2020-06-06, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Nej, det är regeringens fel. De har haft lång, lång tid på sig att agera men de gör inget.

Jag är så fruktansvärt besviken på regeringen, finns inga ord!

Socialdemokraterna som alltid, alltid sagt sig värna om svagare grupper! Så här säger (S) på sin hemsida:

De som varit med och byggt upp vårt land och med sitt arbete lagt grunden för vår gemensamma välfärd har rätt till trygghet under ålderdomen. Socialdemokraterna vill att äldre ska få bestämma själva över sitt liv och sin vardag, oavsett om det handlar om deltagande i arbetslivet eller vad de vill få hjälp med från hemtjänsten.

Jag är inte supergammal, men gammal nog att veta att detta är något som sossarna faktiskt värderade, förr.

Jag var med och såg Palmes kista bäras igenom Stockholm och jag kan säga att han skulle vända sig i sin grav, om han såg detta! Vad vi utsätter äldre för, i spåren av covid, att de inte ens får ordentlig vård, är totalt ovärdigt för Sverige.

https://www.socialdemokraterna.se/var-politik/a-till-o/aldre#0
Citera
2020-06-06, 02:56
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Norge har 47% med blodgrupp A, har gått ganska bra för dom...
De gick i karantän. Endast intressant att jämföra länder där smittan har fått härja relativt fritt och smitta ned ett genomsnitt av befolkningen.
Citera
2020-06-06, 03:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
De gick i karantän. Endast intressant att jämföra länder där smittan har fått härja relativt fritt och smitta ned ett genomsnitt av befolkningen.

Ecuador, 100 % blodgrupp 0, verkar inte gå så bra för dem.
Citera
2020-06-06, 03:03
Moderator
Chantres avatar
En väldigt intressant och fördjupad diskussion om Tegnell. Sätter väldigt mycket i nytt ljus.

Citat:
I veckan sa Anders Tegnell att de skulle gjort annorlunda i kampen mot coronaviruset om han hade vetat vad han vet idag och fått börja om. Hans uttalande hamnade genast i utländska medier och tolkades där på lite olika vis.
Citat:
I Vetenskapspodden fördjupar vi oss, med hjälp av Ekots grävgrupp, i vad han sa, vad som ledde fram till Sveriges strategi och vad som gick fel. Varför landade vi i just den strategi vi gjorde, som skiljer sig så från de flesta andra länder?

Vi hör bland andra Anders Tegnell, i en färsk intervju.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1507687

Intressant att Region Skåne redan i januari ökade på sina beställningar av skyddsmaterial som första region i Sverige. Region Stockholm ville inte svara på om och i så fall när de gjorde det samma. De hänvisar till "rikets säkerhet". Inte konstigt Stockholm spårade ur med sådant folk vid rodret.
Citera
2020-06-06, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det är rätt lätt när man har en snäll kompis som handlar hem mat åt en. Och gå ut med byrackan får man ju om man inte går där andra går.

Bra! Så länge jag kan, så går jag bara ut och handlar, på tider när de flesta andra inte är där, men det börjar bli en mkt svårare trängsel nu ändå, igen. Har hållt mig hemma så mkt jag kan på läkares inrådan, fått mkt sk1t för det i tråden, men men. Bättre att överleva, så man inte gör släkten ledsen, haha.

Nej, du borde vara Catwoman som jag, behöver inte gå ut för det,
Citera
2020-06-06, 03:15
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ecuador, 100 % blodgrupp 0, verkar inte gå så bra för dem.
Hittar ingen statistik över vilken blodgrupp det är som dör i Ecuador.

Ryssarna har däremot lite bättre statistik.

Citat:
Most Russian Covid-19 patients have blood type A, says health official

Most of Russia's Coronavirus patients have blood type A, while the fewest cases relate to those with blood type AB, chief of Russia’s Federal Medical Biological Agency Veronika Skvortsova said in a news briefing organised by TASS on Friday.

"The overwhelming majority of those infected have blood type A. Next are types O and B. The rarest is type AB" Skvortsova explained. Type A is the most common blood group in Russia with about a third of the population of that type. Around 60% of positive cases in Moscow are asymptomatic, she added.
https://en.as.com/en/2020/05/15/other_sports/1589522866_311954.html

Rysslands blodgruppsfördelning:
46% har O
31% har A
9% har B
2,1% har AB

https://sv.wikipedia.org/wiki/Blodgruppsf%C3%B6rdelning
Citera
2020-06-06, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nu är det inte alla som som har förmånen att vara 20-år hela livet, så lärdomen blir av det skälet en aning begränsad.

Det kommer du också att inse när du har växt upp.

Haha, klockrent!

"Hålla sig i form", Jesus Christ liksom... 🙄 En typisk kommentar från en väldigt ung person som tror sig vara helt odödlig. Det enda som lär dem, är tyvärr tidens gång...
Citera
2020-06-06, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Stanna hemma för helvete! Har du munskydd så använd det. Vad din omgivning tycker om det kan du skita i. Kan du sy dig ett sjysst munskydd så gör det! Då har du gjort vad du kan = försiktighetsprincipen! Sen kan vi älta om resten.

Yes sir, kommer använda munskydd så ofta jag bara kan, och kommer hålla mig till striktare reserekommendationer än de officiella, håller mig inom regionen. Vill ej bidra till smittspridning i andra regioner, hade inte kunnat se mig själv i spegeln då, efteråt.

Bättre då att jag får ha en lite mer begränsad semester, det blir ändå fint om man anstränger sig.
Citera
2020-06-06, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre

Hur många länder har egentligen låtit smittan fått härja lika fritt som i Sverige? Intressant om du hittat några. Länka gärna de som inte gjort några åtgärder alls. De borde vara sällsynta iaf... 🙄
Citera
2020-06-06, 03:35
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Hur många länder har egentligen låtit smittan fått härja lika fritt som i Sverige? Intressant om du hittat några. Länka gärna de som inte gjort några åtgärder alls. De borde vara sällsynta iaf... 🙄
Vitryssland, Brasilien och Nicaragua t ex.
Citera
2020-06-06, 03:49
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Är inte den verkliga frågan. Klarar vi av att drifta fler än 300 IVA platser för tillfället?

Kan nog bli svårt till sommaren om jag förstår rätt. Men Sverige har nu byggt upp dödshjälpen inom åldringsvården så med andra ord blir det inget IVA för dessa utan bara en liten morfinspruta....
Citera
2020-06-06, 03:53
Medlem
HGs avatar
Citat:
Det är vad som sägs ja, på DN bl a, men är det bara där det brister? Beror de höga dödstalen bara på brist på sjukvårdsartiklar? Skulle inte tro det. Skulle tro att en del faktiskt beror på att patienter kommer in FÖR SENT. Det är en teori, en spekulation, men vi får aldrig reda på något om vi inte åker dit och jämför.

Problemet är att folk inte får åka in till sjukhusen då de är sjuka i C-19.........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in