2020-06-06, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majamedm

Jag är inte lika benägen att tro att vissa skillnader i åtgärder hade gett radikalt annorlunda utfall.

Mitt arbete gör att jag kommer i kontakt med döden väldigt ofta och det gör att jag inte känner samma alarmism med Sveriges dödstal. Sen är det väldigt lätt att vara alarmistisk och kunna, helt utan faktiska konsekvenser, sitta och säga att ditten och datten borde gjorts och kunna kamma hem poäng i efterhand. Det säger ju ingenting om ens kompetens då den aldrig behövde prövas hårt.

Att som ansvariga politiker och myndigheter gör, vägra ta in information utifrån och envisas med felaktiga påståenden som i praktiken leder till onödiga dödsfall är förmätet på gränsen till storhetsvansinne.

Man behöver inte används sin tro för att komma fram till att åtgärder som bevisligen minskar smitta hade medfört färre döda eftersom det finns bevis på att det är så.

Åtgärder som testning och skydd har personal och debattörer tjatat långt innan myndigheterna ens fått tummen ur.
Senast redigerad av zirconium2020 2020-06-06 kl. 18:21.
Citera
2020-06-06, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Sveriges coronarestriktioner är tillräckliga, men borde ha införts snabbare och på en gång.
Det hävdar Frode Forland, smittskyddsdirektör i Norge."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qo14JW/sveriges-restriktioner-borde-kommit-pa-plats-snabbare

" Men de svenska och norska smittskyddens syn på virusbekämpningen har större likheter än man kanske tror, säger smittskyddsdirektören Frode Forland."
https://www.svd.se/sverige-och-norge-mer-lika-an-manga-tror

Helt rätt:
Det är strategin och inte åtgärderna som är huvudproblemet.
Snabba åtgärder för att direkt trycka ner smittan utfärdade med emfas och tydligt ledarskap skulle gett ett gott resultat.
Vi valde istället smittspridningens galenskap, den utstuderade senfärdigheten för att följa den nedtryckta kurvans väg har orsakat massdöd helt i onödan.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-06-06 kl. 18:14.
Citera
2020-06-06, 18:12
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Övergripande statistiken för Sverige v.22: https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-22-final.pdf
Det där är en rapport. Förvisso användbar, men jag vill ha tag i datat (som ligger till grund för den analys som rapporteras via det dokument du länkar till).
Citera
2020-06-06, 18:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Man undrar ju varför Sverige inte gjorde som alla andra. Är svaret att vi har så dåliga resurser att vi helt enkelt inte kan?

Jag undrar vidare om Sverige kommer fortsätta på inslagen strategi att inte försöka stoppa smittan. Hur länge kommer riskgrupper och 70+ avrådas från att handla eller träffa andra? Hur länge orkar vi med att en busslast människor dör varje dag samtidigt som våra grannländer närmast utrotat smittan? Orkar vi ha det så i ett halvår, ett år eller kanske ännu längre? Vi har väl redan nu 50 tusen inställda operationer nu då vårdpersonal omallokerats. Det blir ju en enorm vårdskuld att ta igen. Folk dör i vårdkön. En del har yttrat att den svenska strategin skulle vara hållbar över tid. Tycker det snarare det verkar som att de länder som körde strikt lockdown i 2 månader i början av pandemin för att sedan övergå till masstestning och spårning har den mest hållbara strategin. Sverige har ju allt arbete framför sig och ju längre vi väntar desto värre blir det.
Citera
2020-06-06, 18:14
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Sevärt , sprid !

https://youtu.be/xvwSg7d_OdU

Riktigt bra

Bland de bästa Henrik Jönsson har gjort hittills. Man får en bra förståelse varför myndigheter och regering reagerar som de gör..
Citera
2020-06-06, 18:17
Medlem
welcometorealitys avatar
Jimmie Åkessons tal till nationen för de som missade idag, borde väl platsa här också, för att det handlar mycket om de äldre och coronan och om allt som har gått fel, han har ju helt rätt där..Stefan Löfvén fick en ordentlig känga där...

https://www.youtube.com/watch?v=QHvl9Sl41U4
Citera
2020-06-06, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Japp, det är svensken i allmänhet som du finner så förhatlig. Trots allt Sverige gjort för dig. Du borde som sagt skämmas.

Näpp, det är bara svenska, amerikanska, brittiska förnekare som jag finner förhatliga.
Den enda som behöver skämmas är du för det du gör mot ditt eget folk. Dumma landsförrädare.
Citera
2020-06-06, 18:18
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hwyl
Ja, problemet med testning i Finland är att det finns så få fall - dem såm testar postiv av alla testade (om jag kommer ihåg rätt) är bara ca 1%.

Det kan bra stämma. I H:fors regionen har det (enligt HUSlab) varit 1,7% de två senaste veckorna.
Citera
2020-06-06, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Man undrar ju varför Sverige inte gjorde som alla andra. Är svaret att vi har så dåliga resurser att vi helt enkelt inte kan?

Jag undrar vidare om Sverige kommer fortsätta på inslagen strategi att inte försöka stoppa smittan. Hur länge kommer riskgrupper och 70+ avrådas från att handla eller träffa andra? Hur länge orkar vi med att en busslast människor dör varje dag samtidigt som våra grannländer närmast utrotat smittan? Orkar vi ha det så i ett halvår, ett år eller kanske ännu längre? Vi har väl redan nu 50 tusen inställda operationer nu då vårdpersonal omallokerats. Det blir ju en enorm vårdskuld att ta igen. Folk dör i vårdkön. En del har yttrat att den svenska strategin skulle vara hållbar över tid. Tycker det snarare det verkar som att de länder som körde strikt lockdown i 2 månader i början av pandemin för att sedan övergå till masstestning och spårning har den mest hållbara strategin. Sverige har ju allt arbete framför sig och ju längre vi väntar desto värre blir det.

Det är bara en myt. Det finns tiotals, hundratals länder som saknar medel och beredskap och som ändå har gjort mycket mer än Sverige. Det handlar bara om girighet. Det är självmant. Hade man velat hade man kunnat göra det fattigaste länder som Grekland har gjort.
Citera
2020-06-06, 18:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av boopeekaboo
Näpp, det är bara svenska, amerikanska, brittiska förnekare som jag finner förhatliga.
Den enda som behöver skämmas är du för det du gör mot ditt eget folk. Dumma landsförrädare.
Och vad gör jag som skiljer sig från vad alla andra svenskar gör? Går ut ibland och har inte munskydd?
Citera
2020-06-06, 18:21
Medlem
För de som tvivlar på att ansikts-mask är vettigt...

"Turbulent Gas Clouds and Respiratory Pathogen Emissions
Potential Implications for Reducing Transmission of COVID-19"

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2763852
Citera
2020-06-06, 18:22
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Du har delvis rätt. Finland accepterar tiotusentals döda, men bara om det är oundvikligt. Ett relativt nyligt exempel är vinterkriget och fortsättningskriget 1939-1944, då sammanlagt cirka 80.000 finska män dog. Under tiden som finska män stred vid ostfronten, drack svenska män kaffe och pippade med sina fruar utan något större antal förluster. En övervägande majoritet finländare är ändå av uppfattningen att uppoffringen för att bevara friheten var värd det.

Finland accepterar inga undvikbara dödsfall, och framför allt inte om de kan undvikas genom att förlora lite pengar. Många finnar tycker att problem som kan lösas med pengar inte är några problem överhuvudtaget. Eftersom personvalet har fullt genomslag i Finland, finns ingen politiker som skulle våga skaffa sig pariastatus genom att offra liv som kunde ha räddats. Hade Finland valt den svenska coronastrategin hade det fått direkta effekter vid nästa val. Antagligen hade även åtal väckts mot ansvariga personer.

Vi kan redan nu se att den svenska strategin, om nu att göra ingenting kan kallas för en strategi, har varit ett fiasko. Fiaskot verkar bli långvarigt, då man inte fått kontroll över smittspridningen.

Bra jobbat av Finland! Finnarna kan vara stolta över sig själva! Många länder som imponerats av finska insatsen.

Svenska insatsen, not so much. Jag har inte hört något land lovprisa det fega ryggradslösa massdödandet av de allra sköraste i svenska samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in