2020-06-05, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Jag fastnar väldigt mycket på nedanstående klipp som handlar om polisspåret. Tycker inte folk granskar vad som sägs tillräckligt.

https://m.youtube.com/watch?v=525XSRTntKU&t=537s

Enligt min bedömning låter C.D som en mytoman (och då kan man undra varför han ljuger?). Övriga poliser låter dock trovärdiga, tycker jag. Framför allt K.G.

Lyssna t.ex. 05:20 in i klippet. C.D säger enligt följande:

"Så vi utbyter information. Och i samma veva så ser vi en person längre ner på gatan som stämmer väldigt väl på det signalement som först larmades ut. Det första signalementet vi fick. Så vi beger oss ner dit, så fort vi kan. Det visar sig senare vara ett vittne som följt efter mördaren. Det är hans signalement som gått ut först. Men tack vare honom får vi ett kompletterande signalement på mördaren, så vi kan larma ut strax efter det."

Vem åsyftar C.D på här? L.J? Stämde hans signalement "väldigt väl på det signalement som först larmades ut"? Eller menar han S.E? I så fall har han ett alibi i C.D.

Jag får konstiga vibbar från denna förklaring. Är det bara jag? Har nog lyssnat på det trettio gånger, men blir inte mycket klokare på det han säger.

Det är ju ändå rätt unikt att DJurfeldt finns på bild, han verkar lite underbegåvad. Men det är ju vad jag själv säger. Hans snack om en parkeringsplats låter så lamt, men det behöver ju inte vara falskt, men det kan ju vara så.
Citera
2020-06-05, 23:03
Medlem
Basfaktas avatar
Eftersom jag börjar bli alltmer övertygad om att vi får indicier och endast "en förklaring till vad som skedde kring mordet" hoppas och förutsätter jag att Flashback tillåter tråden att leva vidare.

Det är intressant att få historik, kunskap och olika infallsvinklar även i fortsättningen.

Även om vi ibland tappar humöret så är det ändå betydelsefullt att hålla diskussionen levande. Om sak snarare än person kan prägla dialogen så är det att föredra.

Nåväl. Oavsett det så befarar jag att vi inte får sanningen serverad den här gången heller.

Om jag ska tillåta mig ett stalltips upa inför onsdagen så blir det Sydafrika. Jag tror ingenting, jag gissar.

SA är nämligen en politiskt acceptabel lösning som kan inkludera WT-männen, schweizertyska, övervakning, proffs-GM och ett begripligt motiv.

Det bör bli ganska tyst i leden efter ett sånt besked tänker nog statsledningen. Självklart har inte heller KP tillåtits agera förutsättningslöst.

Apartheidregimen finns inte längre vilket förenklar läget för S. Den nuvarande regimen kan beklaga och skylla på PW Botha o hans agenter.

OP blir hjälte som kämpe mot rasismen.

LP ursäktas med att det gick snabbt, hon var chockad, det var motljus och att hon trodde skotten avlossats från långt håll (hovrätten).

Anti-apartheidkonferensen veckan innan visar att SA-agenter befann sig i Sverige.

Vi får se. Men detta är min slutsats just nu.

Indicier och spekulationer duger alltså inte. Det krävs bindande bevisning.
Citera
2020-06-05, 23:04
Medlem
Sobrilbils avatar
Det finns ingen anledning att vara pessimistisk eller orolig inför presskonferensen. Bevisningen kommer att vara tillräcklig för de allra flesta som inte har foliehatt, det är helt uppenbart. PU har självmant byggt upp skyhöga förväntningar.
Citera
2020-06-05, 23:05
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pessimistkonsult
Jo, han sa det i en Radio Sweden-intervju i februari i år:

https://sverigesradio.se/artikel/7411309?fbclid=IwAR3_hdZW9_hOAGXpjcP-fEvS2NDFsZrbbMjjbSw113REYbR-gIk3OpBj8f0

Tack!

KP: "We have technical evidence secured".

Varför i helvete blev inte det en jättenyhet?! Och det står inget om det i själva artikeln på sidan - fullständigt häpnadsväckande!
Citera
2020-06-05, 23:09
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Tack!

KP: "We have technical evidence secured".

Varför i helvete blev inte det en jättenyhet?!

"Dom" har haft teknisk bevisning i 34 år i form av kulorna. Kanske är det inte mer spännande än så.
Citera
2020-06-05, 23:13
Medlem
Det kan förstås bli så att allt landar i ett antiklimax på onsdag, men det är långt ifrån säkert att diskussionerna kommer att gå samma öde till mötes som PU.
Utredningen läggs ner, eller åtal väcks, men det finns nog en ärlig vilja till att få slut på eländet och de anklagelser och utpekanden som stått som spön i backen i 34 år.
Vad skulle man annars vinna?
Många har lidit skada och Palme-utredningen själv har den största skulden.
Det man ville uppnå var ett kortsiktigt mål om att mordet skulle falla i glömska, men det blev precis tvärt om.
Tror att lösningen varit synlig i materialet väldigt tidigt, men att den sopats under mattan. Senare generationers PU hade nog ingen aning om vad som låg fördolt.
Jag tror dessutom att även vi kan se konturerna av den, om vi är lite kluriga och släpper alla tokiga teorier som SE och annat.
Jag kan inte i klartext berätta vad jag menar, men jag har dragit vissa slutsatser, som jag aldrig sett var uppe till diskussion.
På onsdag får jag veta om jag hade rätt, och jag kommer inte att gråta blod om jag hade fel.
Senast redigerad av MacMackay 2020-06-05 kl. 23:23.
Citera
2020-06-05, 23:15
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ingift släkt menar du väl?

SE har såvitt jag vet inga levande släktingar.

DNA från hans exfru kan ju inte matchas mot fynd i syfte att binda SE till något.

Det skrevs om nära släktingar. Brorsbarn och kusiner kanske?
Citera
2020-06-05, 23:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Några kompletterande frågor till Chevamannen varifrån, punkt A, som han såg SE komma, typ 20 meter bort och sen kom han närmare, skulle nog reda ut det.

Att Chevamannen drar slutsatsen räcker bara för att placera SE på MPL inte när han kom dit.

Edit: En bra fråga skulle vara. Hur långt borta var SE när du först såg honom?

Lyssna på vad han säger i det här klippet.

https://youtu.be/5NEmqBBF1D0

Eftet att Söderström har anlänt,....sen så kommer SE.

Chevamannen stiger ur bilen minst två minuter efter något av skotten, hur går det ihop med att SE är vid reklampelaren när andra skottet går av, det som SE påstår sig ha hört?

Jämför SE tidsberäkningar med Chevamannens.

SE har naturligtvis fel, bara för att det är SE, eller?

SE eller LL har fel, två storys som inte passar i samma pussel.
Citera
2020-06-05, 23:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
SE hade livlig fantasi och ville verka viktigare än han var. Har inte sett se tala, men har sett shevamannen och bedömer honom som mycket trovärdig och kry i skallen.

Okej, då betyder det att SE inte alls befann sig vid reklampelaren när sista skottet avlossades, han var sannolikt inte ens utanför Skandiahuset, åtminstone inte på framsidan mot Sveavägen.
Citera
2020-06-05, 23:23
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Intressant text av journalisten Andes Hasselbohm på Gunnar Walls blogg med bäring på Sydafrikaspåret.

Anders Hasselbohm är förmodligen den svenska journalist som gjort mest för att få fram uppgifter kring de möjliga kopplingarna mellan den sydafrikanska apartheidregimen och Palmemordet.

Här följer en berättelse från hans sida om vad som kan vara en hittills okänd bit i det pusslet – ett händelseförlopp på Kreta i september 1985 då Olof och Lisbeth Palme besökte ön på en kort semester efter segern i riksdagsvalet.

Det handlar om uppgifter från en tjänsteman i den brittiska underrättelsetjänsten MI6 om att ett attentat mot Palme planerats då. Och om ett par sydafrikanska agenter som i oklart syfte rest till Kreta lite tidigare samma månad.

I det sammanhanget presenterar Anders Hasselbohm en vittnesuppgift om att Lisbeth Palme flera gånger under Kretavistelsen uppgav att hon var orolig för sin makes liv. Som hon ska ha sagt: ”De kommer att döda honom”. Lisbeth Palmes oro stegrades enligt vittnet när hennes make vid ett tillfälle var försvunnen i flera timmar.

Anders Hasselbohm har valt att publicera sin berättelse här på bloggen. Han understryker samtidigt att han enbart ser det som en möjlighet att apartheidregimen skulle ha varit inblandad i mordet på Olof Palme, inte som något han anser sig veta. Han vet inte alls vad Krister Petersson kommer att lägga fram och säger att han inser möjligheten av att det han skriver här ”strax kan förpassas till historien”.

För min del ser jag hans dramatiska berättelse som relevant utifrån det vi hittills vet om mordet. Och jag är tacksam över att ha fått erbjudandet att publicera den.

https://gunnarwall.wordpress.com/

Ännu en indikation på att SIS var aktiva när det gällde att känga mot Sydafrika. Samtidigt som John Edwards riktar sökarljuset mot Sydafrika lämnar en annan källa från MI6 uppgifter till SÄPO om Olof Palmes sovjetkontakter.

Den utpekade ”MI6 agenten” JE jobbade under åren 69-89 som redaktör på Yorkshire Post i Leeds. 1987 kom han med en vidlyftig budget kom till Sverige för att göra en dokumentär om MOP i allmänhet och PKK-spåret i synnerhet. Genom sina kontakter med Ebbe Carlsson fick han tillgång till Hans Holmer.. Inte svårt att tänka sig att JE kan ha planterat lite desinformation hos EC.

Efter en lovande början rann projektet ut i sanden och frågetecknen över den brittiske redaktörens verkliga syften hopade sig. JE påstod till Ebbe att han hade info om det beryktade Damaskus-mötet och den senare blev eld och lågor. JE hade jobbat en sejour i Palmekommissionen nära Anders Ferm. Då hade AF och Ebbe varit såta vänner och det är troligen därifrån EC lärt känna den undflyende engelsmannen.

Finns inte någon rimlig anledning att den grekiska hotellägarinnan skulle ljuga om Lisbeth Palmes stora oro över risken för ett nära förestående attentat mot OP. Om oron för ett attentat var så stor, varför inte ha livvakt och vad är det som gör att LP inte berättar om hoten efter MOP? Intressant är också den tretimmars tur OP var ute på som fick LP att nästan gå upp i limningen. Vad hade han för sig då? Träffade han någon? Varför berättade han inte vart han skulle ta vägen? OP kan knappast varit ovetande om hur mycket hans frånvaro skulle stressa upp LP.
Citera
2020-06-05, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
"Dom" har haft teknisk bevisning i 34 år i form av kulorna. Kanske är det inte mer spännande än så.

They always had the bullets.
KP is talking about technical evidence "SECURED" in the same paragraph that he talk about NEW interviews.
I take that as NEW technical evidence.
Citera
2020-06-05, 23:26
Medlem
Citat:
Ingift släkt menar du väl?

SE har såvitt jag vet inga levande släktingar.

DNA från hans exfru kan ju inte matchas mot fynd i syfte att binda SE till något.

Brorsbarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in