2020-06-05, 21:41
Medlem
Så de skulle slippe henne fri med mobiltelefon?? LOL Helt urealistisk at politiet trodde dette var reelt. For noen klovner, bra de allerede sitter godt i saksa.
Senast redigerad av Brade 2020-06-05 kl. 21:45.
Citera
2020-06-05, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Fra side 2 i trusselbrevet:
"DEMS "CRYPTO CURRENCY" AVDELNING HETE "

Er ikke dems et dialektord? Hvor i landet brukes det eventuelt?

Spør Orderud
Citera
2020-06-05, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aniani
Ahaa! Takk selv
Kan det hende at GM eller brevforfatteren er dansk, eller kan det hende at brevforfatteren ønsket at politiet skulle tro at det finnes en link til Danmark i forbindelse med forbrytelsen?
Citera
2020-06-05, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongsoda
Brevet är fabricerat...

Tviler.

Men sant skal sies, dette er er skrevet av noen med skandinavisk bakgrunn 100%.
Translate oversetter ikke alle ord slik det skrives i dette trusselbrevet, er mye egne ord som nevnt tidligere i tråden her.

Er nok noen tungt kriminelle med noen kontakter innenfor skandinavia eller utenfor, tviler på at de holder AEH innenfor skandinaviske grenser/områder også.

Som de sier, vi vil heller ha frihet en penger. Er ikke alle som er smarte og tenker slikt, derfor blir de som driver med kriminalitet oftest tatt.

Dette er nøye planlagt.
At enkelte av dere står på at TH har selv drept sin egen kone over 40 år er helt sykt. Bare det at dere tror det kan ha skjedd under affekt er sykt

TH kan være delaktig, men at han har drept hu, ikke faen.
Citera
2020-06-05, 21:46
Medlem
Citat:
Kan det hende at GM eller brevforfatteren er dansk, eller kan det hende at brevforfatteren ønsket at politiet skulle tro at det finnes en link til Danmark i forbindelse med forbrytelsen?

Lot merke til "till" med to L-er også flere steder, men at det står "til" med én L på slutten. Hvis personen er dansk/svensk og visste at til skrives med én L på norsk er det rart at ikke helt brevet ble skrevet med én L. Tenker derfor at det mest sannsynlig er en som kan norsk og som har prøvd å gi inntrykk av noe annet. Hva tenker du?
Citera
2020-06-05, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Vi kan snu litt på spørsmålet og spørre oss, hvorfor ble det plutselig så viktig å ta kontakt igjen når politiet endret hypotese?
Hvor i landet brukes ordet dems?
Citat:
Fra side 2 i trusselbrevet:
"DEMS "CRYPTO CURRENCY" AVDELNING HETE "
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e83lv9/loerenskog-saken-her-er-hele-trusselbrevet

Er ikke dems et dialektord? Hvor i landet brukes det eventuelt?

Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Spør Orderud
Takk!
Citera
2020-06-05, 21:49
Medlem
>> For oss som kan NADA om krypto, kan du gi mer kontekst og forklaringer? :-)
ja, nedenfor

>> Er det «decode hex in monero to ascii» som er den hemmelige meldingen? Hva betyr den setningen? Ja, se nedenfor. Det er altså ikke de meldingene som er kodet i et vis beløp.

>> Med tanke på hvis den mottakeradressen du har funnet som kan være TH viser seg å være TH Nei, tipper det er kryptogjerningsmann. se nedenfor. Er ikke (spesielt) interessert i adressen til TH

>> Samsvarer disse datoene med de dagene vi vet TH har sendt meldinger til motparten? Ja, se VG artikkelen "Nå vil TH betale" https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P9M147/tom-hagen-i-ny-melding-til-motparten-jeg-vil-betale

>> Forstår jeg deg riktig at de andre kodebeløpene kommer INN til TH? Nei, til motparten. Jeg er egentlig kun interessert i kryptomotparten. Jeg er også av mening at det er en blemme av VG å publisere datoene ettersom det er mulig for noen å finne fram til lommebok adressen til TH og dermed sette hele kryptogreie på villspor.

>> Har TH fått en rekke transaksjoner i Monero som inneholder skjulte meldinger? Nei, det er kryptogjerningsmennen som fikk meldingen, dvs jeg jobber videre med saken og antar at adressen som nevnt kan være den til kryptomannen. eller hjelperen, f.e. sendt av en annen

>> Noen skrev her på FB at både TH og motparten hadde 10 forskjellige kodemeldinger hver tilgjengelig. Ja, disse er 'kodet' i hvert sitt beløp.

>> Hva er dette her f.eks? https://bitcoinstrings.com/blk00048.txt Ingenting av relevans

>> Kan andre enn mottakeren både lese og greie å tyde den hemmelige meldingen som goingsomewhere nevnte i forbindelse med bitcointransaksjonene? Bitcoin meldingen (se nedenfor): ja, alle kan, med de rette verktøy. Monero: nei, kun mottakeren.

>> Hvor "finner" man en bitcoin-adresse, bruker man en slags tjeneste på nettet? Har søkt litt og finner noe som kalles bitcoin block explorer service. Er det på feks. Blockchain man kan lete etter adresser? Ja, hvis jeg skulle gi deg hele adressen (uten ****) kan du nesten like lett finne fram til info som jeg gjorde, men det hjelper å vite hva man leter etter

>> Hvordan finner man mottakeradressen, slik du har gjort her, goingsomewhere? Hva slags søkebegrep og søkestrategier benytter man? Se nedenfor

>> Hvordan kan man lese meldingene som eks. "Jeg vil betale"? Ligger de åpent i klartekst eller må du kjøre koden gjennom en "oversetter", jfr. kommandoen "decode hex in monero to ascii" Nei, det kommer fram fra VG artikkelen hva slags melding ble sendt på hvilken dag, og det har kommet fram tidligere at hver melding korresponderer med en vis beløp (i bitcoin).

Jeg er nokså interessert i kryptosporet, og etter VG kunne melde om på hvilke dager det ble sendt en melding fra TH til kryptomottakeren er det bare å legge 1 og 1 sammen. Jeg antar at det er veldig sansynlig at i alle (tre) tilfeller (dvs 2.11.18, 13.11.18 og 29.5.20) blit brukt det samme adresse til mottakeren (selv om det er ikke nødvendig), og da kan man gå inn på transaksjonregisteret og få ut alle mottakeradressene for de tre dager. Etter de finner man fram de adressene som ble brukt alle tre dager, og så man snevre det inn litt, i dette tilfelle vet man at mottakerens adresse sansynligvis er ikke brukt veldig mye. Og at de beløp som ble overfor på disse dager er ikke noe som 0.175492 bitcoin men mer noe som 0.001 bitcoin, og 0.002 for eksempel. Og med det er det to adresser som peker seg ut, den jeg nevnte og en annen. Sistnevnte må jeg nok undersøke nærmere.
Hvis jeg skulle legge ut hele adressen kan alle sjekke opp info på blockchainexplorer.com

På den adressen jeg nevnte sist ble det overført de tre beløp, på den 2.11, 13.11 og 29.5 i samsvar med VG artikkelen. I tillegg ble det overført fra en hel annen adresse i samme perioden i 2018 og begynnelse av 2019 (sist 16.1.2019) en fast beløp 0.0007 btc, og på 10.12.2018 skjedde det noe spesielt fordi i tillegg til 0.0007 btc ble det lagt inn en ekstra 'hemmelig melding' i selve transaksjonen. Bitcoin gjør det mulig å legge inn meldinger til ca 40 tegn. Disse meldinger kan du ikke lese via blockchainexplorer, du trenger litt spesiell verktøy. Meldingen legges inn i hexadecimal kode, og når man oversetter den til vanlig skrift så var det altså "decode hex in monero to ascii" Dvs, at noen prøvde å si til kryptogjerningsmannen : "det er en hemmelig melding i hexadecimal i en monerooverføring, og les den!". Hvem den 3e person er vet vi jo ikke, ikke politiet, ikke TH. Kanksje gjerningsmann #2.

Jeg må nok først undersøke den andre adressen som er også er av interessen og så grave litt dypere.
En ting er at man kan se alle bevegelser (inn og ut) fra denne adressen, t.o.m. før det kommer ut i media.
Senast redigerad av goingsomewhere 2020-06-05 kl. 21:54.
Citera
2020-06-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aniani
Lot merke til "till" med to L-er også flere steder, men at det står "til" med én L på slutten. Hvis personen er dansk/svensk og visste at til skrives med én L på norsk er det rart at ikke helt brevet ble skrevet med én L. Tenker derfor at det mest sannsynlig er en som kan norsk og som har prøvd å gi inntrykk av noe annet. Hva tenker du?
Jeg tror at du har rett Efter er sikkert også kun skrevet for å forvirre.

Jeg tenkte på hvorfor forfatteren ikke bare skrev trusselbrevet på engelsk. Jeg tror at årsaken er at vedkommende ønsket å forsøke å forvirre mest mulig og å forårsake at politiet skulle bruke mest mulig ressurser på etterforskningen (som også ville ta lang tid).
Citera
2020-06-05, 21:51
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
TH ble bedt om å forklare hvem som kunne ha et hevnmotiv. Det sier seg selv at en milljardær kan ha fått mange fiender i årenes løp.
Uansett så vil det alltid bli mange ord hvis man skal forklare et hevnmotiv - og finnes det mange kandidater så blir det desto flere ord.

Jeg visste at du ville vri ordet "destruktivt" dit du gjorde, men du kan aldri gå bort fra at justismord er destruktivt.

Eidsivating lagmannsrett har sagt at det ikke finnes skjellig grunn til mistanke, og derfor er det svært uansvarlig at politiet bruker media med å gå så hardt fram mot den mistenkte.
Det gagner ikke saken hvis den mistenkte (eller andre pårørende) begår selvmord.
Dette er svært kritikkverdig!

Hvis politiet skal gå så hardt ut mot den mistenkte, så må de ha nok til fengsling, slik at den mistenkte kan beskyttes mot seg selv.

Det er ikke bare den skyldige som begår selvmord.
Mennesker kan bli drevet til vanvidd, og deretter bli destruktiv. Derfor mener jeg Holden gjør en god jobb. Politiet ødelegger for sin egen sak, når de går frem på denne måten. Det er viktig at politiet opprettholder tillit ift den siktede, og da passer det dårlig å opptre så provoserende som de faktisk gjør. Det er stigmatiserende det som lekkes til mediene, og ingen i familien blir gitt muligheten til å forklare seg - inntil "brevet" ble publisert igår. Saken føres i offentligheten og fremstår som et sirkus, og det er ikke en rettsstat verdig.
Uverdighet leder til destruktivitet!

Politiet vurderer THs tilstand som "litt pjusk", det forteller veldig mye om politiets vurderingsevne i forhold til hva mediasirkuset kan medføre, og det kan derfor ikke tolkes som annet enn total ansvarsfraskrivelse fra politiets side.

Hvis ikke Holdens ord "det er ikke som dere tror", betyr noe helt konkret, så er dette en politiskandaler uten sidestykke i norsk historie.

Her støtter jeg deg fullt og helt Havhest! Man kan ikke være enige om alt,men verdighet og seriøsitet må man kunne forvente. Altså alt som lekker fra politiet og gis til media,er jo ikke annet enn forhåndsdømming og "dommernes" hva heter det igjen? prosedering?
Imens den forhåndsdømte ikke er gitt samme mulighet,men kan bare få ut de få detaljer hans advokat gir til pressen.
Rettsak skal ikke foregå i media under en pågående etterforskning.
Hagen burde kanskje om han har klare motbevis til påstander,få dette ut via advokat nå? Om han har det da? Selv om han da setter seg på like lavt nivå,ved å prosedere for seg selv i media. Men politi og media kommer ikke til å gi seg.
Citera
2020-06-05, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Spør Orderud

Citat:
Hvor i landet brukes ordet dems?

Takk!

Citera
2020-06-05, 21:58
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djeveldottir
TH kan være delaktig, men at han har drept hu, ikke faen.
Vil si det var det mest fornuftige i den posten.
Citera
2020-06-05, 21:59
Medlem
Ordvalg, setningsoppbygging osv, er ting som blir galt i en oversetter. Korrekt stavelse blir ikke galt. Ord som "hemelig", "kansje" og "tillfele" i brevet forteller meg at det er skrevet av en nordmann.
Senast redigerad av Yea979 2020-06-05 kl. 22:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in