2020-06-05, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Nu fick jag det svart på vitt - tänkte just på att jag hört nåt land som delat ut gratis munskydd till sina medborgare. Mycket fint gjort som tänker på sin befolkning.

Du får väl använda broschyren "Om Kriget eller Krisen kommer" som munskydd, det är det närmaste du lär få av Dan Eliasson i den vägen.

Citera
2020-06-05, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Nu fick jag det svart på vitt - tänkte just på att jag hört nåt land som delat ut gratis munskydd till sina medborgare. Mycket fint gjort som tänker på sin befolkning.
Och mataffärerna har fungerat lysande hela tiden under karantänen med vakter utanför som hjälper till att sprita av kundvagnen, delar ut plasthandskar och släpper in lite i taget så alla kan hålla avstånd. Kassorna har haft plexiglas framför kassörskan likadant på apoteken. Tycker att alla har visat ödmjukhet och respekt. Resistire - ”vi uthärdar” är ledordet och låten på allas läppar.
Citera
2020-06-05, 22:11
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag gillar även denna ifrån Tegnell i samma intervju. Det citeras i inte i SVT, AB eller Expressen :

Tegnell säger också att det är viktigt att vänta på den fullständiga rapport som WHO stödjer sina uttalanden på. Han noterar också att uttalandena fokuserar på situationer där man inte kan hålla avstånd. Situationer som enligt Tegnell är sällsynta i Sverige enligt honom.

– Vi har inga allmänna tecken på stor smittspridning på svenska transportsträckor. Vi har goda kapaciteter till att kunna hålla avstånd i Sverige, säger Anders Tegnell.

Man måste alltid vara väldigt försiktig med WHO:s uttalanden. Man kan inte plocka ut en mening utan måste se på helheten och göra en bedömning av vad de egentligen säger.

https://www.hbl.fi/artikel/tegnell-munskydd-passar-inte-i-coronastrategi/

Så vad är det egentligen WHO säger då..?

Sällsynt i Sverige med situationer där det är svårt att hålla avstånd?
Har karln aldrig åkt buss, tunnelbana el.likn.?
Citera
Medlem
Citat:
Jag är så fördomsfull, att jag tror precis tvärtom. Folk upplever honom som en fantastisk chef där "allt går"..

-Lite egna projektarbeten..
-Inte några frågor, så länge man håller budgeten..
-Ibland har man hamnat på nyheterna, tilltalad som sakkunnig eller expert..
-Ett ställe med en skön törnrosa sömn..

Ja, lugnt och skönt har det nog varit att jobba på FoHM.
Fortfarande tror jag inte att det är ett varmt arbetsklimat i hans grupp. Men kanske bekvämt. Du fick mig att tänka till och jag jobbade som konsult som projektledare och hade en fruktansvärt otrevlig uppdragsgivare som skällde på allt och alla. Men lite bekvämt var det ibland, för precis som Tegnell tog hon också alla fajter för oss och vi fick arbetsro. Och vi blev ett sammanhållet gäng - mot henne. För vi fick trippa på tå och kolla hennes humör innan vi skulle ställa en fråga. Fel dag med fel hormoner ledde till en verbal explosion.

Väldigt länge sedan vi såg Anders Wallensten... Om han inte gillar nuvarande strategi, kanske det är svårt att stå där och försvara den dag efter dag. Eller så trivs han bara inte i rampljuset. Jag vill ändå tro att han hör till de smarta och goda som egentligen vill byta strategin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Du får väl använda broschyren "Om Kriget eller Krisen kommer" som munskydd, det är det närmaste du lär få av Dan Eliasson i den vägen.

Som tur har jag förberett och tänkt längre än regeringen och FHM..beställde ganska omgående. Nej, här i Svea rike lär man inte få nåt gratis hem till sin brevlåda.
Citera
Medlem
Citat:
Jag gillar även denna ifrån Tegnell i samma intervju. Det citeras i inte i SVT, AB eller Expressen :

Tegnell säger också att det är viktigt att vänta på den fullständiga rapport som WHO stödjer sina uttalanden på. Han noterar också att uttalandena fokuserar på situationer där man inte kan hålla avstånd. Situationer som enligt Tegnell är sällsynta i Sverige enligt honom.

– Vi har inga allmänna tecken på stor smittspridning på svenska transportsträckor. Vi har goda kapaciteter till att kunna hålla avstånd i Sverige, säger Anders Tegnell.

Man måste alltid vara väldigt försiktig med WHO:s uttalanden. Man kan inte plocka ut en mening utan måste se på helheten och göra en bedömning av vad de egentligen säger.

Förväntat beteende och retorik.

Om vi så hade 50 000 döda i Sverige så skulle Dr Teflon inte erkänna sina misstag.

Tänk om AT i själva verket njuter av höga dödstal?

Tänk om han är en epidemiologins egen Kapten Klänning?

Det börjar kännas obehagligt det här.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Trodde aldrig jag skulle behöva dra in till herr Åkessons försvar, han är inte min meningsfrände i vanliga fall. Men kunde inte låta bli att lägga mig i er debatt, då jag ser att herr Åkesson missuppfattats här.

Det korrekta som han säger är:

Jimmie Åkesson ställer sig tveksam till den svenska coronastrategin: ”Jag är helt övertygad om att Tegnell är en världsstjärna inom sitt område och vet vad han pratar om. Men vi vet inte om det här är rätt strategi.”
(SvD 7 maj)

Tack för att du gav mer bakgrund till citatet.

Jimmie Åkesson uttalar förvisso viss kritik mot Anders Tegnell, men kritiken är otroligt mild i förhållande till hur många dödsfall Sverige hade drabbats av fram till 7:e maj. Jag hade önskat att någon hade tagit initiativ till att kritisera Anders Tegnell mycket hårdare. Även när jag läser hela citatet, så anser jag att ordet "världsstjärna" var olämpligt med tanke på den stora mängden dödsfall.

Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
I artikeln kritiserar Åkesson även statsministern för att gömma sig bakom tjänstemän, samt Åkesson säger att Tegnell inte är en lysande kommunikatör. Även att SD och Moderaterna vill ha tydligare skydd gentemot de äldre, samt fler tester, framkommer i artikeln.

Citatet om Tegnell innehåller också en hel del tvivel om svenska strategin. Ibland är det viktigt med ett längre citat, för att förstå hela meningen och inte ta något ur sitt sammanhang..

https://www.svd.se/akesson-tegnell-ar-inte-en-lysande-kommunikator

Artikeln är låst, så jag kan inte läsa hela sammanhanget.

Jag tillhör inte Stefan Löfvens sympatisörer. Men jag anser att Jimmie Åkesson siktar fel, ifall han kritiserar regeringen mer än Anders Tegnell. Stefan Löfven har gjort fel, eftersom han inte tillrättavisade Folkhälsomyndigheten när siffrorna över dödsoffer strömmade in allt snabbare. Men den stora skurken är Anders Tegnell. Anders Tegnell har ljugit för både regeringen och för folket. Anders Tegnell bär skulden för den farliga strategin med flockimmunitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej det kanske inte var realistiskt men isf bör man ju inse vikten av att ha beredskap för detta och se till att den finns i framtiden.
Och om framtiden är om 100 år? Ju längre tiden går desto svårare blir det att motivera kostnaden för en beredskap som bygger på händelser för länge sedan och som kanske inte alls är relevant för det som händer sedan.
Citera
2020-06-05, 22:14
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Citat:
People over 60 or with health issues should wear a medical-grade mask when they are out and cannot socially distance, according to new guidance from the World Health Organization, while all others should wear a three-layer fabric mask.

The announcement on Friday marks a significant change of stance by the WHO.

All others should wear a three-layer fabric mask: absorbent cotton closest to the face, followed by a polypropylene layer and then a synthetic layer that is fluid-resistant, the WHO said.

The WHO said people should be advised to wear masks not only on buses and trains but also wherever physical distancing may be hard - in grocery stores, at work, at social gatherings, at mass gatherings and in closed settings, including schools, churches, mosques and other places of worship. - theguardian

https://www.theguardian.com/world/20...masks-over-60s Juni 5 2020
Citat:
The World Health Organization has updated its guidance to recommend that governments ask everyone to wear face masks in public areas where there is a risk of transmission of the Covid-19 coronavirus to help reduce the spread of the pandemic disease. -independent

https://www.independent.co.uk/news/h...-a9551486.html Juni 5 2020

WHO rekommenderar från och med idag regeringarna att alla människor ska bära andningsskydd i offentliga miljöer och andra miljöer där det är svårt att hålla säkerhets avstånd. Personer över 60 år bör bära "medical grade masks" (FFP2?) enligt WHO. Yngre personer kan tillverka egna masker hemma av filtar enligt WHO. Syftet är att minska spridningen av SARS-CoV-2.

Citat:

Inte utan att man undrar hur Sveriges statsepidemiolog

tänker tolka det där tydliga budskapet till vad WHO egentligen säger,

för att lyssna på det de faktiskt säger,

verkar ju inte duga.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror vi skulle behöva göra likadant om vi ska få ett stopp på det här.

Tror jag också. Har jag trott länge.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
WHO rekommenderar från och med idag regeringarna att alla människor ska bära andningsskydd i offentliga miljöer och andra miljöer där det är svårt att hålla säkerhets avstånd. Personer över 60 år bör bära "medical grade masks" (FFP2?) enligt WHO. Yngre personer kan tillverka egna masker hemma av filtar enligt WHO. Syftet är att minska spridningen av SARS-CoV-2.

Känns märkligt att Sverige på punkt efter punkt ska ignorera WHO vad gäller hanteringen av Corona.

Börjar bli grymt trött på Tegnell. Hans ord är inte lag. Tycker det är dags för regeringen att börja ta in hur omvärlden som i många fall löser det här betydligt mer framgångsrikt agerar. Smittan kommer in antingen genom våra andningsorgan eller genom våra ögon. Sätter man då ett filter på inandningen minskar risken för att vi blir sjuka. Det krävs ingen doktorsexamen för att begripa det. Likaså att redan smittade sprider mindre om de bär mask eller munskydd.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Det är intressant också, att WHO har satt gränsen för riskgrupp p.g.a. ålder vid 60 år, medan vi har 70. Jag är rätt säker på att detta också är ett poltitiskt beslut, och inte medicinskt. Det är mycket möjligt att brytpunkten egentligen går vid 60 år (jag menar nu generellt, självklart ökar riskerna gradvis för varje år, och är också olika för olika individer), men att FHM och Regeringen (eller en av dem) har bestämt att de ska kommunicera ut 70, för att det inte ska bli problem på arbetsplatserna när en massa 60-plussare med utsatta jobb, skulle kräva att bli omplacerade till något de kan sköta hemifrån. Det går inte att lita på någonting dom säger, för dom har alltid en agenda, och de drar sig inte ens för att ljuga om naturvetenskapliga fakta för att driva igenom agendan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in