2020-06-06, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag tror de har glömt komponenten "efterfrågan". Självklart är priserna högre i attraktiva områden eftersom efterfrågan är högre. Hur kunde de missa det?
När saknas efterfrågan på bostäder? Har det någonsin hänt någonstans de senaste tusen åren? Efterfrågan på bostäder är konstant och går aldrig att mätta, hur mycket du än läser Ayn Rand.
2020-06-06, 19:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Unk-Ard
Jag antog att med "ökad efterfrågan" så menar man ungefär att 20 medel-svensson med liknande förutsättningar budar på samma objekt istället för 5 medel-svensson.

Om man tänker sig ett sådant scenario på en bilauktion där alla budgivare har samma förutsättningar och du har 4 gånger så många som budar så är naturligt att anta att slutpriset blir högre.
Det låter väl rimligt. Och de 19 som inte fick köpa har mentalt förberett sig på att betala lite mer när nästa bostad dyker upp.

Så var det för mig på 80-talet när jag började leta villa.

Citat:
Men när det kommer till bostadsauktioner blir jag mer tveksam.

När jag köpte min lägenhet på 90-talet så köpte mer med hjärtat än med hjärnan.
Jag kollade med banken hur mycket och till vilken ränta jag kunde låna, och kunde räkna ut var maxpriset låg som jag hade råd med och började leta.
Till sist köpte jag också en BR, den bästa BR jag kunde hitta till mitt pris.

Kanske dagens Stockholmare är betydligt mer ekonomiskt prudenta idag än jag var på min tid, och istället för att köpa sin drömbostad (vid maximala lånelöftet) så köper man en annan bostad i sämre skick, i ett sämre område just för att man vill spara in några tusenlappar som man istället vill ha till hands för oförutsedda avgifter ?
Kanske är det så, men jag misstänker att när det gäller ens eget hem, där man planerar att bo många år framöver, så är det mer mänskligt att ligga precis på gränsen och köpa ett så bra objekt som man har råd med.

Om den logiken skulle stämma så innebär det att istället för att ha 5 budgivare på samma object så har man 20, alla är beredda att sträcka sig till sitt tak, men taket ligger ungefär på samma nivå för alla.

Det var därför som jag tyckte att kommentaren "efterfrågan som inte möts med produktion kommer inte att driva upp priserna" lät vettigt.
Och att man kanske inte kan förutsätta att bostadspriser styrs av utbud och efterfrågan på samma sätt som andra varor.
Om det vore som du tänker, dvs att folk köper för max de kan, då skulle priserna bara kunna stiga med löneökningarna.
Men om du tittar mellan 2012-2017 så kan du se att så var det definitivt inte. Priserna ökade mer.
Tittar du mellan 2007-2012 så var det inte heller så. Då ökade priserna mindre.

Det är inte så att folk kastar in allt de har och belånar sig till max. Någon kanske gör det. Men det är en ytterlighet. Sådana som jag är en annan ytterlighet. När jag flyttade senast lånade jag inget. Snittet ligger däremellan.

Medelbelåning har jag för mig är ca 55%.

Många men inte alla som köper kan betala mer för bostaden.

Och tittar vi i Piteå så hittar vi den här: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-munksund-pitea-kommun-vandrarstigen-54-16896381
Pris: 395 000
Avgift: 3481 kr/mån

Utgift per månad ca 3900

Vi borde kunna bli överens om att betalförmågan hos ganska många ligger en bit högre.
Det är ganska många som helt enkelt kan betala den utan att låna ett öre.

Det är inte så att priserna ligger på gränsen av vad folk klarar.

Stiger efterfrågan här kommer priserna att stiga. (Och den här BR stiger ända tills man ökat den med en faktor fyra eller så). Då börjar ekonomiska förutsättningar för nyproduktion finnas.
2020-06-06, 20:05
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
När saknas efterfrågan på bostäder? Har det någonsin hänt någonstans de senaste tusen åren? Efterfrågan på bostäder är konstant och går aldrig att mätta, hur mycket du än läser Ayn Rand.

När saknas det efterfrågan av chips? Aldrig är förstås svaret på båda frågorna men efterfrågan kan öka eller minska och helt utebli vid vissa prisnivåer.
2020-06-06, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om det vore som du tänker, dvs att folk köper för max de kan, då skulle priserna bara kunna stiga med löneökningarna.
Men om du tittar mellan 2012-2017 så kan du se att så var det definitivt inte.

Jag är ingen ekonom och erkänner att jag inte är särskilt bra på att räkna.

Men om jag googlar på medianlön i stockholm, kvadratmeterpriset och 3-månaders bolåneräntor under intervallet 2012-2017 får jag fram följande:

2012-2017
Stockholm
medianlön: 284k - 324k 23.6k - 27k (brutto/mån)
priser/m2: 46k - 73k /m2 4.6M - 7.3M (pris för 100m2)
bolåneräntor (3mån) 4% - 2% 15.3k/mån - 12.2k/mån

För enkelhetens skull antar jag att man kan låna till 100% av priset (kanske ändrades lånevillkoren under denna tid som kan ha influerat, jag vet inte).

Det verkar som enbart bolåneräntans halvering från 4% till 2% motsvarar hela prisökningen och mer därtill.
Om man även lägger till medianlöneökningen under denna period så skulle det kunna motivera ännu högre boprisökning (med 2k i löneökning netto hade man till 2% ränta kunnat låna upp en extra miljon 2017).

Så denna boprisökning verkar kunna ha tagit plats även om alla köpare hade köpt nära sitt maxtak utan att haft någon löneökning under dessa 5 år ?

(Med reservation för att jag antagligen har räknat fel någonstans)

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Alla-lan/Stockholms-lan/Stockholm/?var=17249
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/#/bostadsratter/arshistorik
https://online.swedbank.se/ConditionsEarchive/download?bankid=1111&id=WEBDOC-PRODE24969102
2020-06-06, 23:10
Medlem
Citat:
Hahaha, frågan va: Varför skulle inte just bostäder påverkas av utbud/efterfrågan menar du?
Ditt svar: därför att det styrs av behovet, dvs efterfrågan

Bostadspriserna styrs givetvis av utbud/efterfrågan precis som alla andra varor.

Bostadspriserna styrs givetvis utifrån hur mycket banken lånar ut, inget mer.
2020-06-07, 00:12
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Bostadspriserna styrs givetvis utifrån hur mycket banken lånar ut, inget mer.

Varför kostar inte bostäderna lika mycket i hela landet då?
2020-06-07, 07:28
Bannlyst
Citat:
Då håller du alltså med mig så varför säger du att jag är naiv, förmodligen för att du tänker saker som jag inte har sagt.

Ja det är rimligt med nollräntor och dessa kommer pressas ned av de skäl som du räknar upp. Spelar liksom ingen roll om du och jag tycker det är bra eller inte men det är rimligt att dessa låga räntor blir permanent låga.

Själv förespråkar jag ett avskaffande av kronan och att därmed all statskontroll över valutan och räntan avskaffas, men tror jag det kommer ske inom överskådlig tid, nej.

Anledningen till att det är orimligt och inte rimligt som du påstår att det är, är för att nollräntor ökar skuldsättningen och då ökar riskerna. När riskerna ökar ska räntor stiga och inte sjunka eller ligga kvar på nollnivåer. Negativa räntor är ännu sjukare eftersom det i princip innebär att man tjänar på att låna och betalar en nota för att spara.

Om du vill avskaffa kronan, vad ska kronan ersättas med?
2020-06-07, 07:38
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Anledningen till att det är orimligt och inte rimligt som du påstår att det är, är för att nollräntor ökar skuldsättningen och då ökar riskerna. När riskerna ökar ska räntor stiga och inte sjunka eller ligga kvar på nollnivåer. Negativa räntor är ännu sjukare eftersom det i princip innebär att man tjänar på att låna och betalar en nota för att spara.

euro
2020-06-07, 08:39
Medlem
Citat:
Varför kostar inte bostäderna lika mycket i hela landet då?

För att de har olika värden i landet.

Bara för att en godis kostar 10 kr handlar det inte om utbud och efterfrågan liksom...

Sedan kan efterfrågan ha en påverkan på priset. Men skulle bankerna halvera bolånesummorna imorgon så skulle alla bostäder upp till 4-7 miljoner också halveras i pris.
2020-06-07, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Men om du tittar mellan 2012-2017 så kan du se att så var det definitivt inte. Priserna ökade mer.
Tittar du mellan 2007-2012 så var det inte heller så. Då ökade priserna mindre.

Det är inte så att folk kastar in allt de har och belånar sig till max. Någon kanske gör det. Men det är en ytterlighet. Sådana som jag är en annan ytterlighet. När jag flyttade senast lånade jag inget. Snittet ligger däremellan.

Tittar man på intervallet 2007-2012 blir det ungefär samma resultat.
Bolåneräntans nedgång på mer än 1% räcker för att förklara boprisökningen under denna period.

medianlön: 265k - 284
priser/m2: 41.7 - 45.7
100m2 lgh: 4.2M - 4.6M
bolåneräntor (3mån) 4.6% - 3.2%

https://hypotek.swedbank.se/rantor/historik-bolanerantor-2005-2007.html
https://hypotek.swedbank.se/rantor/historik-bolanerantor-2008-2018.html

Tittar man på den period i grafen när bolåneräntan har legat på en stabil nivå (2015 -2019) verkar det som om ökningen i kvadratmeterpriset motsvarar på ett ungefär medianlöneökningen i Stockholm:

2015-2019:
medianlön: 310k ->328k 18k/mån brutto, 12.6k netto
priser/m2: 66.3k - 70.6k
100m2 lgh: 6.6M - 7.1M
bolåneräntor (3mån) 2% - 2%

12.k till 2% => 630k
2020-06-07, 10:24
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen

Givet det system vi har är det fullt rimligt med nollräntor då det används för att stimulera ekonomin som behövs.

Jag är däremot för total marknadsekonomi och vill inte ha statlig styrning av valutan som används i landet utan skulle hellre se att vi använde en kryptovaluta som marknaden styr.

Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
För att de har olika värden i landet.

Bara för att en godis kostar 10 kr handlar det inte om utbud och efterfrågan liksom...

Sedan kan efterfrågan ha en påverkan på priset. Men skulle bankerna halvera bolånesummorna imorgon så skulle alla bostäder upp till 4-7 miljoner också halveras i pris.

Så det du skrev nyss stämmer alltså inte då: "Bostadspriserna styrs givetvis utifrån hur mycket banken lånar ut, inget mer.". Tack då vet vi att du hade fel nyss.
2020-06-07, 10:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Tittar man på intervallet 2007-2012 blir det ungefär samma resultat.
Bolåneräntans nedgång på mer än 1% räcker för att förklara boprisökningen under denna period.

medianlön: 265k - 284
priser/m2: 41.7 - 45.7
100m2 lgh: 4.2M - 4.6M
bolåneräntor (3mån) 4.6% - 3.2%

https://hypotek.swedbank.se/rantor/historik-bolanerantor-2005-2007.html
https://hypotek.swedbank.se/rantor/historik-bolanerantor-2008-2018.html

Tittar man på den period i grafen när bolåneräntan har legat på en stabil nivå (2015 -2019) verkar det som om ökningen i kvadratmeterpriset motsvarar på ett ungefär medianlöneökningen i Stockholm:

2015-2019:
medianlön: 310k ->328k 18k/mån brutto, 12.6k netto
priser/m2: 66.3k - 70.6k
100m2 lgh: 6.6M - 7.1M
bolåneräntor (3mån) 2% - 2%

12.k till 2% => 630k
Nja, jag förstår vad du skriver men du förstod nog inte hur jag menade. Jag tar det igen.

Min uppfattning var att du menade att folk lånar max och köper. (Och det har du inte invänt mot när jag skrivit det).

DÅ kommer priserna att följa lönen eftersom lönen är det som reglerar hur mycket man får låna.

Räntan har inte med det att göra (inom rimliga gränser). Ränta omfördelar mellan långivare och låntagare, och bestämmer bara vem som får konsumera för räntan. Långivare eller låntagare. Skillnad i ränta har att göra med hur mycket övrig konsumtion BR-köparen kan åtnjuta.

Vad du kan göra är att titta på HOX index och (nominell) löneutveckling. Om HOX ökat mer än lönerna så var det så 2005 när det startade att folk INTE lånade max.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in