2020-06-05, 23:42
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Politiet er i fryktelig vanskelig situasjon nå slik jeg ser det.

En viktig del er at de skal stille noen ansvarlig for handlingen.

Men annen del som også er veldig viktig, er at de også skal gi de etterlatte et svar på hva som har skjedd og en grav å gå til.

Det er slik jeg ser det en overhengende fare for at GM i denne saken kan gjøre noe dumt, og for eks gjøre det slutt hvis ikke politiet finner de riktige stegene med stor forsiktighet nå.

Jeg tror det er tid for å legge bort supermann-teoriene om 70 åringen TH. Det er mange som har utrolig store tanker om han her på forumet, og som mener han kan gjøre nesten hva som helst. Ingenting er umulig for TH. Han kan visst trylle. Han kan gjøre alt samtidig og være flere steder samtidig.

At en annen kan ha gjort dette? Nei kun hvis TH presser vedkommende, hevdes det.

For det er TH som er "the man" som klarer brasene.

Jeg ser for meg at det er en i familien som har hørt og opplevd det samme hele sitt liv. At det er far og søstrene som klarer ting. Det er søstrene som lykkes. Det er far som har rett. At han selv ikke regnes med.

Han har hintet om det både før og etter i offentlighet. Men nei, "han kan ikke være istand til det". Hva klarer vel han?
Jeg synes jeg kjenner hvilke følelser vedkommende har måtte hatt.

I tankeprosessen,er du en av få som er nærmest min egen.jeg klarer dessuten ikke å få det bildet ut av hodet,om hvem som er julenissen og reinsdyret? Om dette er et budskap i det hele tatt? eller bare er lagt ut for å forstyrre?
Citera
2020-06-05, 23:44
Medlem
Rhingarikis avatar
Trusselbrevet er veldig oppkonstruert. Setningsoppbygging / plassering avviker ofte konsekvent hvis det er svake norskkunnskaper. Høyfrekvente ord skal, vil og slik lærer de ofte fort ... tror nok dette er en nordmann som later som...
Citera
2020-06-05, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Ja Men det meste av de "svenske" ordene i brevet er vel bare ord der e er byttet ut med a og en ekstra l er tilføyd i ord som til. Det finnes feks ikke svenske ord som och i brevet.

Sant nok. Jeg tenker nok uansett at språket vitker påtatt/påklistra. Det er kanskje kjørt gjennom google translate et par ganger og så redigert.
Citera
2020-06-05, 23:50
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spoekelseskladden
Det er jo litt av en påstand å komme med uten å ta deg tid til å legge ved noen eksempler som viser hvorfor du mener akkurat det?
Det har noe med helheten å gjøre, offensiv, kritisk, harselerende tone mot politiet.

Tydelig en som har dårlig erfaring fra møte med politi og rettsvesen fra tidligere, uten å ha innsikt i hvordan det arbeides, noe som går igjen i begge brevene.
Citera
2020-06-05, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spoekelseskladden
At det stod i brevet betyr jo ikke nødvendigvis at de ville gjort det. Den tilsynelatende hensikten med brevet er jo å få TH til å betale, og da kan det jo tenkes at slike detaljer vil kunne øke sannsynligheten for at han gjør nettopp det.

Jeg synes for øvrig brevet bærer preg av nettopp små slike detaljer, og det synes jeg taler for at brevet er ekte og skrevet av noen som oppriktig ønsker utbetalt løsepenger. Det er klart man klarer å fabrikkere dette hvis man planlegger nøye nok, men det er spektakulært..

Jeg føler mobil blir for lett gjennomskuelig. Det er så mye faremomenter ved en mobil; sporbarhet på kjøp og simkort. Peilesignaler. Fingeravtrykk og andre spor på selve mobil etc. etc. Jeg føler det tyder på at brevet er fabrikkert, men en annen vinkling vil naturligvis være kidnappere som lyver.
Citera
2020-06-06, 00:00
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeffrey.Beaumont
Hei Minnimus! Jeg har fulgt tråden fra start men har ikke skrevet nok innlegg til å kunne sende PM. Er du interessert i å sende meg XXXXX på PM ? Jeg lover å ikke spre det noen steder. Jeg er veldig engasjert i saken og blir naturligvis veldig nysgjerrig. På forhånd takk
Du kan heller ikke motta PM.
Akkurat hva kallenavnet var, er ikke viktig. Poenget er at det er sterkt nedverdigende. Ikke obskønt, siden noen har spekulert i det.
Senast redigerad av Minnimus 2020-06-06 kl. 00:11.
Citera
2020-06-06, 00:10
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katastrofetanken
Dagen før AEH forsvant la RU ut et profilbilde på FB som er et bilde fra en bok som heter "Killbook of a Bounty Hunter", med teksten HEX - UNIVERSAL - ("not global").
Hex er visst en gud fra denne sci-fi komedie fantasy verdenen.
Citera
2020-06-06, 00:11
Medlem
Jeg legger ut morgendagens VG om 10 minutter. Om jeg får det til.
Det er 5 sider og jeg antar det står ting der om kommunikasjon som ikke følger av dagens artikkel.

https://imgur.com/a/uwO5qhE

https://imgur.com/a/9qBt1gg

https://imgur.com/a/emx0KZS

https://imgur.com/a/PUvnEtm

https://imgur.com/a/WGfMjal
Senast redigerad av StonesThrow81 2020-06-06 kl. 00:19.
Citera
2020-06-06, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Akkurat hva kallenavnet var, er heller ikke viktig. Poenget er at det er sterkt nedverdigende. Ikke obskønt, siden noen har spekulert i det.

Aha.
Jeg forstår. Lett å spekulere i om det kan ha vært obskønt, ja. Jeg spekulerer i om det kan ha noe med at hun var hjemmeværende/husmor/fødemaskin typ..?
Jeg tenker mye på AEH for tiden, jeg håper at hun skal få rettferden og anerkjennelsen hun fortjener. Håper inderlig saken blir løst!
Citera
2020-06-06, 00:15
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
>> For oss som kan NADA om krypto, kan du gi mer kontekst og forklaringer? :-)
ja, nedenfor

>> Er det «decode hex in monero to ascii» som er den hemmelige meldingen? Hva betyr den setningen? Ja, se nedenfor. Det er altså ikke de meldingene som er kodet i et vis beløp.

>> Med tanke på hvis den mottakeradressen du har funnet som kan være TH viser seg å være TH Nei, tipper det er kryptogjerningsmann. se nedenfor. Er ikke (spesielt) interessert i adressen til TH

>> Samsvarer disse datoene med de dagene vi vet TH har sendt meldinger til motparten? Ja, se VG artikkelen "Nå vil TH betale" https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P9M147/tom-hagen-i-ny-melding-til-motparten-jeg-vil-betale

>> Forstår jeg deg riktig at de andre kodebeløpene kommer INN til TH? Nei, til motparten. Jeg er egentlig kun interessert i kryptomotparten. Jeg er også av mening at det er en blemme av VG å publisere datoene ettersom det er mulig for noen å finne fram til lommebok adressen til TH og dermed sette hele kryptogreie på villspor.

>> Har TH fått en rekke transaksjoner i Monero som inneholder skjulte meldinger? Nei, det er kryptogjerningsmennen som fikk meldingen, dvs jeg jobber videre med saken og antar at adressen som nevnt kan være den til kryptomannen. eller hjelperen, f.e. sendt av en annen

>> Noen skrev her på FB at både TH og motparten hadde 10 forskjellige kodemeldinger hver tilgjengelig. Ja, disse er 'kodet' i hvert sitt beløp.

>> Hva er dette her f.eks? https://bitcoinstrings.com/blk00048.txt Ingenting av relevans

>> Kan andre enn mottakeren både lese og greie å tyde den hemmelige meldingen som goingsomewhere nevnte i forbindelse med bitcointransaksjonene? Bitcoin meldingen (se nedenfor): ja, alle kan, med de rette verktøy. Monero: nei, kun mottakeren.

>> Hvor "finner" man en bitcoin-adresse, bruker man en slags tjeneste på nettet? Har søkt litt og finner noe som kalles bitcoin block explorer service. Er det på feks. Blockchain man kan lete etter adresser? Ja, hvis jeg skulle gi deg hele adressen (uten ****) kan du nesten like lett finne fram til info som jeg gjorde, men det hjelper å vite hva man leter etter

>> Hvordan finner man mottakeradressen, slik du har gjort her, goingsomewhere? Hva slags søkebegrep og søkestrategier benytter man? Se nedenfor

>> Hvordan kan man lese meldingene som eks. "Jeg vil betale"? Ligger de åpent i klartekst eller må du kjøre koden gjennom en "oversetter", jfr. kommandoen "decode hex in monero to ascii" Nei, det kommer fram fra VG artikkelen hva slags melding ble sendt på hvilken dag, og det har kommet fram tidligere at hver melding korresponderer med en vis beløp (i bitcoin).

Jeg er nokså interessert i kryptosporet, og etter VG kunne melde om på hvilke dager det ble sendt en melding fra TH til kryptomottakeren er det bare å legge 1 og 1 sammen. Jeg antar at det er veldig sansynlig at i alle (tre) tilfeller (dvs 2.11.18, 13.11.18 og 29.5.20) blit brukt det samme adresse til mottakeren (selv om det er ikke nødvendig), og da kan man gå inn på transaksjonregisteret og få ut alle mottakeradressene for de tre dager. Etter de finner man fram de adressene som ble brukt alle tre dager, og så man snevre det inn litt, i dette tilfelle vet man at mottakerens adresse sansynligvis er ikke brukt veldig mye. Og at de beløp som ble overfor på disse dager er ikke noe som 0.175492 bitcoin men mer noe som 0.001 bitcoin, og 0.002 for eksempel. Og med det er det to adresser som peker seg ut, den jeg nevnte og en annen. Sistnevnte må jeg nok undersøke nærmere.
Hvis jeg skulle legge ut hele adressen kan alle sjekke opp info på blockchainexplorer.com

På den adressen jeg nevnte sist ble det overført de tre beløp, på den 2.11, 13.11 og 29.5 i samsvar med VG artikkelen. I tillegg ble det overført fra en hel annen adresse i samme perioden i 2018 og begynnelse av 2019 (sist 16.1.2019) en fast beløp 0.0007 btc, og på 10.12.2018 skjedde det noe spesielt fordi i tillegg til 0.0007 btc ble det lagt inn en ekstra 'hemmelig melding' i selve transaksjonen. Bitcoin gjør det mulig å legge inn meldinger til ca 40 tegn. Disse meldinger kan du ikke lese via blockchainexplorer, du trenger litt spesiell verktøy. Meldingen legges inn i hexadecimal kode, og når man oversetter den til vanlig skrift så var det altså "decode hex in monero to ascii" Dvs, at noen prøvde å si til kryptogjerningsmannen : "det er en hemmelig melding i hexadecimal i en monerooverføring, og les den!". Hvem den 3e person er vet vi jo ikke, ikke politiet, ikke TH. Kanksje gjerningsmann #2.

Jeg må nok først undersøke den andre adressen som er også er av interessen og så grave litt dypere.
En ting er at man kan se alle bevegelser (inn og ut) fra denne adressen, t.o.m. før det kommer ut i media.
Wow, bra jobbet! Imponert 👍🏻
Citera
2020-06-06, 00:15
Medlem
Citat:
Akkurat hva kallenavnet var, er heller ikke viktig. Poenget er at det er sterkt nedverdigende. Ikke obskønt, siden noen har spekulert i det.

Kan du si noe om kallenavnet er basert noe som konkret som har skjedd (f.eks. "klumsa" fordi hun knuste en dyr vase/ "feita" fordi hun har lagt på seg el.) eller om det er et mer generelt uttrykk for misnøye, f.eks. "merra", "kjerringa" el.?
Citera
2020-06-06, 00:17
Medlem
Citat:
Akkurat hva kallenavnet var, er ikke viktig. Poenget er at det er sterkt nedverdigende. Ikke obskønt, siden noen har spekulert i det.

Du kan ikke påstå at det er sterkt nedverdigende og ikke viktig i en og samme påstand, det ene utelukker det andre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in