Jag har alltid undrat över viktenheters logik.
I längd så finns millimeter, centimeter, decimeter och meter.
I vätska milliliter, centiliter, deciliter och liter.
Dessa enheter följer ett logiskt mönster men när det gäller vikt så är det annorlunda.
Där har vi milligram och gram.
Det borde ju finnas centigram och decigram också. Och skall man följa logiken i de två första exemplen så borde det även finnas millikilo, centikilo, decikilo och kilo.
Dessa enheter följer ett logiskt mönster men när det gäller vikt så är det annorlunda.
Det borde ju finnas centigram och decigram också. Och skall man följa logiken i de två första exemplen så borde det även finnas millikilo, centikilo, decikilo och kilo.
Vad beror det på att logiken inte följs fullt ut?
Centigram, decigram, millikilogram, centikilogram, etc. finns.
Senast redigerad av mormoranna 2020-06-06 kl. 17:54.
Vad beror det på att logiken inte följs fullt ut?
De som finns är vanligen de som man har praktiskt nytta av. På 1950-talet var det vanligt att man talade om centigram, t.ex. "En cigarr innehåller så och så många centigram nikotin"; "En aspririntablett innehåller 5 centigram aspirin" etc.
Intressant med alla svar. det har rett ut en del av mina funderingar.
Dock så undrar jag forfarande varför vi inte säger eller använder enheterna millikilo, centikilo, decikilo och kilo .
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!