2020-06-05, 19:28
Medlem
ErikEriksdottirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
De som sett "Legenden" videor på Youtube och tänkt om?

Vad i... trodde du var död.

Har någon nappat på de 100k för att smitta Legenden?
Citera
2020-06-05, 19:29
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det skyddar inte MOT viruset, det förhindrar att du SPRIDER det om du är smittad. Det är själva anledningen till att du skall bära munskydd.

Tror de flesta som bär munskydd gör det i tron att de skyddar sig mot viruset...

Gjorde ett litet experiment, kollade upp några ställen kring Stockholm:

Högutbildade Östermalm, på Fältöversten:

Såg inte en enda som bar munskydd, 0%!

Lågutbildade Skärholmen, på Torget:

Minst 20% bar munskydd...
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-06-05 kl. 19:33.
Citera
2020-06-05, 19:30
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag brukar inte vara hatisk, men detta moderata finansregionråd Svenonius i Stockholm, får mig att koka. Kärringen har varit jävligt dyr för oss tillsammans med Reinfeldskan som låg till sig ett jobb.

Undrar om det blir någon testning då hon lovar att alla ska få testa sig för coronan. Misstänker att det inte blir av. Hon är en sådan där politiker som lovar en massa och räknar med att folk kommer att glömma löften och att journosar inte orkar följa upp.

https://sverigesradio.se/artikel/7489371

De flesta läkare och sjuksköterskor hatar Svenonius. Efter NKS så är det liksom kört!
Citera
2020-06-05, 19:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Danmark och Norge hade dock ingen plan. Som du kanske kommer ihåg så gick deras politiker emot vad deras experter föreslog vid tillfället. That’s the point.

Vet inte hur beslutsgången sett ut i alla länder. Vet dock att såvål Norge som Danmark stängde ned mycket mer än Sverige. Bland annat stängde de ju skolorna. Nu när de öppnat upp är testning och smittspårning centralt. Deras tal över smittade och döda är bara en bråkdel gentemot Sverige och skillnaden blir bara större för varje dag trots att de öppnat upp. Något rätt verkar de gjort.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Men lilla gubben eller gumman, du ser inget fel i att vi är de enda som inte vill använda munskydd.

Jag kan lova dig att du till hösten kommer att bli tvungen att bära munskydd utanför ditt hem i Sverige. Om du inte blir tvungen så kommer du att göra det frivilligt!

Och finnarna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Precis som WHO.

Citat:

The World Health Organization has updated its guidance to recommend that governments ask everyone to wear face masks in public areas where there is a risk of transmission of the Covid-19 coronavirus to help reduce the spread of the pandemic disease.

In its new guidance, prompted by evidence from studies conducted in recent weeks, the WHO stressed that face masks were only one of a range of tools that can reduce the risk of viral transmission, and should not give a false sense of protection.

https://www.independent.co.uk/news/health/face-mask-coronavirus-who-public-covid-19-a9551486.html

Ingen har någonsin påstått att munskydd och skyddsmasker skulle ersätta hygien eller distansering.
Citera
2020-06-05, 19:32
Medlem
Eftersom det här ligger under "Medicin och hälsa" borde patofysiologin för covid-19 vara av intresse.

Detta är fritt efter en video publicerad på DN idag. För faktan står Anders Sönnerborg,professor i virologi.

(Detta är alltså ett utdrag av informationen i artikeln, som ligger bakom betalvägg. Hoppas att det ska var ok av copyrightskäl,)

Citat:
De flesta som smittas med SARS-CoV-2 märker inte så mycket. De får en mild
infektion i de övre luftvägarna. En mindre del, en femtedel av de som läggs in,
kan råka ut för ett hastigt försämrat förlopp.

Det beror på att immunförsvaret överreagerar och skadar lungvävnaden. Om
lungornas skadas allvarligt kan detta leda till att virus kommer in i
blodomloppet man säger att det uppstår en viremi (blodförgiftning orsakad av
virus).

Viremin kan leda till DIK, disseminerad intravasal koagulation. DIK leder
alltså till att blodet börjar koagulera i kroppen. Virus i blodomloppet kan leda
till proppar som sedan cirkulerar med blodet och kan leda till skada på organ
som hjärna hjärta och/eller lungor. Detta kan leda till skador på organen
vilket i sin tur leder till att patienten avlider eller får allvarliga,
bestående, ischemiska skador på sina organ.
Hjärtceller kan, vid viremi, direkt infekteras av SAR-CoV-2. Detta kan leda
till arytmier och i värsta fall hjärtstillestånd.

Då man konstaterat att virus kan återfinnas i cererborspinalvätska hos en del
patienter finns hypoteser om att viruset kan vara neurotropt, dvs angripa
nervsystemet direkt,vid viremi.

Av de patienter som vårdas för allvarlig covid-19 uppvisar en tredjedel någon
kognitiv störning, exempelvis koncentrationsstörningar eller minnesförluster.

En del får även förändrad personlighet.

Av de patienter som vårdas på IVA får 20 till 40 procent problem med njurarna,
en del av dessa problem orsakas av blodproppar men virus verkar även, vid
viremi, kunna infektera njurarna direkt.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-kan-viruset-spridas-i-kroppen-och-skada-olika-organ/?forceScript=1&variantType=ADBLOCKER
Senast redigerad av NurseRatched 2020-06-05 kl. 19:49. Anledning: Skrivfel
Citera
2020-06-05, 19:32
Medlem
Sharm0tas avatar
Munskyddsdebatten... IGEN?! Fy fan vad patetiskt...
Citera
2020-06-05, 19:34
Medlem
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Ca 2500 nya fall i Sverige den 3 juni - tidigare högsta dagsnotering av nya fall ca 800.

Vad fasen hände den 3 juni?! Samma dag som regeringen beslutade att släppa på de redan otroligt slappa restriktionerna så slogs det tidigare dagsrekordet av nya fall med över 300%.....

Och Tegnell säger att man blir immun.....eftersom han haft fel i det mesta av sina förutsägelser och uttalanden så räknar jag med att det blir så denna gång också.

Sverige är verkligen ett absurt land. Allting är tvärtom - ignorance is strength, war is peace, jorden är platt....stackars arma Sverige.
Citera
Medlem
ErikEriksdottirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag brukar inte vara hatisk, men detta moderata finansregionråd Svenonius i Stockholm, får mig att koka. Kärringen har varit jävligt dyr för oss tillsammans med Reinfeldskan som låg till sig ett jobb.

Undrar om det blir någon testning då hon lovar att alla ska få testa sig för coronan. Misstänker att det inte blir av. Hon är en sådan där politiker som lovar en massa och räknar med att folk kommer att glömma löften och att journosar inte orkar följa upp.

https://sverigesradio.se/artikel/7489371

Vilket folk gör. Så det måste vara asbra och lätt att vara den typen av politiker.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Katastrofen Sverige.

Citat:
Smittspridningen ökar inom omsorgen

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/smittspridningen-okar-i-omsorgen-i-gallivare-igen
Citera
Medlem
Nu hänger jag inte med... är pandemin typ över i sverige? Eller är det ingen som bryr sig längre? Jag ser videos och foton från folk i min bekantskapskrets som är ute på Aw och festar samt umgås i större grupper osv osv...

Har jag missat något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in