2020-06-03, 21:59
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Kom till Sverige 1 juni och kom i brevlådan idag.
Bra, senaste leveransen gick hyfsat för mig också.

Hade dock lite otur med en beställning från engelska Amazon.co.uk kan man säga där säljaren var registrerad på Irland och skrev inget om att varorna skickas utanför EU men så var det och idag fick jag meddelande om avgiften för Belgien hade bara varit transitland enl. Postnord.
Citera
2020-06-05, 23:04
Medlem
Någon som är mer insatt och vet vad som kommer hända 1 Januari 2021 när nya momsregler införs i EU?

Om ett paket skickas från Kina-Luxemburg sedan till Sverige, kommer man då behöva betala in moms på paketen??
Citera
2020-06-05, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym-
Det slog mig häromdan, efter många minuters knåpande, att "transport av försändelse har påbörjats i avsändarlandet" betyder att paketet är utomlands.. och inte i sverige som jag trott under en lång tid. Har vart förbannad på postnord när det i själva verket inte var deras fel!
Bara lite nyfiken... vad fick dig att tro att Sverige är avsändarlandet om du beställt något från utlandet?
Senast redigerad av anders197503 2020-06-05 kl. 23:17.
Citera
2020-06-28, 10:57
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Bara lite nyfiken... vad fick dig att tro att Sverige är avsändarlandet om du beställt något från utlandet?

Jag har också blandat ihop just det där ibland... När jag spårat paket
Citera
2020-07-13, 22:51
Medlem
Verkar som en del paket slinker igenom utan tull. Jag har fått tull en gång, men det var via DHL. Via Postnord har jag aldrig fått det. Hämtade ut ett paket för 1.5 månad sen. Kommer ett par till nu i veckan/nästa och tror nog att jag slipper den. Detta gäller via Aliexpress.
Citera
2020-07-14, 11:17
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagskagorakaos
Verkar som en del paket slinker igenom utan tull. Jag har fått tull en gång, men det var via DHL. Via Postnord har jag aldrig fått det. Hämtade ut ett paket för 1.5 månad sen. Kommer ett par till nu i veckan/nästa och tror nog att jag slipper den. Detta gäller via Aliexpress.
Hmm... Kan det vara så att säljaren skickade inom EU? Vissa har lager i Tyskland, Polen m.m har jag sett.
Själv tycker jag att det är onödigt att chansa när det ändå finns några andra sidor från Kina som alltid funkar om man betalar lite för frakten vill säga.
Citera
2020-07-20, 17:00
Medlem
Enydrions avatar
Gör ett test snart, första sedan avgiften infördes, skickades från Kina för några dagar sedan, det har fått ett holländskt paketnummer (slutar på NL)

Det verkar ha kommit till Holland nyligen, får se om det fastnar hos PostNord för avgift och tull ... Är beställt hos Aliexpress...

Testade att köpa glasögon i Kina för första gången, lite över 600kr för båge och glas. (progressiva friform, index 1,61 och som mörknar i solsken). Så hade ju kostat det flerdubbla här...

Brukar numera annars beställa från banggood, priority direct, så packas det om i Europa och man slipper tull och moms, de brukar gå genom Holland (xxxxxx.NL), och på sistone även Tyskland (xxxxxx.DE) och Luxemburg? (xxxxxxx.LU)
Senast redigerad av Enydrion 2020-07-20 kl. 17:05.
Citera
2020-07-22, 08:02
Medlem
Enydrions avatar
Kan ha klantat mig på senaste ordern hos Banggood, det står i orderna Shipping Method: Shipping fee

kan ha missat att ändra till Priority Direct....

De delade upp i två paket och det ena är inte skickat ännu...

Också banggood: jag har försökt reservera en vara till bottom price, och det verkar ju inte fungera så värst bra, håller på och försöker för andra gången nu... den ska kosta typ 40 dollar och nu 25 dollar, men inte går det att få in 25 dollar på det i varukorgen inte, man reserverar först och sen ska man fånga priset några dagar senare... Antar det går ut på att man ska tröttna och betala fullpris...
Senast redigerad av Enydrion 2020-07-22 kl. 08:57.
Citera
2020-07-24, 11:24
Medlem
Enydrions avatar
Denna söktjänsten tipsades om på nätet, och den verkar ha fler uppgifter om mitt paket än 17track (https://www.17track.net/sv ) om paketet som skickades av Aliexpress

så skriver länken här nedan om andra också kan ha nytta av den.

http://parcelsapp.com/en/tracking
Citera
2020-07-24, 18:02
Medlem
Zaxxon64s avatar
Är det bara jag som har ett minne av att den här tråden hette något annat förut och nyligen helt ur det blå bytt namn?
Citera
2020-07-25, 00:59
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon64
Är det bara jag som har ett minne av att den här tråden hette något annat förut och nyligen helt ur det blå bytt namn?

Det stämmer, den hette nåt med PostNords avgift eller nått tidigare...
Citera
2020-07-25, 07:10
Medlem
Japp. Verkar bytt namn. Då får alla som har frågor om paket som kommer från Wish, Banggod, USA eller annat starta ny tråd. Annars blir det väl off topic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in