Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Tack, det stämmer. 18-27 oktober 2019, jag tog fel på månad. De testades for antikroppar ganska långt efteråt, och nu verkar det som om inte alla som haft viruset uppvisar antikroppar i blodet. Dessutom var åtminstone en positiv, men det utesluter förstås inte att hen fått viruset senare. Jag vet inte om det går att utesluta att det var coronaviruset de drabbades av. Testerna är ju trots allt rätt osäkra, verkar det som.
Eftersom den genetiska studien jag pratade om visade att det bör ha börjat i intervallet september - december 2019 så är det inte alls orimligt att tänka sig att det nått Sverige mycket tidigare än vad som kunnat bekräftas. Exponentiellt tillväxt går långsamt i början, många utvecklar inga allvarliga symptom, och de få som blir allvarligt sjuka får inte nödvändigtvis rätt diagnos (covid19) i ett skede där ingen misstänker corona, utan antas ha fått lunginflammation eller blodpropp etc. Det går faktiskt inte att veta.
Ja alltså jag säger inte att det är omöjligt att det var i omlopp tidigare, men jag tycker bevisen känns skrala och som sagt att det är lite väl passande för Kina som vill avsäga sig skuld.
Var andra för nån dag sen som skrev att Frankrike hade fall redan i november. Den infon visade sig komma från en Kinesisk tidning och sättet de testade på ses inte som tillförlitligt.
Sedan erkänner jag dock att jag tänkt lite fel eftersom jag tänkt att det är märkligt att viruset gick lös i t ex Italien och Iran kort efter man hört om det och sedan spreds till t ex Sverige så det snabbt gick lös där, och undrat varför viruset chillat tills det fått medial uppmärksamhet. Jag inser nu att det KAN bero på att det tar tid för viruset att etableras och börja orsaka förödelse och därför kanske fanns i Sverige tidigare, även fast jag tror våra öppna gränser är ett skäl också till att det blev ytterligare spridning.
Så jag ställer mig mer öppen nu, även fast jag gärna skulle se några bekräftade fall isf. Det tidigast bekräftade i Europa är som sagt i världsmetropolen Paris 27/12, vilket inte alls är lika kontroversiellt som att Sverige skulle ha haft fall i november.