2020-06-05, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZNUTEN
Så här långt i denna pandemi så är Sveriges åtgärder i denna pandemi milt sagt otillräckliga eller snarare undermåliga.
Här har Sveriges förmåga avseende ledning,organisation,vård och omsorg utsatts för ett verkligt stresstest i dess mest brutala form i form av en pandemi.

Vi var nog många som hade en helt annan bild av vår förmåga före pandemin än vad den varit så här långt.
En under lång tid underfinansierad vård och omsorg beroende på en enorm övervältring av migrationens kostnader från staten, som lekt humanitär stormakt, på kommuner och regioner har då tvingat dessa till neddragningar inom välfärdens kärnverksamheter.
Skolan, vården och omsorgen är ju i huvudsak dessa kärnverksamheter som dessutom är de största utgiftsposterna i den kommunala ekonomin.
Förtvivlade kommunledningar har under en mängd år försökt få staten att ta hela kostnaderna för migrationen och inte bara under en begränsad tid.
Något som staten vägrat eller i bästa fall gjort symboliska ändringar.
Vi har därmed fått en rik stat medan flertalet kommuner och regioner blivit allt fattigare.

Samtliga våra nordiska grannländer har under tiden som Sverige lekt humanitär stormakt stått vid sidlinjen och undrat om vi förlorat förståndet.
Dessa har i första hand satsat på sin egen befolkning och i mycket liten utsträckning på att leda migrationsligan.

Nu ser vi på ett ytterst brutalt sätt konsekvenserna av detta vansinne.
!
Tabellen nedan talar sitt tydliga språk där exempelvis Norge har endast en tiondel så många döda som i Sverige.
I absoluta tal så har Norge 238 döda medan Sverige har 4 562.

Innebär att korrelerat med befolkningsmängd så skulle vi haft runt 500 avlidna totalt om vi skulle haft en mortalitet jämförbar med Norge.
Eller annorlunda uttryckt så skulle över 4 000 människor levt idag om de varit bosatta i Norge istället för i Sverige.
Detta är den humanitära stormaktens pris, 4 000 människor har avlidit helt i onödan.
Ett rekord i inhumanitet mot sin egen befolkning eller om man verkligen skall säga vad det verkligen är så är det ett legaliserat folkmord på 4 000 människor.

Flertalet av dessa byggde genom hårt arbete under svåra villkor upp vårt samhälle.
Jag känner personligen en stor vrede och sorg över hur vi behandlat alla dessa som avlidit helt i onödan i denna pandemi.

Coronavirus (COVID-19) deaths worldwide per one million population as of June 5, 2020, by country
  1. 835.93 Belgien
  2. 600.16 United Kingdom
  3. 580.6 Spanien
  4. 557.48 Italien
  5. 447.99 Sverige
  6. 433.28 Frankrike
  7. 347.63 Holland
  8. 342.84 Irland
  9. 330.28 USA
  10. 225.56 Schweiz
  11. 208.24
  12. 204.05
  13. 162.42
  14. 157.27
  15. 141.51
  16. 104.13 Tyskland
  17. 100.39 Danmark
  18. 99.41
  19. 98.67
  20. 88.84
  21. 86.91
  22. 75.73
  23. 72.4
  24. 70.57
  25. 67.01
  26. 62
  27. 58.35 Finland
  28. 57.04
  29. 56.24
  30. 55.48
  31. 52.72
  32. 52.24
  33. 48.93
  34. 47.83
  35. 44.78 Norge
Man kunde se ytterligare effekt av denna humanism nyligen då vi som enda nordiska land hade raskravaller.
Att slippa sådana effekter i samhället har också varit drivande i dessa milda åtgärder.
Jag anser också att vi har haft tur att effekterna av vårt ickeagerande inte har blivit ännu värre då data vid tidpunkt som vi inget gjorde pekade på att upp mot 10% kunde ha behov av intensivvård.
Citera
2020-06-05, 23:25
Medlem
Superspreading events have characterised previous epidemics of severe acute respiratory syndrome coronavirus (SARS-CoV) and Middle East respiratory syndrome coronavirus (MERS-CoV) infections. Using contact tracing data, we identified and characterized SARS-CoV-2 clusters in Hong Kong. Given a superspreading threshold of 6-8 secondary cases, we identified 5-7 probable superspreading events and evidence of substantial overdispersion in transmissibility, and estimated that 20% of cases were responsible for 80% of local transmission. Among terminal cluster cases, 27% (45/167) ended in quarantine. Social exposures produced a greater number of secondary cases compared to family or work exposures (p<0.001) while delays between symptom onset and isolation did not reliably predict the number of individual secondary cases or resulting cluster sizes. Public health authorities should focus on rapid tracing and quarantine of contacts, along with physical distancing to prevent superspreading events in high-risk social environments.
(Källa: flutrackers.com idag)

Superspreading events I Sverige: Friends Arena, demonstrationerna på Sergels Torg Malmö och snart i Göteborg+Sommar-Gotland
Citera
2020-06-05, 23:26
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Bara lägga upp 5000 kroppar efter gatan..så ser man mängden Sen kön , ålder ,bostadsort och om de haft underliggande sjukdomar (och i såfall vilka)på alla dessa som dött på ett större plakat.

Man skulle sätta ihop en demonstration då vi om två veckor går över 5000 döda svenskar i COVID-19.

Dock inte med människor eftersom det riskerar att bara sprida smittan vidare till ännu fler.

Måste i stället vara något symboliskt som ger en bild av hur många som har dött!
Senast redigerad av HG 2020-06-05 kl. 23:31.
Citera
2020-06-05, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG

Kalla mig gärna alarmist, men om man hade lyssnat på oss så hade inte vi haft 4500 döda svenskar idag.
Då hade vi haft 4500 vårdpaket som snart skulle ha dött. Nu kan vården ägna sig åt viktigare saker.
Citera
2020-06-05, 23:27
Moderator
Chantres avatar
Inte ens danskarna vill ta emot patienter från Sverige.

Citat:
Akutsjukvården i Hovedstadsregionen och Region Skåne har ett samarbetsavtal där det står att ambulanser kan korsa gränserna åt båda hållen i akuta fall.
Under coronakrisen har Danmark stängt sina gränser för svenskar utan ”giltiga skäl” att åka in i landet. Två gånger har dansk gränspolis stoppat ambulanser från Skåne att köra in med danska medborgare i behov av akutsjukvård.
https://www.sydsvenskan.se/2020-06-05/danska-polisen-stoppade-ambulanser-vid-gransen

Turkiet hade inga problem att ta emot sina Coronasjuka medborgare från Sverige.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja så är det. FHM spelade högt på att Corona-viruset skulle bete sig identiskt med influensaviruset trots att det är en helt annan typ och var okänt. Man bara bestämde att det skulle smitta som influensa och att det skulle ge flockimmunitet som influensa. Om FHM inte hade funnits hade smittan hanterats bättre. De har förvärrat situationen ända sedan de vägrade ställa in flygningar från smittade områden.

Glöm inte Mellon o andra event. Samt att de inte gillar testning o smittspårning o munskydd.

Pajasmyndighet som är moraliskt ansvarig för 4500 liv så långt
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej det kanske inte var realistiskt men isf bör man ju inse vikten av att ha beredskap för detta och se till att den finns i framtiden.

Där är vi 100% överens.
Citera
2020-06-05, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för att du gav mer bakgrund till citatet.

Jimmie Åkesson uttalar förvisso viss kritik mot Anders Tegnell, men kritiken är otroligt mild i förhållande till hur många dödsfall Sverige hade drabbats av fram till 7:e maj. Jag hade önskat att någon hade tagit initiativ till att kritisera Anders Tegnell mycket hårdare. Även när jag läser hela citatet, så anser jag att ordet "världsstjärna" var olämpligt med tanke på den stora mängden dödsfall.

Jag försvarar inte Åkesson mer än jag måste.. Jag håller med om att det var olämpligt av honom att säga "världsstjärna". Om jag får gissa, så tycker nog Åkesson senare i efterhand att det kanske inte var det bästa uttalandet han gjort.

Även om jag som sagt sällan håller med Åkesson så måste jag ge honom att han i en del situationer har framstått som ganska skarp. Detta var inte en av dem.

Jag ville dock vara rättvis mot honom och peka på att han faktiskt hade uttryckt tvivel om svenska strategin för nästan en månad sedan, då det fortfarande rådde "borgfred", som många skulle säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Artikeln är låst, så jag kan inte läsa hela sammanhanget.

Jag tillhör inte Stefan Löfvens sympatisörer. Men jag anser att Jimmie Åkesson siktar fel, ifall han kritiserar regeringen mer än Anders Tegnell. Stefan Löfven har gjort fel, eftersom han inte tillrättavisade Folkhälsomyndigheten när siffrorna över dödsoffer strömmade in allt snabbare. Men den stora skurken är Anders Tegnell. Anders Tegnell har ljugit för både regeringen och för folket. Anders Tegnell bär skulden för den farliga strategin med flockimmunitet.

Här tror jag att många politiker lider av en överdriven tro på experter, vilket jag tidigare pratat om. (Att jag tror många svenskar lider av samma åkomma). Det finns ju även något som kallas sunt förnuft och den varan verkar nästan ingen politiker använt sig av särskilt mycket senaste tiden.

Jag håller med dig om att Tegnell bär det primära ansvaret för att ha rekommenderat en felaktig strategi. Politikerna har ansvar för att de låtit sig ledas in på fel väg. Man borde dock kunna kräva mer klokskap av politikerna, anser jag.

Det fanns så många kloka politiker i världen, som såg snabbt vartåt detta barkade. Kanske är det konsensuskulturen och konflikträdslan som präglar oss/våra politiker i Sverige, i för hög grad, jag vet inte...
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majamedm
Ja, ok. Du bygger det antagandet på att alla andra länder som har haft lockdown och har mycket mindre smittspridning nu kan hålla det så med hjälp av tester och smittspårning men i övrigt leva som vanligt? Det tycker jag låter som en svajig gissning. Hade inte velat vara det landets statsepidemiolog.

Många har ju varnat för att det skulle ta fart igen men jag känner inte till något land som tappat det. Då har ändå länder som legat tidigt ute praktiserat det i ett par månader vid det här laget. Det verkar fungera. Sydkorea och Nya Zeeland är två exempel.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majamedm
Ja, ok. Du bygger det antagandet på att alla andra länder som har haft lockdown och har mycket mindre smittspridning nu kan hålla det så med hjälp av tester och smittspårning men i övrigt leva som vanligt? Det tycker jag låter som en svajig gissning. Hade inte velat vara det landets statsepidemiolog.

I Taiwan verkar det funka tex.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Där ser man vad lite press kan göra. Tog bara några dagar från att Trump drog in stålarna till att WHO kammade sig och ändrade sina rekommendationer.

Tänker du på munskydd..?

Jag missar lite kopplingen, kan du ge en liten förklaring utav dina tankar ?
Citera
2020-06-05, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Tegnell säger nej. Det passar inte i Sverige.
Det är helt otroligt att vi lever i en planet utanför solsystemet!
Ja, och fruktansvärt osolidariskt gentemot övriga världen. Jag fattar inte hans agenda? Vägrar mannen erkänna att det går åt pipsvängen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in