Citat:
Ursprungligen postat av
DEF1
Du har såå fel!
När offer (pojkar eller flickor, män eller kvinnor) tex blivit utsatta för misshandel eller sexuellt utnyttjande kan de ofta drabbas av skamkänslor trots att det verkligen inte är deras fel. Offret tar på sig skulden för vad som hänt! Därför kan de dröja med att berätta, om de ens någonsin gör det.
Påhittig kan f ö betyda att man hittar på roliga saker att göra. Om W beskylls för att fara med osanning eller inte spelar absolut ingen roll! Inget man ska bli dödad eller misshandlad för! Verkar som att du tycker att det är helt ok att W fick plikta med sitt liv?
Hon blev misshandlad, sannolikt dräpt och därefter skändad!
Tycker du är riktigt obehaglig!
Hade lovat mig själv att inte svara dig, men blev tvungen!
Du är inte bara obehaglig, du verkar dessutom vara helt inkompetent, hjärntvättad och känslokall!
Fy!
Att man dröjer med att berätta att man har blivit misshandlad, kan bero på många saker, däribland det som du säger om skamkänsla, men också pga att man ljuger.
Och påhittighet kan betyda mycket, tex att man hittar på lögner.
Och du missar att jag skrev att Wilma kanske ljög ofta, för att jag ville visa på att man kanske inte kan lita på allt vad Wilma har sagt om Tishko. Och om hon var en mytoman så tyder det på att hon också kan ha begått självmord, eftersom mytomani ingår som symptom vid vissa psykiska sjukdomar som också ökar risken för självmord.
Så jag säger alltså inte på något sätt att Wilma förtjänade att dö, utan bara att Tishko kanske inte har orsakat hennes död.
Och jag förstår inte hur du och andra i tråden kan utgå ifrån att Tishko har dödat Wilma, trots att ni inte var där och därför omöjligt kan ha sett vad som hände. Ni förstår inte att ni fantiserar minst lika mycket som mig om vad som hände. Enda skillnaden är att ni har fastnat i fantasin att Tishko har mördat Wilma, medan jag testar olika fantasier.