2020-06-05, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Tyskland har sattsat pa egen tillverkning för att slippa Kinaberoendet.

2,5 miljarder masker om aret kommer man producera

https://www.tagesschau.de/inland/altmaier-masken-101.html

Köps in av bla. privata vårdgivare i sverige om jag fattat rätt, måste vara de då de är tysktillverkade.

Finns bara viljan så...
Citera
2020-06-05, 21:03
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Det hade varit bra om det var tvång på munskydd i kollektivtrafiken och liknande, MEN, de kan ju inte införa det innan dessa finns tillgängliga i massor.

Jag tittar te.x nu på Jula (bara valde nån), samtliga munskydd är restnoterade i samtliga butiker i Sverige... Lär vara likadant på liknande butiker... Tegnell o co vet väl om att Sverige har brist på det och allt man har ska läggas till sjukvård och äldreomsorg.

Jag skickade efter munskydd till släktingar för en tid sedan. Fanns massor av nätbutiker som hade. Även t.ex. byggbutiker brukar ha. I många länder använder folk hemgjorda munskydd. Tjejer har det som en slags utsmyckning. Finns filmer som visar hur de tillverkas.
Citera
2020-06-05, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag vill att så få personer som möjligt skadas och dör. Det är den absoluta ambitionen. Om du vill kalla det för tävlan så är det upp till dig. Jag ser varje dödsfall som ett för mycket. Givetvis måste man kunna utvärdera under resans gång. Det känns helt barockt att vi ska fortsätta med en busslast döda varje dag samtidigt som grannländerna närmast utrotat smittan. Det behöver man inte vänta ett år på att se det tokiga i. Det slutar ju bara med att ännu fler dör.

Det är ju väldigt lätt att ta till den här retoriken att alla skadade och döda är en för mycket. Få människor vill ju säga emot det. Men tillför din hållning något konstruktivt? Det dör busslaster med människor i våra grannländer dagligen. Hur förhåller du dig till det?
Citera
2020-06-05, 21:05
Medlem
HGs avatar
Vad ens WHO säger så tycker Mengele Tegnell något helt annat:

"WHO ändrar sig om munskydd – nu rekommenderar de allmänheten att använda skydd på platser där social distansering är svår.

Samtidigt är svenska Folkhälsomyndighetens inställning att munskydd inte behövs utanför vården.

– I Sverige har vi strategin att är du sjuk så ska du hålla dig hemma, i stället för att röra sig med munskydd, säger Anders Tegnell till TT."

https://www.expressen.se/nyheter/who-andrar-sig-om-munskydd-uppmanar-nu-till-anvandning/
Citera
2020-06-05, 21:06
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Nu far du in på en tangent som inte alls har med du började att skriva när du citerade mig. Läser du ordväxlingen från början, inklusive det stycke som jag svarar på, så ser du: jag har hela tiden hävdat att Vitryssland har en annan strategi än Sverige.

Hahah ber om ursäkt! Jag misstolkade det som att du argumenterade för att vi och Vitryssland kör samma taktik, haha!
Citera
2020-06-05, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja og den bredere strategi er og har hele tiden været stræben mod flokimunitet.

Ja man skal være hjemme når man er syg, men i et par dage inden man eventuelt føler sig syg (ikke alle føler sig syge selv om de er smittede og dermed selv kan smitte andre) kan man smitte andre og det er selvfølgeligt et led i strategien at man dermed kan holde smittespredningen igang på denne måde - ellers vil man aldrig opnå en tilstand af flokimunitet, og det går selvfølgeligt ikke, og de liv der dermed unødigt går tabt er man totalt ligeglade med.

Mundskydd er derfor et særdeles uvelkomment smittebremsende tiltag, som forhindrer den stadigt fremadskridende hurtige udvikling af flokimunitet - derfor skal effekten af munskydd negligeres, bagatelliseres, fornægtes og latterliggøres - og det er så det der foregår, og har foregået siden pandemien opstod
Är det krav på ditt land med munskydd överallt? Danmark?
Citera
2020-06-05, 21:07
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG

"WHO ändrar sig om munskydd – nu rekommenderar de allmänheten att använda skydd på platser där social distansering är svår.

Samtidigt är svenska Folkhälsomyndighetens inställning att munskydd inte behövs utanför vården.

– I Sverige har vi strategin att är du sjuk så ska du hålla dig hemma, i stället för att röra sig med munskydd, säger Anders Tegnell till TT."

https://www.expressen.se/nyheter/who-andrar-sig-om-munskydd-uppmanar-nu-till-anvandning/

Strategin är ju flockimmunitet. Tegnell tänker inte låta något komma i vägen för det.
Att det sedan kommer ta sex år och hundratusen döda är inte hans problem.
Citera
2020-06-05, 21:08
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Fair point.

Min point är att inget av länderna du nämner hade någon plan för ”Fas 2” när de gick in i ”Lockdown”.

That’s all.

Anledningarna till det har jag rätt klart för mig, men huvudsaken är ”pointen” ovan.

Nej, ett tidsperspektiv på när "fas 2" sker, det visste man inte något exakt om.

"spekulerar"..

Man såg nog på Kina (med dess diktatur), vad de hade tvingat sig igenom, jämförde detta med Italien som i början var ju soft.., och det bara växte. Då beslöt man att det inte fanns mera tid att förlora. För "Kina-varianten" kunde man inte göra.
Citera
2020-06-05, 21:08
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

De vägrar ändra sig. De vägrar erkänna att de hade fel. Ända över stupet.
Citera
2020-06-05, 21:10
Medlem
Citat:

Och det är ju ren idioti

Citat:

Transmission is most likely one day before symptoms start, the team concluded, but can happen as early as three days before.

Controlling presymptomatic spread is crucial for keeping on top of the disease when

Citera
2020-06-05, 21:11
Medlem
Det kommer att ta ett tag innan den ”fria” testningen för nya coronaviruset som regeringen flaggade för på torsdagen kan starta. Just nu förhandlar Sveriges kommuner och regioner, SKR, med regeringen om hur det ska gå till, och först nästa vecka kommer besked.

Why am I not surprised... 😂

https://www.dn.se/nyheter/sverige/trots-regeringens-besked-fortfarande-oklarheter-kring-hur-testningen-ska-ga-till/
Citera
2020-06-05, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
De vägrar ändra sig. De vägrar erkänna att de hade fel. Ända över stupet.

Ja om flashback har haft mer rätt än myndigheterna är det ett hårt slag mot deras trovärdighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in