2020-06-06, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Trusselbrevet.

"Kidnapper" forklarer at TH må kjøpe helt ny PC på grunn av at "mange virus i PC vil stjele monero".
"Kidnapper"nevner "ny PC" to ganger i samme avsnitt så det er tydelig et viktig budskap å få frem.

Hvordan vet kidnapper at TH ikke har en tilstrekkelig sikker PC? Vet "kidnapper" at TH har en gammeldags PC (med windows 98) liggende et sted og vil forsikre seg om at ikke TH drar frem denne og setter i gang? Eventuelt at TH vil benytte seg av AEH's PC som "kidnapper" vet er gammel, ikke har vært oppdatert på en lang stund og har virus.

Får litt sånn følelse av dette er noe en sønn/datter vil kunne forklare til sin lite datakyndige far.

Tyder uansett på at "Kidnapper" vet at TH er lite datakyndig.

Synes ellers det virker som den som skrev trusselbrevet er norsk. Har laget litt røverspråk men passet på at ingen ting kan misforståes av TH.
Takk for viktige observasjoner og tanker! :-)
Jeg tenker at dette kan tyde på at TH ikke har noe med forbrytelsen mot AE å gjøre.

Men teoretisk så kan TH ha med forbrytelsen å gjøre selv om det viser seg at en annen person forfattet brevet. Brevforfatteren avslører (som du skriver) at han/hun har kjennskap til ting som ikke en hvilken som helst forbryter ville kunne ha kjennskap til.

Hvis TH er skyldig og hvis TH samarbeidet med brevforfatteren, ville det ikke ha vært nødvendig å skrive "ny PC" i brevet, da dette er noe som brevforfatteren kunne ha fortalt til TH under en eventuell planleggingssamtale. Men med tanke på det at TH er lite datakyndig, ville det kanskje vært avslørende hvis TH i samtaler med politiet angående kommunikasjonen med motparten hadde fortalt om kunnskap om at det var viktig å bruke en ny pc uten at dette med "ny PC" var nevnt i trusselbrevet? Men det at "ny PC" var nevnt 2 ganger i brevet, tenker jeg at tyder på at TH ikke har noe med forbrytelsen mot AE å gjøre.
Citera
2020-06-06, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakadaki
Helt enig. Tok flere setninger fra brevet, skrev det om til en perfekt setning på norsk. Deretter inn i Translate og til polsk. Brukte så den polske setningen i en annen oversetter, så den nye norske setningen inn i en annen osv. Til slutt avvek den nokså kraftig fra opprinnelig setning.
Merker meg også at enkle ord som «Vil, Få, Skal» etc er skrevet feil, mens «risiko, dårlig, perfekt» er skrevet riktig.

I tillegg bruken av ordet «Efter, Eftersom» Høyst uvanlig at utenlandske bruker disse ordene? Ingen oversetter i verden ville gitt disse «gamle Oslo» ordene som forslag?

Interessant. Der ser man hvordan det kan gjøres. Det virker samtidig som at brevet har blitt redigert etterpå, slik du påpeker at noe er konsekvent og de enkleste ordene er de mest uriktige. Det virker særdeles konstruert, og jeg stusser veldig når media skriver at politiet konluderer med ikke-skandinavisk morsmål.

Har du sett på om bruken av like ord er konsekvent eller varierer?

Efter og eftersom er i all hovedsak svensk. Men finnes også i riksmål («gammelnorsk») og dansk.
Citera
2020-06-06, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Enig.
Kidnapper har god kjennskap til familien.
Brevet oser av bevisste feil som indikerer at forfatter er norsk men prøver å skjule det.
Jeg tror ikke brevet er utformet av TH, får fornemmelse av yngre person.

Hvem tror du det er?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Visstnok pressekonferanse på mandag. Mon tro hva de sier der.

Var ser du att det ska bli presskonferans?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariel70
Blir vel en pågripelse da, hva annet kan være grunnen til pressekonferanse?

Er det en annonsert pressekonferanse? Finner ikke noe om det på nett.
Citera
2020-06-06, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svakrose
Interessant. Der ser man hvordan det kan gjøres. Det virker samtidig som at brevet har blitt redigert etterpå, slik du påpeker at noe er konsekvent og de enkleste ordene er de mest uriktige. Det virker særdeles konstruert, og jeg stusser veldig når media skriver at politiet konluderer med ikke-skandinavisk morsmål.

Har du sett på om bruken av like ord er konsekvent eller varierer?

Efter og eftersom er i all hovedsak svensk. Men finnes også i riksmål («gammelnorsk») og dansk.
Viktig poeng! :-)

"Ifølge Pavlenco kan det virke som om politiet dermed har tekst av et slikt omfang at det er mulig å gjøre gode analyser. Ifølge eksperten er noe av det viktigste å se på systematikk og gjentakelse.

- Hvis du gjør ekte feil når du skriver, så gjør du de samme feilene hver gang. Man kan se et mønster. Hvis en feil ikke er konsekvent, så vil den være mulig å avsløre som konstruert. Konsekvens er noe vi alltid ser etter under analysene, fordi språk er systematisk og gjentakende, sier Pavlenco."
https://www.dagbladet.no/nyheter/trusselbrevet-sprakdetaljen-politiet-avslorte/72523277

Noen nevnte et ord i trusselbrevet som var skrevet feil flere ganger og korrekt en gang.
Citera
2020-06-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Denne saken er på mange måter lik den saken. Spesielt utbruddene mot politiet. Berth*eussen kom med et langt brev der hun beskrev hvordan hun følte PST trakasserte henne, at dekom med løgner og opptrådte umoralsk.
Når det er sagt, så tror jeg trusselbrevet er skrevet av en mann, mulig 2 stykker, der en er rundt 30 år og den andre over 50. En har kanskje tilknytning til Sverige og et annet øst-europeisk land. Bodd der eller vært der mye. Evnt. Tsjekkia. Var det en i nær relasjon med tilknytning dit?
VE
Citera
2020-06-06, 12:08
Medlem
Citat:
Jeg kan ha blitt bløffet (av en eller annen merkelig grunn), men vi får se.
Citera
2020-06-06, 12:09
Medlem
Citat:
Jeg finner ikke noe om pressekonferanse.

(06.06.20)"VG har stilt politiet flere spørsmål om kontakten med den angivelige motparten, blant annet om omstendighetene rundt bitcoin-meldingen fra 2. november.

Politiet opplyser at de ikke har anledning til å svare før på mandag."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VbmKm6/spillet-med-de-angivelige-kidnapperne
Citera
2020-06-06, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Kanske man inte ska övertolka. De menar kanske att han får lida om han inte betalar ..".. Din fru .." Eller kanske inte ens det menas.

Kanske inte. Tog intryck av analyser någon delade här tidigare av JoBennet (långt kidnappningsbrev) och Madeleine McCann (tv-intervju), att se på det man kan läsa in i all överflödig info som ges. Men nu plötsligt har fallet Madeleine McCann tagit en ny vändning.

Det är dock tydligt att detta brev spelar på känslor på ett sätt som jag inte får ihop med att TH kan ha skrivit det själv. Eller någon professionell. Ser ut att vara skrivet av någon som känner hans svaga punkter.
Citera
2020-06-06, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Alle burde fjerne seg fra sosiale medier, og snakke minst mulig med pressen. Å publisere brev og sms skrevet i frustrasjon, redsel og stor sorg skulle aldri vært gjort. At de nekter avhør behøver ikke begrunnes med noe annet enn at de på nåværende tidspunkt må ha ro. Å innta en fiendtlig innstilling der de anklager politiet er ikke en god strategi.

Godt poeng, men jeg forstår datters frustrasjon meget godt, når hun blir direkte feilsitert i politiavhør, og et spørsmål fra henne blir nedskrevet som et utsagn.
Sønnen kan i hvertfall ikke overhodet forskjell på bruk av og/ å, så hvis den som har skrevet trusselbrevet har stålkontroll på det, kan man bare glemme at han har forfattet det. Det, og av tusen andre grunner. Men hans FB profil burde vært håndtert fra første stund, hvis han / de ønsker å beskytte seg.
Citera
2020-06-06, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Hvordan har TH gjort dette selv?
Måtte han ikke ha hjelp sist. Hvem har hjulpet han nå?
Det står ikke her hvem som hjalp han.
"29. mai får han hjelp til å sende en bitcoin-melding til motparten:
"Jeg bekreft jeg vill betala"
Da har det gått 19 måneder siden kona forsvant.
– Tom Hagen har vært opptatt av en eneste ting siden 31. oktober 2018, og det har vært få Anne-Elisabeth Hagen tilbake. All vår kommunikasjon til motparten er blitt gjort for å muliggjøre dette, sier forsvarer Svein Holden
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VbmKm6/spillet-med-de-angivelige-kidnapperne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in