2020-06-06, 11:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Att Trump och hela det amerikanska finansiella systemet kommer att arbeta övertid på att kunna prestera god börsdats är ett faktum och därav en makroindikator man ejnbör förringa. Valet i USA är i höst trots allt.
Och om det är så, vad skulle en Biden-seger, med tillbehöret kvinnlig ung färgad vice presidet, innebära för börskurserna? Slakt?

Jag räknar sannolikheten för Trump-vinst till högst 10-20%. Hans hantering av USA under corona och raskravaller kommer att gå till historien som i det närmaste sjuk.
Citera
2020-06-06, 11:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Ni pessimister, hur rövknullade känner ni er idag?
Vi som varit med vet att inte ropa hej en viss dag eller en viss månad.

Den enda som kan ropa Hej är den som lämnar aktiemarknaden helt och hållet, på toppen.

Fredag kväll nådde jag åter ATH, och har nu sålt ut så jag har 25% aktier och 75% cash. Jag fortsätter att sälja av nästa vecka om det stiger 3-5%. Fortsätter det att stiga även efter det och OMXS når ATH så kommer jag sakta att börja köpa på mig Xact Bear. Och så börjar jag jakten på Dippen ännu en gång, senast var i augusti 2019.

Jag måste hela tiden hålla i minnet att corona-dippen faktiskt inte finns längre, den är i praktiken uppäten och på Nasdaq mer än så. Man förknippar corona med något negativt och hör ordet 100 gånger dagligen, så man tror att börsen ligger lågt. Men det är inte alls så, hela dippen är uppäten och jag måste nästan nypa mig i armen för att förstå detta. Det borde tagit 1-2 år.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-06 kl. 11:15.
Citera
2020-06-06, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Min egen teori är att det inte kommer att behövas ett enda nytt flygplan de kommande 5 åren. Det räcker med de som t.ex Norwegian har, de överlever inte, för att fylla hela marknadens behov med begagnade men nästan nya plan.

Och om jag har rätt, hur bra kommer Boeing och Airbus att gå?...

Bolag kan stå i kö flera år för att få köpa plan. Gamla plan ska bytas ut för att möta miljökrav, minska bränsleförbrukningen och kunna konkurrera med andra aktörer om konsumenterna. Fraktbolag blir ju bara större och större och klarat sig väldigt bra under Corona. Det är en underliggande strukturell trend som kommer eskalera i samband med den tekniska utvecklingen. Finns ju inga alternativ till Boeing eller Airbus, de är överlägset marknadsledande och har ju även en stor del militär tillverkning där länder inte vill vara sämre än någon annan. Är övertygad om att dessa kommer vara i framkant och ha en bra chans i rymdsektorn sen med tanke på hur det ser ut idag.

Vi får se vad som händer
Senast redigerad av Myketowers 2020-06-06 kl. 11:16.
Citera
2020-06-06, 11:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Bolag kan stå i kö flera år för att få köpa plan. Gamla plan ska bytas ut för att möta miljökrav, minska bränsleförbrukningen och kunna konkurrera med andra aktörer om konsumenterna. Fraktbolag blir ju bara större och större och klarat sig väldigt bra under Corona. Det är en underliggande strukturell trend som kommer eskalera i samband med den tekniska utvecklingen. Finns ju inga alternativ till Boeing eller Airbus, de är överlägset marknadsledande och har ju även en stor del militär tillverkning där länder inte vill vara sämre än någon annan. Är övertygad om att dessa kommer vara i framkant och bra chans i rymdsektorn sen med tanke på hur det ser ut idag.

Vi får se vad som händer
Hela Norwegians flotta består av nästan nya miljövänliga snåla plan, de kommer strax ut på marknaden när norska staten fattar att de inte kan bidra till ett stendött företag.

Jag tror inte på flyg, olja, hotell, nöjen på börsen de kommande 2-4 åren och kommer inte att köpa något sådant. Men jag kan ha totalfel.
Citera
2020-06-06, 11:18
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swesuns88
Corona -35%. Det hände 2 månader sedan.....? Måste börsen ned 95% för att det ska kvalificera?

Och den har nästan återhämtat sig till början av 2020. Jag har behållt mina investeringar under covid, och även investerat nya.

Jag är orolig för hur svenska aktier kommer stå sig mot resten av världen i höst. När svenskar sätts i karantän eller har inreseförbud mot våra största marknader.
Citera
2020-06-06, 11:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Och den har nästan återhämtat sig till början av 2020. Jag har behållt mina investeringar under covid, och även investerat nya.

Jag är orolig för hur svenska aktier kommer stå sig mot resten av världen i höst. När svenskar sätts i karantän eller har inreseförbud mot våra största marknader.
De enda losers som finns är de som sålde i dippen. Alla som låg kvar har idag rätt (kanske inte imorgon). men de som köpte i dippen har haft mest rätt.

Framtiden kan bli tvärtom. Sverige och UK har flest immuna och klarar våg 2 som startar i november utmärkt medans det blir totalt kaos i t.ex Kinas storstäder eller Afrika.
Citera
2020-06-06, 11:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Någonting verkar fel med den amerikanska arbetslöshetsstatistiken.

För varje vecka som gått har antalet nyanmälda arbetslösa ökat drastiskt.

Senaste veckan +1,9 miljoner
https://www.sydsvenskan.se/2020-06-04/1-9-miljoner-fler-arbetslosa-i-usa
Och tidigare veckor under maj var siffrorna betydligt högre.
Torde ligga på totalt +10 miljoner arbetslösa i USA den senaste månaden

Ändå basunerar man ut att antalet sysselsatta ökar.
Det är ett klassiskt mentalt missförstånd. Först går det ner 10%. Då blir alla rädda. Sedan går det ner 10% till. Då blir alla ganska rädda. Sedan går det ner 10% till. Då är alla blase och pratar om något annat. Sedan går det upp 10%. Då blir alla superglada. Människan är bra dum, triggas bara av förändring, men kontinuerlig förändring blir osynlig.
Citera
2020-06-06, 11:23
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Aldrig någon som köper något i tråden. Utan bara permabulls, permabears och indexfondsmiljardärer som tjafsar. Alla lika bittra. Då får farbror Trudeau ryka in och buda upp kurserna.

Under veckan köpte jag på mig en medelstor post i Nordea. Slumpade mellan den och SEB. Ger den 50% chans att klå index vilket är bra för en utdelningsaktie. SHB går bort för den är dyr och de sitter på massa småföretagslån. Swedbank har jag redan. Börjar ekonomin vända söderut igen kommer jag paniksälja både Swedbank och denna.

Andra köpet var en stor chanspost i Lululemon Athletica Inc. Denna är ska jag ha på längre sikt. Förmodligen kommer den suga balle på kort sikt då den är överköpt och dollarn ser svag ut.

Sålde i veckan; Phase holographic 10% vinst, Scandion Oncology 110% vinst, Saxlund 10% förlust. Alla var små chansposter.
Senast redigerad av JustinTrudeau 2020-06-06 kl. 11:45.
Citera
2020-06-06, 11:23
Medlem
Citat:
Hela Norwegians flotta består av nästan nya miljövänliga snåla plan. Jag tror inte på flyg, olja, hotell, nöjen på börsen de kommande 2-4 åren och kommer inte att köpa något sådant. Men jag kan ha totalfel.

Jag tror tvärtom eller att det finns en del case att få väldigt bra avkastning på om man väljer rätt bolag vid rätt tidpunkt inom sektorerna. Mina Corona-portfölj är redan ikapp och bättre min långsiktiga viktad mot tech, fastighet, investmentbolag och bank på några dagar. Sen får vi ju se hur allt utvecklas. High risk, high reward.
Citera
2020-06-06, 11:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Har ni någon uppfattning om vilka analytiker som är bäst? Har ni några egna favoriter eller några ni ogillar?
Alla analytiker är värdelösa. Om de var bra skulle de vara miljardärer som Buffett och inte ge bort sina tips gratis. Finns inga analytiker som slår en schimpans som kastar pil.
Citera
2020-06-06, 11:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Aldrig någon som köper något i tråden. Utan bara permabulls, permabears och indexfondsmiljardärer som tjafsar. Alla lika bittra. Då får farbror Trudeau ryka in buda upp kurserna.

Under veckan köpte jag på mig en medelstor post i Nordea. Slumpade mellan den och SEB. Ger den 50% chans att klå index vilket är bra för en utdelningsaktie. SHB går bort för den är dyr och de sitter på massa småföretagslån. Swedbank har jag redan. Börjar ekonomin vända söderut igen kommer jag paniksälja både Swedbank och denna.

Andra köpet var en stor chanspost i Lululemon Athletica Inc. Denna är ska jag ha på längre sikt. Förmodligen kommer den suga balle på kort sikt då den är överköpt och dollarn ser svag ut.

Sålde i veckan; Phase holographic 10% vinst, Scandion Oncology 110% vinst, Saxlund 10% förlust. Alla var små chansposter.
Till nordeas nackdel räknar jag flytten till Finland. Svenska bolag som flyttat till Finland eller gjort stora uppköp där typ Stora Enso och TeliaSoera har blivit fiasko. Finnar kan inte driva storföretag. Jag hade tagit SEB alla gånger. Nu har jag dock sålt av dem och har bara en liten del Swedbank kvar, finns stor risk för bankerna med dåliga lån i höst när vi kan summera hur många småföretag som gått omkull i t.ex rese- nöjes- turist- butiks-branschen.

På lång sikt är storbankerna stendöda, de kommer alla att ersättas av yngre snabbare piggare småbanker och sakta gå under likt Telia.
Citera
2020-06-06, 11:33
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
De enda losers som finns är de som sålde i dippen. Alla som låg kvar har idag rätt (kanske inte imorgon). men de som köpte i dippen har haft mest rätt.

Framtiden kan bli tvärtom. Sverige och UK har flest immuna och klarar våg 2 som startar i november utmärkt medans det blir totalt kaos i t.ex Kinas storstäder eller Afrika.

Folk på Avanza nettoköpte aktier i mars och nettosålde fonder. Panikförsäljningen från fonderna var enorm efter fallet på 10%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in