2020-06-06, 13:35
Medlem
loool Sverige hyllas av professor Lockdown, säger att Sverige uppnått samma effekt som britterna fast utan någon drakonisk lockdown

The epidemiologist - dubbed Professor Lockdown - has come under fire for his modelling which predicted half a million Britons could die from Covid-19 and heavily influenced the UK's decision to rush into a nationwide quarantine.

Professor Ferguson appeared to praise Sweden for keeping infections low without the economically crippling curbs and said 'they have gone quite a long way to [achieving] the same effect'.

Professor Ferguson admitted he was stumped as to why Sweden had recorded just 4,000 Covid deaths when some calculations estimated the country would suffer 90,000 without the measures.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8379769/Professor-Lockdown-Neil-Ferguson-admits-greatest-respect-Sweden.html
Citera
2020-06-06, 13:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Här ser du graf för Sverige, Finland, Danmark, Norge för fall
https://ourworldindata.org/grapher/total-confirmed-cases-of-covid-19-per-million-people?tab=chart&country=SWE~NOR~FIN~DNK
Sveriges graf går upp sen mars trots att Finland, Norge, Danmark testar mer än Sverige.

Sverige hade mer +fall senaste två veckor än Finland har sammanlagt!
Det är det man ska titta på. Eller jag skulle göra det om jag var statsminister i något av våra grannländer. Det är en extrem skillnad i antal aktiva fall mellan dem och Sverige antar jag. Tyvärr tycks Sverige slutat rapportera detta till Worldometer.
Citera
2020-06-06, 13:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ebola har en dödlighet på 25-90 %, 50 % i snitt. Corona bleknar i jämförelse.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ebola

1 av 7 Ebola patienter i USA o Europa dog. Dvs CFR på 13 procent med bra sjukvård.

CFR för covid19 i Sverige är på ca 11 procent.

Så att Corona "bleknar" jämfört med Ebola kan man inte säga.
Citera
2020-06-06, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det är beslut av panikslagen ledare har fått världen att stänga.
Beslut av ansvarsfulla ledare som insåg att det dog för många människor, för många av sitt eget folk. Att jämföra med oansvariga ledare som skiter fullständigt att folk som du kan dö. Men är man ett får kan man omöjligen förstå att det som ledare gör mot sitt folk gör de även mot dej själv. Men får är tyvärr dumma djur.
Citera
2020-06-06, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är det man ska titta på. Eller jag skulle göra det om jag var statsminister i något av våra grannländer. Det är en extrem skillnad i antal aktiva fall mellan dem och Sverige antar jag. Tyvärr tycks Sverige slutat rapportera detta till Worldometer.
Regionerna sköter friskrapporteringen, och endast ett fåtal regioner i Sverige bemödade sig med att officiellt friskförklara tidigare covidsjuka (på samma sätt gör många andra länder, bl a Nederländerna som helhet) och därför har siffrorna på tillfrisknade aldrig stämt för Sveriges del på Worldometer. Det var när Worldometer själva insåg detta som de slutade med missledande "active cases" för Sveriges del.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Tänk på att de andra nordiska länderna räknar annorlunda än oss
Vafalls! Det går väl en per död där som på alla andra platser.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boopeekaboo
Det är så jvla dumt att man vill gråta.
Hela världen går runt med munskydd. Dumma svenne är enda i världen som inte gör det.
Dumma svenne må vara dum i huvudet. Men när myndigheten som ska informera sitt folk huruvida det är bra sak eller inte att bära munskydd säger att "nä, jag kan inte rekommendera det", så kan man inte bara utgå att alla är dumma i huvudet. Det är snarare en diabolisk agerande, ett förfärligt uttalande som kommer från myndigheten som hela landet lyssnar på.

När stackars naiva svenne lyckas ta sig utomlands, med sin ovana eller ovilja eller vägran att ta på sig munskydd blir han i bästa fall hånad, i värsta fall slagen pga munskydd. Och allt detta tack vare världens sämsta folkhälsomyndighet samt alla skitiga förnekare som obstinat fortsätter att stödja den.

Och Finland, Norge, Danmark!

Men jag ser en jävla massa med munskydd i Malmö, speciellt invandrare men även lite svennar till och från. Väldigt många hade munskydd på demonstrationen i torsdags, många hundra
Citera
2020-06-06, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
loool Sverige hyllas av professor Lockdown, säger att Sverige uppnått samma effekt som britterna fast utan någon drakonisk lockdown

The epidemiologist - dubbed Professor Lockdown - has come under fire for his modelling which predicted half a million Britons could die from Covid-19 and heavily influenced the UK's decision to rush into a nationwide quarantine.

Professor Ferguson appeared to praise Sweden for keeping infections low without the economically crippling curbs and said 'they have gone quite a long way to [achieving] the same effect'.

Professor Ferguson admitted he was stumped as to why Sweden had recorded just 4,000 Covid deaths when some calculations estimated the country would suffer 90,000 without the measures.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8379769/Professor-Lockdown-Neil-Ferguson-admits-greatest-respect-Sweden.html

Samma effekt? Eller samma katastrof snarare...

Sen beror nog resultatet till stor del på hur många importfall man fick in till en början och hur man hanterade dessa.
Citera
2020-06-06, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vafalls! Det går väl en per död där som på alla andra platser.
Beror på de räknar uppenbarligen bara de som verkligen dött v C19 medan vi räknar alla som dött med C19 i kroppen.
Citera
2020-06-06, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Men använd för fan munskydd då, Sverige hade ändå bara gett råd om att använda munskydd och inget tvång.

Jag såg hundratals med munskydd på BLM i Malmö i torsdags, det är bara att köra

Wwwooooooooow- du har fortf inte fattat???
Wtf
Citera
2020-06-06, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
OK
Med din höga svansföring så förutsätter jag att du nu kan hänvisa till forskning som bevisar att man får sämre kontroll på inresande om man stoppar flygresor.
Upp till bevis!

Det förklarades upprepade gånger på presskonferenserna.
Citera
2020-06-06, 13:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Gränsen är nådd, när de äldre inte får syrgas säger Jimmie, vi kommer inte att ge oss, vi kommer jaga alla misstag som har gjorts.

Vi lever tydligen i ett parallellt universum här, kollade på TV4 i morse, där utropade Marcus Oscarsson Tegnell till sveriges nya kung.
Kollade in demokratiska CNN där de samtidigt hade ett reportage om sveriges coronataktik, där fick man uppfattningen att Tegnell var en egensinnig kuf som styrde och ställde här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in