2020-06-06, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kartan ger en bra bild över senaste jämförbara data. England o Sverige är de som sticker ut o leder Europa ligan i överdödlighet.
Händelsevis de två länder som körde på strategin "hakuna matata" inledningsvis. Om det inte vore för att Sverige är så pass mycket mer glesbefolkat hade vi nog drabbats lika hårt som England.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Förstår inte riktigt den här gräset-är-allti-grönare-mentaliteten. Det pratas bara om att han ska bort, inte om vad man ska ha istället. Som om precis vad som helst annat vore bättre, vilket knappast är fallet.

Det är därför inget seriöst förslag.
Vad menar du? Pandemin hade skötts bättre utan FHM. Ett godtyckligt elevråd i en högstadieklass hade skött det bättre då det bara handlar om enkla grejer som varje person som inte har huvudet uppkört i röven förstår.

Hade inte regeringen lyssnat på två tre stycken prestigefikserade verklighetsfrånvända akademiker utan helt enkelt gjort som resten av världen och Sverige hade varit ungefär lika drabbat som Norge och Danmark.
Citera
2020-06-06, 23:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Visst, men frågan gällde när denna överdödlighet började märkas. Jag vill minnas att jag läst i tråden att någon kommenterade långt tidigare under pandemin att vi just då, trots rätt många registrerade coronadödsfall, ändå inte hade
någon överdödlighet dittils under året.

Ändrar man skalan ser det ut som om brytpunkten när dödligheten börjar öka är i mitten av mars. Dvs ungefär när vi började få dödsfall i Sverige.

Tycker det ser rimligt ut
Citera
2020-06-06, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Intressant att Frankrike nu har en enorm underdödlighet.
Beror troligen på att många håller sig ifrån sjukhus, väldigt många människor dör på sjukhus av läkares och sköterskors misstag mediciner och fel ingrepp.
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-06-06 kl. 23:07.
Citera
2020-06-06, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Beror troligen på att många håller sig ifrån sjukhus, väldigt många människor dör på sjukhus av läkares och sköterskors misstag mediciner och felimgrepp.
Jaha. Trodde datan var från folkbokföringen. Det förklarar saken.
Citera
2020-06-06, 23:08
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Visst, men frågan gällde när denna överdödlighet började märkas. Jag vill minnas att jag läst i tråden att någon kommenterade långt tidigare under pandemin att vi just då, trots rätt många registrerade coronadödsfall, ändå inte hade någon överdödlighet dittils under året.

Tänk att du efter alla inlägg fortfarande tror att Covid-19 inte dödar människor oberoende på ålder men oftast de som är äldre och utan att se hur IVA är ute i landet och fortfarande tror att det är samma dödlighet som en vanlig influensa, kan du inte läsa eller kan du inte förstå verkligheter?
Citera
2020-06-06, 23:09
Medlem
qwerty-66s avatar
Har inget konto på DN men enligt Expressen skriver Jimmie att Tengele bör avgå. Lite senfärdig kritik men helt korrekt

"SD:s partiledare Jimmie Åkesson går till hårt angrepp mot Folkhälsomyndigheten, statsepidemiolog Anders Tegnell och regeringen på DN Debatt."

”Ansvariga för felbesluten bör därför lämna sina positioner med omedelbar verkan.”
Citera
2020-06-06, 23:13
Medlem
Sverige måste återupprätta en fungerande krishantering och samordning mellan myndigheter. Även ansvarsutkrävande av politiker och tjänstemän behöver återställas, skriver Jens Stilhoff Sörensen, docent och lektor.

Sverige har under decennier monterat ner civilförsvar och viktiga samhällsskyddande funktioner, samtidigt som myndigheter och sjukvården och äldreomsorgen utsatts för marknadsliberala reformer (new public management eller NPM) som i kombination med det ökade behovet efter migrationsflöde har lett till en omfattande systemstress

https://www.svd.se/viruset-blottlagger-svenska-svagheter
Citera
2020-06-06, 23:16
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Det förstår jag, törs man fråga vad som ligger i röret, i framtiden som man säger?

Har studerat inom ett annat område, så det blir masteruppsats.

Jag måste ändå säga att jag tyckt mycket om mitt yrke och även att arbeta med människor, men det har länge varit tungrott.
Citera
2020-06-06, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Tänk att du efter alla inlägg fortfarande tror att Covid-19 inte dödar människor oberoende på ålder men oftast de som är äldre och utan att se hur IVA är ute i landet och fortfarande tror att det är samma dödlighet som en vanlig influensa, kan du inte läsa eller kan du inte förstå verkligheter?
COVID-19 är verkligen mycket dödligare för äldre patienter.
Citera
2020-06-06, 23:19
Bannlyst
Det Åkesson säger är mer eller mindre än sammanfattning av det som sagts av de så kallade "alarmister" i några månader nu. Suck att han behövt vänta så länge för att uttala sig om fiaskot. Men bättre sent än aldrig. Varje dag som tönten på FHM sitter vid rodret är en katastrof för detta land. Så ju tidigare han sparkas desto bättre. Helst idag.
Citera
2020-06-06, 23:21
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ändrar man skalan ser det ut som om brytpunkten när dödligheten börjar öka är i mitten av mars. Dvs ungefär när vi började få dödsfall i Sverige.

Tycker det ser rimligt ut
Jag tror det rör sig om två olika sätt att räkna. Man kan jämföra med genomsnittlig daglig dödlighet, och då ser man snabbare en effekt, eller så kan man jämföra med den totala genomsnittliga dödligheten fram till ett visst datum. Dödligheten varierar ju i allmänhet en hel del under året, men det verkar diagrammen inte ta hänsyn till. När man pratar om överdödlighet tror jag man brukar titta på större tidsintervall. Annars ger det just ingenting att använda det begreppet.
Citera
2020-06-06, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Händelsevis de två länder som körde på strategin "hakuna matata" inledningsvis. Om det inte vore för att Sverige är så pass mycket mer glesbefolkat hade vi nog drabbats lika hårt som England.

Vad menar du? Pandemin hade skötts bättre utan FHM. Ett godtyckligt elevråd i en högstadieklass hade skött det bättre då det bara handlar om enkla grejer som varje person som inte har huvudet uppkört i röven förstår.

Hade inte regeringen lyssnat på två tre stycken prestigefikserade verklighetsfrånvända akademiker utan helt enkelt gjort som resten av världen och Sverige hade varit ungefär lika drabbat som Norge och Danmark.

Stämmer mycket bra detta. Vi kunde lika gärna ha lagt ner FHM och sparat in pengarna. Sedan hade vi kunnat följa ett genomsnitt av grannländernas åtgärder. På så sätt ifall det hade skitit sig, hade vi åtminstone legat i närheten av samma resultat som våra närmaste grannländer och inte behövt stå nakna framför resten av världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in