2020-06-07, 01:09
Medlem
Medicinsk Sekreterare, YH

Hej!

Jag har funderingar på att gå en YH utbildning och arbeta som medicinsk sekreterare. Det jag undrar är om någon här har utbildat sig till det och hur lätt/svårt det är att finna jobb samt om det är sant att man, om överenskommelse finns, kan arbeta helt eller delvis på distans?

Skulle bli väldigt tacksam för svar.
Citera
2020-06-07, 09:22
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandelion1
Hej!

Jag har funderingar på att gå en YH utbildning och arbeta som medicinsk sekreterare. Det jag undrar är om någon här har utbildat sig till det och hur lätt/svårt det är att finna jobb samt om det är sant att man, om överenskommelse finns, kan arbeta helt eller delvis på distans?

Min fru är det, inte så bra lön men jobb finns det och utbildningen är kort och relativt enkel. Verkar vara många som åtminstone typ 1-2 dagar i veckan arbetar hemifrån och det verkar vara väldigt normalt i yrket, men min fru jobbar inte hemifrån. Att nästan alltid arbeta hemifrån är nog sällsyntare men min fru pratade om att det fanns folk som jobbade så när hon pluggade.

En annan aspekt är väl att eftersom en del av jobbet för många verkar vara att diktera utifrån röstinspelningar från läkare etc. så är jag helt övertygad om att den den delen kommer att automatiseras bort väldigt snart. Men visst, man kanske får jobba lite med automatdikterade texter och se att de stämmer innan man skickar vidare till läkare osv. Hur som helst kommer arbetsbördan, och därmed möjligen(?) arbetstillfällena gå ner på sikt, å andra sidan är det nog många i arbetskåren som kommer att pensioneras snart också.
Citera
2020-06-07, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Min fru är det, inte så bra lön men jobb finns det och utbildningen är kort och relativt enkel. Verkar vara många som åtminstone typ 1-2 dagar i veckan arbetar hemifrån och det verkar vara väldigt normalt i yrket, men min fru jobbar inte hemifrån. Att nästan alltid arbeta hemifrån är nog sällsyntare men min fru pratade om att det fanns folk som jobbade så när hon pluggade.

En annan aspekt är väl att eftersom en del av jobbet för många verkar vara att diktera utifrån röstinspelningar från läkare etc. så är jag helt övertygad om att den den delen kommer att automatiseras bort väldigt snart. Men visst, man kanske får jobba lite med automatdikterade texter och se att de stämmer innan man skickar vidare till läkare osv. Hur som helst kommer arbetsbördan, och därmed möjligen(?) arbetstillfällena gå ner på sikt, å andra sidan är det nog många i arbetskåren som kommer att pensioneras snart också.

Hej! Tack för svar. Jag jobbar just nu i butik och försöker hitta en YH utbildning som leder till jobb med OK lön. Jag kände att denna hade varit bra, men kanske inte är så bra som jag trodde?
Citera
2020-06-07, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dandelion1
Hej!

Jag har flera personer i min närhet som arbetar som MS och en av de har gått YH, lön i Stockholm ligger på knappa 30´ skulle jag säga och ja distansarbete är inte helt ovanligt och absolut inte omöjligt hos många arbetsgivare.
Citera
2020-06-07, 22:26
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonko
Jag har flera personer i min närhet som arbetar som MS och en av de har gått YH, lön i Stockholm ligger på knappa 30´ skulle jag säga och ja distansarbete är inte helt ovanligt och absolut inte omöjligt hos många arbetsgivare.

Nu ligger ju Stockholmslönerna högre än andra, men som jag förstår det så är det ovanligt att få 'så högt'.
Citera
2020-06-08, 01:09
Moderator
Lapapps avatar
Citat:

Du är inne på något viktigt gällande dikteringarna. I mitt landsting har det redan påbörjats i mindre skala. Dock passerar det inte sekreterarna alls utan går rakt in i journalen. I vårt nya journalsystem skall det bli standard.

Men de utför ju mycket annat viktigt också.
Citera
2020-06-08, 11:08
Medlem
Bump
Citera
2020-06-08, 18:34
Medlem
PutinPowers avatar
YH-skola Grit Academy, bra eller dålig skola?

Tja! Tänkte börja plugga till javautvecklare på Grit Academy. Skulle vilja veta lite mer om hur bra skolan är (lärare, kurser osv.) Finns det någon som har erfarenhet eller känner någon som gått på denna skola?

https://gritacademy.se/javautvecklare/
Senast redigerad av PutinPower 2020-06-08 kl. 18:45.
Citera
2020-06-08, 20:12
Medlem
Bara dessa kriterier få mig att rygga:

Citat:
Behörig att antas till utbildningen är den som:

1. avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning (lägst betyget Godkänt i minst 2250 gymnasiepoäng),
2. har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven
enligt punkt 1.
3. är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning, eller
4. genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.

Du skall ha avlagt en gymnasieexamen med en 3:a i betyg (hur fan då?)
Du skall ha en svensk ELLER utländsk utbildning som motsvarar Engelska 6 (hur då?)
Du skall vara BOSATT i alla nordens länder UTOM det land som de skriver till.
Du skall dessutom ha en svensk utbildning, praktisk erfarenhet.

De kan ju inte skriva.

Jag saknar dock SIRI för YH-myndigheten så jag kan inte kontrollera skolans motor
Citera
2020-06-08, 20:29
Medlem
Chinottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Bara dessa kriterier få mig att rygga:

Du skall ha avlagt en gymnasieexamen med en 3:a i betyg (hur fan då?)
Du skall ha en svensk ELLER utländsk utbildning som motsvarar Engelska 6 (hur då?)
Du skall vara BOSATT i alla nordens länder UTOM det land som de skriver till.
Du skall dessutom ha en svensk utbildning, praktisk erfarenhet.

De kan ju inte skriva.

Jag saknar dock SIRI för YH-myndigheten så jag kan inte kontrollera skolans motor

Jobbigt att man inte får bo i Sverige nr kursen hålls i Malmö ändå alltså...

Men ärligt talat TS, bara namnet på "utvecklingsföretaget" hade fått mig att springa lång väg. Bara fördomar givetvis, men allt skriker glassig yta med giriga ägare som tror de kommer bli utsedda till Årets entreprenör för att de lyckades driva sitt UF-företag med 4000 i vinst på ett läsår.

Hade själv inte satsat på en utbildning hos ett nystartat företag som ännu inte examinerat några...
Citera
2020-06-08, 21:32
Medlem
Är Folkhögskolan bra på YH utbildning?

Är Folkhögskolan sämre på YH än de andra yrkeshögskolor?

Tittar specifikt på en utbildning på folkhögskolan i Umeå riktat mot logistik, jämfört med teknikhögskolan.

Kursutbudet på folkhögskolans YH utbildning passar mig mycket bättre, den verkar bredare, har mer spedition, och är mer internationellt inriktad. Men hitintills har jag läst att branschen ser ner på folkhögskolan.

Någon med mer insikt?

Tack.
Citera
2020-06-08, 21:43
Medlem
Citat:
Nu ligger ju Stockholmslönerna högre än andra, men som jag förstår det så är det ovanligt att få 'så högt'.

Min uppfattning är att det nog inte är så himla ovanligt om man ser till andra arbetsgivare än landstinget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in