2020-06-06, 22:25
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Var du på demonstrationen och isf hade du munskydd?

Jag stod på balkongen och tittade, nej jag hade inte munskydd och kommer inte ha. Är jag sjuk så stannar jag hemma och isolerar mig 100%, tills dess håller jag social distans
Citera
2020-06-06, 22:25
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Självklart, det är bara att fråga. Känns viktigt att ändå visa att det inte är rena katastrofen, men jag kan förstå att man kan få den uppfattningen om man läser och hör nyheter. Det har varit en otroligt jobbig tid och det är inte mitt ordinarie arbete egentligen, så jag kommer lämna vården helt till hösten.

Det förstår jag, törs man fråga vad som ligger i röret, i framtiden som man säger?
Citera
2020-06-06, 22:27
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Man bör ju alltid vara noga med hygien och att hålla avstånd. Det kommer alltid att finnas influensa och elaka förkylningar som är helt onödiga att dra på sig. Speciellt för sådana med sänkt immunförsvar. Om inte SARS-CoV-2 muterar bort sig som H2N2 (Asiaten) så kommer det ju att finnas kvar som ett bland många virus i vår vardag.

Absolut är det så, det man kallar för Ro är en siffra som baserar sig på hur väl ett virus sprider sig och är Ro=under 1 så kommer viruset att dö ut men det beror faktiskt på hur samhället skyddar sig.
Citera
2020-06-06, 22:29
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Åh nej, nu har Åkesson gått ut och krävt Tegnells avgång=Nu kommer det bli ännu mer släpp på restriktioner

Hoppas fler partiledare hakar på för annars kommer det bli ännu mer urspårat
Citera
2020-06-06, 22:32
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Vetenskapspodden gick igenom vilka beslut man tog de första veckorna under smittan i Sverige.

Tycker podden sätter det hela i en ny dager till Tegnells fördel.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1507687

Ska lyssna ikväll
Citera
2020-06-06, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Hoppas fler partiledare hakar på för annars kommer det bli ännu mer urspårat
ok var läser man om det?
Citera
2020-06-06, 22:35
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Man bör ju alltid vara noga med hygien och att hålla avstånd. Det kommer alltid att finnas influensa och elaka förkylningar som är helt onödiga att dra på sig. Speciellt för sådana med sänkt immunförsvar. Om inte SARS-CoV-2 muterar bort sig som H2N2 (Asiaten) så kommer det ju att finnas kvar som ett bland många virus i vår vardag.

Ja men det kommer påverka vår levnadsstil här eller i andra länder om vi inte låter Corona dö ut och med att smittspåra och isolera.
För gör vi inte det så tar det många år innan gränserna blir fria.
Citera
2020-06-06, 22:40
Medlem
Citat:
Vetenskapspodden gick igenom vilka beslut man tog de första veckorna under smittan i Sverige.

Han är självkritisk. Bra!
Citera
2020-06-06, 22:44
Medlem
Citat:

Tegnell och FHM kan ha haft alla skäl i världen at göra det dem gjorde i Mars. Det förhindrar dock inte att facit, även om helheten inte på långa vägar är inne internationellt kontra Sverige, har väldigt många äldre och svaga som inte borde dött ännu. Nu skadas även bilden av nationen utomlands som en rekyl av FHMs felbedömning initialt. Då är det politk och vi som nation kan komma stärkta ur detta genom att agera resolut. Detta genom arr frånsäga FHM ansvaret då antalet avlida och sjuka inte är på en acceptabel nivå. Att avsätta Tegnell och FHM hade städat upp bilden utomlands över en natt i stort sett. Regeringen gjorde en missbedömning genom att lita på den myndighet som borde ha den relevanta kunskapen. Det blev fel. Pudlar regeringen och avsätter FHM hade dem påvisat en imponerande prestigelöshet som både människor inom och utanför landet hade blivit djupt imponerande av.
Citera
2020-06-06, 22:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
loool Sverige hyllas av professor Lockdown, säger att Sverige uppnått samma effekt som britterna fast utan någon drakonisk lockdown

The epidemiologist - dubbed Professor Lockdown - has come under fire for his modelling which predicted half a million Britons could die from Covid-19 and heavily influenced the UK's decision to rush into a nationwide quarantine.

Professor Ferguson appeared to praise Sweden for keeping infections low without the economically crippling curbs and said 'they have gone quite a long way to [achieving] the same effect'.

Professor Ferguson admitted he was stumped as to why Sweden had recorded just 4,000 Covid deaths when some calculations estimated the country would suffer 90,000 without the measures.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8379769/Professor-Lockdown-Neil-Ferguson-admits-greatest-respect-Sweden.html

Lol! Helt underbart! Alltså samma Feguson som låg bakom den rapport som fick UK att panikstänga.
Citera
2020-06-06, 22:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Danskarna har rotat igenom sina döda.

https://www.bt.dk/samfund/corona-doede-var-multisyge-det-svarer-til-en-influenza-epidemi

Så de som dör, dör inte tidigare än befolkningen i övrigt.

Samma folk som dör som hade dött i en vanlig influensa. Intressant dock att de lägger till folk med psykisk sjukdom och missbrukare till riskgruppen.

Men nu fick ju danskarna kontroll över spridningen relativt snabbt vilket naturligtvis har lett till färre smittade i alla åldersgrupper. Detta har ju i sin tur gjort att de inte har många yngre som blivit svårt sjuka eller dött.
Citera
2020-06-06, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Redan den 11 mars, menar du? Du får nog förklara närmare vad du vill ha sagt med länken.
Fra uge 13 (23 marts) har Sverige en overdødelighed.
Scroll ned til Map of z-scores by country -> https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in