger att den hörde direkt måste få sin ”dom”: misstänkt eller icke.

Och nog är SD en person begåvad med en stor tilltro till de egna förmågorna. Då han fick gå efter de första förhören trodde han nog att saken var biff.

Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hur man än vänder och vrider på detta mordet gällande LW, så är det nog trots allt så, att SD och HD mördade LW i samförstånd.

Men om det nu är så klart: varför kunde ej Hiding hitta tillräckligt även för åtal mot HD?
Citera
2020-06-07, 10:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kikat på kartan och kan konstatera att jag själv skulle ha valt E18/20 för att ta mig till F*lketorp. Motorvägar är nästan alltid att föredra för att ta sig fram snabbt och smidigt. Ibland kan en sträcka visa sig något längre än den Google rekommenderar. Men turligt nog har inte alltid G. Maps de bästa förslagen.

Pappan har precis hämtat upp sin dotter från polisstationen där hon har blivit förhörd om LWs försvinnande, samma kvinna som är granne till H och f d älskarinna till svärsonen. De kör förbi avspärrningsband och en polisbuss; att något inträffat här är uppenbart och går inte att misstolka. Platsen är ett litet skogsområde mitt emellan de båda kvinnornas bostäder.
Ändå uppger SOA att de inte samtalar om vad de båda iakttar. - Antingen är ord överflödiga och båda väljer att låtsas som att det regnar eller så är situationen känslig av andra orsaker vilket skulle förklara att SOA drar sig för att säga något till dottern. Efter att ha lyssnat på förhöret med SOA får jag intrycket att han undviker att svara uppriktigt på frågorna.

Ja, det är en möjlig variant också.

Det var ett tag sedan jag lyssnade på SOA:s förhör. Det jag minns är att hans ton blir mycket skarp mot åklagaren. Det är inget tvivel för mig att han ser försvaret som de som ska hjälpa SD och att åklagarna är "fienden".

Nu tror jag att mentala försvar kan vara starka. Det är hans barn och hans barnbarn. Han kan ha mycket svårt att ta in att SD är en kallblodig mördare. Han är också av den gamla stammen. Han verkar se SD som en god familjefar och svärson och en person som ställt upp för HD genom hennes depression. Även om det är svårt att förstå hur han kan försvara en sådan lång otrohet, kanske han har en gammeldags inställning till sådant?

För mig är det svårt att förstå hur man kan ta en sådan ställning, men jag har ännu svårare att förstå att han skulle vara inblandad eller införstådd med något alls i mordet. Den förklaring jag har är att det finns en "sopa under mattan" kultur i den familjen och att SD har i alla år verkat vara den perfekta svärsonen. Han är händig och tar hand om HD och barnbarnen.
Citera
2020-06-07, 10:34
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Visserligen ligger det en hel del i vad du skriver, men samtidigt om vi ska nyansera en aning ytterligare så finns det en stor skillnad mellan nu och då, mellan den ena och den andra kvinnan.

Hanna triggar inte igång och provocerar, till skillnad från Lena. Istället tycks den tidigares strategi vara att inte lägga mer bränsle på brasan, utan balansera och neutralisera Steffes humörsvängningar genom sitt bemötande. Det tror jag blir avgörande för att hon framgent får leva.

Lena missbedömde Stefans tålamod, Hanna förstår gränsen. Eller som Steffe så diplomatiskt uttryckte det angående Lenas oskicklighet kontra män.

Sedan kan jag tycka på ett personligt plan, för Hannas egen del, att hon gör rätt i att undvika manipulation och kontroll. Att markera en gräns mot Steffe och leva i frihet. Säkert hann hon uppleva den sköna känslan att vara fri och oberoende under Steffes halvår i häkte. Nu vet hon att livet utan honom kan vara så bra mycket bättre än med honom. Sedan har de barn ihop och de bör väl pågående samarbetade kring, men de är snart stora.
Mjo Hanna har ju verkligen citronblommat ut på senaste. Men frågan är om Stefan kommer acceptera det? Att allt varit förgäves och hans vita rustning minst sagt blivit nersolkad. Hans gränser har även flyttats fram och hybrisen om han frias lär ju vara svårslagen. Nu tror jag iofs inte han blir friad men jag undrar verkligen hur han tänkt livet ska se ut i fortsättningen och vem som blir nästa offer för hans manipulationer och våld, om det sker.
Senast redigerad av pittsmurfen2000 2020-06-07 kl. 10:36.
Citera
2020-06-07, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är en möjlig variant också.

Det var ett tag sedan jag lyssnade på SOA:s förhör. Det jag minns är att hans ton blir mycket skarp mot åklagaren. Det är inget tvivel för mig att han ser försvaret som de som ska hjälpa SD och att åklagarna är "fienden".

Nu tror jag att mentala försvar kan vara starka. Det är hans barn och hans barnbarn. Han kan ha mycket svårt att ta in att SD är en kallblodig mördare. Han är också av den gamla stammen. Han verkar se SD som en god familjefar och svärson och en person som ställt upp för HD genom hennes depression. Även om det är svårt att förstå hur han kan försvara en sådan lång otrohet, kanske han har en gammeldags inställning till sådant?

För mig är det svårt att förstå hur man kan ta en sådan ställning, men jag har ännu svårare att förstå att han skulle vara inblandad eller införstådd med något alls i mordet. Den förklaring jag har är att det finns en "sopa under mattan" kultur i den familjen och att SD har i alla år verkat vara den perfekta svärsonen. Han är händig och tar hand om HD och barnbarnen.

Vad menar Du med "gammeldags inställning"? HD:s pappa är jämnårig med mig och mina kamrater... ingen skulle tycka att det är OK med otrohet som pågått i flertalet år.

Jag tror inte att HD:s föräldrar missat att läsa FUP innan rättegången (eller iaf fått rapporter därifrån), ändå försvarar han SD när han vet om otroheten, hur SD behandlat sina barn... själv skulle jag minst sagt gått i taket, om inte annat för att skydda mina barnbarn för den mannen (mördare eller ej).
Citera
2020-06-07, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Mjo Hanna har ju verkligen citronblommat ut på senaste. Men frågan är om Stefan kommer acceptera det? Att allt varit förgäves och hans vita rustning minst sagt blivit nersolkad. Hans gränser har även flyttats fram och hybrisen om han frias lär ju vara svårslagen. Nu tror jag iofs inte han blir friad men jag undrar verkligen hur han tänkt livet ska se ut i fortsättningen och vem som blir nästa offer för hans manipulationer och våld, om det sker.

Jo, hela skogen tycks fylld av citrusdoft numera. Det är ett gott tecken, för framtiden. Ibland behöver man bara tid för att blomma ut och upptäcka att man inte ska välja vad som drar ner en, och lägger en mörk, blöt filt över horisonten. I världen existerar konstruktiva, ärliga och hederliga personer, varför då backa tillbaka i destruktiva mönster?

Hon är frisk och stark nu, dags att flyga fritt.
Steffe kommer naturligtvis frias, och hybrisen bli svårslagen för en tid. Men han kommer aldrig kunna dela glädjen, anförtro sig, öppna upp och delge. Känslomässig karantän på livstid, det är också en slags livstidsdom, men av annan art.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in