Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Ja det blir nog lite utav ett lotteri.. Har också ett par anhöriga med andra vårdbehov och jag var rädd att de skulle få vänta på sina vårdkontakter/behandlingar/operationer nu i och med Covid. Det är ju trots allt så statistiken ser ut, för väldigt många.
Dock hade de nog tur (de som jag känner), som redan hade "foten inne" hos sina väldigt engagerade läkare.
Dessa läkare gav inte med sig helt enkelt, vet inte hur de lyckades tjata inom vårdorganisationen, men de ordnade så att dessa par patienter ändå kunde få sin hjälp, under denna tid. Kan tänka mig att det är etter värre för de nya/misstänkta sjukdomsfallen/, de som ej har en personligt upparbetad kontakt, osv.
Jag gav inte heller med mig. Hade anemi med extremt lågt blodvärde till följd av ett blödande magsår som var utan smärtsymptom och okänt. I mitt fall så var det VC som satte sig på tvären och ville att jag skulle vänta. Också till just oktober. Fattar inte vad som händer just då. Men på sjukhuset var de helt annorlunda, jag hade fått bosätta mig där mer än mina fyra dagar och fått ännu mer undersökningar än vad vi sedan kom överens om. På avdelningen var de jättegenerösa med vården. Jag borde förstås åkt direkt till akuten istället för att tjafsa i flera dagar med VC, men är man sjuk så tänker man inte så bra... Tror att VC har så många som överdriver så ringer någon och säger att de tror de har blodbrist för de har haft det innan, och att de bara kan gå två steg innan de måst vila så tror de ju att man hittar på. För alla kan gå mer än två steg, det är bara något man säger. Fast i mitt fall var det så bokstavligt men jag tyckte att de inte verkade tro mig utan tog det som en överdrift. Som tur är kan de inte tjafsa med labbresultat. De överdriver inte. Så kommer man så långt och det finns ett prov som visar att något är fel, då brukar det komma i annan dager.
De har varit strikta på VC innan och inte velat släppa in en i onödan. Men nu är de nästan omöjliga. Ska säga att där jag bor så finns det för många patienter per VC och covid har slagit ganska hårt mot min stad.
En släkting i en annan stad som inte är så drabbad av vare sig vårdkrisen eller covid fick en undersökning som inte var akut efter bara 10 dagar.