2020-06-05, 16:43
Medlem
Chinottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caticorn
Men eller hur? Hur kan han inte tagit med det i beräkningen.

Så kan det också vara. Men skulle inte väskan varit lite smutsig eller så då 🤔

Tänker att han i det fallet emballerat det i någonting annat (typ plastpåse i likhet med de andra delarna kanske?) som han slängt och bara lagt in det på första bästa ställe. Är ju onödigt att förvara likdelar i något som är mycket större än objektet i sig eftersom det hittas mycket lättare.
Citera
2020-06-05, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Eller en personvåg? Som blev jävligt blodig och som han slängde? Det som stod där verkar ha glidit lite också.

Om ni pratar om bilden på sida 271 i FUP, så ser man att det är parkettgolv med kanter där. Kan det inte vara det som ger "illusionen" av att något fyrkantigt har stått där?
Citera
2020-06-05, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Om ni pratar om bilden på sida 271 i FUP, så ser man att det är parkettgolv med kanter där. Kan det inte vara det som ger "illusionen" av att något fyrkantigt har stått där?
Det är inte fyrkantigt. En långsida är lite längre än den andra långsidan. Det ser inte ut som om det är 90-gradersvinklar.
Citera
2020-06-05, 16:47
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIV
Jag tror inte riktigt på troféteorin, den känns alldeles för seriemördarinspirerad. Min gissning är att huvudet kom sist för att det kändes viktigast - dvs det behövde få en särskilt säker plats, kanske en speciell plats han redan tänkt ut men som krävde lite mer framförhållning. T förstod nog att det skulle vara den lättaste delen att identifiera genom utseende, tänder etc. Kanske var det också den enda kroppsdel som blev styckad, men jag är lite tveksam till det.

Men det verkar hur som helst ha slutat med att han inte hann med. Om han dumpade delarna i sitt eget soprum tömdes det ca 12-13, och därefter körde han de sista två jobbturerna utan stopp hemma (det kanske inte var lika viktigt att åka hem när det var tömt och klart?). Sen blev han uppringd och det blev en tur till Ljungskile istället, därefter var han förmodligen alldeles för trött. Dagen efter blev han inplockad på förmiddagen. Så det viktigaste, huvudet, blev kvar.

Fast dagen han greps så åkte han till jobbet, men blev "sjuk" och åkte hem igen, och lade sig för att sova i soffan. Borde han inte ha gjort sig av med huvudet då istället för att sova?

Garderobsdörren till just den garderoben stod öppen.....

Han agerar totalt oberäkneligt, ologiskt, och med en massa tur, känns det som.

Citat:
Ursprungligen postat av Treskor
Detta gäller något annat.

Ok.
Citera
2020-06-05, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Japp han har använt KNYTNÄVSSLAG mot henne innan

” Hon sa att slaget var med knytnävarna och att det var mot tinningarna och att hon svimmat av av det slaget" säger vänninen. " ”
Bohusläningen
Misshandel av barn.
En äldre vuxen man misshandlar ett barn svårt och tvingar henne göra saker hon inte vill egentligen!
Misshandeln är både psykisk och fysisk.
Dessutom verkar han ha tvingat till sig pengar av henne?
Citera
2020-06-05, 16:57
Medlem
Citat:
Hur kunde NN agera om maten inte var bra? "frågar åklagare Jim Westerberg. "Hon sa att då fick hon göra om maten eller ibland spottade han ut maten", säger väninnans mamma.

Jag börjar undra hur hans uppväxt såg ut. Sånt här lär man sig inte av sig själv. Vore intressant att få veta hur hans far behandlade sina fruar när ingen utom familjen såg på. Jag tror han lärt sig, hur kvinnar skall behandlas, av sin far.
Det tror jag du har alldeles rätt i.
Eller så har någon annan med starkt inflytande lärt upp honom.
Hoppas det framkommer sen, hurdan uppväxten var.
Citera
2020-06-05, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Japp han har använt KNYTNÄVSSLAG mot henne innan

” Hon sa att slaget var med knytnävarna och att det var mot tinningarna och att hon svimmat av av det slaget" säger vänninen. " ”
Bohusläningen
"Wilma var verkligen inte en sån som ljög, hon talade alltid sanning. Hon hade svårt att berätta vad som hänt. Det tog tid", säger väninnan.”
Källa: Amanda Karlsson - 13:27 fredag 2020 06 05 https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/rättegång-i-fallet-wilma-andersson-1.28411765

”Väninnan berättar nu att hon hade kontakt med en annan vän till Wilma dagen innan det misstänkta mordet ägt rum. "Hon berättade att det var Wilma som gjort slut, det har inte hänt innan så jag blev förvånad", säger väninnan.”
Källa: Amanda Karlsson - 13:40 fredag 2020-06-05 https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/rättegång-i-fallet-wilma-andersson-1.28411765
Citera
2020-06-05, 17:06
Medlem
Citat:
Domaren tar upp frågan om de inte tidigare nämnda avtrycken på det foliepaket där kroppsdelen hittades. Åklagaren säger följande: "Det här har inte varit någon fråga för polisen, spåren har inte gått att härleda för någon, de var dålig kvalitet på spåren."
Profilbild för Amanda Karlsson
Amanda Karlsson -

09:10

Åklagaren understryker att de presenterat den misstänktes dna under tidigare häktningsförhandlingar, men då har det inte inkommit någon kommentar från försvaret. Det finns avtryck på foliepaketet där kroppsdelen hittades, dels från den misstänkte mördaren - och dels avtryck som inte går att härleda. Åklagaren menar nu alltså att spåren som inte går att härleda är av dålig kvalitet.
Profilbild för Amanda Karlsson
Amanda Karlsson -

09:13

"Varför man skriver på det här sättet, det är luddigt skrivit, det ska forensikern få förklara", säger åklagaren. Han går nu igenom forensikerns anteckningar från analyser av de aluminiumfolie som kroppsdelen hittades.

"De går inte att utesluta att de är från den misstänkte", säger Jim Westerberg, åklagare utifrån det har läser i dokumentet.

Citat:
Forensikern kommer höras den 12 juni klockan 15.00 på telefon. Då kommer hon få chansen att förklara vad avtrycken kan innebära.
https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/r%C3%A4tteg%C3%A5ng-i-fallet-wilma-andersson-1.28411765

Försvaret har gjort större affär av avtrycken än vad det egentligen är. Det kan finnas andra sk spår i mordutredningar men det brukar oftast vara ovidkommande för åtalet. En del spår är så dåliga så det går inte att få ut något alls och andra spår är usla i kvalitén. Det är mest en paradgren för försvaret att göra stor affär av något som inte har relevans.
Citera
2020-06-05, 17:21
Medlem
Trollsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIV
Jag tror inte riktigt på troféteorin, den känns alldeles för seriemördarinspirerad. Min gissning är att huvudet kom sist för att det kändes viktigast - dvs det behövde få en särskilt säker plats, kanske en speciell plats han redan tänkt ut men som krävde lite mer framförhållning. T förstod nog att det skulle vara den lättaste delen att identifiera genom utseende, tänder etc. Kanske var det också den enda kroppsdel som blev styckad, men jag är lite tveksam till det.

Men det verkar hur som helst ha slutat med att han inte hann med. Om han dumpade delarna i sitt eget soprum tömdes det ca 12-13, och därefter körde han de sista två jobbturerna utan stopp hemma (det kanske inte var lika viktigt att åka hem när det var tömt och klart?). Sen blev han uppringd och det blev en tur till Ljungskile istället, därefter var han förmodligen alldeles för trött. Dagen efter blev han inplockad på förmiddagen. Så det viktigaste, huvudet, blev kvar.

Exakt den här teorin tror jag är rimligast och har nämnt det innan. Tror detta är så nära man kommer och det är inte mer invecklat än såhär.

Det är garanterat vad det skulle ta i tid också. Komma hem, se sig omkring. Bära ner osv. Dra iväg till brukare igen.
Senast redigerad av Trollsvans 2020-06-05 kl. 17:24.
Citera
2020-06-05, 17:30
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsvans
Är det helt omöjligt att kaminen kan ha gjort det där märket?
Om man kollar märket efter stolsbenen så blir inte märket precis som objektet som står över.

Det borde vara en fyrkantig mopphink med en plastkant under, sen när man moppar har iaf jag upplevt att hinken kan kasa lite i sidled när man vrider ur moppen ?

Men å andra sidan brukar man flytta runt hinken lite efter man bytt vatten ?

Det kanske inte var blod där han ställde ner hinken från början utan det spred sig när han moppade ?
Citera
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Jag tror han genuint anser att det som vittnen beskriver om våld, förtryck, elakheter etc är inte överensstämmande med verkligheten. Han begriper inte att normala människor inte behandlar folk på det viset. Dock inser han samtidigt att man inte får bära sig åt så, eftersom han inte gör det offentligt utan håller en fasad. En mycket konstig människa. Han minimerar det dock. Livsfarlig för tjejer. Har hans f d tjej uttalat sig tro? Han hade ju en flickvän strax innan, eller när, de träffades i början av 2018 - eller hur var det?

Jag tycker att han visar förvåning och oförståelse i rättegången (med minspel) när vittnen berättar om hur han har agerat emot W. Tror att han först nu känner sig påkommen om att det han gjort inte alls är Ok i en sund relation - men han har ju försökt hålla en fasad utåt så nog vet han att det inte har varit "helt" korrekt att vara så, men troligtvis förstår han först nu hur andra ser på det. Att så som han gjort i deras relation är mycket illa ...

Vet ej när han hade den tjejen som var innan W - men det var väl en tid innan iaf. Han hade i ilska och helt plötsligt tryckt en kudde (tror de satt i en soffa) över hennes ansikte så att hon fick svårt att andas - men hade släppt efter lite brottningskamp. Det verkade inte ha varit på skoj enligt henne. Först hade hon blivit förvånad - men kämpade sig loss. Hur stämningen efter den händelsen var dem emellan fick man inte veta i FUP - men hon var visst förhörd, eller så var det någon kompis till henne och W som berättat händelsen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
"Wilma var verkligen inte en sån som ljög, hon talade alltid sanning. Hon hade svårt att berätta vad som hänt. Det tog tid", säger väninnan.”
Källa: Amanda Karlsson - 13:27 fredag 2020 06 05 https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/rättegång-i-fallet-wilma-andersson-1.28411765

”Väninnan berättar nu att hon hade kontakt med en annan vän till Wilma dagen innan det misstänkta mordet ägt rum. "Hon berättade att det var Wilma som gjort slut, det har inte hänt innan så jag blev förvånad", säger väninnan.”
Källa: Amanda Karlsson - 13:40 fredag 2020-06-05 https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/rättegång-i-fallet-wilma-andersson-1.28411765

Att det tar tid innan man säger saker, det är vanligt när man ljuger, eftersom man då försöker komma på vad man ska säga. Så det är knappast något bevis för att Wilma talade sanning.
Men Wilma talade alltså sanning också om vad hennes pappa gjorde mot henne när han hade druckit, och om att pappan var förföljd av "de där människorna"?

Wilmas mamma har kallat Wilma en påhittig person:

"– Jag har så svårt att förstå hur man kan göra så mot Wilma. Hon var en glad och sprallig person, påhittig, säger mamma L*nda And*rsson till Efterlyst."
( https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70wvGW/wilmas-mamma-jag-trodde-det-varsta )

Påhittighet kan användas till att hitta på saker, tex lögner.
Och spralliga människor är jag också väldigt misstänksam mot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in