2020-06-05, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Rchard Schwartz DN 5/6 Det bästa jag läst om orsakerna till Sveriges usla Coronahantering

"Sticker Sverige ut vad gäller coronapandemin?

.
.

Tja, men ändå fegt. Han undviker skickligt sånt som kan va känsligt att påpeka.

Kort - Sveriges myndigheter är ett vuxendagis.

Alldeles för mkt tid och resurser slösas på genumstrams.
På kvotering, vilket ger oduglig personal.
Som sista utvägen för de som är oanställningsbara i det privsta näringslivet.
Som ett smorgasbord när en sosse ska premieras till en högre befattning.
Likt ett stort företag som istället för att avskeda en odugling (pga av anställningskyddet) flyttar denne till en annan avdelning.
Nya myndigheter skapas för att ge fler möjlighter.
De på yttre vänster vet redan i gymnasiet att de ska jobba offentligt.

På kommunerna fungerar det på samma vis.
Skulle man ge sig på att göra en karta över den politiska hemvisten så skulle vänstern hamna i majoritet.
Senast redigerad av MrStreamer 2020-06-05 kl. 21:06.
Citera
2020-06-05, 20:55
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Munskydd har testats och fungerar i att bromsa smittspridningen. Man är mest smittsam dagen innan symptom.

Vet ni inget så håll bara käften.

Det är numera fastställt att man tom är som mest smittsam 2-3 dagar innan symptom...

Tegnells råd är värdelösa och har varit det under hela perioden.
Citera
2020-06-05, 20:56
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Njao..

Borde väl vara lätt att ta reda på om Danmark har en "generell" pandemi-plan. Finland har, och som Norge agerade så tror jag nog det finns även.

Sen är ju givetvis inte planen huggen i sten. Beror väl på : hur smittsamt, hur länge man smittar, vad som smittar (djur ?), dödlighet, etc..

Med Corona visste man inte så mycket, men efter Italien beslöt man för att "skjuta först".

Fair point.

Min point är att inget av länderna du nämner hade någon plan för ”Fas 2” när de gick in i ”Lockdown”.

That’s all.

Anledningarna till det har jag rätt klart för mig, men huvudsaken är ”pointen” ovan.
Citera
2020-06-05, 20:56
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Sverige har breddat indikationen för att testa och den gångna veckan har rikets näst mest drabbade region, VG, utökat sin testning med c:a 250%.

Har du möjligen någon länk. Det hade förklarat den alarmerande ökningen
Citera
2020-06-05, 20:57
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Ja det hade ju blivit en stor nyhet isåfall. Tror också på immunitet.

Återstår dock många tveksamheter rörande hur länge den faktiskt räcker (även fast åtminstone 6 månader känns rätt troligt enligt vad vi skrivit nu) och permanenta skador. Sett många läkare tala om hjärnskador, njurskador och testikelskador. Vi vet inte till vilken utsträckning det gäller än heller.

Så jag tycker inte man ska försöka dra på sig viruset i jakt på immunitet även om man är ung och i toppform
Citera
2020-06-05, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Har du möjligen någon länk. Det hade förklarat den alarmerande ökningen
Dagens PK: https://www.vgregion.se/direkt/
Citera
2020-06-05, 20:58
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Men har det skett någon ändring nu när man sägs ha mer plats? Folk verkar fortsätta bli dödssjuka och avråds ändå söka vård pga smittrisk/överbelastning eller vad det nu är.

Den skillnaden tror jag är mera minimal.

Man sliter nog i sjukvården, det är nog ett högt tryck. Det är bara att tänka på alla andra sjuka, icke-corona patienter som fått bli hemma istället för att vårdats på sjukhuset, uppskjutna operationer.

Men är det sjukvårdens/sjukhuset som orsakat det ?

Om ett sjukhus har personal och 200 sängar.., då klarar man inte 250 patienter.., i månader..
Citera
2020-06-05, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Det är numera fastställt att man tom är som mest smittsam 2-3 dagar innan symptom...

Tegnells råd är värdelösa och har varit det under hela perioden.

Ja, det var det jag skrev och jag har skrivit detta ett par tusen gånger här i månader.
Citera
2020-06-05, 20:59
Medlem
WHO uppmanar regeringar världen över att uppmana sin befolkning till att använda munskydd i slutna miljöer och där det inte går att hålla avstånd till andra.

Hoppas nu att regeringen lyssnar och inför strikt munskyddstvång i smockade tunnelbanetåg och bussar m.m!

Att Tegnell avfärdar munskydd ändå (utan seriös källa?) känns ju föga förvånande. Märkligt, dock...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qMqOE/whos-nya-besked-alla-bor-bara-munskydd

.
Citera
2020-06-05, 20:59
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Finns ju en viss logik i det. I många länder har man inga sociala skyddsnät som vi har.

Inom Europa är det inte så olikt. Iaf inte t.ex. Norden, Tyskland, Holland o.likn.

Sedan så kan det inte skada att använda munskydd och samtidigt andra metoder.
Citera
2020-06-05, 21:00
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Tegnell om WHO ikväll:

”Munskydd ska kunna passa in i en bredare strategi och det gör den inte i Sverige. I Sverige ska man vara hemma om man är sjuk”

Det här att man ska stanna hemma om man är sjuk är alltså ett råd som ges i Sverige. Men inte i andra länder.

Att stanna hemma när man är sjuk är såklart ett jättebra råd. Men Tegnell fortsätter ju bortse från asymptomatisk smitta där ansiktsmasker gör nytta. Inte bara hos medelsvensson utan även på äldreboenden.
Citera
2020-06-05, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Tegnell om WHO ikväll:

”Munskydd ska kunna passa in i en bredare strategi och det gör den inte i Sverige. I Sverige ska man vara hemma om man är sjuk”

Det här att man ska stanna hemma om man är sjuk är alltså ett råd som ges i Sverige. Men inte i andra länder.

Ja og den bredere strategi er og har hele tiden været stræben mod flokimunitet.

Ja man skal være hjemme når man er syg, men i et par dage inden man eventuelt føler sig syg (ikke alle føler sig syge selv om de er smittede og dermed selv kan smitte andre) kan man smitte andre og det er selvfølgeligt et led i strategien at man dermed kan holde smittespredningen igang på denne måde - ellers vil man aldrig opnå en tilstand af flokimunitet, og det går selvfølgeligt ikke, og de liv der dermed unødigt går tabt er man totalt ligeglade med.

Mundskydd er derfor et særdeles uvelkomment smittebremsende tiltag, som forhindrer den stadigt fremadskridende hurtige udvikling af flokimunitet - derfor skal effekten af munskydd negligeres, bagatelliseres, fornægtes og latterliggøres - og det er så det der foregår, og har foregået siden pandemien opstod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in