2020-06-06, 22:05
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Sverige med fler döda än Kina. Om inte Tegnell skall ta ansvar för ett totalt haveri vem skall då ta ansvaret? Vi kommer att nå 8'000 döda snart eftersom vi inte ändrar något, Nu öppnar vi desutom upp.

Sverige kommer att ha tiotusentals döda i slutändan om inget görs. Minst. Runt 50 döda per dag. Bara att räkna.
Citera
2020-06-06, 22:06
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Inte för att jag misstror dig men vilka rutiner har ni, har ni andningsskydd FFp2 eller är det visir som gäller för det är en stor skillnad.

Visir på alla oavsett om de är sjuka eller ej. Detta är en ny rutin och det hade kunnat införas tidigare.

Andningsskydd som du beskriver eller munskydd, beroende på vad du ska göra med den sjuke, hur nära du är osv.
Citera
2020-06-06, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Åkesson: Tegnell måste avgå

Sverigedmokraternas partiledare Jimmie Åkesson vill att statsepidemiolog Anders Tegnell ska avgå, skriver han på DN Debatt.

I artikeln kritiserar Åkesson Sveriges coronastrategi och menar att regeringen och Folkhälsomyndigheten getts flera chanser att “rätta till och korrigera sina misstag”

Jahapp där kom den, var bara en tidsfråga...

Jag trodde aldrig jag skulle hålla med Jimmie, men undrens tid är inte förbi....

EDIT: verkar som att Jimmie kanske kan ha läst tegnellcitat.se för han räknar i DN upp massa misstag som FHM gjort.... 👍

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5edbeb667c7a210018e726e4

Skandalen på Transportstyrelsen fick ministrar avsatta och i det fallet var det väl inte en enda människa som dött. Nu har vi snart 5000 dödsfall i Sverige, fler än i Kina, och högst dödstal per capita i världen. Det vore ytterst märkligt om inte detta skulle skapa lite omsättning i regeringen. Högen med kritik från alla håll och kanter mot diverse missförhållanden växer ju bara för varje dag, det märks inte minst på hur ivrigt alla inblandade parter försöker skylla ifrån sig. Blir det en Corona-kommission med lite bett så kan det mycket väl bli Löfvens fall.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-06-06 kl. 22:09.
Citera
2020-06-06, 22:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Stämmer det jag har tyckt mig märka, att kommunala äldreboenden klarar epidemin bättre?

Det beror nog enbart på att du är emot privata äldreboenden. Finns absolut inget annat än ditt eget tyckande här. Jag tycker och tror tvärtom.
Citera
2020-06-06, 22:09
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Det är väl just det som är/varit problemet att klara riktlinjer och ansvar för beredskap saknats.

Det är dock arbetsgivarens ansvar. Det är ingen nyhet att man ska bedriva strikt kohortvård vid olika typer av smittsamma sjukdomar. Att detta inte gjordes på en gång på många äldreboenden är en gåta. Detta behöver man inte FHM för att förstå.
Citera
2020-06-06, 22:12
Medlem
obscenitets avatar
Åh nej, nu har Åkesson gått ut och krävt Tegnells avgång=Nu kommer det bli ännu mer släpp på restriktioner
Citera
2020-06-06, 22:12
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Och i Sverige tvingas inte tjänstemän ta ansvar. Vi har heller ingen författningsdomstol som i ex.vis Tyskland.

Ja tyvärr så fungerar det så, se bara den usla kokainsniffande justitieministern Bodström som höll på att bli landshövding men fick toppjobb inom FIFA.
Citera
2020-06-06, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det är dock arbetsgivarens ansvar. Det är ingen nyhet att man ska bedriva strikt kohortvård vid olika typer av smittsamma sjukdomar. Att detta inte gjordes på en gång på många äldreboenden är en gåta. Detta behöver man inte FHM för att förstå.

Otydliga rekommendationer och uttalanden ända från start av FHM bidrog till att folk inte var på tårna. Och så har det fortsatt. Det är slappt och oansvarigt att häva ur sig massa gissningar om framtiden när man inte vet vad som kommer ske.
Citera
2020-06-06, 22:13
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det beror nog enbart på att du är emot privata äldreboenden. Finns absolut inget annat än ditt eget tyckande här. Jag tycker och tror tvärtom.

Jag är starkt emot privatiseringar inom vård och omsorg, men när det gäller denna kris så tror jag ändå att det har drabbat ganska så lika. Det finns svagheter med båda vårdformerna.
Citera
2020-06-06, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace

Men de vill ju hålla ner kostnader och använder då bristen på tvingande krav från myndigheter som FHM som ursäkt för att neka personalen skydd. De har alltså ekonomiska incitament att inte införa skydd.

Att isolera sjuka innebär väl ändå oskyddad personal har hand om friska äldre och kan potentiellt smitta dem med.
Senast redigerad av zirconium2020 2020-06-06 kl. 22:27.
Citera
2020-06-06, 22:15
Medlem
Bland sjukvårdspersonal i Sverige är hittills CICR ("case intensive care rate", min förkortning) < 1%. Eftersom IFR < CFR < CICR, har vi därför ett övre värde på IFR för den arbetande befolkningen. Jag skulle gärna ge ett mer exakt värde, men FHM ger bara "< 1%" i sin senaste veckorapport. Ett bättre värde hade gjort det möjligt att uppskatta hur många som faktiskt utvecklar antikroppar efter genomgången infektion.
Citera
2020-06-06, 22:16
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Åh nej, nu har Åkesson gått ut och krävt Tegnells avgång=Nu kommer det bli ännu mer släpp på restriktioner

Jag tänkte också på risken för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in