2020-06-06, 12:57
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Glömmer? Han är en högt respekterad forskare. Din personliga åsikt om en enskild person var inget jag tog i åtanke, korrekt. Inte heller kommer jag ta dina personliga åsikter i åtanke senare heller.

Sen tog jag upp ett EXEMPEL som bevisade mig rätt. Jag tänkte inte leta upp varje enskild forskare som sagt det. Det du gör är i stort sett att be om fler källor när du redan fått en källa.

Haha! Nej du har bevisat att du har rätt. Om de är så många kan du väl bevisa att du har rätt i stället för att bete dig som en ryggradslös fegis.

Citat:
Jag syftar till att många forskare säger att ungefär lika många procent i varje land kommer få det oavsett hur vi agerar.

Citat:
Tänker inte hitta varje enskild forskare som sagt det dock.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Skönt att se att man inte då skall ha munskydd då man jobbar med Ebola eller någon annan smittsam sjukdom. Fantastiskt!! Tänk vad pengar vi kan tjäna genom att stoppa inköp av munskydd!

Konstigt att se läkare utan gränser använda munskydd nu i Kongo mot Ebola??

https://lakareutangranser.se/sites/default/files/styles/16_9_1920x1080_/public/msf234143-ebola-kongo-kinshasa.jpg?itok=PLjb-GzS

Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Om sannolikheten är >50 procent att användning av munskydd i Sverige kommer leda till att smittspridningen minskar kraftigt, och sannolikhen att det inte blir någon effekt är <50 procent, då måste det ju vara bättre att implementera krav på munskydd. Även med lägre sannolikhet är argumenten starka. Att sitta och vänta på en vetenskaplig studie som ska bekräfta sannolikheten till mer än 95 procent är helt orimligt - dessutom är det mycket svårt att göra randomiserad experiment på detta. Det är som att inte ta en cancermedicin för att den kanske inte hjälper (och biverkningarna små). För de flesta bilfärder har inte bilbälte någon nytta alls.

Alla dessa motstrida uppgifter visar framför allt hur olika forskare och så kallat sakkunniga ser på samma sak. Det bör ge en viss antydan om hur osäkra alla uppgifter och påståenden är om covid-19, dess inverkan på människor och dess utveckling (eller avveckling).

Nu exploderar i alla fall Sverige i att beställa resor och campingstugor. Det tycks i alla fall som att covid-19 tagit död på väldigt många färre än som skulle skett om SARS-CoV-2 hade varit lika dödligt som vissa påstod i denna tråds inledning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Tänk på att de andra nordiska länderna räknar annorlunda än oss
Här ser du graf för Sverige, Finland, Danmark, Norge för fall
https://ourworldindata.org/grapher/total-confirmed-cases-of-covid-19-per-million-people?tab=chart&country=SWE~NOR~FIN~DNK
Sveriges graf går upp sen mars trots att Finland, Norge, Danmark testar mer än Sverige.

Sverige hade mer +fall senaste två veckor än Finland har sammanlagt!
Citera
2020-06-06, 12:58
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Vid vilken nivå av inkompetens hos FHM blir deras handlande kriminellt egentligen? Nu när till och med ökänt saktfärdiga WHO erkänner att munskydd räddar liv så borde det väl i princip vara vållande till annans död av Tegnell att avfärda munskydd?

Men använd för fan munskydd då, Sverige hade ändå bara gett råd om att använda munskydd och inget tvång.

Jag såg hundratals med munskydd på BLM i Malmö i torsdags, det är bara att köra
Citera
2020-06-06, 12:59
Medlem
singularitets avatar
Citat:
De senaste resultaten av antikroppstesterna i Västerbottens län ger en antydan om att väldigt få personer i länet varit smittade av coronaviruset, endast 1,2 procent. - Det visar att vi är långt ifrån flockimmunitet i Västerbotten, säger Tor Monsen, chef på mikrobiologiska labbet på NUS.

Laboratoriet på Norrlands universitetssjukhus använder de antikroppstester som har utvecklats av forskare vid Umeå universitet. – Det håller väldigt hög klass, det har väldigt hög tillförlitlighet, säger Tor Monsen. -VK

1,2% av befolkningen i västerbotten som testats visade positivt provresultat för antikroppar. Testerna anses ge en ganska bra bild över smittspridningen i västerbotten eftersom personer som inte varit i direkt kontakt med covid-19 patienter testats.

Källa:

Västerbottens kuriren, Antikroppstesterna visar att väldigt få haft covid-19 i länet,
https://www.vk.se/2020-06-06/antikroppstesterna-visar-att-valdigt-fa-haft-covid-19-i-lanet 6 Juni 2020
Citera
2020-06-06, 13:00
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Har de utsett någon ny ännu?
Vore bra om de fick lite ordning på den här delen någon gång den här sidan 2021.

”Bara en tidsfråga”

När skulle du säga att Finland når våra dödstal? Eller Norge? Eller Danmark?

På ett ungefär, räcker fint.

Omöjligt att säga. Blev kurvan rejält tillplattad så kan det ta flera veckor innan smittspridningen drar igång på allvar. Sätts dessutom en effektiv smittspårning in kan det ta flera månader innan det hela spricker. Det är massor av faktorer som spelar in:

I vilken åldersgrupp sker smittspridning? Hur stor del av den är assymptomatisk? Hur effektiv är smittspårningen? Hur väl följer befolkningen restriktioner och rekommendationer? Osv.

Vad gäller dödstal och andelen döda så spelar ännu mera faktorer in.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-06-06 kl. 13:04.
Citera
2020-06-06, 13:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Skönt att se att man inte då skall ha munskydd då man jobbar med Ebola eller någon annan smittsam sjukdom. Fantastiskt!! Tänk vad pengar vi kan tjäna genom att stoppa inköp av munskydd!

Konstigt att se läkare utan gränser använda munskydd nu i Kongo mot Ebola??

https://lakareutangranser.se/sites/default/files/styles/16_9_1920x1080_/public/msf234143-ebola-kongo-kinshasa.jpg?itok=PLjb-GzS
Ebola har en dödlighet på 25-90 %, 50 % i snitt. Corona bleknar i jämförelse.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ebola
Citera
2020-06-06, 13:06
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Omöjligt att säga. Blev kurvan rejält tillplattad så kan det ta flera veckor. Sätts dessutom en effektiv smittspårning in kan det ta flera månader innan det hela spricker. Det är massor av faktorer som spelar in:

I vilken åldersgrupp sker smittspridning? Hur stor del av den är assymptomatisk? Hur effektiv är smittspårningen? Hur väl följer befolkningen restriktioner och rekommendationer? Osv.

Hur går det för dina modeller? Kommer du någonsin få ett rätt till slut?
Citera
2020-06-06, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Vid vilken nivå av inkompetens hos FHM blir deras handlande kriminellt egentligen? Nu när till och med ökänt saktfärdiga WHO erkänner att munskydd räddar liv så borde det väl i princip vara vållande till annans död av Tegnell att avfärda munskydd?
Ja, det finns inga invändningar som kan vara rimliga. Det är KLART att det hans obstinata idiotiska ställningstagande medför och har medfört vållande till annans död. Så därför att kalla honom för mördare än korrekt. En mördare behöver inte nödvändigtvis ta fram ett vapen och skjuta. Han ÄR en mördare. Det är hans agerande som ser till att folk dör. Så "han dödar" helt enkelt.
Citera
2020-06-06, 13:08
Medlem
welcometorealitys avatar
Gränsen är nådd, när de äldre inte får syrgas säger Jimmie, vi kommer inte att ge oss, vi kommer jaga alla misstag som har gjorts.
Citera
2020-06-06, 13:09
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Är du vetenskaplig agerar du aldrig någonsin i något läge utan bevis. Har man inte fakta drar man inte slutsatser, punkt. Det sagt kanske det inte alltid är rätt att agera vetenskapligt, men Tegnell är inte i beslutsposition, det är riksdagen, ju fler mandat, ju större ansvar. Tegnell ska lägga fram vetenskapliga slutsatser, inte gissa.
I den verkliga världen har det vi inte vet en enorm betydelse för hur framtiden kommer att utspela sig. Möjligen lever du i en idealiserad modellvärld, men för oss andra är det inte bara nödvändigt, utan av yttersta vikt, att även ta osäkerheterna i beaktande – särskilt under rådande krissituation. Att enbart basera beslut på kända variabler, utan någon hänsyn till osäkerheterna, är fruktansvärt naivt och direkt anti-vetenskapligt.

Din idé om vad som är fakta och vetenskapligt handlar snarare om vad du ser som utgångspunkten. Ta asymptomatisk smitta till exempel. Det var osäkert hur det låg till med det. FHM tyckte inte att det fanns fog för att se det som en sanning och agerade utifrån det. Men även icke-aktion är en handling och FHM agerade "utan bevis" – avsaknaden av bevis falsifierar inte asymptomatisk smittspridning (och i just det fallet fanns det ju en hel del indikationer på att det faktiskt förekom). De länder som har tagit hänsyn till den risken och agerat utifrån att asymptomatisk smittspridning förekommer har inte haft ett mindre vetenskapligt tillvägagångssätt.
Citera
2020-06-06, 13:10
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tack, det stämmer. 18-27 oktober 2019, jag tog fel på månad. De testades for antikroppar ganska långt efteråt, och nu verkar det som om inte alla som haft viruset uppvisar antikroppar i blodet. Dessutom var åtminstone en positiv, men det utesluter förstås inte att hen fått viruset senare. Jag vet inte om det går att utesluta att det var coronaviruset de drabbades av. Testerna är ju trots allt rätt osäkra, verkar det som.

Eftersom den genetiska studien jag pratade om visade att det bör ha börjat i intervallet september - december 2019 så är det inte alls orimligt att tänka sig att det nått Sverige mycket tidigare än vad som kunnat bekräftas. Exponentiellt tillväxt går långsamt i början, många utvecklar inga allvarliga symptom, och de få som blir allvarligt sjuka får inte nödvändigtvis rätt diagnos (covid19) i ett skede där ingen misstänker corona, utan antas ha fått lunginflammation eller blodpropp etc. Det går faktiskt inte att veta.

Ja alltså jag säger inte att det är omöjligt att det var i omlopp tidigare, men jag tycker bevisen känns skrala och som sagt att det är lite väl passande för Kina som vill avsäga sig skuld.

Var andra för nån dag sen som skrev att Frankrike hade fall redan i november. Den infon visade sig komma från en Kinesisk tidning och sättet de testade på ses inte som tillförlitligt.

Sedan erkänner jag dock att jag tänkt lite fel eftersom jag tänkt att det är märkligt att viruset gick lös i t ex Italien och Iran kort efter man hört om det och sedan spreds till t ex Sverige så det snabbt gick lös där, och undrat varför viruset chillat tills det fått medial uppmärksamhet. Jag inser nu att det KAN bero på att det tar tid för viruset att etableras och börja orsaka förödelse och därför kanske fanns i Sverige tidigare, även fast jag tror våra öppna gränser är ett skäl också till att det blev ytterligare spridning.

Så jag ställer mig mer öppen nu, även fast jag gärna skulle se några bekräftade fall isf. Det tidigast bekräftade i Europa är som sagt i världsmetropolen Paris 27/12, vilket inte alls är lika kontroversiellt som att Sverige skulle ha haft fall i november.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in